Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
Az Arianespace azt állítja, hogy a Vega misszió két műholddal kudarcot szenvedett az indulás után
https://sputniknews.com/science/202...uffers-failure-after-launch-arianespace-says/
Azt írják, hogy az Avum fokozat első indításakor pálya eltérését azonosították, ami a küldetés elvesztésével jár.
Kellemetlen, főleg, hogy egy űripari forrás szerint, a szeptemberben indított Vega rakéta által szállított két amerikai műhold sem érte el a kijelőlt pályát, A forrás szerint a műholdak nem hagyták el a 4. fokozat indító konténerét.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
Azért jó hír is jut mára.
Sikeresen dokkolt a CrewDragon az ISSre.
Még a SpaceX indítás előtt történt, hogy az ISS keringési pályát emeltek a zvezda modulhoz kapcsolt Progress MS14 teherűrhajó hajtóművét használva. A manőver során 363.5 másodpercig használt hajtómű átlagos 1.2km-t emelt az űrállomáson ami így 419.4km-en kering.
https://tass.com/science/1223241
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Az Arianespace jelenleg csak annyi közölt hivatalosan, hogy zajlik a vizsgálat és nem nevezett meg semmit a hiba okának.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Rakéta kudarcoknál mindig érdemes kivárni a vizsgálat eredményét.

Az Arianespace hivatalos közleménye a VV17 Vega rakéta kudarcáról.
Vega Flight VV17: Source of anomaly identified; Inquiry Commission established

A negyedik fokozat összeszerelése során a felcserélték a tolóerővektor-vezérlés két kábelének bekötését, így a két irányban kitéríthető főhajtómű-fúvóka mindig a rossz irányba tért ki (a fokozat vezérlése vezérli a kitéríthető főhajtóművet és a kormányfúvókákat is). A negyedik fokozat emiatt eltért a kívánt iránytól és forogni kezdett.

Bővebben még itt:
https://spacenews.com/human-error-blamed-for-vega-launch-failure/
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Rakéta kudarcoknál mindig érdemes kivárni a vizsgálat eredményét.

Az Arianespace hivatalos közleménye a VV17 Vega rakéta kudarcáról.
Vega Flight VV17: Source of anomaly identified; Inquiry Commission established

A negyedik fokozat összeszerelése során a felcserélték a tolóerővektor-vezérlés két kábelének bekötését, így a két irányban kitéríthető főhajtómű-fúvóka mindig a rossz irányba tért ki (a fokozat vezérlése vezérli a kitéríthető főhajtóművet és a kormányfúvókákat is). A negyedik fokozat emiatt eltért a kívánt iránytól és forogni kezdett.

Bővebben még itt:
https://spacenews.com/human-error-blamed-for-vega-launch-failure/

"Egyértelműen emberi, és nem tervezési hiba"...
Már bocsánat, de ha esetleg úgy tervezték volna meg, hogy a két kábelt nem lehessen felcserélni, akkor kizárták volna az emberi hiba lehetőségét. Ahogy ha egy ilyen hiba nem ugrik ki a tesztelésnél, akkor a tesztelési eljárás egyértelműen hibás.
Szóval én ezt tervezési hibának tekinteném...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Oroszország képes lesz arra, hogy indítson akár 20 Angara hordozórakétát évente a Plesetsk Cosmodromról

Milyen zseniális, megint előre ígérgetnek, csak éppen mit és minek?
Ott kezdődik, hogy 6 éve nem indítottak Angarát, és a videóban sem az Angara A5-öt mutogatják, hanem a Szojuz-2-őt.
Az Angara egy család, a kisebb A1.2 és a közepes A5 van jelenleg gyártásban, mindkettőből 2-2-őt indítanának 2021-ben.
Az Orel-t elvben ugye a Szojuz-5 vinné fel, tehát az nem az Angara dolga lesz.
Ráadásul sem az Angara, sem a Szojuz-5 nem újrahasznosítható, tehát versenyképesek a kereskedelmi piacon aligha lesznek.
Arra októberben bejelentették az Amúrt, ami a Falcon 9 másolatának tekinthető, csak egy földgázt elégető új, még nem is létező hajtóművel fog repülni.
Állítólag 2026-ban először.

140_amur_raketa.jpg


140_5784135.png


Szóval, hogy "akár" 20 Angara rakétát is indíthatnak, így nem jelent túl sokat...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
"Egyértelműen emberi, és nem tervezési hiba"...
Már bocsánat, de ha esetleg úgy tervezték volna meg, hogy a két kábelt nem lehessen felcserélni, akkor kizárták volna az emberi hiba lehetőségét. Ahogy ha egy ilyen hiba nem ugrik ki a tesztelésnél, akkor a tesztelési eljárás egyértelműen hibás.
Szóval én ezt tervezési hibának tekinteném...
A 2013as ProtonM indításnàl is hasonló hiba volt. Az indító fokozat 3 angular velocity szenzorát építették be fordítva, pedig a tervezők úgy alakították ki a foglalatot, hogy csak egyféleképp lehessen installálni, de egy lelkes munkás addig erőltette míg fordítva is sikerűlt neki.
Tervezhet akármit a mérnök, azt egy alulképzett vagy tapasztalatlan munkás tönkrevághatja.

A probléma szerintem inkább az, hogy az ilyen hibák, hogy nem derűlnek ki! Nem tesztelik a motorok kitérését a megfelelő irányba?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A 2013as ProtonM indításnàl is hasonló hiba volt. Az indító fokozat 3 angular velocity szenzorát építették be fordítva, pedig a tervezők úgy alakították ki a foglalatot, hogy csak egyféleképp lehessen installálni, de egy lelkes munkás addig erőltette míg fordítva is sikerűlt neki.
Tervezhet akármit a mérnök, azt egy alulképzett vagy tapasztalatlan munkás tönkrevághatja.

A probléma szerintem inkább az, hogy az ilyen hibák, hogy nem derűlnek ki! Nem tesztelik a motorok kitérését a megfelelő irányba?

Már bocsi, de itt nem említettek ilyet. Nem tudjuk, hogy a kábelek feliratozásánál hibáztak, avagy csak a bekötésnél (tehát nem is volt feliratozás, a kábelek másik végén lévő csatlakozóktól függött, melyiket hova kellett volna dugni).

A Proton M esetén egyértelműen emberi hibáról beszélünk. Itt, legalábbis a leírás alapján viszont korántsem biztos, hogy valóban kivédhetetlen emberi hibáról lett volna szó...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
Nem esett még szó a Crew1 küldetéssel az ISSre szállított hasznos teherről pedig van pár említésre érdemes.
Az egyik ilyen egy új légzsilip Nanoracks LLC Bishop ami installálásra kerül, 5x befogadására képes az eddigi Japán JEMAL modulhoz képest., leválasztható, akár kisebb műholdokat is pályára lehet vele állítani.
https://www.technology.org/2020/11/17/a-new-doorway-to-space/

A fedélzeten szállított többi kísérletről itt>>

Ezek közül a ritkaföldfémek baktériummal és gombákkal történő kőzetből kivonása, "biomining" újabb kísérlete lehet még érdekes. Ilyen teszteket már egy ideje végeznek az ISS-n, egyre jobb eredményekkel.
https://www.sciencealert.com/we-might-be-able-to-use-bacteria-to-mine-rocks-on-the-moon
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
Már bocsi, de itt nem említettek ilyet. Nem tudjuk, hogy a kábelek feliratozásánál hibáztak, avagy csak a bekötésnél (tehát nem is volt feliratozás, a kábelek másik végén lévő csatlakozóktól függött, melyiket hova kellett volna dugni).

A Proton M esetén egyértelműen emberi hibáról beszélünk. Itt, legalábbis a leírás alapján viszont korántsem biztos, hogy valóban kivédhetetlen emberi hibáról lett volna szó...

Lehet.
Én csak azt nem értem, hogy nincs olyan teszt ami mondjuk nem csak a digitális adatokra támaszkodik, hanem mondjuk vizuálisan meggyőződík a motor megfelelő irányú kitérésén. Azt meg nem feltételezem, hogy két teljesen egyforma kábelről lenne szó, mert ha mégis az nagyon amatőr hiba lenne.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
Korrekció!

A Nanoracks nem a Crew 1 küldetéssel hanem a SpaceX Dragon 21. commercial resupply services kerül az ISSre várhatóan December 2án.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
A 2013as ProtonM indításnàl is hasonló hiba volt. Az indító fokozat 3 angular velocity szenzorát építették be fordítva, pedig a tervezők úgy alakították ki a foglalatot, hogy csak egyféleképp lehessen installálni, de egy lelkes munkás addig erőltette míg fordítva is sikerűlt neki.
Tervezhet akármit a mérnök, azt egy alulképzett vagy tapasztalatlan munkás tönkrevághatja.

A probléma szerintem inkább az, hogy az ilyen hibák, hogy nem derűlnek ki! Nem tesztelik a motorok kitérését a megfelelő irányba?
.
.
Söt anno mar az Energia/Poljus kuldetes vege is ilyen hibas szereles volt.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Itt, legalábbis a leírás alapján viszont korántsem biztos, hogy valóban kivédhetetlen emberi hibáról lett volna szó...
.
.
Uzleti szempontbol az emberi hiba verzioval talan jobban jarnanak. A Vega 1.5 even belul beszedett ket failuret, es talan a mostanit megelözö ut sem volt teljesen sikeres, mert az egyik muhold allitolag nem tudott levalni.
Az Arianespace eddig a mintaszeru pontossagot es megbizhatosagot tudta szembeallitani masok kedvezöbb araival, ha most elvesztik ezt az elönyt, akkor gondban lesznek.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
Azért jó hír is jut mára.
Sikeresen dokkolt a CrewDragon az ISSre.
Még a SpaceX indítás előtt történt, hogy az ISS keringési pályát emeltek a zvezda modulhoz kapcsolt Progress MS14 teherűrhajó hajtóművét használva. A manőver során 363.5 másodpercig használt hajtómű átlagos 1.2km-t emelt az űrállomáson ami így 419.4km-en kering.
https://tass.com/science/1223241

Olyan jó nézni ahogy igazán örülnek egymásnak, itt lent meg basz...ak állandóan....
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 576
113
Olyan jó nézni ahogy igazán örülnek egymásnak, itt lent meg basz...ak állandóan....
Odafönt nincs politika.
Nomeg az asztronautáknak van képzése a soyuzokra is amit Oroszországban sajátítanak el. (ugye a soyuz szolgál állandó mentő hajóként) így szinte mindegyik perfekt az Oroszból is. És a kiképzések során már a földön megismerik egymást, odafönt már ismerősként találkoznak ujból.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55