Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 009
113
Musk kitweetelte a catch manőver szimulációját.
Ez is érdekes, de talán még érdekesebb az, hogy a szimulációs animáción rajta vannak a test gyorsulási adatai.
Ez már csak azért is érzékeny lehet, mert szerintem az simán lehet ipari titok, hogy a landolás során hogyan vezérlik a hajtóműveket.
Semmi extra nincs benne, mezei multi-body-dynamics renderelve - legyen miről énekelni a tech-egyház híveinek a jövő hónapban esedékes kereset-kiegészítő "szociális média tevékenység" során...

Visszafejthető, de minek témakör. Tömegek, méretek ismertek, ha valaki ingerenciát érez rá, Simulink-ben nekiugorhat bármelyik mechanika szakos egyetemista. Idő függvényében a rakéta egyenletet kell felírnia - ehhez mondjuk kell a fúvóka átmérője, meg a kezdeti tömeg, a többi meg iteráció.

Viszont aki ezt vissza tudja fejteni, az meg már szanszosan meg tudja írni a szimulációt előre is.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 438
113
Néhány érdekesség az elmúlt napokból:


Minden jel szerint egy még 2015 februárban indított Falcon 9 rakéta második fokozzata fog a Holdba csapódni márciusban.


A SeaLaunch indítókomplexum működésének helyreállításához a Roszkozmosz olyan külföldi partnert keres, aki valamilyen oknál fogva nem tud saját területén kilövőkomplexumot építeni, és érdekelne a tengeri kilövőplatform – mondta interjújában Dmitrij Rogozin.
Amit nem mondott de kiolvasható:
Oroszországnak egyedül nincs meg a forrása a SeaLaunch felújítására, és jelenleg még rakéta sincs amit indíthatnának róla..


A kínai Galactic Energy ezúttal 200 millió dollárt gyűjtött össze a Pallas-1 újrafelhasználható hordozórakétája fejlesztésére:
pallas-1-render-Galactic-energy-879x485.jpg



Remek Timelaps videó a legutóbbi Nauka modulon végzett űrsétáról:
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 355
11 344
113
A James Webb megérkezett szolgálati helyére!



Ma este 20:05-kor egy utolsó pályakorrekciós manővert hajtott végre a James Webb űrtávcső. A fúvókák 297 másodpercig működtek, melynek végén a Webb megfelelő Nap-Föld rendszer L2-pontjánál, bolygónktól 1,5 millió kilométerre kijelölt keringési pályára állt, ahol majd a remélhetőleg 20 évnél is több évig tartó tudományos munkát fogja végezni. Ezzel véget ért a távcső rendkívül összetett kicsomagolási és felkészítési folyamata, ami a december 25-i indítástól egészen a mai napig tartott.

Az MCC2 korrekciós manőver (Mid-Course Correction 2 burn) során 1,6 méter/másodperces gyorsítást eszközöltek az űrtávcső keringési sebességénél. Ahogy korábban is írtuk, az Ariane-5 rakéta az indítás során direkt valamivel lassabb sebességgel engedte útjára az obszervatóriumot, mert lassító manőver esetén az egész távcsövet meg kellett volna fordítani, ami a Naphoz képest rossz pozícióba helyezte volna. A karácsonyi start óta mind a 344 hibafaktort el tudták kerülni vagy ki tudták küszöbölni a földi irányítás szakemberei, ennek köszönhető ma ez az elképesztő teljesítmény! A sikeres pályára állást Bill Nelson, a NASA igazgatója is megerősítette, és gratulált minden munkatársnak, aki az egész projektben részt vett.

Egyelőre még azonban várni kell a Webb első tudományos méréseire és eredményeire: több hónapos végső felkészítési és rendszer-kalibrálási folyamat veszi most kezdetét. Az biztos, hogy már az első felvételek is lenyűgözőek lesznek!

jjYFykENdqOh6UC0s5TxyHFvHks9dojew9PNMMDX.jpg


A mai utolsó, "MCC2" korrekciós manőver ábrája, melynek köszönhetően ideális pályára állt az űrtávcső. Forrás: NAS

/www.spacejunkies.hu/
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 253
113
Roscosmos dolgozik az Angara egy változatán visszatérő blokkokkal
"Van egy ötletünk, amely az, hogy megvizsgálhatnánk az Angara-val való munka lehetőségét az első fokozatú csomag visszaküldhetőségének szempontjából, anélkül, hogy felosztanánk, anélkül, hogy külön univerzális rakétamodulokra szétszórnánk" - mondta Rogozin a Moszkvai Korolev olvasmányok plenáris ülésén.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Roscosmos dolgozik az Angara egy változatán visszatérő blokkokkal
"Van egy ötletünk, amely az, hogy megvizsgálhatnánk az Angara-val való munka lehetőségét az első fokozatú csomag visszaküldhetőségének szempontjából, anélkül, hogy felosztanánk, anélkül, hogy külön univerzális rakétamodulokra szétszórnánk" - mondta Rogozin a Moszkvai Korolev olvasmányok plenáris ülésén.
Talán először használhatóra kellene kalapálni a mostani felállást.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 438
113
Ez a meccs még nincs lefújva..

Az FTC (Federal Trade Commission) pert indít az Aerojet Rocketdyne Lockheed Martin általi felvásárlását blokkolandó. Az eljárás elindítása előtt a DoD-vel együttműködve vizsgálták a tranzakciót.

"Az Ügynökség arra törekszik, hogy megakadályozza a világ legnagyobb védelmi vállalkozóját abban, hogy felszámolja az utolsó független amerikai rakétahajtómű-gyártót mert a Lockheed arra használhatja az Aerojet feletti irányítást, hogy ártson a rivális védelmi vállalkozóknak, és tovább konszolidálja a nemzetbiztonság szempontjából kritikus piacokat."

Az Aerojet Rocketdyne részéről már korábban jelezték, hogy várható az FTC eljárás aminek nyomán a cég részvényei nagyot estek.
Az üzlet ellen a Rayteon tiltakozott leghangosabban.

 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Roscosmos dolgozik az Angara egy változatán visszatérő blokkokkal
"Van egy ötletünk, amely az, hogy megvizsgálhatnánk az Angara-val való munka lehetőségét az első fokozatú csomag visszaküldhetőségének szempontjából, anélkül, hogy felosztanánk, anélkül, hogy külön univerzális rakétamodulokra szétszórnánk" - mondta Rogozin a Moszkvai Korolev olvasmányok plenáris ülésén.
Brrr...
Szóval a kinyilatkozás lényege, hogy úgy szeretnék az Angara URM-1-es fokozatait (a középső és négy körülötte lévőt), hogy nem választják le a külsőket, hanem egy blokként térne vissza az öt URM-1-es.

A probléma ott kezdődik, hogy még csak a lehetőséget vizsgálják, vagyis nem kidolgozott, előre haladott tervet említ meg, hanem egy ötletelés lehetőségét.
Aztán ott folytatódik, hogy a fő kérdés leginkább az, hogy hogyan hozzák vissza? Az öt fokozat túl nagy egyben, hogy a levegőben elkapják (lásd SpaceX korai Falcon 9 és a RocketLab Electron újrafelhasználási koncepció), ha leszáll, akkor hajtóanyag és lábak kellenének. Plusz hova fog leszállni?

Ez inkább tűnik Rogozin újabb agymenésének. Az egyik meetingen valaki felvetett valamit, majd a főnök meg felkapta és bejelentette.
A célját elérte: újra az orosz űrprogram meg sose valósuló ötletei csámcsogásnak 12 percig...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Brrr...
Szóval a kinyilatkozás lényege, hogy úgy szeretnék az Angara URM-1-es fokozatait (a középső és négy körülötte lévőt), hogy nem választják le a külsőket, hanem egy blokként térne vissza az öt URM-1-es.

A probléma ott kezdődik, hogy még csak a lehetőséget vizsgálják, vagyis nem kidolgozott, előre haladott tervet említ meg, hanem egy ötletelés lehetőségét.
Aztán ott folytatódik, hogy a fő kérdés leginkább az, hogy hogyan hozzák vissza? Az öt fokozat túl nagy egyben, hogy a levegőben elkapják (lásd SpaceX korai Falcon 9 és a RocketLab Electron újrafelhasználási koncepció), ha leszáll, akkor hajtóanyag és lábak kellenének. Plusz hova fog leszállni?

Ez inkább tűnik Rogozin újabb agymenésének. Az egyik meetingen valaki felvetett valamit, majd a főnök meg felkapta és bejelentette.
A célját elérte: újra az orosz űrprogram meg sose valósuló ötletei csámcsogásnak 12 percig...
Onnan számíthatjuk majd az orosz űripar(nak nem a felívelését, hanem) a gödörből kikukucskását, hogy Rogozin nyomtalanul eltünik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 418
113


“…Sokkal valószínűbb, hogy az Enigma szülőhazája,

AHOGYAN A LEGTÖBB GYÉMÁNTÉ IS, ITT A FÖLDÖN TALÁLHATÓ.
Méghozzá 1300 Celsius-fokos, ötvenezerszeres felszíni nyomású pokoli helyeken, egy-két ezer méter mélyen a lábunk alatt, ahol a szerves szenet kemény kötésű kristályokká nyomják össze a titáni erők, és már csak némi vulkánosság kell, hogy a felszínre – és szerencsés esetben a szemünk elé – kerüljön a csiszolatlan drágakő…”


Azért ez így kicsit erős aránytévesztés a magyar ferdítő részéről, tekintve, hogy a hivatkozott angol nyelvű cikkben ilyen adatról még csak szó sem esik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Szittya

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113


“…Sokkal valószínűbb, hogy az Enigma szülőhazája,

AHOGYAN A LEGTÖBB GYÉMÁNTÉ IS, ITT A FÖLDÖN TALÁLHATÓ.
Méghozzá 1300 Celsius-fokos, ötvenezerszeres felszíni nyomású pokoli helyeken, egy-két ezer méter mélyen a lábunk alatt, ahol a szerves szenet kemény kötésű kristályokká nyomják össze a titáni erők, és már csak némi vulkánosság kell, hogy a felszínre – és szerencsés esetben a szemünk elé – kerüljön a csiszolatlan drágakő…”


Azért ez így kicsit erős aránytévesztés a magyar ferdítő részéről, tekintve, hogy a hivatkozott angol nyelvű cikkben ilyen adatról még csak szó sem esik.
Jó lessz az 5000 atmoszférának is.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 438
113
5784737213.jpg


3284998823.jpg


4682273148.jpg


3877560850.jpg


Ezek a valós orosz tervek 2030-ig ami a legutóbbi Kozmonautika konferencián kerültek bemutatásra..
Az, hogy addig még mennyi ötletelés hadja majd el Rogozin száját, nem jelent semmit.

Az fél éve bemutatott orosz állomás építése az akkor igért 2025 helyett máris csúszott 2 évet 27-30-ra.

Anatoly Zak a russianspacesweb oldal igencsak jól informált írója foglalta össze a legjobban a jelenlegi terveket:
2022-01-26-17-19-18.png

"Figyelemre méltó, hogy szállítójárműveket terveznek indítani a még megépítendő Vosztocsnijból a Szojuz-5-ön és a még tervezés alatt álló metán meghajtású járművel, de nem nincs szerepe a már meglévő Angara-5 rakétának, amelynek van tényleges padja!"

Tényleg furcsa, hogy az Angarával ennyire nem számolnak csak az új teherhajó első reptetésénél, ami meg eléggé overkill. Az A5M 2025-re lesz csak kész ami egy vicc. A hold missziókhoz meg az új Heavy rakétából (ami még a kanyarban sincs) indítanak inkább duplán..

+Nikolai Chub megkapta az Egyesült Államok vízumát, szóval kár volt az elhamarkodott Rogozin hisztéria. .
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 253
113
5784737213.jpg


3284998823.jpg


4682273148.jpg


3877560850.jpg


Ezek a valós orosz tervek 2030-ig ami a legutóbbi Kozmonautika konferencián kerültek bemutatásra..
Az, hogy addig még mennyi ötletelés hadja majd el Rogozin száját, nem jelent semmit.

Az fél éve bemutatott orosz állomás építése az akkor igért 2025 helyett máris csúszott 2 évet 27-30-ra.

Anatoly Zak a russianspacesweb oldal igencsak jól informált írója foglalta össze a legjobban a jelenlegi terveket:
2022-01-26-17-19-18.png

"Figyelemre méltó, hogy szállítójárműveket terveznek indítani a még megépítendő Vosztocsnijból a Szojuz-5-ön és a még tervezés alatt álló metán meghajtású járművel, de nem nincs szerepe a már meglévő Angara-5 rakétának, amelynek van tényleges padja!"

Tényleg furcsa, hogy az Angarával ennyire nem számolnak csak az új teherhajó első reptetésénél, ami meg eléggé overkill. Az A5M 2025-re lesz csak kész ami egy vicc. A hold missziókhoz meg az új Heavy rakétából (ami még a kanyarban sincs) indítanak inkább duplán..

+Nikolai Chub megkapta az Egyesült Államok vízumát, szóval kár volt az elhamarkodott Rogozin hisztéria. .
Semmilyen ellentmondás nincs, fejlesztenek egy kisebb űrhajót is a mostani Szojuz helyett, ez repül majd a methános Amuron az új orosz űrállomásra.
A nagy Sas túl nehéz és drága erre a célra, azt a Holdprogramhoz tervezték és az Angara A5-ön fog repülni.
Rogozin elmondta, hogy a "Sasfioka" hajó 2026-2027-ben jelenhet meg
Ez a zak ennyire nincs képben, vagy csak direkt keveri a s.art?
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
5784737213.jpg


3284998823.jpg


4682273148.jpg


3877560850.jpg


Ezek a valós orosz tervek 2030-ig ami a legutóbbi Kozmonautika konferencián kerültek bemutatásra..
Az, hogy addig még mennyi ötletelés hadja majd el Rogozin száját, nem jelent semmit.

Az fél éve bemutatott orosz állomás építése az akkor igért 2025 helyett máris csúszott 2 évet 27-30-ra.

Anatoly Zak a russianspacesweb oldal igencsak jól informált írója foglalta össze a legjobban a jelenlegi terveket:
2022-01-26-17-19-18.png

"Figyelemre méltó, hogy szállítójárműveket terveznek indítani a még megépítendő Vosztocsnijból a Szojuz-5-ön és a még tervezés alatt álló metán meghajtású járművel, de nem nincs szerepe a már meglévő Angara-5 rakétának, amelynek van tényleges padja!"

Tényleg furcsa, hogy az Angarával ennyire nem számolnak csak az új teherhajó első reptetésénél, ami meg eléggé overkill. Az A5M 2025-re lesz csak kész ami egy vicc. A hold missziókhoz meg az új Heavy rakétából (ami még a kanyarban sincs) indítanak inkább duplán..

+Nikolai Chub megkapta az Egyesült Államok vízumát, szóval kár volt az elhamarkodott Rogozin hisztéria. .
Szerintem ezekből se lessz semmi. Örülnek, ha a legszükségesebb katonai feladatokat valahogy meg tudják oldani.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Semmilyen ellentmondás nincs, fejlesztenek egy kisebb űrhajót is a mostani Szojuz helyett, ez repül majd a methános Amuron az új orosz űrállomásra.

A Roszkoszmosz saját oldalán az Amur meg sincs említve (noha a dián látható), csak a Szojuz-5...
Másodszor feltételes mód, a ROSzSz űrállomáshoz első körben Szojuz és Progressz űrhajók indulnak majd, az új, kisebb űrhajó még csak koncepció...

A nagy Sas túl nehéz és drága erre a célra, azt a Holdprogramhoz tervezték és az Angara A5-ön fog repülni.
Rogozin elmondta, hogy a "Sasfioka" hajó 2026-2027-ben jelenhet meg
Ez a zak ennyire nincs képben, vagy csak direkt keveri a s.art?

Nem érted mit ír Zak.
Az Angara A5 készen van, az A5M fejlesztés alatt, az indítóállásuk pedig lassan elkészül.
Eközben a bemutatón és a Roszkoszmosz oldalán említett Szojuz-5 fejlesztése még gyermekcipőben, az Amur alig több, mint powerpoint prezentáció.

Amit Zak nem írt le, az az, hogy az előadó Szolovjov mögötti prezentáció jobb felső sarkában ott van az Enyergia cég logója.
A Szojuz-5 és az Amur pedig az ő tervezett hordozórakétájuk, míg az Angara A5 a konkurens Hrunyicsev Gépgyáré. Innen is lehet látni, hogy ezek továbbra sem kidolgozott tervek, hanem csak koncepciók.

Zak arra mutat rá, hogy továbbra sem egységes, konzekvensen felépített jövőképe van a Roszkoszmosznak, hanem a különféle tervezőirodák versengenek a saját kis ötleteikkel...