Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
Nagyon jó elemzés!
Az második fokozat indítása komolyát rúgott a Boosteren. Könnyen lehet, hogy a maradék üzemanyag ami ekkor is meg több tonna, kinetikus energiája rongálhatta meg az üzemanyag rendszert!

Nem kevés hővédő csempét vesztett a hajó..
Screenshot-2023-11-19-19-03-48.png
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Nagyon jó elemzés!
Az második fokozat indítása komolyát rúgott a Boosteren. Könnyen lehet, hogy a maradék üzemanyag ami ekkor is meg több tonna, kinetikus energiája rongálhatta meg az üzemanyag rendszert!

Nem kevés hővédő csempét vesztett a hajó..
Screenshot-2023-11-19-19-03-48.png
Ok, de akkor miért ment volna az összes hajtómű a levállás után, amikor elvileg már felfelé álltak a Booster hajtóművei?
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 188
10 711
113
Ok, de akkor miért ment volna az összes hajtómű a levállás után, amikor elvileg már felfelé álltak a Booster hajtóművei?
A terv az volt, hogy a szétválás után a booster csinál egy hátraarcot, begyujtja a többi hajtoművét a fékezéshez (boost back burn).
A begyujtás sikerült, de azután gyorsan egymás után leálltak a hajtóművek és badabuuummmm.... :-(
 

sixtus

Well-Known Member
2022. február 22.
2 016
14 833
113
Nem tudom srácok! A Spacejunkies-s fiúk is élőben nyomatták a kilövést, (néztem) de ők teljesen el voltak ájulva, hogy ez egyáltalán nem kudarc, Végül is 140 km magasban volt, 24.000 km/h-nál kapcsolták le a hajtóműveket, és utána ment sokáig. Azt mondják elvesztették a kapcsolatot vele, ezért robbant fel. Nyilván nem most akartak ezzel leszállni a Marsra. Az űr határát lazán átlépte, ez a lényeg. Ez egy hiba tesztelő repülés volt. Az előzőhöz képest szerintem mérföldkő. A fokozat felrobbanása, meg alapvetően nem befolyásolta magának az űrhajónak a repülését, mert már messze járt. Lesz ebből még holdra szállás. Amúgy láttam egy tervet hogy fog kinézni belülről a többszintes lakórész. Hát éppen nem fog kacsalábon forogni.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 188
10 711
113
Nem tudom srácok! A Spacejunkies-s fiúk is élőben nyomatták a kilövést, (néztem) de ők teljesen el voltak ájulva, hogy ez egyáltalán nem kudarc, Végül is 140 km magasban volt, 24.000 km/h-nál kapcsolták le a hajtóműveket, és utána ment sokáig. Azt mondják elvesztették a kapcsolatot vele, ezért robbant fel. Nyilván nem most akartak ezzel leszállni a Marsra. Az űr határát lazán átlépte, ez a lényeg. Ez egy hiba tesztelő repülés volt. Az előzőhöz képest szerintem mérföldkő. A fokozat felrobbanása, meg alapvetően nem befolyásolta magának az űrhajónak a repülését, mert már messze járt. Lesz ebből még holdra szállás. Amúgy láttam egy tervet hogy fog kinézni belülről a többszintes lakórész. Hát éppen nem fog kacsalábon forogni.
Én sem tartom kudarcnak. Ha csak azt nézem, hogy a második indításra hány új, és eddig eszteletlen tételt vettek be, mindenképen sikeres.
Az indító állás és környéke egyben maradt, a vízelárasztás bevált, az indítási szekvencia jól működött, a fokozat lerúgós szétválasztás is működött, az, hogy booster azután badabummm, azt majd kiderül, hogy mi okozta, ahogy az második fokozaté is.
Ha minden igaz jan-feb, indul a harmadik, és újabb előrelépések lesznek. Sok tesztalany gyűlt össze időközben, a változtatásokat gyorsan átvezetik, és mehet!
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
Ok, de akkor miért ment volna az összes hajtómű a levállás után, amikor elvileg már felfelé álltak a Booster hajtóművei?
Most, hogy egyre több, adatok alapján kalkulált elemzés is készült már, még jobban megerősítve látom a korábbi negatív G okozta teóriát.
IMG-20231120-183447.jpg

A sebesseg visszaesés a szétvállaskor normális jelenség, de a Hot stage miatt itt a másodperc töredéke alatt kapott egy hatalmas ütést a szerkezet. Mínusz 2.5-3 G lépett fel. A közel üres tartályokban ekkor még több tonnányi üzemanyag/O2 volt, aminek kinetikus energiája hasonaltos a szerkezetével. A szeparációt ha nem is okozott kárt a Boosterben a folyadèkok minden bizonnyal Igen.

A folyadèkok dinamikája a hajtómű tudományban is ismert a Hidraulikus sokk, vagy Fluid-hammer. Ez a jelenség általában akkor fordul elő, amikor egy szelep hirtelen bezár a csővezetékrendszer végén, és nyomáshullám terjed a csőben.

Itt a üzemanyag rendszerben hirtelen keletkezett negatív G során először felgázosodhattak a csövek, majd a visszacsapodó több tonannyi folyadèk nyomáshulláma szétcseszte a szelepeket. (ugye a folyadèkok szinte csak alig osszenyomhatóak). De a nyomáshullám vegigment rajtuk. Ahogy Scott is említette hasonló hiba volt a veszte a Szovjet N1 negyedik tesztjének is. Ugye ott is Hot Staginget használtak.


És, hogy sikeres volt-e a teszt?
Nehéz megítélni. Egyrészt persze SpaceX meg a fanok mindent annak itelnek, láttuk az első próbalkozásnál.
És biztos gyűjtöttek érdemi adatot is.
De számomra egy kurva pazarló több teszt lepcsőt kihagyó erőltetett teszt volt.
Továbbra se látom èrtelmét mièrt kell eldobalni a komplett elvileg ujrahasznalható rakétákat hajtóművestől. Persze mert csesztek építeni egy normális teszt padot így nem lehet a Földön ellenőrzött körülmények között tesztelni a fokozatokat. Ez a szemlèlet meggyőződésem, hogy nem gyorsítja meg a fejlesztèst, de legalább gyorsítva égeti a pénzt!
Az igazi kérdés a második fokozat, de ott is gyanús a üzemanyag rendszer hiba. + a hővédő csempék rögzítése semmit nem javult.
Egyébként szpotterek sikeresen lekapták már a önmegsemmisítés után az orr rèszt ami viszonylag jól egyben maradt.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 171
113
És, hogy sikeres volt-e a teszt?
Nehéz megítélni. Egyrészt persze SpaceX meg a fanok mindent annak itelnek, láttuk az első próbalkozásnál.
És biztos gyűjtöttek érdemi adatot is.
De számomra egy kurva pazarló több teszt lepcsőt kihagyó erőltetett teszt volt.
Továbbra se látom èrtelmét mièrt kell eldobalni a komplett elvileg ujrahasznalható rakétákat hajtóművestől. Persze mert csesztek építeni egy normális teszt padot így nem lehet a Földön ellenőrzött körülmények között tesztelni a fokozatokat.
A Falcon9 is csak a 3. változatra lett újra felhasználható, 2-nél többször csak az 5.-re. Itt sem gondolom, hogy másként lesz, de még az sem lehetetlen, hogy egyáltalán nem lesz újra felhasználható jelen anyagokkal és technológiával. Ez mondjuk volt a ---0 változat. Vitathatatlan siker viszont volt: a Superheavy szépen (látszólag hibamentesen) felvitte a 2. fokozatot és elengedte. A többi maximum prototípus sikertelen bár valószínűleg nem eredménytelen tesztelése.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
A Falcon9 is csak a 3. változatra lett újra felhasználható, 2-nél többször csak az 5.-re. Itt sem gondolom, hogy másként lesz, de még az sem lehetetlen, hogy egyáltalán nem lesz újra felhasználható jelen anyagokkal és technológiával. Ez mondjuk volt a ---0 változat. Vitathatatlan siker viszont volt: a Superheavy szépen (látszólag hibamentesen) felvitte a 2. fokozatot és elengedte. A többi maximum prototípus sikertelen bár valószínűleg nem eredménytelen tesztelése.
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl. Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 171
113
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl. Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.
Nagyon sok elnézést, de földhözragadt gondolkodásomnak nagyon természetellenes ötletük van. Mondjuk a KSCben nem tudom hogy gondolták ezt a "mindenfele fúj" indítóállást egy másik aktív indítóállás mellé rakni közvetlenül, mikor van ott még 20 másik üres. Kevesebb a bérleti díj?
Mindenesetre az már látszik, hogy gombokból rövid idő alatt nem rakják össze. Ez sem fog sokkal 20 év és 20 milliárd alatt megállni mire "human rated full reusable" lesz. Ha lesz egyáltalán. Szerintem.
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 027
2 912
113
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl. Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.

Az űriparnak a legnegyobb ellensége a "fehérköpenyes technikus". Egyszerűen ezzel a tempóval és mentalitással sose lesz tömetermelés és tömeghasználat. Abban teljesen igaza van a Spacexnek, hogy a tömegtermelés a jövője az űriparnak. Ha olcsón van rakéta, olcsók lehetnek a műholdak is, mert ha elromlik, max küldenek fel helyette másikat. Szóval a cél helyes, a megvalósíthatóság az kérdés.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 171
113
Arra kíváncsi lennék, hogy az indítótorony tetejére miért nem tettek egy kisebb darut, ami az ilyen "hot stage ring" emeléseket megoldaná?
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 188
10 711
113
Arra kíváncsi lennék, hogy az indítótorony tetejére miért nem tettek egy kisebb darut, ami az ilyen "hot stage ring" emeléseket megoldaná?
Felesleges. Most azért kellett a daru, mert ezt a bővítést most találták ki, és így lehetett a leggyorsabban feltenni, meg levenni a motorok cseréje miatt.
Vélhetően a következő boosteren már "gyárilag" rajta lesz az a gyűrű.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
A Falcon9 is csak a 3. változatra lett újra felhasználható, 2-nél többször csak az 5.-re. Itt sem gondolom, hogy másként lesz, de még az sem lehetetlen, hogy egyáltalán nem lesz újra felhasználható jelen anyagokkal és technológiával. Ez mondjuk volt a ---0 változat. Vitathatatlan siker viszont volt: a Superheavy szépen (látszólag hibamentesen) felvitte a 2. fokozatot és elengedte. A többi maximum prototípus sikertelen bár valószínűleg nem eredménytelen tesztelése.
Oké, de ez akkor sem magyarázat arra mièrt nincs tesztpad ahol teljes idejű throttle tesztet lehetne vègezni. Mièrt nem lehet a Booster meg a hajót külön tesztelni.
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl.
Ezt nem tudom mire alapozod, mert ebből az égvilágon semmi nem látszik, sőt strukturálisan úgy túnik inkább túl van tervezve.
Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
Azzal a karral én is szkeptikus vagyok, de amíg nem.kerül èrdemben tesztelre, addig nem derül ki mire is lesz képes.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
Bizony a csempék ezen a teszten még mintha rosszabbúl szerepeltek volna mint az elsőn! Vagy 80-at számoltam a fenti képen.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.
Speciel ez a raketa technológia túlmisztifkiálása, ès a kétkezi technikusi melós alábecsülése. A repülőgép/rakéta ipar-gyártás èrdemben abban különbözik a mosógép gyártástól, hogy mivel szélsőségesebb tartományra tervezik az eszközt alkalmasint egzotikusabban anyagokat használnak, kisebb toleranciával, nagyobb minőség biztosítással/ellenőrzéssel.
Ráadásul az olyan anyagok használata mint a lemez acèl már nagyon jól ismert megmunkálása, tulajdonsága, mint mondjuk egy szenszálas anyag. +Még jobban is ellenőrizhető.
A SpaceX is hegesztő robotot használ a fő szegmensek illesztèsénél.
Egyébként az Acél ötvozeteknek rendkívül jó az anyag tulajdonsága, és jól javítható is.

Ja, megsúgom a Szaturn rakétát is hegesztettèk, és kapaszkodj meg, az egyik legjobb hegesztő mérnök nő volt!

Lám hasonló szegmensekböl állították azt is össze;
Polish-20231121-190257106.jpg

A gyűrűket ott is robotokkal hegesztettèk állandó emberi felügyelet mellett, de a komplexebb ívű részeket mint pl a hajtómű egyes eleme kézzel hegesztettèk, ès Igen flexeltèk.
csweld3-1.jpg


Polish-20231121-190810159.png

csweld2.jpg

Csak ugye ezek nincsenek benne a kollektív tudatban.
A lényeg, nem ezzel van a gond, illetve szerintem a koncepció is jó.
nagyobb probléma lehet, hogy Musknak aligha van aki ellent tud mondani, illetve a munka terhelés és morál is elég durva ahogy hallani. És szerintem lehet fejlesztési lépcső amit nem éri meg átugrani-kihagyni.