Űrkutatás

Na csak leszállt.
80581932_10157750745031772_6869195570225872896_o.jpg

80541201_10157750745226772_2404490904694947840_o.jpg

80381925_10157750745251772_3773699128308006912_o.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Valahogy többet vártam, majd biztos kialakul:

"Mint később kiderült, a hibát az okozta, hogy rossz időt számolt a Starliner fedélzeti számítógépének órája – ezt Mission Elapsed Timing anomáliaként emlegették a Boeing és a NASA illetékesei. Az órajel hibája ahhoz vezetett, hogy az automatikus vezérlés nem adott a kellő pillanatban, azaz az Atlas V rakéta fölső, Centaur fokozatáról való leválás után parancsot a négy fő hajtómű bekapcsolására, ellenben az űrhajó orientációjáért felelős fúvókák működésbe léptek, mert a vezérlő szoftver azt hitte, hogy az űrhajó már pályára állt és igyekezett azt az ehhez előírt pozícióba állítani. ...

... Az ISS körülbelül 420 kilométeres magasságban kering a Föld körül, a Starliner pályáját azonban csak 250 km magasságban tudták stabilizálni, innen pedig semmi esély nem maradt az ISS eléréséhez. Az űrhajónak amúgy az órahibától eltekintve semmi műszaki problémája nem volt, a megfelelő, pontos idő távbeállítása után a repülésirányítás úgy döntött, hogy mivel esélytelen az űrállomáshoz való kapcsolódás, a küldetés többi részére koncentrálnak,"

https://index.hu/techtud/2019/12/22/reg_orult_kudarcnak_ennyire_a_nasa/
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Valahogy többet vártam, majd biztos kialakul:

"Mint később kiderült, a hibát az okozta, hogy rossz időt számolt a Starliner fedélzeti számítógépének órája – ezt Mission Elapsed Timing anomáliaként emlegették a Boeing és a NASA illetékesei. Az órajel hibája ahhoz vezetett, hogy az automatikus vezérlés nem adott a kellő pillanatban, azaz az Atlas V rakéta fölső, Centaur fokozatáról való leválás után parancsot a négy fő hajtómű bekapcsolására, ellenben az űrhajó orientációjáért felelős fúvókák működésbe léptek, mert a vezérlő szoftver azt hitte, hogy az űrhajó már pályára állt és igyekezett azt az ehhez előírt pozícióba állítani. ...

... Az ISS körülbelül 420 kilométeres magasságban kering a Föld körül, a Starliner pályáját azonban csak 250 km magasságban tudták stabilizálni, innen pedig semmi esély nem maradt az ISS eléréséhez. Az űrhajónak amúgy az órahibától eltekintve semmi műszaki problémája nem volt, a megfelelő, pontos idő távbeállítása után a repülésirányítás úgy döntött, hogy mivel esélytelen az űrállomáshoz való kapcsolódás, a küldetés többi részére koncentrálnak,"

https://index.hu/techtud/2019/12/22/reg_orult_kudarcnak_ennyire_a_nasa/
"A Starliner részleges kudarcát talán legjobban az űrállomás személyzete sajnálja: a fedélzeten egy rakás nekik szánt holmi, ruhaneműk, karácsonyi ajándékok, élelmiszerek utaztak, a 270 kilogrammnyi szállítmányról azonban kénytelenek voltak most lemondani. A hat űrhajóstól Jim Chilton külön bocsánatot is kért."
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Milyen előnye van, hogy nem egy nyomon futnak a kerekek?

Bár nem én lettem megszólítva, én úgy gondolom, hogy érdemes megemlíteni hasonló példákat. Mint pl. a MiG-31 főfutóművei.
A MiG esetében talán leginkább azért, hogy a havas futópályán ne az első kerék által keményre letaposott - már csúszósabb - felületen fusson a hátsó kerék fékezéskor - ha jól tudom.
0a667feeeb67e316ca3885df4e00a7f2.jpg


Közelebb van mind elrendezésben, mind okban a Tu-22M0 prototípus főfutóműveinek elrendezése a Mars Roverhez:

Itt "Maga Lenin" kiváló írásművéből idéznék:
"...a futózsámolyok két sorban 3-3 kereke közül a középső kettő kijjebb tolódott a kibocsátási folyamat végén. Ezzel a szokatlan megoldással kívánták csökkenteni a talajnyomást, azaz a nem szilárd pályákról való üzemelést biztosítani..."
https://modernwartech.blog.hu/2019/08/16/a_tupoljev_tu-22m_bombazorepulogep_2_resz

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy nem a talajnyomást csökkenti, hanem biztosabbá teszi a kerekek tapadást.
Az első kerék kitapos egy nyomvályút, amibe a második kerék a puha talajon leginkább csak belesüppedni tudna, ráadásul az oldalfalát csak fékezné a nyomvályú fala.
Ha félátfedésben fut, akkor a második kerék tapadófelülete legalább félig megint tud fogást venni a talajon, s megúszta a besüppedést.
Ezzel egyúttal újra alkalmassá teszi a talajt a harmadik kerék számára.
Szerintem.
Tu-22M0_%2833%29_at_Central_Air_Force_Museum_pic6.JPG

999536.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha a Föld csak 10-15%-kal nagyobb lenne, akkor a kémiai hajtóanyagok energiasűrűsége miatt lehetetlen lenne az űrutazás. Durva.
Ezért gondolom én is - mint még sokan mások is - hogy Elonnak ez az "egy lépéssel a Marsra" ötlete téves.
A Hold a logikus célpont. Ott kellene először űrállomást építeni, majd letelepedni, rakéta gyárakat építeni, és ha ez már mind faszán működik akkor onnan majd mehetnek a deep space küldetések is.
 
Ezért gondolom én is - mint még sokan mások is - hogy Elonnak ez az "egy lépéssel a Marsra" ötlete téves.
A Hold a logikus célpont. Ott kellene először űrállomást építeni, majd letelepedni, rakéta gyárakat építeni, és ha ez már mind faszán működik akkor onnan majd mehetnek a deep space küldetések is.
Ami még felmerült bennem, hogy OK, hogy van (?) víz a Holdon, de mennyi? Meg az nem megújuló forrás. Mennyire tervezhető és építhető erre hosszútávon bármi? Mert, ha elfogy, akkor game over. Nem fog (?) visszatermelődni. Erre nem lehet felhúzni egy civilizációt, legfeljebb felderítő expedíciókat.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Ami még felmerült bennem, hogy OK, hogy van (?) víz a Holdon, de mennyi? Meg az nem megújuló forrás. Mennyire tervezhető és építhető erre hosszútávon bármi? Mert, ha elfogy, akkor game over. Nem fog (?) visszatermelődni. Erre nem lehet felhúzni egy civilizációt, legfeljebb felderítő expedíciókat.
100 millió és 1 milliárd tonna közé teszik a kitermelhető víz mennyiségét / pólus.
Ez hosszabb távon persze semmi és majd kívülről kell pótolni, viszont a videóban fejtegetett rakéta egyenlet miatt - ha sikerül elérni hogy ne mindent a Földről kelljen a Holdra vinni (kisbolygó bányászat?) - gazdaságosabb lesz a Holdról (vagy a Hold körül keringő űrállomásról) operálni.
Minden Holdról indított űrjármű 60%-a lehet a hasznos teher - ami a földi indítás esetén >10% !!
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and gergo55