Űrkutatás

Elindult!
A 33 Raptor végig működött, a szétválás is megvolt, utána a booster felrobbant.
A 2. fokozat ment szépen tovább, elérte a sebességet, magasságot, a hajtóművek leálltak menetrend szerint.
Kicsit később elveszett a kapcsolat.
Eddig ennyi.
Ez már rakétindításnak tűnt, nem szenvedésnek és lassú halálnak, mint az előző. Nem volt hibátlan, de már reménytkeltő.
 
A spacejunlies
Nagyon szép volt. Kíváncsi lennék az indítóra közelről, hogy vizsgázott élesben a vizes megoldás, mert akkor a SpaceX kitalálta a nagy rakéták lángterelő árok nélküli fellövését is

A spacejunkies youtube csatornán kedden lesz összefoglaló a tesztrepülésről rengeteg képpel, videóval!
 
Nagyon szép volt. Kíváncsi lennék az indítóra közelről, hogy vizsgázott élesben a vizes megoldás, mert akkor a SpaceX kitalálta a nagy rakéták lángterelő árok nélküli fellövését is.
Úgy nézem, most megúszták komolyabb járulékos sérülés nélkül.
IMG-20231118-190412.jpg

De ez a mostani rendszer se egyszerűbb ès pláne hosszú távon nem olcsóbb mint egy normálisan megèpített árok. Most megfelelhet, ès belefèrhet az inditasok utani javitás, de a végleges Cape indító állás tutira veszem nem ilyen utólagos tákolmány lessz.
IMG-20231118-193055.jpg

Tippre nekem így tünik, hogy a "Hot Staging" kaphatott szét valamit a Booster tetején. Masszív gáz szivárgás látszik azon a területen, és az nem a cold trusters fúvókái.
Itt a bezoomolt lassított felvétel a robbanás előtti másodpercről;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Most azt olvasom, hogy ez önmegsemmisítő robbantás volt..
Ha igaz, legalább ez is jól vizsgázott!

Szerintem az igazán érdekes kérdés mi a fene történt a 2.fokozattal a sikeres indítás után?!

Akárhogy is, ez már értékelhető teszt volt!
IMG-20231118-192651.jpg
 
Tippre nekem így tünik, hogy a "Hot Staging" kaphatott szét valamit a Booster tetején. Masszív gáz szivárgás látszik azon a területen, és az nem a cold trusters fúvókái.
Öööö... az nem a rakéta "alja"? Már ahol a hajtóművek vannak. Tett egy 180 fokos fordulatot a fékezéshez. Inkább valamilyen hajtómű- vagy üzemanyagellátási hiba lehetett.
 
Az élő közvetítés ismétlése az indításról.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Most azt olvasom, hogy ez önmegsemmisítő robbantás volt..
Ha igaz, legalább ez is jól vizsgázott!
Szerintem ez nyilvánvaló volt. Látszik a videón, hogy az utolsó pillanatban sorban lekapcsolták a hajtóműveket,
Igazság szerint a furcsa az egész, mert a leválás után teljesen értelmetlen, hogy az összes belső (10+3) hajtómű üzemelt. Miközben hajtóművek az ég felé álltak. Ha jól emlékszem a teljes visszatérő művelet során csak a 3 legbelsőnek kellett volna mennie. Ha jól emlékszem a leszálláshoz is elégnek kellene lennie a legbelső 3-nak.
Szerintem a második fokozatot is megsemmisítették. Valami nem volt 100%-os, és inkább ledurrantották.
De szerintem rövidesen ki fogják adni az infót.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Öööö... az nem a rakéta "alja"? Már ahol a hajtóművek vannak. Tett egy 180 fokos fordulatot a fékezéshez. Inkább valamilyen hajtómű- vagy üzemanyagellátási hiba lehetett.
Nem. Tényleg vannak arra utaló jelek, hogy valami szétment az első fokozat teteján, és emiatt túlfordult.
Valószínűleg emiatt indították vissza a fő manőverező hajtóműveket is, mert azzal is rá tudtak volna segíteni a fejben lévő fúvókáknak.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Nem. Tényleg vannak arra utaló jelek, hogy valami szétment az első fokozat teteján, és emiatt túlfordult.
Valószínűleg emiatt indították vissza a fő manőverező hajtóműveket is, mert azzal is rá tudtak volna segíteni a fejben lévő fúvókáknak.
Azon a nagyításon csak a hajtóművek oldalán láttam kaotikus gázkiáramlást, a "tetején" nem láttam semmit. Ettől még lehetett ott a hiba.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Szerintem ez nyilvánvaló volt. Látszik a videón, hogy az utolsó pillanatban sorban lekapcsolták a hajtóműveket,
Igazság szerint a furcsa az egész, mert a leválás után teljesen értelmetlen, hogy az összes belső (10+3) hajtómű üzemelt. Miközben hajtóművek az ég felé álltak. Ha jól emlékszem a teljes visszatérő művelet során csak a 3 legbelsőnek kellett volna mennie. Ha jól emlékszem a leszálláshoz is elégnek kellene lennie a legbelső 3-nak.
Szerintem a második fokozatot is megsemmisítették. Valami nem volt 100%-os, és inkább ledurrantották.
De szerintem rövidesen ki fogják adni az infót.
A belső 3 hajtóművek még nem kellett volna leállani egy darabig.
Közben megerősítette a SpaceX a második fokozat önmegsemmisítő rendszere aktivalódott.

Scott észrevétele, hogy a szeparációkor röd időre de radikálisan esett a gyorsulás, vagyis, nem tervezett negatív G erő lépett fel, ami hatással lehetett a szerkezetre, illetve ugye a tartályok bán lévő folyadèkokra.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A belső 3 hajtóművek még nem kellett volna leállani egy darabig.
Közben megerősítette a SpaceX a második fokozat önmegsemmisítő rendszere aktivalódott.

Scott észrevétele, hogy a szeparációkor röd időre de radikálisan esett a gyorsulás, vagyis, nem tervezett negatív G erő lépett fel, ami hatással lehetett a szerkezetre, illetve ugye a tartályok bán lévő folyadèkokra.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szerintem ez természetes. Pont ez a lényege a hot stagingnek. A második fokozat hajtőműve löki vissza az elsőt.
Alapvetően nem is történt jelentős lassulás. 5625-ről csökkent vissza 5575 körülire. Ez 50km/h-s lassulás.
Ráadásul ez a lassulás szinte azonnal megszűnt.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Öööö... az nem a rakéta "alja"? Már ahol a hajtóművek vannak. Tett egy 180 fokos fordulatot a fékezéshez. Inkább valamilyen hajtómű- vagy üzemanyagellátási hiba lehetett.
Igaz! Bár így még érthetetlenebb a dolog számomra. Mert látszolag nem a hajtómű hiba okozta a robbanást, az láthatóan attól messzebb a két tartály közötti szekcióból indult.
 
Szerintem ez természetes. Pont ez a lényege a hot stagingnek. A második fokozat hajtőműve löki vissza az elsőt.
Alapvetően nem is történt jelentős lassulás. 5625-ről csökkent vissza 5575 körülire. Ez 50km/h-s lassulás.
Ráadásul ez a lassulás szinte azonnal megszűnt.
A Hot stagingnek nem ez a lényege, hanem hogy a második fokozat indítása előtt ne lépjen fel súlytalanság azaz az üzemanyag ne buborékosodjon, maradjon a tank aljában.

Ha 50km lassulás másodperc alatt szerinted nem jelentős, akkor szaladj neki egy fának ennyivel, és megváltozik majd a véleményed a fellépő erők kapcsán.
 
A Hot stagingnek nem ez a lényege, hanem hogy a második fokozat indítása előtt ne lépjen fel súlytalanság azaz az üzemanyag ne buborékosodjon, maradjon a tank aljában.

Ha 50km lassulás másodperc alatt szerinted nem jelentős, akkor szaladj neki egy fának ennyivel, és megváltozik majd a véleményed a fellépő erők kapcsán.
Lehet, tényleg annyira meglöttyent a maradék, nafta, amit nem tudott az irányítórendszer kezelni. Volt ilyen a Falcon 1 2. fokozatánál is, ami jóval kisebb.
 
A Hot stagingnek nem ez a lényege, hanem hogy a második fokozat indítása előtt ne lépjen fel súlytalanság azaz az üzemanyag ne buborékosodjon, maradjon a tank aljában.

Ha 50km lassulás másodperc alatt szerinted nem jelentős, akkor szaladj neki egy fának ennyivel, és megváltozik majd a véleményed a fellépő erők kapcsán.
Nézd meg a Falcon 9 staginget. Ott is van simán ilyen lassulás, és még hot staging sincs.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Nézd meg a Falcon 9 staginget. Ott is van simán ilyen lassulás, és még hot staging sincs.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Oké, de azt ugye látod, hogy az F9 második fokozata egy vékony szivar a Starshiphez képest. Más méret/tömeg/energia arány.
Lehet semmi köze nincs ennek a hibához.
 
ezeknek a rakétáknak nem az a lényege hogy egy valóban működő eszköz szülessen. csak tartsa fenn az érdeklődést és a részvények egyre többet érjenek.
soha nem fog embert vinni az űrbe ez a szerkezet.
A SpaceX zárt részvèny társaság nem lehet a rèszvényeivel kereskedni. Szóval ez nem áll meg. Egyébként is ez Musk egyetlen érdemben piacképes cége, versenyképes termékkel.