Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 039
113
Megkerestem a hivatkozott cikket;

Van pár ellentmondás a legutóbbi hivatalos NASA illetve Boeing allaspontokkal szemben.
Konkrétan leírja, hogy csúszik a Crew9 aug18-ról szept 24-re. -nincs egyenlőre ilyen infó.

Aztán, hogy attól tartanak a levállás után ha meghibásodik pár fúvóka irányíthatatlanná válik a hajó potenciális veszélyt jelentené az ISS-re. Kicsivel később meg már azt írja, hogy az automatikus ledokkolásra sem képes vezérlő repülés irányító szoftver, és erre kell az extra egy hónap javítási idő.

Alapból két verzió van, ha emberesen jönnek vissza minden vezérelhető manuálisan. Ha nem mérik bevállalni meg mindíg leválasztható a hajó a Canadarmal. Az autó ledokkolást már egyszer végre hajtotta a Demó repüléskor, szóval ha hiba is van a szoftverben egy hónap javítás irreálisan hosszú idő.

A pár napja kiadott Boeing nyilatkozat pedig egyaltalan nem támasztja alá a cikk állításait.
IMG-20240806-105633.jpg

 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 416
13 667
113
2024-et írunk. A spacex gennyesre keresi magát és sikert, sikerre halmoz, a boeing meg a szart kenegeti és bizonygatja hogy az bizony arany, az űrhajósok meg az űrben várják a sikeres földet érés majdani időpontját. Nem teljesen boldog mosollyal az arcon.
ez is csak egy vödör csavar
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 039
113
NASA bejelentette a Crew9 indítás csúszását min Szept. 24-re, szóval ebben igaza volt az Arstechnica forrásának, ezt megadom!

2024-et írunk. A spacex gennyesre keresi magát és sikert, sikerre halmoz, a boeing meg a szart kenegeti és bizonygatja hogy az bizony arany, az űrhajósok meg az űrben várják a sikeres földet érés majdani időpontját. Nem teljesen boldog mosollyal az arcon.
ez is csak egy vödör csavar
A Boeing esetében ez a Starliner re igaz, de érdemes nem el felejteni a Boeing Space nem csak ezt a programot futtatja.
Kapásból ott az X37B űrsikló, de ugye ök építettek a Delta raketát es jelenleg az SLS core részt is. A ULA-ban társtulajdonosak a Lockheedel, ez építi az Atlas és az új Vulcan rakétákat. De benne vannak a Gateway programban is. Ők voltak az ISS építésének fővállalkozója is, valamint a műholdas állami de a kereskedelmi szegmensben is erősek eszközeik megbízhatóak, főleg a kommunikációs műholdakban vannak a toppon, és ezek mind zsíros és sikeres programok, szóval azért annyira lesajnálni sem kell a Boeing-ot.
A Starliner kálváriája persze kínos blama.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 151
12 500
113
NASA bejelentette a Crew9 indítás csúszását min Szept. 24-re, szóval ebben igaza volt az Arstechnica forrásának, ezt megadom!


A Boeing esetében ez a Starliner re igaz, de érdemes nem el felejteni a Boeing Space nem csak ezt a programot futtatja.
Kapásból ott az X37B űrsikló, de ugye ök építettek a Delta raketát es jelenleg az SLS core részt is. A ULA-ban társtulajdonosak a Lockheedel, ez építi az Atlas és az új Vulcan rakétákat. De benne vannak a Gateway programban is. Ők voltak az ISS építésének fővállalkozója is, valamint a műholdas állami de a kereskedelmi szegmensben is erősek eszközeik megbízhatóak, főleg a kommunikációs műholdakban vannak a toppon, és ezek mind zsíros és sikeres programok, szóval azért annyira lesajnálni sem kell a Boeing-ot.
A Starliner kálváriája persze kínos blama.
A Boeing egy katasztrofa. A zulles akkor kezdodott, amikor "osszeolvadtak" a McDonnell Douglasszal (ami egyebkent maga is a McDonnel es a Douglas hazassagabol szuletett 1967-ben) - valojaban az utobbiak ugyvedjei meg konyveloi kerultek a fo poziciokba, es azonnal nekialltak kiherelni az addigi korrekt, buszke mernok-megkozelitesu Boeinget. Mindenhol jott a sporolas, kiskapuk, gatlastalan hamisitasok, QA minimalizalasa stb.
Ez ment vagy 20-25 evig, aztan latvanyos kovetkezmenyei lettek, lasd Boeing csodkozeli helyzetet es tobbszaz ember halalat, vilagmeretu kopkodesuket stb.
Konkretan a csodtol az mentette meg, hogy a defense szektorbol dobtak nekik egy valag megrendelest a lobbistaik nyomasara, hogy nehogy bedoljon a reszveny.
Szanalmas az egesz ceg.
Ez a mostani inkomopetens benazas mar az elmult 20+ evnek az egyenes kovetkezmenye, elerte a rohadas a space divisiont is, az ertelmes, tehetseges PMek, mernokok elmentek a fenebe mashova, ahol nem a sporolas a prioritas.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 039
113
A Boeing egy katasztrofa. A zulles akkor kezdodott, amikor "osszeolvadtak" a McDonnell Douglasszal (ami egyebkent maga is a McDonnel es a Douglas hazassagabol szuletett 1967-ben) - valojaban az utobbiak ugyvedjei meg konyveloi kerultek a fo poziciokba, es azonnal nekialltak kiherelni az addigi korrekt, buszke mernok-megkozelitesu Boeinget. Mindenhol jott a sporolas, kiskapuk, gatlastalan hamisitasok, QA minimalizalasa stb.
Ez ment vagy 20-25 evig, aztan latvanyos kovetkezmenyei lettek, lasd Boeing csodkozeli helyzetet es tobbszaz ember halalat, vilagmeretu kopkodesuket stb.
Konkretan a csodtol az mentette meg, hogy a defense szektorbol dobtak nekik egy valag megrendelest a lobbistaik nyomasara, hogy nehogy bedoljon a reszveny.
Szanalmas az egesz ceg.
Ez a mostani inkomopetens benazas mar az elmult 20+ evnek az egyenes kovetkezmenye, elerte a rohadas a space divisiont is, az ertelmes, tehetseges PMek, mernokok elmentek a fenebe mashova, ahol nem a sporolas a prioritas.
Igen-igen így van, és még csak 36x hallottuk..
Ugyanakkor ez leginkább a repülős részlege igaz.
A Boeing Space részlege például sokat profitált a McDonall Douglas űripari képességéből. Konkrétan fokozat beszállítói voltak a Saturn rakétának ők épitették a későbbi Delta II rakétát majd ugye onnan jön a Boeing Delta, ők építették a USA első űrállomását a Skylab-ot, ebből később ugyancsak profitált az ISS építésekor a Boeing.
Van olyan nagy és kiterjedt a Boeing, hogy nem lehet a külön iparági szektorokat simán egy kalap alá vonni. Fentebb pedig vázoltam már a jelenleg is sikeresen futó Boeing Space programokat.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 151
12 500
113
Igen-igen így van, és még csak 36x hallottuk..
Ugyanakkor ez leginkább a repülős részlege igaz.
A Boeing Space részlege például sokat profitált a McDonall Douglas űripari képességéből. Konkrétan fokozat beszállítói voltak a Saturn rakétának ők épitették a későbbi Delta II rakétát majd ugye onnan jön a Boeing Delta, ők építették a USA első űrállomását a Skylab-ot, ebből később ugyancsak profitált az ISS építésekor a Boeing.
Van olyan nagy és kiterjedt a Boeing, hogy nem lehet a külön iparági szektorokat simán egy kalap alá vonni. Fentebb pedig vázoltam már a jelenleg is sikeresen futó Boeing Space programokat.
Pont ellenkezoleg. Amerikai multiknal minden top-down, nincs 'kulonutas reszleg' es hasonlok, es az evtizedek alatt a rot elert mindenhova.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 039
113
Pont ellenkezoleg. Amerikai multiknal minden top-down, nincs 'kulonutas reszleg' es hasonlok, es az evtizedek alatt a rot elert mindenhova.
Bizonyára. - ezt nem tudom, csak jeleztem, hogy a Starliner nagy figyelmet kapó fiaskója mellett futnak probléma mentes jól működő Boeing űr projektek.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 039
113
Ugyan már kezdem unni a Starliner Saga-t, főleg azt, hogy hirtelen mindenki vidáman köpködi a Boeing-ot olyan is aki egyébként az Űrkutatás felé sem néz. A sokadik Boeing fikázó cikk (megj. peraze nem alaptalanúl) mellé azért ide raknám Scott videóját a dologról mert tesz pár érdekes, kevésbé mainstream megállapítást.


Az egyik ilyen észrevétel technológiai jellegű. A legutóbb nyilvánosságrá hozott azon részlet, hogy a Boeing mérnökei szerint a meghibásodást valószínűleg a meghajtó rendszer vagy annak belső teflon bevonatának levállása idézhette elő. A Starliner fúvókái pedig nem házon belüli Boeing termék, hanem az Aerojet Rocketdyne beszállító terméke. Persze a felelőség így is főként a Boeing-ot terheli, de azért mindjárt kissé más megvilágításba helyezi a dolgot.

A másik észrevétel pedig Politikai jellegű. Arról van szó, hogy Kamala Harris Vice president jelenleg vezetője a Nemzeti Space Council- nak. A tanács feladata, a nemzeti űrpolitikával és stratégiával kapcsolatos, az ország űrtevékenysége vonatkozó javaslatok és tanácsok kidolgozása az elnök számára.
Vagyis ugyan direktben nem ő vezeti a NASA-t, de ebbéli szerepe okán bárminemű kormanyzati/NASA hiba rá is rossz fényt vetne. És ugye Novemberben elnök választás, szóval megengedhetlen a legkisebb kockázat vállalás is a NASA-tól. Ezért az elhúzódó dönteshozatal annak ellenére, hogy a Boeing szerint alkalmas az űrhajó az emberes vissza térésre.
Számositva a Nasa protokoll az erre vonatkozó meghibásodási kalkulációt 1:270-nél húzza meg.

Mindenképp érdekes körülmény..
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 728
38 909
113
Tapasztalatlan munkások által épített Boeing rakéták – NASA
A Boeing eredetileg azt ígérte, hogy 2021 februárjára átadja a felső fokozatot, most pedig ragaszkodik ahhoz, hogy 2027 áprilisára elkészül. A költségek időközben az egekbe szöktek, a NASA becslése szerint 2028-ra 2,8 milliárd dollárba fog kerülni, ami több mint kétszerese a Boeing 2017-es 962 millió dolláros becslésének.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 463
16 039
113
Tapasztalatlan munkások által épített Boeing rakéták – NASA
A Boeing eredetileg azt ígérte, hogy 2021 februárjára átadja a felső fokozatot, most pedig ragaszkodik ahhoz, hogy 2027 áprilisára elkészül. A költségek időközben az egekbe szöktek, a NASA becslése szerint 2028-ra 2,8 milliárd dollárba fog kerülni, ami több mint kétszerese a Boeing 2017-es 962 millió dolláros becslésének.
Az Exploration fokozatra nem volt 2021-es ígéret, hiszen csak 2020 decemberében teljesítette végleges Critical Design Review -t.
Ami a költségeket illeti speciel ez nem a Boeing sajátja, így működik szinte a teljes hadipart kiszolgáló Tech szektor.
Mi sem tudunk egy úszó csarnokot vagy egy Futball stadiont eredeti keret költségen belül felépíteni, a rakéta technológia meg egy fokkal magasabb színvonal.
Az SLS Holdra szállás meg több okból is csúszni látszik. Még a kanyarban sincs a SpaceX hold lander, illetve a módosított rakétához épülő új kiszolgáló torony is késik.
A 2. Core részt meg pont nemrég leszállitották..
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 728
38 909
113

A NASA fontolgatja a Starliner űrhajósok visszatérését a Crew Dragonon​