Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nyilván van hiba ami csak a repüléskor jelentkezhet. De egy repülőgép èpitesekor se rögtön kontinentalis repüléssel kezdenek, hanem vannak gurulások, rövid repülések felszállás, stb. stb.

Ha beigazolódik a Hidraulikus sokk teória, akkor az a rossz repülési profil, es Staging tervezést jelent. Ez nem valami ami véletlen előfordulhat. Ilyennek nem szabadna megtörténni. A csempék rögzítésének tesztelése pont végezhető kicsiben rázópadon, illetve ha lenne normális tesztpad, ott teljes idős full trottle tesztken. Amik végén lehetne újravizsgálni az összes alrendszert hajtóművet, de inkább eldobálják, így potenciálisan kisebb akár később jelentkező hibák feltárására sincs esély.
Rázópadon hogy teszteled a teljes szerkezet alakváltozásait? Nem egy 4mx4m-es felületről van szó, ráadásul elég komoly hőingadozásnak is ellen kell állnia a rögzítési pontoknak. Ehhez még az is hozzájön, hogy irgalmatlan sebességgel tépi a deformált széleket a menetszél.
Ez pont a flowviz típusú "a puding próbája az evés" teszteket igényel.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and gergo55

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 438
113
November 20-án lett 25 èves az ISS.

Ennek kapcsán hoztam két új kiváló képet. A kupolából fotózták a Nauka modult, amin jól megfigyelhető a felszerelt zsilip, a SAR antenna, ès egyéb apróságok. Èrdemes belenagyitani, tök jól megfigyelhető a kissé kaotikus kábelezès, a megannyi különböző antenna!

Itt már a Európai robotkar és a kilyukadt Hűtőpanelt is látszik;
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 438
113
Rázópadon hogy teszteled a teljes szerkezet alakváltozásait? Nem egy 4mx4m-es felületről van szó, ráadásul elég komoly hőingadozásnak is ellen kell állnia a rögzítési pontoknak. Ehhez még az is hozzájön, hogy irgalmatlan sebességgel tépi a deformált széleket a menetszél.
Ez pont a flowviz típusú "a puding próbája az evés" teszteket igényel.
Jaj ne akarj már ennyire értetlen lenni. Megvannak erre a technikák. Vákumkamra ha kell. Kemence, ha a különböző hőmérsékleten akarsz tesztelni. Ha az egészet nem is tudod egyszerre de nagy paneleket igen. De kár ezt kiragadni, mert épp más komolyabb gond is van rakétával. De persze már ripityára törve az óceán alján fekszik nehogy lehessen vizsgálni.

Ahogy már írtam lehet hiba ami tènyleg csak a repüléskor jön elő. Ezért van is létjogosultsága a teszt repulesnek. De meggyőződésem, hogy kihagyni pár földön elvégezhető tesztet csak mert "olyan rohadt progresszívek vagyunk, hogy nekünk nem kell tesztpad" címen, nettó hülyeség.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 631
113
Jaj ne akarj már ennyire értetlen lenni. Megvannak erre a technikák. Vákumkamra ha kell. Kemence, ha a különböző hőmérsékleten akarsz tesztelni. Ha az egészet nem is tudod egyszerre de nagy paneleket igen. De kár ezt kiragadni, mert épp más komolyabb gond is van rakétával. De persze már ripityára törve az óceán alján fekszik nehogy lehessen vizsgálni.

Ahogy már írtam lehet hiba ami tènyleg csak a repüléskor jön elő. Ezért van is létjogosultsága a teszt repulesnek. De meggyőződésem, hogy kihagyni pár földön elvégezhető tesztet csak mert "olyan rohadt progresszívek vagyunk, hogy nekünk nem kell tesztpad" címen, nettó hülyeség.

S ez az ötvenes évek volt...:
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Jaj ne akarj már ennyire értetlen lenni. Megvannak erre a technikák. Vákumkamra ha kell. Kemence, ha a különböző hőmérsékleten akarsz tesztelni. Ha az egészet nem is tudod egyszerre de nagy paneleket igen. De kár ezt kiragadni, mert épp más komolyabb gond is van rakétával. De persze már ripityára törve az óceán alján fekszik nehogy lehessen vizsgálni.

Ahogy már írtam lehet hiba ami tènyleg csak a repüléskor jön elő. Ezért van is létjogosultsága a teszt repulesnek. De meggyőződésem, hogy kihagyni pár földön elvégezhető tesztet csak mert "olyan rohadt progresszívek vagyunk, hogy nekünk nem kell tesztpad" címen, nettó hülyeség.
Ez nem progresszivitás, hanem az érdeklődés fenntartása. Az F9 landolások már unalmasak. D egyvalamit nem értek. Ha 2 havonta indítunk, hogy dolgozzuk fel az előző indítás tapasztalatait és javítjuk ki a kiderült hibákat? Főleg hogy magának az indításnak az előkészítése vagy egy hónap.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 525
16 438
113
S ez az ötvenes évek volt...:
Oké, de speciel ezeket a teszteket is már csak a lepotyogó gépek után kezdték el, hogy kideruljon mi volt a hiba.
Ez nem progresszivitás, hanem az érdeklődés fenntartása. Az F9 landolások már unalmasak. D egyvalamit nem értek. Ha 2 havonta indítunk, hogy dolgozzuk fel az előző indítás tapasztalatait és javítjuk ki a kiderült hibákat? Főleg hogy magának az indításnak az előkészítése vagy egy hónap.
Passz. Musk felé nagyotmondás. Ugye az első indítást követően is vagy 6 hetet mondott, azt mikor is volt áprilisban?
Mondjuk a Booster elég jó stádiumban van, és a padot se kell újraépiteni. A staging-en valószínűleg lehet finomhangolni, azzal, hogy kevésbé vesznek vissza a 3 hajtómű teljesítményéből. Ugye ezúttal vagy 50%-ra csökkentették. Illetve talán nem.kell a Starship összes hajtóművet egyszerre inditani amíg a csóva alatt a Booster.
A gond a hajó, és nem csak a csempék, csak ugye arról nem tudunk szinte semmit.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez nem progresszivitás, hanem az érdeklődés fenntartása. Az F9 landolások már unalmasak.
Te miről beszélsz? A SpaceX-nek fix határidői vannak a Moon lander elkészítésére. Milyen érdeklődés fenntartásáról hadoválsz? Vagy azt akarod sugallni, hogy azért indítgatták a Falcon 9-eseket, mert olyan jó nézni? :)

Ha 2 havonta indítunk, hogy dolgozzuk fel az előző indítás tapasztalatait és javítjuk ki a kiderült hibákat? Főleg hogy magának az indításnak az előkészítése vagy egy hónap.
Úgy, hogy nem javítják ki az összes felmerülő hibát. Csak azt, amit ki lehet prompt a következő fázisban lévő konstrukción javítani.
Egyszerűen indítják a legyártott konstrukciókat, akkor is ha benne van a kudarc lehetősége. De benne van az is, hogy kibírja.
Pont emiatt van, hogy Musk rendszeresen előre bemondja az éppen aktuális teszt darab gyenge pontjait. Gondolom most sem véletlenül emelte ki a szétválást mint neuralgikus pontot.
Ha menet közben már legyártották a továbbfejlesztett modult, attól a régebbit még nem kell feltétlen kidobni.
Ez olyan, mint amikor palacsintát sütsz, és kicsit vékonyra eresztetted a tésztát. Sejted, hogy szét fog szakadni, de azért nem kell egyből feltétlen le is mondani róla. Ha van rá esély, hogy menthető, akkor vétek kidobni.
Volt már komoly áttervezési halasztás. Van amit maguk értékeltek át, volt amit a FAA nem engedett el.
De volt már olyan is, amikor végül olyan hibára derült fény, ami miatt dobni kellett egy köztes fejlesztési fázist. Ne feledjük, hogy ez nem csak a rakéta fejlesztése, de párhuzamosan gyártástechnológiai fejlesztés is. Ráadásul egy igen bonyolult szerkezetről van szó. Aminek a gyártástechnológiáján komolyan fejleszteni kell, mert a felhasználási tervek szerint igen gyorsan kell majd a már kész hordozókat is gyártani.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 631
113
Oké, de speciel ezeket a teszteket is már csak a lepotyogó gépek után kezdték el, hogy kideruljon mi volt a hiba.

Passz. Musk felé nagyotmondás. Ugye az első indítást követően is vagy 6 hetet mondott, azt mikor is volt áprilisban?
Mondjuk a Booster elég jó stádiumban van, és a padot se kell újraépiteni. A staging-en valószínűleg lehet finomhangolni, azzal, kevésbé vesznek vissza a 3 hajtómű teljesítményébőr. Ugye ezúttal vagy 50%-ra csökkentették. Illetve talán nem.kell a Starship összes hajtóművet egyszerre inditani amíg a csóva alatt a Booster.
A gond a hajó, és nem csak a csempék, csak ugye arról nem tudunk szinte semmit.
Sajnos elrontottam az egész hozzászólást, mert - téged megerősítve - akartam példát mutatni ennek a hozzászólásnak az általam kiemelt részére.

Rázópadon hogy teszteled a teljes szerkezet alakváltozásait? Nem egy 4mx4m-es felületről van szó, ráadásul elég komoly hőingadozásnak is ellen kell állnia a rögzítési pontoknak. Ehhez még az is hozzájön, hogy irgalmatlan sebességgel tépi a deformált széleket a menetszél.
Ez pont a flowviz típusú "a puding próbája az evés" teszteket igényel.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Te miről beszélsz? A SpaceX-nek fix határidői vannak a Moon lander elkészítésére. Milyen érdeklődés fenntartásáról hadoválsz? Vagy azt akarod sugallni, hogy azért indítgatták a Falcon 9-eseket, mert olyan jó nézni? :)


Úgy, hogy nem javítják ki az összes felmerülő hibát. Csak azt, amit ki lehet prompt a következő fázisban lévő konstrukción javítani.
Egyszerűen indítják a legyártott konstrukciókat, akkor is ha benne van a kudarc lehetősége. De benne van az is, hogy kibírja.
Pont emiatt van, hogy Musk rendszeresen előre bemondja az éppen aktuális teszt darab gyenge pontjait. Gondolom most sem véletlenül emelte ki a szétválást mint neuralgikus pontot.
Ha menet közben már legyártották a továbbfejlesztett modult, attól a régebbit még nem kell feltétlen kidobni.
Ez olyan, mint amikor palacsintát sütsz, és kicsit vékonyra eresztetted a tésztát. Sejted, hogy szét fog szakadni, de azért nem kell egyből feltétlen le is mondani róla. Ha van rá esély, hogy menthető, akkor vétek kidobni.
Volt már komoly áttervezési halasztás. Van amit maguk értékeltek át, volt amit a FAA nem engedett el.
De volt már olyan is, amikor végül olyan hibára derült fény, ami miatt dobni kellett egy köztes fejlesztési fázist. Ne feledjük, hogy ez nem csak a rakéta fejlesztése, de párhuzamosan gyártástechnológiai fejlesztés is. Ráadásul egy igen bonyolult szerkezetről van szó. Aminek a gyártástechnológiáján komolyan fejleszteni kell, mert a felhasználási tervek szerint igen gyorsan kell majd a már kész hordozókat is gyártani.
Eleinte nagy volt a Spacex hype a szépen alászálló F9 boosterek miatt, ilyet csak ők csináltak. Manapság ez már hetente 1-3x látható, nem izgalmas.
A moon lander-nek majd szépen módosítják a határidejét, mert eléggé meglepődnék ha 2025-ben (vagy akár 2026-ban) embereket eresztenének vele a Holdra. De majd kiderül.
Mi menthető meg? Egy elcseszett ship/booster? Hogy?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Eleinte nagy volt a Spacex hype a szépen alászálló F9 boosterek miatt, ilyet csak ők csináltak. Manapság ez már hetente 1-3x látható, nem izgalmas.
A moon lander-nek majd szépen módosítják a határidejét, mert eléggé meglepődnék ha 2025-ben (vagy akár 2026-ban) embereket eresztenének vele a Holdra. De majd kiderül.
Mi menthető meg? Egy elcseszett ship/booster? Hogy?
Nem értetted meg.
A menthetőséget az jelenti, hogy ha tudod, hogy problémád lehet a kettes fokozattal, de ennek ellenére ráteszed a Booster 9-re. Mert a jelen booster teszt szempontjából nagyjából mindegy, hogy egy súlymakett, vagy egy kevésbé jól sikerült verziójú Ship 25 volt-e a tetején. Amit különben lehet, hogy egyszerűen csak szétszereltetnél.
Jelenleg itt tartunk:
Ships 28 through 32 have many similarities, although as more upgrades are made to ships, some of the changes are being retrofitted to the older ships. Regarding boosters, Boosters 10 through 13 have decent changes between them as SpaceX continues to upgrade.
Ugye most a Ship 25 és a Booster 10 volt összeépítve.
De már a Ship 32 is - elvileg össze van építve.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Nem értetted meg.
A menthetőséget az jelenti, hogy ha tudod, hogy problémád lehet a kettes fokozattal, de ennek ellenére ráteszed a Booster 9-re. Mert a jelen booster teszt szempontjából nagyjából mindegy, hogy egy súlymakett, vagy egy kevésbé jól sikerült verziójú Ship 25 volt-e a tetején. Amit különben lehet, hogy egyszerűen csak szétszereltetnél.
Mert szimulálni a gyorsulásokat és az üzemanyag viselkedését és ennek alapján kidolgozni a hot staging menetét snassz és unalmas, mert esetleg sikerül.
Más néven tudjuk, hogy nem lesz valószínűleg jó, de kipróbáljuk, hátha. Ha már belefeccöltün egy rakás pénzt az a metán meg O2 már aprópénz.
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Mert szimulálni a gyorsulásokat és az üzemanyag viselkedését és ennek alapján kidolgozni a hot staging menetét snassz és unalmas, mert esetleg sikerül.
Más néven tudjuk, hogy nem lesz valószínűleg jó, de kipróbáljuk, hátha. Ha már belefeccöltün egy rakás pénzt az a metán meg O2 már aprópénz.
Azzal tisztában vagy, hogy a mostani Booster új coupling kialakítást kapott az indítás előtt?
Meg nyilván teljesen hülyének nézed az egész SpaceX-bagázst, hogy minden szimuláció nélkül csak úgy próbálkoznak a szétválasztással.
A staging művelet egy elég sok változós folyamat. 1000 dolog befojásolja. Maximum digitális térben lehet a staging-et szimulálni. Ott meg a rengeteg változó miatt esélytelen bármire is jutni. Ott csak ideális körülményekre, meg 1-2 fő problémára lehet alternatívákat gyártani.
Mitől függ?
  • a tényleges pályától, és sebességtől
  • az időjárástól
  • mindkét fokozat összes hajtómű állapotától, és lehetséges meghibásodásától
  • érzékelő műszerek épségétől
  • meg persze attól is, hogy mennyire ambíciózusan lőtték be a mérnökök a stagingnél használt tolóerőket,
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
  • a tényleges pályától, és sebességtől
  • az időjárástól
  • mindkét fokozat összes hajtómű állapotától, és lehetséges meghibásodásától
  • érzékelő műszerek épségétől
  • meg persze attól is, hogy mennyire ambíciózusan lőtték be a mérnökök a stagingnél használt tolóerőket,
Nem nézem hülyének őket de:
Ha minden jól megy jól szimulálható a pálya és a sebesség
70 km magasan az időjárás nem igazán tényező.
Ha minden jól megy akkor minden hajtómű működik
Ha minden jól megy, épek az érzékelők, amúgy mit vezérelnek ebben az esetben?

Most minden "nominal" volt. Ezt azért tudni kellett volna modellezni, hogy baj lesz. Vagy akár földön szimulálni egy hot staging ringben gyújtást, hogy szétmegy-e valami vagy hogy alakul a nyomás, hőmérséklet, lökéshullám.
 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Szerintem korrelál. Csak olyan, mint az időjárás. Túl sok mindent kéne vizsgálni. De az, hogy az autó 1 másodperccel lassabb, mint a mások, abból nem fogják kitalálni, mi a hiba. Magyarán a "full stack" tesztelés (=F1 nagydíj) nem fogja megmondani, mi volt rossz és mi a jó kombináció.
.
.
OFF: A Red Bullnal korrelal. Azutan persze vannak, akik idöszakokban nagyon tevutra mennek az aerodinamikai fejlesztesekkel, es ott felmerul magyarazatnak, hogy a szelcsatornabol kapott adatok nem egyeznek a palyan tapasztalttal. Mostanaban a Mercedes jar ugy mar masodik szezonban is, hogy magabiztosan nyilatkoznak a szezon elött, azutan palyara viszik az autot de mar az elöszezoni tesztnapokon ra kell jönniuk, hogy teljesen elvesztek az erdöben es az indulo szezon mar akkor kuka, amikor meg el se kezdödött.

A masik ut, amit az Aston Martin jar iden, hogy volt egy akar gyözelemre is eselyes autojuk Alonsoval a szezon elsö harmadaban, de azutan a csapat sorozatosan helytelen következteteseket levonva fejlesztett uj aero elemeket, es szep lassan lekuzdöttek magukat a 10. hely körulre (mondom ezt akkor is, ha egy-egy palyan jobbak, plane hogy visszatertek az ev elsö reszeben hasznalt koncepciohoz)
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 253
113
A Google mesterséges intelligencia rendszere szerint az Egyesült Államok holdraszállási fotók/videók hamisak.

Míg a kínai holdszondáról készült fotók valódiak.

Putyint nem lepte meg!