Űrkutatás

Szerintem itt elbukott az egész. Ha mondjuk valaki elővenné az Enyergija terveit, még esetleg nem lenne lehetetlen.
Majd kilincselnek a Kínaiaknál, azok eddig terv szerint haladnak a saját Starship hordozóval. Ráadásul a előrevetített tervek is sokkal racionálisabbnak tűnnek.

Az Enyergija adná magát, bár hasonló problémákkal járna mint az SLS. -Ugye ott is csak az volt a terv, hogy a meglévő hardvert kell csak "kicsit" módosítani, aztán láttuk mennyi ideig tartott, a költségeket ne is említsük.

Ha meg is lenne az összes gyártási eszköz, sok munkába kerülne a Core újjáépítése, az RD-0120 újjáépítése és az összes létesítmény felújítása, ha még megvannak. Ha a szerszámok még mindig raktáron lennének, se lenne egyszerű, mert az azokat használó mérnökök már kiöregedhettek.

+Ami még problémásabb, hogy a két Boostert az Ukrán Dnyiproi Juzsnoje Tervező Iroda tervezte. Később ebből lett a Zenit hordozó.

Valamikor talán 2008 környékén felmerült elméleti szinten a dolog ha jól emlékszem, de akkor se lett belőle semmi, a mai politikai környezetben meg totál elképzelhetetlen.

Először egyébként is jó lenne, ha be tudnák fejezni az Angarát, majd esetleg az Amurt.
 
Az Enyergia félig ukrán.
Igen, mondom esetleg. Mert az már egyszer (kétszer) működött. De valóban >30 éves darab még a szovjet időkből. De mire 0-ról építenek egy hasonlót (pláne újrahasznosíthatót), az is el fog tartani 30 évig. Főleg így háború mellett. Miből is él most az Orosz űrkutatás? Szojúz+Proton+néhány volt ICBM? Ezek már 60 éves technikák. És mióta fejlesztik az Angarát? Megnéztem, kb. 31 éve. A hajtóműve még régebbi.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Igen, mondom esetleg. Mert az már egyszer (kétszer) működött. De valóban >30 éves darab még a szovjet időkből. De mire 0-ról építenek egy hasonlót (pláne újrahasznosíthatót), az is el fog tartani 30 évig. Főleg így háború mellett. Miből is él most az Orosz űrkutatás? Szojúz+Proton+néhány volt ICBM? Ezek már 60 éves technikák. És mióta fejlesztik az Angarát? Megnéztem, kb. 31 éve. A hajtóműve még régebbi.
Önmagában a raketa-technologiában ha valami régi még nem feltétlen elavult, modjuk egy hajtómű. A Szojuzok kicsit modernebb elektronikával de még mindig jól szolgálnak, és ugye olcsó és relative egyszerű gyártani, vagyis még bőven jó lehet a jövőben is. A Protonok gyártása már leállt, de még van pár a raktárban. Az Angarára építették ki a Földi létesítményeket, szóval az lesz meg Szojuz a jövőben!
A probléma nem is ez, hanem a Szovjet birodalmi űr-örökség és a vele járó mindent is akarunk kivagyiság, amihez társult a szektor alulfinanszírozottsága és komolyan vehető vezető+koncepció nélkülisége.
Annyi tudással technológiaával ami nekik volt/van sikerült elkótyavetyélniük a kereskedelmi müholdas szektorban lévő utóbbi évtizedben beindult hatalmas potenciált. Lásd Kína szinte a semmiből! Az indításokról nem is szólva..
Marad az állami megrendelések, illetve az olyan ügyfelek akik máshoz már szinte nem tudnak fordulni, de ott is egyre nagyobb a lemorzsolódás, mert egyre inkább aki teheti saját technikát és kepesseget fejleszt.
 
Nem akadtak el vele. Viszont visszatérve a lényeghez: az oroszok ebben a szénszál-kompozit iparágban az alapkutatásokban világszínvonalon állnak, másfelől, a gyártástechnológiájuk elkezdett felzárkózni a többiekhez és ez utóbbi a fontos.
Jaj de jó! Akkor építhetjük az űrliftet!
Vagy mégse?
A karbon nanocső kötél reklámnéven eladott anyag 500 MPa szakítószilárdságot tud, ami egy közepesen ócska acélnak felel meg.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az elméletileg várt 100E Mpahelyett.
Meg a mikroméretekben mért 63E Mpa helyett.
 
  • Szomorú
Reactions: LMzek 2.0
Jaj de jó! Akkor építhetjük az űrliftet!
Vagy mégse?
A karbon nanocső kötél reklámnéven eladott anyag 500 MPa szakítószilárdságot tud, ami egy közepesen ócska acélnak felel meg.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az elméletileg várt 100E Mpahelyett.
Meg a mikroméretekben mért 63E Mpa helyett.
Amúgy tényleg nem akadtak el vele. Vagyis tíz év helybetopi után sikerült továbblépni. A mai grafén nanocső rekord fél méter. Ezzel már lehetne valamit kezdeni, ha iparilag lehetne gyártani.
 
Jaj de jó! Akkor építhetjük az űrliftet!
Vagy mégse?
A karbon nanocső kötél reklámnéven eladott anyag 500 MPa szakítószilárdságot tud, ami egy közepesen ócska acélnak felel meg.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az elméletileg várt 100E Mpahelyett.
Meg a mikroméretekben mért 63E Mpa helyett.
A 100 Mpa kellene az űrlifthez. Ez érthető nyelven egymilió atmoszféra szakítószilárdság. Azaz egy négyzetcentinek ezer tonnát kell elbírni.
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0
Igen, mondom esetleg. Mert az már egyszer (kétszer) működött. De valóban >30 éves darab még a szovjet időkből. De mire 0-ról építenek egy hasonlót (pláne újrahasznosíthatót), az is el fog tartani 30 évig. Főleg így háború mellett. Miből is él most az Orosz űrkutatás? Szojúz+Proton+néhány volt ICBM? Ezek már 60 éves technikák. És mióta fejlesztik az Angarát? Megnéztem, kb. 31 éve. A hajtóműve még régebbi.
Az Enyergiját újrahasznosnak tervezték,de a kisérleti indításoknál ezt még nem próbálták ki. Elsőre a 4 gyorsíró fokozatot akarták ejtőernyősíteni. A tetejénél a buciban lett volna az eltőernyő.
 
Megidézem @milagro szellemét, és hozzászolását, mert ahogy egy álló óra is egy nap kétszer is pontos időt mutat, ezúttal ő is érdemi/érdekes Űrkutatás hoz kapcsolódó cikket/hírt hozott!------
Erre válaszoltam volna...
https://forum.htka.hu/threads/urkutatas.1156/post-641258
..
file-20230612-248743-xewjit.jpeg
Nos a Bételgaosz tényleg fényesebb mint szokott!

Kikerestem az egyik hivatkozott tanulmányt, érdemes belekukkantani, már csak azért is hogy felérjük mennyire fingunk nincs a dolog fizikájához/matematikájához!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A PDF-ben lévő magas szintű asztrofizika azt hiszem messze meghaladja mindannyiunk képességeit.
Érdekesség, hogy a dologra egy Magyar asztrofizikus Molnár László nevével is jegyzett válasz is készült amiben megkérdőjelezik a tanulmányt! (Link a második tweetben)

Aki ezen irások értekezések után érdemben hozzá tud szólni a témához, azt csak bátorítom! De, hogy mikor robban a Bételgaosz vitát én meghagynám inkább a szakembereknek.
 
Oroszország kifejlesztett egy eszközt az űrhajók repedéseinek javítására
A találmány az asztronautika területéhez kapcsolódik, különösen vékony filmek előállításához az önterjedő magas hőmérsékletű szintézis (SHS) hőenergiájával, hogy kiküszöböljék az űrhajó testének (KLA) felületén lévő mikrorepedéseket" - áll a cikkben
Amint az az Orosz Tudományos Akadémia (ISMAN) Strukturális Makrokinetikai és Anyagtudományi Intézetének tudósai által végzett találmány leírásából következik, ez egy henger lesz, amelyen belül SHS töltés és spirál lesz a fűtött anyag szintézisének és elpárolgásának megkezdéséhez.
A készülék alsó része kettős falú lesz, amelynek üreges térfogatában vákuum hozható létre. Így a készülék "tapad" a javítandó felülethez
 
PocketCubsat konferencia Herman Tibor (BME) előadása a SMOG projektről műholdakról az elekroszmog kapcsán.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Oroszország kifejlesztett egy eszközt az űrhajók repedéseinek javítására
A találmány az asztronautika területéhez kapcsolódik, különösen vékony filmek előállításához az önterjedő magas hőmérsékletű szintézis (SHS) hőenergiájával, hogy kiküszöböljék az űrhajó testének (KLA) felületén lévő mikrorepedéseket" - áll a cikkben
Amint az az Orosz Tudományos Akadémia (ISMAN) Strukturális Makrokinetikai és Anyagtudományi Intézetének tudósai által végzett találmány leírásából következik, ez egy henger lesz, amelyen belül SHS töltés és spirál lesz a fűtött anyag szintézisének és elpárolgásának megkezdéséhez.
A készülék alsó része kettős falú lesz, amelynek üreges térfogatában vákuum hozható létre. Így a készülék "tapad" a javítandó felülethez
Tayrol főtörzs is valami ilyesmivel akarta megfoltozni a Csillagközi rombolót.
 
Oroszország kifejlesztette a legerősebb rakétahajtómű mintáját
A Roskosmos kifejlesztette az első RD-171MV motort az új Szojuz-5 hordozórakétához
Várhatóan még ebben az évben befejeződik az RD-171MV összeszerelése a második Szojuz-5 rakéta repüléséhez majd ezt követően készül el a harmadik rakéta hajtóműve.
A "Tsargrad" szerint a motor tolóereje meghaladja a 800 tonnát, ami a világon a legerősebbé teszi.
 
Az AlbaOrbital kapszulája sikeresen kibocsájtotta az összes zsebműholdat, köztük a Magyar MRC-100-at!
A kilökés pillanata;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A műholdnak vették a jeleit, a telemetriai adatok tanulsága szerint minden ok, az elemek majdnem fullon!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Starship

Biztos nem én vagyok az a szakértő, akinek oda kéne figyelni a véleményére, de újra beigazolódni látom, hogy Musk sem az. Megépítjük a teljesen újra felhasználható rakétát majd még el sem készült, de a booster kidobjuk 10% hasznos teher növelés érdekében?

2 nagy baja látszik eddig a rakétának: a Raptorok meg az indítóállás (a küldetésmegszakító rendszer valószínűleg könnyen orvosolható). Ezeket kéne normálisan megcsinálni, utána lehetne reszelni a működőképes rendszert szerintem.
 
Starship

Biztos nem én vagyok az a szakértő, akinek oda kéne figyelni a véleményére, de újra beigazolódni látom, hogy Musk sem az.
Attól tartok a Fórum híjján van a képzett raketa-technikusból mérnökből, és amíg ez fennál, nyugodtan lehet véleményed a dologról. Egyébként Musk sem képzett szakember.
Megépítjük a teljesen újra felhasználható rakétát majd még el sem készült, de a booster kidobjuk 10% hasznos teher növelés érdekében?
Itt valami félreértés lehet.
Jár a pont a cikkért, mert eddig erről a beszélgetesről csak rövid tweetben hallottam. A lényege a "Hot staging" egy valltozata (ennek nincs értelemes Magyaritása).
1681808.jpg

A Hot staging nem egy új valami a Szojuzoknál, Protonnál, a N1 holdrakétánál, Zenitnél legtöbb kínai hordozónál is alkalmazzák. Az ilyen rakétákat onnan ismerni fel, hogy a fokozatok elválasztó rész rácsos szerkezetű.
IMG-20230625-170149.jpg

A gyakorlatban erre azért van szükség mert az első fokozat leállítása előtt másodpercekkel indítják a másodikat, és a gázok így tudnak távozni. Ezt azért alkalmazzák mert egyszerűbb dizájn, lévén az alsó fokozat még termeli a tolóerőt, vagyis az üzemanyag a tank aljába van préselve. Egy hagyományos szeparációnál a leállt fokozat miatt hirtelen súlytalanság lép fel ami az üzemanyag és oxidálószerre is hat, buborékok keletkezhetnek, ami komoly probléma az indításnál.

A Musk felé Hot stage úgy néz ki, hogy szinte az összes Booster Raptort leallitják, csak párat hagynak meg, hogy ne essen nulla alá a gyorsulás, majd inditanák a hajót, ez adná a +10%-ot?!
Ez persze jelentős súlynövekedéshez vezethet a boosteren. Extra strukturális megerősítés a bulkhead-on, extra szigeteles/hővedelem, lángterelő csatornák. Illetve az is kérdéses, hogy ez valóban ekkora hatásfok növekedést jelent-e!?
2 nagy baja látszik eddig a rakétának: a Raptorok meg az indítóállás (a küldetésmegszakító rendszer valószínűleg könnyen orvosolható). Ezeket kéne normálisan megcsinálni, utána lehetne reszelni a működőképes rendszert szerintem.
Vagy 1000 modositást végeznek el Musk szerint a következő példányon, szóval van ott bőven min reszelni.
 
Attól tartok a Fórum híjján van a képzett raketa-technikusból mérnökből, és amíg ez fennál, nyugodtan lehet véleményed a dologról. Egyébként Musk sem képzett szakember.

Itt valami félreértés lehet.
Jár a pont a cikkért, mert eddig erről a beszélgetesről csak rövid tweetben hallottam. A lényege a "Hot staging" egy valltozata (ennek nincs értelemes Magyaritása).
1681808.jpg

A Hot staging nem egy új valami a Szojuzoknál, Protonnál, a N1 holdrakétánál, Zenitnél legtöbb kínai hordozónál is alkalmazzák. Az ilyen rakétákat onnan ismerni fel, hogy a fokozatok elválasztó rész rácsos szerkezetű.
IMG-20230625-170149.jpg

A gyakorlatban erre azért van szükség mert az első fokozat leállítása előtt másodpercekkel indítják a másodikat, és a gázok így tudnak távozni. Ezt azért alkalmazzák mert egyszerűbb dizájn, lévén az alsó fokozat még termeli a tolóerőt, vagyis az üzemanyag a tank aljába van préselve. Egy hagyományos szeparációnál a leállt fokozat miatt hirtelen súlytalanság lép fel ami az üzemanyag és oxidálószerre is hat, buborékok keletkezhetnek, ami komoly probléma az indításnál.

A Musk felé Hot stage úgy néz ki, hogy szinte az összes Booster Raptort leallitják, csak párat hagynak meg, hogy ne essen nulla alá a gyorsulás, majd inditanák a hajót, ez adná a +10%-ot?!
Ez persze jelentős súlynövekedéshez vezethet a boosteren. Extra strukturális megerősítés a bulkhead-on, extra szigeteles/hővedelem, lángterelő csatornák. Illetve az is kérdéses, hogy ez valóban ekkora hatásfok növekedést jelent-e!?

Vagy 1000 modositást végeznek el Musk szerint a következő példányon, szóval van ott bőven min reszelni.
Mondjuk mindenképp életszerűbb ahhoz képest, hogy meg akarták forgatni a rakétát a szétváláshoz :)
Lehet nem jól ferdített a Google, de mintha azt olvatam volna, hogy ilyenkor az alsó fokozat megsemmisül.