Űrkutatás

http://www.origo.hu/tudomany/20180314-meghalt-stephen-hawking-vilaghiru-elmeleti-fizikus.html
Meghalt Stephen Hawking világhírű elméleti fizikus, kozmológus, matematikus 76 éves volt.
néhány érdekesség...
Roger Penrose néhai fizikussal egyesítette Einstein relativitáselméletét a kvantumelmélettel, ami alapján arra jutottak, hogy a tért és az idő az ősrobbanással kezdődött és a fekete lyukakban végződik. Hawking azt is felfedezte, hogy a fekete lyukak nem teljesen feketék, de sugárzást bocsátanak ki, elpárolognak és aztán eltűnnek.
"A tudós egy korábbi interjújában arról beszélt, ha az emberiség túléli az elkövetkező 200 évet és megtanul az űrben lakni, akkor fényes jövő elé nézünk."
"Ha az emberiség életben akar maradni, akkor a tudós szerint száz éven belül el kellene hagynunk a bolygót."
és egy híres idézet...
"A civilizáció hajnala óta, az ember arra vágyik, hogy megértse a világ alapjául szolgáló rendet. Kell hogy legyen valami nagyon különleges az univerzum határainak természetében. És mi lehetne különlegesebb annál, mint hogy nincsen határ. És nem lehetnek határai az emberi törekvésnek sem. Mindannyian mások vagyunk. Akármilyen rossznak tűnik is az élet, mindig lehet tenni valamit, célba lehet érni. Amig van élet, van remény."
RIP

Ha tized akkora kitartás és szorgalom lesz bennem mint amit ő felmutatott, már boldog leszek...
Jó utat!
 
http://www.origo.hu/tudomany/20180314-meghalt-stephen-hawking-vilaghiru-elmeleti-fizikus.html
Meghalt Stephen Hawking világhírű elméleti fizikus, kozmológus, matematikus 76 éves volt.
néhány érdekesség...
Roger Penrose néhai fizikussal egyesítette Einstein relativitáselméletét a kvantumelmélettel, ami alapján arra jutottak, hogy a tért és az idő az ősrobbanással kezdődött és a fekete lyukakban végződik. Hawking azt is felfedezte, hogy a fekete lyukak nem teljesen feketék, de sugárzást bocsátanak ki, elpárolognak és aztán eltűnnek.
"A tudós egy korábbi interjújában arról beszélt, ha az emberiség túléli az elkövetkező 200 évet és megtanul az űrben lakni, akkor fényes jövő elé nézünk."
"Ha az emberiség életben akar maradni, akkor a tudós szerint száz éven belül el kellene hagynunk a bolygót."
és egy híres idézet...
"A civilizáció hajnala óta, az ember arra vágyik, hogy megértse a világ alapjául szolgáló rendet. Kell hogy legyen valami nagyon különleges az univerzum határainak természetében. És mi lehetne különlegesebb annál, mint hogy nincsen határ. És nem lehetnek határai az emberi törekvésnek sem. Mindannyian mások vagyunk. Akármilyen rossznak tűnik is az élet, mindig lehet tenni valamit, célba lehet érni. Amig van élet, van remény."
RIP

:(
 
Valahol pedig jogos az egész.
Az ISS nem az örökkévalóságnak épült. Eleve 15-20 évre terveztek vele, az első moduljai már túl vannak ezen. Ugyan mondogatják, hogy 30 évre kitolható, de a Mir alapján azért csodára nem kéne számítani.

A logika alapján az ISS-t nyugdíjazni kellene, aztán továbblépni a 4 generációs űrállomásokra ( 1. gen.: Szaljut-1/.../-5 és a Skylab; 2. gen.: Szaljut-6/-7, Mir, Tienkung–1; 3.gen.: ISS )...
Értem én, persze, hogy nem örök.
Mivel eléggé elhúzódott az építés, nem egyszerre járnak le az egyes modulok élettartamai, esetleg lehetne cserélgetni azokat.
Csak azért, mert nem lehet nagy media felhajtást csapni körülötte, attól még van bőven tanulni valónk az űrben való életről.
 
Értem én, persze, hogy nem örök.
Mivel eléggé elhúzódott az építés, nem egyszerre járnak le az egyes modulok élettartamai, esetleg lehetne cserélgetni azokat.
Csak azért, mert nem lehet nagy media felhajtást csapni körülötte, attól még van bőven tanulni valónk az űrben való életről.

  1. A modulok élettartama részben elhatározás kérdése - az első modul (Zarja) például az eredetileg tervezetten túl van, de ma gyakorlatilag már csak mint lakómodulként / orosz részleg "irányítótermeként" funkcionál. A meghajtást átvette a Zvezda, energiaellátást pedig ugye a nagy napelemszárnyak. Amíg az állapota lehetővé teszi, használható.
  2. Le lehet cserélgetni, csak éppen ez sok munkával jár, kábelek szétcsatlakoztatása, modulok leválasztása... és azokkal valami kezdése, ugyanis a Zarja például ma már nem rendelkezik használható hajtóművekkel, így irányítottan nem lehet a légkörbe vezetni önmagától. Nem véletlenül az az alapértelmezett forgatókönyv, hogy az egész űrrálomást vezetik a légkörbe...
  3. Médiafelhajtást lehet és csap is körülötte a NASA és a Roszkozmosz is. Csakhogy olyan érdekességek nem történnek rajta, ami az átlagos tartalomfogyasztót érdekelné. Pont ez az ISS rákfenéje. A tudományos munka nem látványos. Az űrséták, karbantartó műveletek sokszor látványosabbak, de ennyi az, amit "el lehet adni". Az űrturizmus nem opció, hiszen nem erre tervezték, és sokan ellenzik is, mondván tudományos célra építették, nem űrhotelnek.
A média terén pl. itt egy livecam...

4. Végül pedig ne feledd, hogy a kritika valahol az, hogy méregdrága. Ez viszont jogos. A kereskedelmi űrállomás még mindig nem életképes....
 
n+1 szer láttam a boosterek leszállását, de nem tudok betelni vele.....
:)
Most mondani fogok egy teljesen laikus és teljesen személyes véleményt. Én ettől az egész SpaceX-es dologtól nem vagyok annyira elragadtatva. Az az igazság, hogy majdnem 50 évvel a Holdraszállás után,még mindig itt toporgunk az szerintem szégyen. Mindenki örül a visszatérő rakétáknak, mint majom a farkának. Tényleg? Szerintetek, ha ez prioritás lett volna, akkor nem tudták volna ezt megcsinálni már akár 30 évvel ezelőtt? Az a Mars utazásos meg kolonizációs ökörségről, pedig Molnival értek egyet. A Szaharát tudnánk élhetővé tenni annyi pénzből, amennyiből egy 1000 fős Mars kolóniát létrehoznánk. Egyébként pedig Elon Musk-ot egy baromi ügyes szélhámosnak tartom. Az egész egy lufira kezd hasonlítani. Mindig mond vagy tesz egy még nagyobbat, mint az előző csak ,hogy beszéljenekróla és az árfolyamok rendben legyenek. Meggyőzhető vagyok, de én ezt így látom.
 
Most mondani fogok egy teljesen laikus és teljesen személyes véleményt. Én ettől az egész SpaceX-es dologtól nem vagyok annyira elragadtatva. Az az igazság, hogy majdnem 50 évvel a Holdraszállás után,még mindig itt toporgunk az szerintem szégyen. Mindenki örül a visszatérő rakétáknak, mint majom a farkának. Tényleg? Szerintetek, ha ez prioritás lett volna, akkor nem tudták volna ezt megcsinálni már akár 30 évvel ezelőtt? Az a Mars utazásos meg kolonizációs ökörségről, pedig Molnival értek egyet. A Szaharát tudnánk élhetővé tenni annyi pénzből, amennyiből egy 1000 fős Mars kolóniát létrehoznánk. Egyébként pedig Elon Musk-ot egy baromi ügyes szélhámosnak tartom. Az egész egy lufira kezd hasonlítani. Mindig mond vagy tesz egy még nagyobbat, mint az előző csak ,hogy beszéljenekróla és az árfolyamok rendben legyenek. Meggyőzhető vagyok, de én ezt így látom.
Nem, nem tudták volna. A mai gyorsulásmérők, szofvterek és n+1 egyéb fejlesztés kellett hozzá.
Attól, hogy a Mars kolonizációja értelmetlen, attól az F9 igenis hasznos.
 
Az az igazság, hogy majdnem 50 évvel a Holdraszállás után,még mindig itt toporgunk az szerintem szégyen. Mindenki örül a visszatérő rakétáknak, mint majom a farkának. Tényleg? Szerintetek, ha ez prioritás lett volna, akkor nem tudták volna ezt megcsinálni már akár 30 évvel ezelőtt?

Meg tudták volna, csak akkor egy lépcsőfokot még akartak lépni az űrrepülőgéppel, mert hát mennyivel elegánsabb repülőgépként leszállni, nem?
Az eredményt ismerjük - pár tervezési és politikai döntés miatt sikerült egy méregdrága, nem biztonságos megoldást összehegeszteni...
Slusszpoénként évtizedeken át az újrafelhasználható megoldások érvényesülését az hátráltatta, hogy folyamatosan az STS-re mutogattak, hogy nesze, ott az élő bizonyíték, hogy délibábokat kergetsz, olcsón nem tudsz a világűrbe jutni...

Egyébként pedig Elon Musk-ot egy baromi ügyes szélhámosnak tartom. Az egész egy lufira kezd hasonlítani. Mindig mond vagy tesz egy még nagyobbat, mint az előző csak ,hogy beszéljenekróla és az árfolyamok rendben legyenek.

Elon Musk szerintem nagyon ügyes üzletember. Azt viszont nehéz elvitatni, hogy a SpaceX nélkül per pillanat max. abban reménykedhettünk volna, hogy jön Jeff Bezos, és ő megcsinálja ugyanazt, mint Musk, csak a saját pénzéből. Viszont ő is csak a SpaceX sikerét látva kezdte el börönddel önteni a pénzt a Blue Origin cégébe, hogy minél előbb elkészüljön a New Glenn...

Ha nincs Musk, nincs Bezos, akkor nincs újrafelhasználás. Semennyire.

Ha mást nem is, ezt azért méltálnyolni kellene...
 
Ha nincs Musk, nincs Bezos, akkor nincs újrafelhasználás. Semennyire.

Ez miért van így? Gondolom az ULA-nak nem volt érdeke milliókat tenni a fejlesztésbe, mert nem volt alternatíva velük szemben.

De mi a helyzet a NASA-val? Őket miért nem foglalkoztatta az újrafelhasználás?
Az STS kvázi kudarca miatt?
Vagy nem kaptak erre forrást?
 
Nem kételkedek benne, hogy sok fejlesztés kellett hozzá, de abban igen, hogy ezt évtizedekkel ezelőtt nem tudták volna.
Kételkedni lehet, de nem tudták volna. Akkor nem szórakoztak volna az STS-sel, ami űberkomplikált lett az F9-hez képest. Főhajtómű, csempézés, booster, sérülékeny szigetelés az üzemanyagtankon. stb.

Ma ott tart az informatika és modellezés, hogy egyetlen mérnök képes modellezni olya FCS-t asztali gépen, amit anno mérnökök hada fejlesztett ki...

Vagy nézd meg, hogy miket barkácsolnak össze az emberek otthon, amit 40 éve kutatóintézetek sem tudtak volna összerakni...
 
Ez miért van így? Gondolom az ULA-nak nem volt érdeke milliókat tenni a fejlesztésbe, mert nem volt alternatíva velük szemben.

Pontosan.

De mi a helyzet a NASA-val? Őket miért nem foglalkoztatta az újrafelhasználás?
Az STS kvázi kudarca miatt?
Vagy nem kaptak erre forrást?

A NASA vergődik a törvényhozás és a Boeing / Lockheed markában. Utóbbiak abban érdekeltek, hogy állami pénzből egyszer használatos rakétákat építsenek. Ez volt az Ares I. és V., majd az SLS rakéta. Méregdrága, nagyon lassan készül, és jelenleg még azt sem tudják pontosan, mire fogják használni. De a Lockheed és a Boeing bevételeit megtámogatják, illetve rengeteg pénzt hoz az SLS és Orion fejlesztésével foglalkozó államoknak (Alabama, Illionis, Michigan, stb.). Tehát ezen cégek és államok lobbyja abban érdekelt, hogy ez menjen.

A NASA-n belül a kritikusok annyit tehetettek, hogy valamennyire megpróbálta függetleníteni az SLS / Orion infrastruktúrától, ez vezett a CRS (ISS-teherűrhajó) és a CCDev (ISS-személyszállító űrhajó) tenderekhez.
 
Elméleteim összefüggésébe kerültek a mostanában elémkerült Marsos filmek, és Musk intenzívebb nyomulása a colonizálással.
Hollywood tud valamit?
:-)
 
A Holdraszállás az örök példa, hogy akkor sikerült, miért nem ismétlődött meg idáig, pedig már eltelt 50 év.

A baj a következő.
Minden alig egy-két (talán három) személyes űrkabinnál nagyobb szállítási kapacitású rakétánál az elős kérdés: MIért kerül ennyibe, miért ilyen drága, mire kell ez a sok pénz, mikor térül meg?
Az ISS moduljaihoz is spec nagyrakéta kell, hát még a Holdhoz. A Holdra el lehet jutni egy jó nagy szuperrakétával, vagy több kisebbel, sok starttal.
Akárhogy is nézzük a dolog a finanszírozáson hasal és hasalt el idáig.
A Holdraszállás iszonyatosan rizikós, tehát csak üzembiztos rakétákkal lehetne nekivágni (az Apollo program egy óriási lutri volt, kész mázli, hogy soha, egyetlen Satrun V se robbant fel, pedig a rakétatechnikában alapszabály, hogy nagy fúvócsővel nem gyártunk hajtóművet, mert a gázlengések amplitúdója sokkal nagyobb, mint a kisebb, több kamrás rakétáknál.
Szóval ahhoz, hogy ez ne legyen lutri, jól kipróbált rakéta kell. Jól kipróbált űrhajók, leszállóegységek is kellenek. Hol próbálnák ezeket ki? Mikor és mivel?
Üresjáratokra, próbareptetésekre nemigen van pénz. Ma adok pénzt, holnap (de akár négy év múlva, választási évben) az egészet megfújják, bukok rajta, így fejleszteni nem lehet.
A Space Shuttle saját magát reptette, mert sokáig nem volt senki, aki leállította volna, pedig két nagy katasztrófa is 3-3 évre szüneteltette a repülést és a program soha nem volt egy percre se rentábilis.
Ha napelemei lettek volna és kettő hétnél tovább is bírta volna, lehet nem is épül belőle ennyi. De akkor meg nem lett volna Shuttle, csak Space :)

Amúgy a Space Shuttle volt annyira drága, hogy sokáig le se merték állítani, mert már annyit öltek bele. Azóta mi van? Kicsit is költséges a projekt? Erdemény van? Nincs? Leállítan!
Persze az általatok is nevezett űripari lobbynak se kell a szomszédba mennie a drágaság miatt nagy dirrel-durral leállított programok továbbéltetésért.
 
(az Apollo program egy óriási lutri volt, kész mázli, hogy soha, egyetlen Satrun V se robbant fel, pedig a rakétatechnikában alapszabály, hogy nagy fúvócsővel nem gyártunk hajtóművet, mert a gázlengések amplitúdója sokkal nagyobb, mint a kisebb, több kamrás rakétáknál)
Többek között ez az oka az orosz Szojuz elrendezésének. Egy turbopump dolgozik az összes fuvókára. Az amerikaiak programját pont az ilyen gázlengésekbōl adódó szabálytalan terhelések akadályozták, mivel ezek tönkrevàgták a fuvókákat - cserébe megoldották az elsō törésmechanikai problémákat.. (Irwin és társai)
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd