Űrkutatás

Nem sok egy kicsit az üzemanyagszivárgás?

Paradox módon valószínűleg a hosszútávú környezetszennyezés csökkentése miatt van így.

Ezek a hajtóművek hidrazint égetnek nitrogén tetroxid oxidálóanyaggal.
A hidrazin eltávolítása macerás és hosszadalmas mind a talajból mind a levegő vízpárájából.
A nitrogén tetroxid viszont a vízpárával salétromsavvá alakul meg nitrogén oxidokká is.
Ezeket könnyebb mentesíteni, mint a hidrazint.

Ezért aztán hogy biztosak legyenek az összes hidrazin maradéktalan elégetésében, mind a mentőhajtóművek, mind a pozícionáló hajtóművek égetése után, illetve a becsapódás után jó eséllyel a többlet nitrogén tetroxid felhőit láttuk.
 
Egyébként nekem az egész tesztben az tetszik a legjobban, hogy látható, hogy a Starliner is képes lenne biztonságosan visszatérni szárazföldre.
Ami ellen a NASA kézzel-lábbal tiltakozik...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egyébként nekem az egész tesztben az tetszik a legjobban, hogy látható, hogy a Starliner is képes lenne biztonságosan visszatérni szárazföldre.
Ami ellen a NASA kézzel-lábbal tiltakozik...

Akkor a Szojuzzal hogy mernek embert felküldeni? :)
 
Akkor a Szojuzzal hogy mernek embert felküldeni? :)

Nincs választásuk. :P

BTW szerintem ez az egész vízimádó hozzáállás csak azért kellett, hogy ne vegye ki rosszul magát az, hogy az Orion csak vízre képes visszatérni. Amire meg azért volt szükség, mert a NASA (és a US NAVY) nem akarja felszámolni a tengerről visszahozó (Sea Recovery) irodáját. :P
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Nincs választásuk. :p

BTW szerintem ez az egész vízimádó hozzáállás csak azért kellett, hogy ne vegye ki rosszul magát az, hogy az Orion csak vízre képes visszatérni. Amire meg azért volt szükség, mert a NASA (és a US NAVY) nem akarja felszámolni a tengerről visszahozó (Sea Recovery) irodáját. :p

A Spacex nem maga maga halássza ki az űrhajóit? Ráadásul a 70-es évek óta maximum kémműholdak visszatérő kapszuláit meg a roncsokat gyűjtögethették... ezen nem változtatna a szárazföldre szállás.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
A Spacex nem maga maga halássza ki az űrhajóit? Ráadásul a 70-es évek óta maximum kémműholdak visszatérő kapszuláit meg a roncsokat gyűjtögethették... ezen nem változtatna a szárazföldre szállás.

Dehogy nem, de az Orion is szállhatott volna szárazföldre, eredetileg ez volt a preferált megoldás.

Csak aztán támadni kezdték ezt, mondván, hogy 680kg-ot nyomnak a talajfogást tompító légzsákok. Meg az, hogy a tengervíz korróziója kárt okozhat az űrhajóban nem is érdekes, lévén, hogy felesleges újrafelhasználhatóvá tenni az űrhajót, hiszen a visszatérés utáni átellenőrzés és felújítás költsége elszaladhat (és itt újjal mutogattak az űrrepülőgépre, hogy lám, ott is mi lett a vége az újrafelhasználás elvi előnyének). Meg hogy így sokkal nagyobb a potenciális "leszállópálya", nem kell amiatt aggódni, hogy valakinek a fejére esnek. És a többi.

A vége az lett, hogy az Orion tengerre fog leszállni. De a CCP keretében lévő két űrhajó ettől még szárazföldre tért volna vissza (a Starliner tengerre is visszatérhetett volna eleve, a Crew Dragon eredetileg csak vészhelyzetben). Aztán egyszer csak jött a NASA utasítás, hogy ők nyugodtabbak, ha tengerre térnének vissza, hiszen már a Mercury, Gemini és Apollo is oda tért vissza, van tapasztalatunk, vannak eszközeink, és különben is, ki akar fejlődni, ha helyben topizni is lehet?
 
Dehogy nem, de az Orion is szállhatott volna szárazföldre, eredetileg ez volt a preferált megoldás.

Csak aztán támadni kezdték ezt, mondván, hogy 680kg-ot nyomnak a talajfogást tompító légzsákok. Meg az, hogy a tengervíz korróziója kárt okozhat az űrhajóban nem is érdekes, lévén, hogy felesleges újrafelhasználhatóvá tenni az űrhajót, hiszen a visszatérés utáni átellenőrzés és felújítás költsége elszaladhat (és itt újjal mutogattak az űrrepülőgépre, hogy lám, ott is mi lett a vége az újrafelhasználás elvi előnyének). Meg hogy így sokkal nagyobb a potenciális "leszállópálya", nem kell amiatt aggódni, hogy valakinek a fejére esnek. És a többi.

A vége az lett, hogy az Orion tengerre fog leszállni. De a CCP keretében lévő két űrhajó ettől még szárazföldre tért volna vissza (a Starliner tengerre is visszatérhetett volna eleve, a Crew Dragon eredetileg csak vészhelyzetben). Aztán egyszer csak jött a NASA utasítás, hogy ők nyugodtabbak, ha tengerre térnének vissza, hiszen már a Mercury, Gemini és Apollo is oda tért vissza, van tapasztalatunk, vannak eszközeink, és különben is, ki akar fejlődni, ha helyben topizni is lehet?
A változás nem (feltétlenül) fejlődés.
Ha hagyják ezt a fejlődést a csába, rég a Holdra járnánk nyaralni.
Egy zsiguli sokkal üzembiztosabb, mint egy BMW XXXX877.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Dehogy nem, de az Orion is szállhatott volna szárazföldre, eredetileg ez volt a preferált megoldás.

Csak aztán támadni kezdték ezt, mondván, hogy 680kg-ot nyomnak a talajfogást tompító légzsákok. Meg az, hogy a tengervíz korróziója kárt okozhat az űrhajóban nem is érdekes, lévén, hogy felesleges újrafelhasználhatóvá tenni az űrhajót, hiszen a visszatérés utáni átellenőrzés és felújítás költsége elszaladhat (és itt újjal mutogattak az űrrepülőgépre, hogy lám, ott is mi lett a vége az újrafelhasználás elvi előnyének). Meg hogy így sokkal nagyobb a potenciális "leszállópálya", nem kell amiatt aggódni, hogy valakinek a fejére esnek. És a többi.

A vége az lett, hogy az Orion tengerre fog leszállni. De a CCP keretében lévő két űrhajó ettől még szárazföldre tért volna vissza (a Starliner tengerre is visszatérhetett volna eleve, a Crew Dragon eredetileg csak vészhelyzetben). Aztán egyszer csak jött a NASA utasítás, hogy ők nyugodtabbak, ha tengerre térnének vissza, hiszen már a Mercury, Gemini és Apollo is oda tért vissza, van tapasztalatunk, vannak eszközeink, és különben is, ki akar fejlődni, ha helyben topizni is lehet?

Az Orion Ares I-el indult volna, ott még talán számított 680 kg. Na de a ma tervezett SLS-nél (ex Ares V?)?
 
A változás nem (feltétlenül) fejlődés.
Ha hagyják ezt a fejlődést a csába, rég a Holdra járnánk nyaralni.
Egy zsiguli sokkal üzembiztosabb, mint egy BMW XXXX877.

Topic off:
Khm, ez finoman fogalmazva sem helytálló. Házilag javítható, tehát kellemes útpadkán szerelés után ált. tudja folytatni az útját.
Ellentétben egy kor-szerű BMW-vel, ami út közbeni lerobbanás esetén leginkább tréler.
Azért megnézném, hogy mennyi kilométerenként kell muszájból felnyitni a motorháztetejét egy KGST autónak, illetve egy korszerű autóénak...
Mondom ezt úgy, hogy a Bangle korszak óta már nem a szívem csücskei a bajor gyártmányok.
 
Az Orion Ares I-el indult volna, ott még talán számított 680 kg. Na de a ma tervezett SLS-nél (ex Ares V?)?
Az SLS-nél egészen a közelmúltig a végfokozat (EUS) problémái miatt igyekeztek az Orion tömegét korlátozni.
Az EUS-t idén gyakorlatilag dobták is. Új megoldás után néznek éppen, addig is minden bizonytalan.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Az SLS-nél egészen a közelmúltig a végfokozat (EUS) problémái miatt igyekeztek az Orion tömegét korlátozni.
Az EUS-t idén gyakorlatilag dobták is. Új megoldás után néznek éppen, addig is minden bizonytalan.

Érdekes, 10 éve tervezik és még mindig minden bizonytalan...
 
Érdekes, 10 éve tervezik és még mindig minden bizonytalan...

Ha az ARES-t is idevesszük, akkor jó lesz az 15 évnek is.
Ez a probléma akkor, ha nincsenek konkrétan meghatározott célok, csak építünk valamit, mert el kell költeni a pénzt, és amúgy mellékesen valami célra majd fel lehet használni az eredményét....
 
Ha az ARES-t is idevesszük, akkor jó lesz az 15 évnek is.
Ez a probléma akkor, ha nincsenek konkrétan meghatározott célok, csak építünk valamit, mert el kell költeni a pénzt, és amúgy mellékesen valami célra majd fel lehet használni az eredményét....

Arra kíváncsi lennék, hol tartanánk, ha a NASA költséghatékonyan és határozott elképzelések szerint dolgozna...
 
Arra kíváncsi lennék, hol tartanánk, ha a NASA költséghatékonyan és határozott elképzelések szerint dolgozna...

Befejezik az X-33 / Venture Star programot, leváltják a Venture Star-al az STS űrrepülőgépet, befejezik az ISS-t, hogy aztán onnan indulhattak volna akár Hold-, akár Mars-missziók...

Ez csak egy a lehetséges opciók közül...