Űrkutatás

http://pinklemur.blog.hu/2017/03/05/moontopia

Érdekes holdbázis elképzelések érkeztek az Eleven magazin pályázatára. Érdemes megnézni az elképzeléseket.


ec2312-1-3.jpg
 
Itt a tavasz, mozgolódnak a kisebb műholdak felbocsátására szakosodott cégek is (+virág a jányoknak):
Blue Origin (Jeff Bezos / Amazon)
- BE4 hajtóműről posztoltak képet
C6PVqvpWMAIDq4V.jpg

- A New Glenn platform, amivel már orbitális pályára szeretnének állni, megkapta az első megrendelését: az Eutelsat műholdját kell pályára állítani valamikor.

Sierra Nevada Corp‏
- Dream Chaser teherszállító űrsiklója idén tavasszal megkezdi repülési tesztjeit.
- Az űrparasztok örülhetnek, egy újabb lépést tettünk meg a nullgravitációban szüretelt szilvapálinka irányába: az Advanced Plant Habitat az ORBITAL-ATK március 19/20-as Cygnus teherűrhajójában utazik majd föl az ISS-re (arról, hogy oda is érjen, bérelt Atlas V hordozó rakéta gondoskodik a saját mesés Antares platformjuk helyett). Minden biológus kedvelt/rühellt/rendszeresen felnevelt majd különös kegyetlenséggel elpusztított modell növénye, az Arabidopsis fog nődögélni a kék, piros, zöld és széles spektrumú fehér ledek alatt, miközben 180 szenzor figyeli a kis rohadékok minden rezzenését és jelentik le azonnal a földre. A doboz elvileg teljesen önműködő, a legénységnek nem kell locsolgatnia és karbantartania - nem úgy mint a Veggie esetében. Így gondtalanul nézhetik majd, ahogyan begombásodik, megfertőződik, elrohad, kipusztul az a szemétláda növény a 135 napos kísérlet során.
És akkor virág a női olvasóknak:
Arabidopsis_thaliana.jpg


Virgin Orbit
- Az eddig egységes Virgin Galactic-ot szétválasztották a gyártást végző Orbit és a repüléseket végző Galactic vállalatokra.
- A Launcher One platform 300 kilóig tud műholdakat pályára állítani. Az indítás Boeing 747-400-ról történik majd. Szomorú, mert nem a Whine Knight-ot használják, hanem az Orbital-ATK Pegasus (443 kg max) platformhoz hasonlóan lesz egy indító repülőjük is.
C6QkBJSXMAADpZe.jpg


ESA
- Sikeresen fellőtték a Sentinel 2 műholdat az Ariancespace által gyártott kis műholdak (300-2,500 kg) fellövésére fejlesztett Vega rakétával.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ehhez nem kell semmulyen szerkezet sem,ahogy mondottam volt.
Ezért is pénzkidobás a gyorsító. Is.
Itt volt egy alug ismert,jelentéktelen,névtelen kis emberke :rolleyes: ,páran talán hallottatok róla,Albert Einstein,gondolom a tudományra hivatkozók felületesen,de ismerik az életútját,jelenéktelenségem csak úgy hallotta valahol 2 feles között....
No,nagyon mákhéjban,mert telóról hamar rángatózni kezd a fél arcom a lötyög éstől,szóval mint mondta az alkesz utcaseprő a krimóban,a jóember egy vallásos zsidó családban nőtt fel,és nem volt ínyére a dolog,elhatározta,hogy ő azért is bebizonyítja,hogy nincs isten,és baromság az egész,a tudomány az mérpedig egzakt dolog,minden t lehet mérni,számolni,és különben is!:eek:
No,elért ezt azt az élete során,aztán a halála előtt pár héttel valami apró,tudomány os világ konferencián azt találta mondani,hogy menetközben két dologra jött rá,és ezeket most jól be is jelenti.
1:isten létezik
2:isten nem vet kockát
No, mi is a konklúzió?
Milyen tudomány?
Milyen sötét anyag?
Milyen másik D-k?
Mire jött rá a jóember?
:)


Az isten-témát inkább hagyjuk... :) És Einstein sem volt az. ;) Csak egy nagyon okos ember, aki képes volt a korabeli, meg előd tudósok által elért részeredményeket felhasználva (mint ahogy manapság már szükségszerűen mindenki az elődök tapasztalatára-tudására épít) és megtoldva a saját felismeréseivel, egy jelenleg teljesen használható (itt jegyezném meg a szkeptikusoknak/Einsteinfikázóknak, hogy az elméletét, pl. a relativisztikus tömegnövekedést és a az idődilatációt igazolták a gyorsítók, az LHC is erre épül és ezekbe a korlátokba is fut bele...)

A jóember pedig arra jött rá, hogy a tudása, az univerzummal szemben, véges, pont, mint a mi jelenlegi tudásunk. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and sirdavegd
Az isten-témát inkább hagyjuk... :) És Einstein sem volt az. ;) Csak egy nagyon okos ember, aki képes volt a korabeli, meg előd tudósok által elért részeredményeket felhasználva (mint ahogy manapság már szükségszerűen mindenki az elődök tapasztalatára-tudására épít) és megtoldva a saját felismeréseivel, egy jelenleg teljesen használható (itt jegyezném meg a szkeptikusoknak/Einsteinfikázóknak, hogy az elméletét, pl. a relativisztikus tömegnövekedést és a az idődilatációt igazolták a gyorsítók, az LHC is erre épül és ezekbe a korlátokba is fut bele...)

A jóember pedig arra jött rá, hogy a tudása, az univerzummal szemben, véges, pont, mint a mi jelenlegi tudásunk. :)


...egy jelenleg teljesen használható... leírását "összedobni" a világnak.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
Válogatás a nagyok birodalmából:
- március 21-én lövik fel az SGDC (Brazília) és Koreasat-7 műholdakat egy Ariane 5 segítségével
- a Boeing Starliner (CST-100) kapszulájának ernyő-tesztjét hajtották végre sikeresen március 10-én, ami igazából 2 ernyőszettet jelent: kettő 28000 lábon majd három 12000 lábon. A Dragonnal ellentétben nincs leszállást segítő hajtóműve, hanem légzsákokra érkezik, szárazföldre. 7 személyes (vagy kevesebb, ha több a rakomány), automatikus dokkolással (és úgy egyáltalán, a pilótáskodás minimalizálásával) üzemel és fél éves felújítás után 10 alkalommal újrahasznosítható.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
- ugyancsak március 21 az Orbital-ATK Cygnus teherűrhajójának a startja, miután gond volt a hordozó Atlas-V hidraulikájával
- március 17-én viszont United Launch Alliance DeltaIV-je is fellövi a WGS9 kommunikációs műholdat
- ma hajnali 6 után lett volna a Space-X Echostar műholdfellövése, de erős szelek miatt elhalasztották az indítást.
- a mélyűri repülés kedvelőinek figyelmébe: zajlik az eddigi legerősebb Hall thruster, a Hall Effect Rocket with Magnetic Shielding (HERMeS) vákuumkamrás földi tesztje, amely már 12.5 kW-ot tud leadni - ez 3x nagyobb az eddigi hajtóműveknél. Napelemek hajtják.
- kínaiak nyilvánosságra hozták a várható ütemtervet: a Tianhe 1 űrállomás alapmodult (20 tonna) fogják pályára állítani a Long March 5B nehézrakétával 2019-ben, hogy ebből kiindulva építsék meg az űrállomásukat LEO pályán 2022-ig. Mindezt abból az alkalomból tudhattuk meg, hogy a Shenzhou 11 küldetés sikerrel zárul és az áprilisi a Tianzhou 1 kísérleti újratöltési misszió teljesítésével az űrkutatási programjuk második szakaszának (EVA, orbitális dokkolás, Tiangong 1/2 rövid és középtávú emberes üzemeltetése) végére érnek. Eközben fejlesztik a LEO mellett már Hold körüli pályára állásra is alkalmas többfeladatú személyszállító űrhajót, amely az Orionhoz hasonló paraméterekkel rendelkezik majd (csak ez a délutáni műszakban készül majd...). Múlt év nyarán már tesztelték a kuglóf hővédő burkolatát és aerodinamikai jellemzőit, valamint újrahasznosíthatóságát is. Összefoglalva: nagyon be kéne üzemelni azt a Hosszú Menetelés 5B-t, mert anélkül csúszik minden.
 
Ja, közben eszembe jutott a Föld és ég (csillagászati és földtudományi folyóirat), amelyben - hajdanán - írtak a szovjet űrcsónakról. Pl. Bor-4.

Rákerestem az "űrcsónak" szóra.

Az ausztrálok épp arra jártak.

show.php
show.php


Távol áll tőlem, ellenkezzek, de talán észrevehető, hogy nincs kereke és teljesen más konstrukció, mint a #1071 hsz-ben jelzett. Más a képessége és célja is.

Ajánlom olvasásra:
http://www.urvilag.hu/az_enyergija_...nagy_raketaprogram_4resz_a_szovjet_urcsonakok
 
1962-es film

Jó mozi :)
A Boeing X-20 Dyna-Soar formájáról én inkább a Virgin Galactic VSS Unity űrvitorlázó repülőgépére asszociálnék (csak utóbbinak változtatható szárny-állása van, hogy visszatérés során létrejöjjön a tollaslabda-hatás), ez pedig a 2004-es X-Prize nyertes SpaceShipOne-on alapul:
spaceshipone-4.jpg

Ezekkel max 100 km-re lehet felugrani, mert magasabbról alászállva problémás lenne a hegyes orra és a hővédelem teljes hiánya.
Hammond itt magyarázza el, hogy miért szerencsés a golyó-orr alkalmazása rendes űrrepülőknél:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A X-37B esetében inkább emlegetném az amerikai űrsikló programot, elvégre az STS-t 1969-ben kezdték fejleszteni, majd 135 missziót hajtottak vele végre 1981 és 2011 között. Ennyi tapasztalat birtokában azért elég könnyű automatizált űrsiklót építeni (2017-ben már mindenki ilyet épít, még a Boeing és a Space-X kuglófjai is önállóak). Arról nem is beszélve, hogy a Sierra Nevada Dream Chasere kizárólag teherűrhajóként fogja kiszolgálni egyszer csak (2019-2020-tól vagy a fene tudja mikortól) az ISS-t. Az is csak egy ortopéd papucs, szárnyakkal.
260px-Dream_Chaser_pre-drop_tests.6.jpg

Az inkább megérne egy misét, hogyan is jutott a madárka a Sierra Nevada fegyvergyártó "Top Women-Owned U.S. Government Contractor"-díjas családi vállalkozáshoz. Röviden úgy, hogy másnak nem volt egyszerűen pénze a koncepció röpképes termékké gyúrásához (az eddigi tapasztalatok alapján ez olyan 4 milliárd USD-t kóstál, az alapján, amennyit a NASA egy-egy crew-programos cégbe beleöntött 2010 óta).
Személy szerint nem értem, minek kell konteózni (vagy komolyan venni azt): az űreszközöknek természete az, hogy kuglóf vagy szárnyas papucs formát öltenek. Mert különben elégnének a retekbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and jani22
Köszi a választ.

"Személy szerint nem értem, minek kell konteózni (vagy komolyan venni azt): az űreszközöknek természete az, hogy kuglóf vagy szárnyas papucs formát öltenek. Mert különben elégnének a retekbe."

Hi-hi. ez tetszik.

Egyetértek. :)
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Túl sokszor jött szembe az Airbus Safran Launchers Prometheus hajtóműve és az "újrahasznosítható" szó ahhoz, hogy csak úgy elmenjek mellette:
- 2017 február 1-jén az ESA megállapodott az Airbussal egy 2020-as tesztről és 2030-as piacra lépésről, amely így része lett a Future Launchers Preparatory Programnak (FLPP) (ennek is utána kellene olvasni). Ennek keretében 206.8 millió eurót öntenek az ágazatba.
- 2015 óta fut a projekt az Airbus és a francia űrügynökség (CNES) részéről
- folyékony oxigén és metán üzemanyag (Musk korábban azzal indokolta a metán használatát a saját jövőbeli rakétájában, hogy azt lehet gyűjteni a Marson is, ez után nem meglepő az sem, hogy a Blue Origin rendes rakétája is metános lesz. A hidrogén lenne az optimális választás a magas energiasűrűség miatt, de azt macerás hűtve tárolni, a kerozin olcsóbb, de abban meg kevesebb a kraft. A metán meg még macerásabb)
- az újrahasznosítás az ESA esetében eddig nem volt szempont, az Airbus is azt mondja, hogy túl kicsi az európai piac egy ilyen technológia legyártásához, de mostanra átgondolták ezeket az érveket, mert a kisebb profit is valami mint egy amerikaiak által leuralt piac. Elméletileg az Ariane piacának csak 27%-át teszik ki kományzati megrendelések, míg az amerikai piacon ez 65%, az oroszon pedig 76%.
- a hajtómű tervezett ára 1 millió euró (egy Siemens Vectron villanymozdonyé 4 millió körüli), ami tizede lenne a fejlesztés alatt álló Ariane 6 Vulcan 2.1-ének.
- az olcsóságot 3D nyomtatással és mindenféle csodálatos és abszolúte nem részletezett technológia alkalmazásával érnék el

Nincsenek egyedül:
- a fenti FLPP program keretében a spanyol PLD Space 750,000 eurót kapott az ESA-tól 2016 novemberében egy visszahozható miniműhold fellövésre alkalmas, folyékony üzemanyagú rakéta fejlesztésére
- Airbus házon belül is rendelkezik egy párhuzamos projekttel: Advanced Expendable Launcher with Innovative engine Economy (Adeline), ez egy olyan folyékony üzemanyagos rakéta első fokozat, amely szárnyak segítségével száll le egy leszállópályán. Rakéta, kerekekkel (what kind of sorcery is this).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero
A Dream Chaser-t a szovjet BOR-4 alapján másolták. Ezt az amerikaiak is elismerték.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Rakétákhoz miért nem használnak LNG üzemanyagot? Az elég sűrű és energia dús anyag. Mi az oka ennek?
 
A Dream Chaser-t a szovjet BOR-4 alapján másolták. Ezt az amerikaiak is elismerték.
Most ide képzeljetek el egy Molnibalage-jellegű kirohanást. Na. Akkor le sem kell írnom _miért_ _marhaság_ _úgy_ _ahogy_ _vaaaaaan_
1. A BOR-4 egy makett volt
2. repülőről dobálták
3. A Dream Chasernek pedig ott a bezacskózott demonstrátora a NASA-nál és épp azt vizsgálják, hogy merjenek-e ebbe rakományt rakni és felküldeni az égbe
4. A BOR-program az 1982-1984 között futott azóta 33 év telt el, ez még Krisztusnak is sok volt (hát még nekem...).
5. A BOR-4 vízre szálló repülő csónak volt - a Dream Chasert pedig dobhatnád ki a kukába, ha visszatérés során felforrósodva beledobnád a vízbe
6. A BOR-4 avonikáját tedd bele a Dream Chaserbe légy oly szíves. Ha elvezeti, akkor tényleg arról koppintották.
Szóval, ha a koppintást úgy értjük, hogy én egy pizzásdoboz hátuljára felskiccelem a Mona Lisát, majd odaadom valakinek, aki festeni is tud, és az csinál belőle egy emberi szem számára élvezhető festményt, akkor valóban koppintás. Vagy mondjuk ahogyan a konzervhalas rántottam aránylik a grillezett lazacomhoz.
 
Most ide képzeljetek el egy Molnibalage-jellegű kirohanást. Na. Akkor le sem kell írnom _miért_ _marhaság_ _úgy_ _ahogy_ _vaaaaaan_
1. A BOR-4 egy makett volt
2. repülőről dobálták
3. A Dream Chasernek pedig ott a bezacskózott demonstrátora a NASA-nál és épp azt vizsgálják, hogy merjenek-e ebbe rakományt rakni és felküldeni az égbe
4. A BOR-program az 1982-1984 között futott azóta 33 év telt el, ez még Krisztusnak is sok volt (hát még nekem...).
5. A BOR-4 vízre szálló repülő csónak volt - a Dream Chasert pedig dobhatnád ki a kukába, ha visszatérés során felforrósodva beledobnád a vízbe
6. A BOR-4 avonikáját tedd bele a Dream Chaserbe légy oly szíves. Ha elvezeti, akkor tényleg arról koppintották.
Szóval, ha a koppintást úgy értjük, hogy én egy pizzásdoboz hátuljára felskiccelem a Mona Lisát, majd odaadom valakinek, aki festeni is tud, és az csinál belőle egy emberi szem számára élvezhető festményt, akkor valóban koppintás. Vagy mondjuk ahogyan a konzervhalas rántottam aránylik a grillezett lazacomhoz.

Ejnye -ejnye te sem tudsz oroszul?
A videó címét fordítottam egyébként.A másik dolog meg: tudni kell helyesen értelmezni mit jelent másolni valamit. Nyilván nem a szovjet elektronikát. :)

Meg kellene hallgatni a videót és megérteni, de van még egy csomó anyagom a BOR-1,2,3,4 programoktól(kosmos-x.....) egészen a Buran programig.
Mind orosz.
 
Ejnye -ejnye te sem tudsz oroszul?
A videó címét fordítottam egyébként.A másik dolog meg: tudni kell helyesen értelmezni mit jelent másolni valamit. Nyilván nem a szovjet elektronikát. :)

Meg kellene hallgatni a videót és megérteni, de van még egy csomó anyagom a BOR-1,2,3,4 programoktól(kosmos-x.....) egészen a Buran programig.
Mind orosz.
Hát, ha lefordítanád magyarra és megosztanád velünk, akkor mi is okosabbak lennénk. (Nem, nem beszélni orosz. Angolul szeretek beszélni, németül tudok olvasni, csehül meg szállást és sört intézni)
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75 and fishbed