Űrkutatás

Nem tudom srácok! A Spacejunkies-s fiúk is élőben nyomatták a kilövést, (néztem) de ők teljesen el voltak ájulva, hogy ez egyáltalán nem kudarc, Végül is 140 km magasban volt, 24.000 km/h-nál kapcsolták le a hajtóműveket, és utána ment sokáig. Azt mondják elvesztették a kapcsolatot vele, ezért robbant fel. Nyilván nem most akartak ezzel leszállni a Marsra. Az űr határát lazán átlépte, ez a lényeg. Ez egy hiba tesztelő repülés volt. Az előzőhöz képest szerintem mérföldkő. A fokozat felrobbanása, meg alapvetően nem befolyásolta magának az űrhajónak a repülését, mert már messze járt. Lesz ebből még holdra szállás. Amúgy láttam egy tervet hogy fog kinézni belülről a többszintes lakórész. Hát éppen nem fog kacsalábon forogni.
 
Nem tudom srácok! A Spacejunkies-s fiúk is élőben nyomatták a kilövést, (néztem) de ők teljesen el voltak ájulva, hogy ez egyáltalán nem kudarc, Végül is 140 km magasban volt, 24.000 km/h-nál kapcsolták le a hajtóműveket, és utána ment sokáig. Azt mondják elvesztették a kapcsolatot vele, ezért robbant fel. Nyilván nem most akartak ezzel leszállni a Marsra. Az űr határát lazán átlépte, ez a lényeg. Ez egy hiba tesztelő repülés volt. Az előzőhöz képest szerintem mérföldkő. A fokozat felrobbanása, meg alapvetően nem befolyásolta magának az űrhajónak a repülését, mert már messze járt. Lesz ebből még holdra szállás. Amúgy láttam egy tervet hogy fog kinézni belülről a többszintes lakórész. Hát éppen nem fog kacsalábon forogni.
Én sem tartom kudarcnak. Ha csak azt nézem, hogy a második indításra hány új, és eddig eszteletlen tételt vettek be, mindenképen sikeres.
Az indító állás és környéke egyben maradt, a vízelárasztás bevált, az indítási szekvencia jól működött, a fokozat lerúgós szétválasztás is működött, az, hogy booster azután badabummm, azt majd kiderül, hogy mi okozta, ahogy az második fokozaté is.
Ha minden igaz jan-feb, indul a harmadik, és újabb előrelépések lesznek. Sok tesztalany gyűlt össze időközben, a változtatásokat gyorsan átvezetik, és mehet!
 
Ok, de akkor miért ment volna az összes hajtómű a levállás után, amikor elvileg már felfelé álltak a Booster hajtóművei?
Most, hogy egyre több, adatok alapján kalkulált elemzés is készült már, még jobban megerősítve látom a korábbi negatív G okozta teóriát.
IMG-20231120-183447.jpg

A sebesseg visszaesés a szétvállaskor normális jelenség, de a Hot stage miatt itt a másodperc töredéke alatt kapott egy hatalmas ütést a szerkezet. Mínusz 2.5-3 G lépett fel. A közel üres tartályokban ekkor még több tonnányi üzemanyag/O2 volt, aminek kinetikus energiája hasonaltos a szerkezetével. A szeparációt ha nem is okozott kárt a Boosterben a folyadèkok minden bizonnyal Igen.

A folyadèkok dinamikája a hajtómű tudományban is ismert a Hidraulikus sokk, vagy Fluid-hammer. Ez a jelenség általában akkor fordul elő, amikor egy szelep hirtelen bezár a csővezetékrendszer végén, és nyomáshullám terjed a csőben.

Itt a üzemanyag rendszerben hirtelen keletkezett negatív G során először felgázosodhattak a csövek, majd a visszacsapodó több tonannyi folyadèk nyomáshulláma szétcseszte a szelepeket. (ugye a folyadèkok szinte csak alig osszenyomhatóak). De a nyomáshullám vegigment rajtuk. Ahogy Scott is említette hasonló hiba volt a veszte a Szovjet N1 negyedik tesztjének is. Ugye ott is Hot Staginget használtak.


És, hogy sikeres volt-e a teszt?
Nehéz megítélni. Egyrészt persze SpaceX meg a fanok mindent annak itelnek, láttuk az első próbalkozásnál.
És biztos gyűjtöttek érdemi adatot is.
De számomra egy kurva pazarló több teszt lepcsőt kihagyó erőltetett teszt volt.
Továbbra se látom èrtelmét mièrt kell eldobalni a komplett elvileg ujrahasznalható rakétákat hajtóművestől. Persze mert csesztek építeni egy normális teszt padot így nem lehet a Földön ellenőrzött körülmények között tesztelni a fokozatokat. Ez a szemlèlet meggyőződésem, hogy nem gyorsítja meg a fejlesztèst, de legalább gyorsítva égeti a pénzt!
Az igazi kérdés a második fokozat, de ott is gyanús a üzemanyag rendszer hiba. + a hővédő csempék rögzítése semmit nem javult.
Egyébként szpotterek sikeresen lekapták már a önmegsemmisítés után az orr rèszt ami viszonylag jól egyben maradt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A Spacejunki csatorna összefoglalóa:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
És, hogy sikeres volt-e a teszt?
Nehéz megítélni. Egyrészt persze SpaceX meg a fanok mindent annak itelnek, láttuk az első próbalkozásnál.
És biztos gyűjtöttek érdemi adatot is.
De számomra egy kurva pazarló több teszt lepcsőt kihagyó erőltetett teszt volt.
Továbbra se látom èrtelmét mièrt kell eldobalni a komplett elvileg ujrahasznalható rakétákat hajtóművestől. Persze mert csesztek építeni egy normális teszt padot így nem lehet a Földön ellenőrzött körülmények között tesztelni a fokozatokat.
A Falcon9 is csak a 3. változatra lett újra felhasználható, 2-nél többször csak az 5.-re. Itt sem gondolom, hogy másként lesz, de még az sem lehetetlen, hogy egyáltalán nem lesz újra felhasználható jelen anyagokkal és technológiával. Ez mondjuk volt a ---0 változat. Vitathatatlan siker viszont volt: a Superheavy szépen (látszólag hibamentesen) felvitte a 2. fokozatot és elengedte. A többi maximum prototípus sikertelen bár valószínűleg nem eredménytelen tesztelése.
 
A Falcon9 is csak a 3. változatra lett újra felhasználható, 2-nél többször csak az 5.-re. Itt sem gondolom, hogy másként lesz, de még az sem lehetetlen, hogy egyáltalán nem lesz újra felhasználható jelen anyagokkal és technológiával. Ez mondjuk volt a ---0 változat. Vitathatatlan siker viszont volt: a Superheavy szépen (látszólag hibamentesen) felvitte a 2. fokozatot és elengedte. A többi maximum prototípus sikertelen bár valószínűleg nem eredménytelen tesztelése.
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl. Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.
 
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl. Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.
Nagyon sok elnézést, de földhözragadt gondolkodásomnak nagyon természetellenes ötletük van. Mondjuk a KSCben nem tudom hogy gondolták ezt a "mindenfele fúj" indítóállást egy másik aktív indítóállás mellé rakni közvetlenül, mikor van ott még 20 másik üres. Kevesebb a bérleti díj?
Mindenesetre az már látszik, hogy gombokból rövid idő alatt nem rakják össze. Ez sem fog sokkal 20 év és 20 milliárd alatt megállni mire "human rated full reusable" lesz. Ha lesz egyáltalán. Szerintem.
 
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl. Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.

Az űriparnak a legnegyobb ellensége a "fehérköpenyes technikus". Egyszerűen ezzel a tempóval és mentalitással sose lesz tömetermelés és tömeghasználat. Abban teljesen igaza van a Spacexnek, hogy a tömegtermelés a jövője az űriparnak. Ha olcsón van rakéta, olcsók lehetnek a műholdak is, mert ha elromlik, max küldenek fel helyette másikat. Szóval a cél helyes, a megvalósíthatóság az kérdés.
 
Arra kíváncsi lennék, hogy az indítótorony tetejére miért nem tettek egy kisebb darut, ami az ilyen "hot stage ring" emeléseket megoldaná?
 
Arra kíváncsi lennék, hogy az indítótorony tetejére miért nem tettek egy kisebb darut, ami az ilyen "hot stage ring" emeléseket megoldaná?
Felesleges. Most azért kellett a daru, mert ezt a bővítést most találták ki, és így lehetett a leggyorsabban feltenni, meg levenni a motorok cseréje miatt.
Vélhetően a következő boosteren már "gyárilag" rajta lesz az a gyűrű.
 
A Falcon9 is csak a 3. változatra lett újra felhasználható, 2-nél többször csak az 5.-re. Itt sem gondolom, hogy másként lesz, de még az sem lehetetlen, hogy egyáltalán nem lesz újra felhasználható jelen anyagokkal és technológiával. Ez mondjuk volt a ---0 változat. Vitathatatlan siker viszont volt: a Superheavy szépen (látszólag hibamentesen) felvitte a 2. fokozatot és elengedte. A többi maximum prototípus sikertelen bár valószínűleg nem eredménytelen tesztelése.
Oké, de ez akkor sem magyarázat arra mièrt nincs tesztpad ahol teljes idejű throttle tesztet lehetne vègezni. Mièrt nem lehet a Booster meg a hajót külön tesztelni.
.
.
Az elsö probautnal sokkal jobb volt a start, az inditoallas is egybemaradt, szinten fontos pozitivum, szoval van haladas. De nekem ez a Starship koncepcio viszont olyan fenetudja.... Szerintem a struktura gyenge, valami kiteres a röppalyan, aerodinamikai terhelest jobban kap, egyböl könnyen törik/szakad, es akkor robban is egyböl.
Ezt nem tudom mire alapozod, mert ebből az égvilágon semmi nem látszik, sőt strukturálisan úgy túnik inkább túl van tervezve.
Mindezt ugy, hogy a 150 tonna igert hasznos teher meg nincs is rajta....
Azt is nehez elkepzelni, hogy elkapja az a mechazilla nevu xar röpteben leszallaskor, es ettöl nem serul annyira, hogy kukazni kelljen, de minimum hosszan javitania a melosoknak.
Azzal a karral én is szkeptikus vagyok, de amíg nem.kerül èrdemben tesztelre, addig nem derül ki mire is lesz képes.
A masik, hogy ugy hullottak rola a hövedö csempek felszallaskor, mint az öszi falevelek, azt pedig a Columbia ota tudjuk, hogy urböl visszatereskor mivel tud jarni....
Bizony a csempék ezen a teszten még mintha rosszabbúl szerepeltek volna mint az elsőn! Vagy 80-at számoltam a fenti képen.
Es az se bizalomgerjesztö, hogy egy nagy tartaly szegmensekböl összerakva, kb mint egy tarsashaz epitkezesen emelödarukrol dolgozgatnak rajta jomunkas kullemu melosok. Valahogy feherköpenyes technikusokat, mernököket gondol az ember raketaepiteshez, nem utcai melosokat flex-szel es heggesztöapparattal a kezeben.
Speciel ez a raketa technológia túlmisztifkiálása, ès a kétkezi technikusi melós alábecsülése. A repülőgép/rakéta ipar-gyártás èrdemben abban különbözik a mosógép gyártástól, hogy mivel szélsőségesebb tartományra tervezik az eszközt alkalmasint egzotikusabban anyagokat használnak, kisebb toleranciával, nagyobb minőség biztosítással/ellenőrzéssel.
Ráadásul az olyan anyagok használata mint a lemez acèl már nagyon jól ismert megmunkálása, tulajdonsága, mint mondjuk egy szenszálas anyag. +Még jobban is ellenőrizhető.
A SpaceX is hegesztő robotot használ a fő szegmensek illesztèsénél.
Egyébként az Acél ötvozeteknek rendkívül jó az anyag tulajdonsága, és jól javítható is.

Ja, megsúgom a Szaturn rakétát is hegesztettèk, és kapaszkodj meg, az egyik legjobb hegesztő mérnök nő volt!

Lám hasonló szegmensekböl állították azt is össze;
Polish-20231121-190257106.jpg

A gyűrűket ott is robotokkal hegesztettèk állandó emberi felügyelet mellett, de a komplexebb ívű részeket mint pl a hajtómű egyes eleme kézzel hegesztettèk, ès Igen flexeltèk.
csweld3-1.jpg


Polish-20231121-190810159.png

csweld2.jpg

Csak ugye ezek nincsenek benne a kollektív tudatban.
A lényeg, nem ezzel van a gond, illetve szerintem a koncepció is jó.
nagyobb probléma lehet, hogy Musknak aligha van aki ellent tud mondani, illetve a munka terhelés és morál is elég durva ahogy hallani. És szerintem lehet fejlesztési lépcső amit nem éri meg átugrani-kihagyni.
 
Oké, de ez akkor sem magyarázat arra mièrt nincs tesztpad ahol teljes idejű throttle tesztet lehetne vègezni. Mièrt nem lehet a Booster meg a hajót külön tesztelni.

Ezt nem tudom mire alapozod, mert ebből az égvilágon semmi nem látszik, sőt strukturálisan úgy túnik inkább túl van tervezve.

Azzal a karral én is szkeptikus vagyok, de amíg nem.kerül èrdemben tesztelre, addig nem derül ki mire is lesz képes.

Bizony a csempék ezen a teszten még mintha rosszabbúl szerepeltek volna mint az elsőn! Vagy 80-at számoltam a fenti képen.

Speciel ez a raketa technológia túlmisztifkiálása, ès a kétkezi technikusi melós alábecsülése. A repülőgép/rakéta ipar-gyártás èrdemben abban különbözik a mosógép gyártástól, hogy mivel szélsőségesebb tartományra tervezik az eszközt alkalmasint egzotikusabban anyagokat használnak, kisebb toleranciával, nagyobb minőség biztosítással/ellenőrzéssel.
Ráadásul az olyan anyagok használata mint a lemez acèl már nagyon jól ismert megmunkálása, tulajdonsága, mint mondjuk egy szenszálas anyag. +Még jobban is ellenőrizhető.
A SpaceX is hegesztő robotot használ a fő szegmensek illesztèsénél.
Egyébként az Acél ötvozeteknek rendkívül jó az anyag tulajdonsága, és jól javítható is.

Ja, megsúgom a Szaturn rakétát is hegesztettèk, és kapaszkodj meg, az egyik legjobb hegesztő mérnök nő volt!

Lám hasonló szegmensekböl állították azt is össze;
Polish-20231121-190257106.jpg

A gyűrűket ott is robotokkal hegesztettèk állandó emberi felügyelet mellett, de a komplexebb ívű részeket mint pl a hajtómű egyes eleme kézzel hegesztettèk, ès Igen flexeltèk.
csweld3-1.jpg


Polish-20231121-190810159.png

csweld2.jpg

Csak ugye ezek nincsenek benne a kollektív tudatban.
A lényeg, nem ezzel van a gond, illetve szerintem a koncepció is jó.
nagyobb probléma lehet, hogy Musknak aligha van aki ellent tud mondani, illetve a munka terhelés és morál is elég durva ahogy hallani. És szerintem lehet fejlesztési lépcső amit nem éri meg átugrani-kihagyni.
.
.
.
Erről itt látszik, hogy ez egy gyár, rendes munkaállványokkal, tiszta munkakörnyezet, nem jómunkások szerencsétlenkednek daruskocsik emelőkosaraiban.
 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag
Oké, de ez akkor sem magyarázat arra mièrt nincs tesztpad ahol teljes idejű throttle tesztet lehetne vègezni. Mièrt nem lehet a Booster meg a hajót külön tesztelni.
Ha tényleg az történt (fluid-shock) amire gyanakodnak, akkor azt például hogyan tudnád tesztelni egy indító padon?
Bizony a csempék ezen a teszten még mintha rosszabbúl szerepeltek volna mint az elsőn! Vagy 80-at számoltam a fenti képen.
Ez pontosan ugyan így tesztelhetetlen másképp, mint valódi repülésekkor. A felvételeket gondolom alaposan kielemzik, és megnézik, hogy az egyes elvált csempéknek a rögzítése tervezési hibás, vagy hibásan került legyártásra.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and gergo55
.
.
Szokasos elonmusk igeret.... :) Persze ha nagyon biztosak benne, hogy egy trivialis ok volt a kudarc oka most, amit gyorsan korrigalnak fejlesztes-tesztelesek nelkul, akkor csinalja, de csak azert inditani kapkodva, hogy meg 39 Raptort eldurrantson elörehozott ujevi tuzijatekkent, azert kar lenne.
 
Ha tényleg az történt (fluid-shock) amire gyanakodnak, akkor azt például hogyan tudnád tesztelni egy indító padon?

Ez pontosan ugyan így tesztelhetetlen másképp, mint valódi repülésekkor. A felvételeket gondolom alaposan kielemzik, és megnézik, hogy az egyes elvált csempéknek a rögzítése tervezési hibás, vagy hibásan került legyártásra.
Azért nehogy már ne tudja szimulálni egy >20 éves múltra visszatekintő "űrhajós céh" egy rakéta és a bene lütybölődő nafta mozgását a mai számítástechnikai kapacitás mellett. A csempék rögzítését meg a NASA sem tudta jól, gyorsan és olcsón megoldani, pedig volt rá néhány évtizede.