Azért nehogy már ne tudja szimulálni egy >20 éves múltra visszatekintő "űrhajós céh" egy rakéta és a bene lütybölődő nafta mozgását a mai számítástechnikai kapacitás mellett. A csempék rögzítését meg a NASA sem tudta jól, gyorsan és olcsón megoldani, pedig volt rá néhány évtizede.
Túl bonyolult. Nem a "lötybölődést" kell csak szimulálni, hanem mondjuk a hajtóművek belső sérüléseit is.
Mert ha megfigyelted, nem az összessel volt gond.
Akkor miért pont azokkal?
A csempék esetén meg a valós terhelési adatokkal lefuttatni a szimulációt, és megnézni, hogy tényleg onnan váltak-e le a csempék, ahol a peak felületi terhelés érte őket, vagy ezek csak random váltak le.
Mellékesen kis történelem:
2016 ITS első bejelentés
2017 reálisabb tervek
2018 starhopper
2018-2020 "tartályrobbantások"
2020 SN5-SN15
2023 IFT1-IFT2 Superheavy-k csak ekkor repültek.
A "raktáron lévő" Starship prototípusokat több mint 1 éve kezdték építeni. Van rengeteg legyártott és mire repülhetnek elavult hajtóművük.
Ha most kiderül, hogy szerkezeti módosítás szükséges, akkor a prototípusok mehetnek a "levesbe". Sosem értettem, hogy ez így miért olcsóbb és hatékonyabb. De látványosnak látványos. A Falcon9nél (és Falcon1nél) ezt másképp csinálták.
A jelek szerint a masodik fokozatnak nem struktúrális hibája volt, hanem kommunikációs zavar volt, ami miatt működésbe lépett az önmegsemmisítés.
Még nagyon sok tesztelni való van, amire el lehet pukkantani a több legyártott prototípust.
Pl. most nem sikerült tesztelni a második fokozat visszatérési manőverét, pedig ez egy kulcs fontosságú mérföldkő.
Az első fokozat szempontjából nagyon fontos tanuláson vannak túl. De így sem teljes a siker, azaz a legyártott modulok további adatokat biztosíthatnak.
A Raptorok felálfozása pedig azért nagyon fontos, mert később sokkal egyszerűbben fogják megkapni az emberes licence-et, mivel a sok hajtóműből rengeteg adat fog rendelkezésre állni a kiértékeleshez.
Mint a töréstteszteknél.
Ez különben az AI fejlesztés/tanításhoz is hasonlatos fejlesztési eljárás.
Minél több nominális teljesítményű indítás van annál többet tudnak az FAA és a Nasa orra előtt lobogtatni.
Szerintem az első fokozat felrobbanásánál sokkal aggasztóbb, hogy mi történt a másodikkal.
Mert a SpaceX nem nyeretlen kétéves a központ-jármű kommunikációban.
Ez vagy valami piti dolog lehet, vagy valami egészen komoly.
Azt mondanám, hogy eddig a SpaceX csapata példás fejlesztési, hibajavítási rátával dolgozik. Ha azonosítanak egy hibát, akkor azt általában a következő indításra jó hatékonysággal küszöbölik ki.