Űrkutatás

Az Arianespace azt állítja, hogy a Vega misszió két műholddal kudarcot szenvedett az indulás után
https://sputniknews.com/science/202...uffers-failure-after-launch-arianespace-says/
Azt írják, hogy az Avum fokozat első indításakor pálya eltérését azonosították, ami a küldetés elvesztésével jár.
Kellemetlen, főleg, hogy egy űripari forrás szerint, a szeptemberben indított Vega rakéta által szállított két amerikai műhold sem érte el a kijelőlt pályát, A forrás szerint a műholdak nem hagyták el a 4. fokozat indító konténerét.
 
Azért jó hír is jut mára.
Sikeresen dokkolt a CrewDragon az ISSre.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Még a SpaceX indítás előtt történt, hogy az ISS keringési pályát emeltek a zvezda modulhoz kapcsolt Progress MS14 teherűrhajó hajtóművét használva. A manőver során 363.5 másodpercig használt hajtómű átlagos 1.2km-t emelt az űrállomáson ami így 419.4km-en kering.
https://tass.com/science/1223241
 
Az Arianespace jelenleg csak annyi közölt hivatalosan, hogy zajlik a vizsgálat és nem nevezett meg semmit a hiba okának.
 
Rakéta kudarcoknál mindig érdemes kivárni a vizsgálat eredményét.

Az Arianespace hivatalos közleménye a VV17 Vega rakéta kudarcáról.
Vega Flight VV17: Source of anomaly identified; Inquiry Commission established

A negyedik fokozat összeszerelése során a felcserélték a tolóerővektor-vezérlés két kábelének bekötését, így a két irányban kitéríthető főhajtómű-fúvóka mindig a rossz irányba tért ki (a fokozat vezérlése vezérli a kitéríthető főhajtóművet és a kormányfúvókákat is). A negyedik fokozat emiatt eltért a kívánt iránytól és forogni kezdett.

Bővebben még itt:
https://spacenews.com/human-error-blamed-for-vega-launch-failure/
 
Oroszország képes lesz arra, hogy indítson akár 20 Angara hordozórakétát évente a Plesetsk Cosmodromról
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and boki
Rakéta kudarcoknál mindig érdemes kivárni a vizsgálat eredményét.

Az Arianespace hivatalos közleménye a VV17 Vega rakéta kudarcáról.
Vega Flight VV17: Source of anomaly identified; Inquiry Commission established

A negyedik fokozat összeszerelése során a felcserélték a tolóerővektor-vezérlés két kábelének bekötését, így a két irányban kitéríthető főhajtómű-fúvóka mindig a rossz irányba tért ki (a fokozat vezérlése vezérli a kitéríthető főhajtóművet és a kormányfúvókákat is). A negyedik fokozat emiatt eltért a kívánt iránytól és forogni kezdett.

Bővebben még itt:
https://spacenews.com/human-error-blamed-for-vega-launch-failure/

"Egyértelműen emberi, és nem tervezési hiba"...
Már bocsánat, de ha esetleg úgy tervezték volna meg, hogy a két kábelt nem lehessen felcserélni, akkor kizárták volna az emberi hiba lehetőségét. Ahogy ha egy ilyen hiba nem ugrik ki a tesztelésnél, akkor a tesztelési eljárás egyértelműen hibás.
Szóval én ezt tervezési hibának tekinteném...
 
Oroszország képes lesz arra, hogy indítson akár 20 Angara hordozórakétát évente a Plesetsk Cosmodromról
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Milyen zseniális, megint előre ígérgetnek, csak éppen mit és minek?
Ott kezdődik, hogy 6 éve nem indítottak Angarát, és a videóban sem az Angara A5-öt mutogatják, hanem a Szojuz-2-őt.
Az Angara egy család, a kisebb A1.2 és a közepes A5 van jelenleg gyártásban, mindkettőből 2-2-őt indítanának 2021-ben.
Az Orel-t elvben ugye a Szojuz-5 vinné fel, tehát az nem az Angara dolga lesz.
Ráadásul sem az Angara, sem a Szojuz-5 nem újrahasznosítható, tehát versenyképesek a kereskedelmi piacon aligha lesznek.
Arra októberben bejelentették az Amúrt, ami a Falcon 9 másolatának tekinthető, csak egy földgázt elégető új, még nem is létező hajtóművel fog repülni.
Állítólag 2026-ban először.

140_amur_raketa.jpg


140_5784135.png


Szóval, hogy "akár" 20 Angara rakétát is indíthatnak, így nem jelent túl sokat...
 
"Egyértelműen emberi, és nem tervezési hiba"...
Már bocsánat, de ha esetleg úgy tervezték volna meg, hogy a két kábelt nem lehessen felcserélni, akkor kizárták volna az emberi hiba lehetőségét. Ahogy ha egy ilyen hiba nem ugrik ki a tesztelésnél, akkor a tesztelési eljárás egyértelműen hibás.
Szóval én ezt tervezési hibának tekinteném...
A 2013as ProtonM indításnàl is hasonló hiba volt. Az indító fokozat 3 angular velocity szenzorát építették be fordítva, pedig a tervezők úgy alakították ki a foglalatot, hogy csak egyféleképp lehessen installálni, de egy lelkes munkás addig erőltette míg fordítva is sikerűlt neki.
Tervezhet akármit a mérnök, azt egy alulképzett vagy tapasztalatlan munkás tönkrevághatja.

A probléma szerintem inkább az, hogy az ilyen hibák, hogy nem derűlnek ki! Nem tesztelik a motorok kitérését a megfelelő irányba?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A 2013as ProtonM indításnàl is hasonló hiba volt. Az indító fokozat 3 angular velocity szenzorát építették be fordítva, pedig a tervezők úgy alakították ki a foglalatot, hogy csak egyféleképp lehessen installálni, de egy lelkes munkás addig erőltette míg fordítva is sikerűlt neki.
Tervezhet akármit a mérnök, azt egy alulképzett vagy tapasztalatlan munkás tönkrevághatja.

A probléma szerintem inkább az, hogy az ilyen hibák, hogy nem derűlnek ki! Nem tesztelik a motorok kitérését a megfelelő irányba?

Már bocsi, de itt nem említettek ilyet. Nem tudjuk, hogy a kábelek feliratozásánál hibáztak, avagy csak a bekötésnél (tehát nem is volt feliratozás, a kábelek másik végén lévő csatlakozóktól függött, melyiket hova kellett volna dugni).

A Proton M esetén egyértelműen emberi hibáról beszélünk. Itt, legalábbis a leírás alapján viszont korántsem biztos, hogy valóban kivédhetetlen emberi hibáról lett volna szó...
 
Nem esett még szó a Crew1 küldetéssel az ISSre szállított hasznos teherről pedig van pár említésre érdemes.
Az egyik ilyen egy új légzsilip Nanoracks LLC Bishop ami installálásra kerül, 5x befogadására képes az eddigi Japán JEMAL modulhoz képest., leválasztható, akár kisebb műholdokat is pályára lehet vele állítani.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.technology.org/2020/11/17/a-new-doorway-to-space/

A fedélzeten szállított többi kísérletről itt>>
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ezek közül a ritkaföldfémek baktériummal és gombákkal történő kőzetből kivonása, "biomining" újabb kísérlete lehet még érdekes. Ilyen teszteket már egy ideje végeznek az ISS-n, egyre jobb eredményekkel.
https://www.sciencealert.com/we-might-be-able-to-use-bacteria-to-mine-rocks-on-the-moon
 
Már bocsi, de itt nem említettek ilyet. Nem tudjuk, hogy a kábelek feliratozásánál hibáztak, avagy csak a bekötésnél (tehát nem is volt feliratozás, a kábelek másik végén lévő csatlakozóktól függött, melyiket hova kellett volna dugni).

A Proton M esetén egyértelműen emberi hibáról beszélünk. Itt, legalábbis a leírás alapján viszont korántsem biztos, hogy valóban kivédhetetlen emberi hibáról lett volna szó...

Lehet.
Én csak azt nem értem, hogy nincs olyan teszt ami mondjuk nem csak a digitális adatokra támaszkodik, hanem mondjuk vizuálisan meggyőződík a motor megfelelő irányú kitérésén. Azt meg nem feltételezem, hogy két teljesen egyforma kábelről lenne szó, mert ha mégis az nagyon amatőr hiba lenne.
 
Korrekció!

A Nanoracks nem a Crew 1 küldetéssel hanem a SpaceX Dragon 21. commercial resupply services kerül az ISSre várhatóan December 2án.
 
A 2013as ProtonM indításnàl is hasonló hiba volt. Az indító fokozat 3 angular velocity szenzorát építették be fordítva, pedig a tervezők úgy alakították ki a foglalatot, hogy csak egyféleképp lehessen installálni, de egy lelkes munkás addig erőltette míg fordítva is sikerűlt neki.
Tervezhet akármit a mérnök, azt egy alulképzett vagy tapasztalatlan munkás tönkrevághatja.

A probléma szerintem inkább az, hogy az ilyen hibák, hogy nem derűlnek ki! Nem tesztelik a motorok kitérését a megfelelő irányba?
.
.
Söt anno mar az Energia/Poljus kuldetes vege is ilyen hibas szereles volt.
 
Itt, legalábbis a leírás alapján viszont korántsem biztos, hogy valóban kivédhetetlen emberi hibáról lett volna szó...
.
.
Uzleti szempontbol az emberi hiba verzioval talan jobban jarnanak. A Vega 1.5 even belul beszedett ket failuret, es talan a mostanit megelözö ut sem volt teljesen sikeres, mert az egyik muhold allitolag nem tudott levalni.
Az Arianespace eddig a mintaszeru pontossagot es megbizhatosagot tudta szembeallitani masok kedvezöbb araival, ha most elvesztik ezt az elönyt, akkor gondban lesznek.
 
Azért jó hír is jut mára.
Sikeresen dokkolt a CrewDragon az ISSre.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Még a SpaceX indítás előtt történt, hogy az ISS keringési pályát emeltek a zvezda modulhoz kapcsolt Progress MS14 teherűrhajó hajtóművét használva. A manőver során 363.5 másodpercig használt hajtómű átlagos 1.2km-t emelt az űrállomáson ami így 419.4km-en kering.
https://tass.com/science/1223241

Olyan jó nézni ahogy igazán örülnek egymásnak, itt lent meg basz...ak állandóan....
 
Olyan jó nézni ahogy igazán örülnek egymásnak, itt lent meg basz...ak állandóan....
Odafönt nincs politika.
Nomeg az asztronautáknak van képzése a soyuzokra is amit Oroszországban sajátítanak el. (ugye a soyuz szolgál állandó mentő hajóként) így szinte mindegyik perfekt az Oroszból is. És a kiképzések során már a földön megismerik egymást, odafönt már ismerősként találkoznak ujból.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Odafönt nincs politika.
Nomeg az asztronautáknak van képzése a soyuzokra is amit Oroszországban sajátítanak el. (ugye a soyuz szolgál állandó mentő hajóként) így szinte mindegyik perfekt az Oroszból is. És a kiképzések során már a földön megismerik egymást, odafönt már ismerősként találkoznak ujból.

Nope, a Crew-1 személyzetének a Crew Dragon a mentőhajója. Nem tud az egyik személyzet a másik személyzet helyére beülni, nincs hozzá megfelelő űrruhájuk, a Szojuzok esetében pedig székbetétük (minden űrhajósnak a saját testére "öntött" székbetéte van). Ettől függetlenül a képzés közben találkozhattak valóban.