Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy a visszabillentés során hány G érte volna a hajó elejében, a tervezett utasokat, illetve, hogy ez mekkora megterhelést fog nekik jelenteni. Mert elég gyorsan kivitelezettnek tűnt ez a művelet.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 582
113
Kína Long March 11 GECAM mission.


GECAM (Gravitational Wave High-energy Electromagnetic Counterpart All-sky Monitor)

A GECAM két kis műholdból áll, ellentétes pályafázissal;
Mindkét GECAM műhold 25 hengeres GRD-ből (Gamma Ray detector) és 8 négyzet alakú CPD-ből (charged particle detector) áll.

LeftGECAM-consists-of-two-small-satellites-with-opposite-orbital-phase-Right-Each.ppm



A gravitációs hullámok detektálása mellett a műholdak hozzájárulnak az ultrahosszú GRB-k, a röntgenvillanások, a röntgenben gazdag GRB-k, a magnetárok és a földi gamma-sugárzások detektálásához is.

CZ-11-GECAM-03.jpg


https://www.nasaspaceflight.com/2020/12/chinese-long-march-11-gecam-mission/
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A régi Atlas első fokozatánál állandó vastagságú, extra kemény edzett 301 rozsdamentes acél gyűrűket használtak. A tartályokat egyenként körülbelül 10 gyűrűre osztották.

Itt pont a Starship gyártástechnologiájáról megy a beszélgetés és ennek kapcsán az Atlasz is szóba kerül. >> https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=49166.20

Ez is az NSF-ről van:

140_atlastankstructure.png


Ahogy fentről lefele haladunk, egyre vastagabb a falvastagság (skin thickness).

De visszakanyarodva kicsit a téma indító rakéta építés modularitáshoz, talán a Szovjet Universal Rocket koncepció állt eddig a legközelebb hozzá, ha jobban belegondolok.
urfam.jpg


Ugye az Oroszok terve az volt, hogy egységes üzemanyag, és oxidálós tank szegmenseket gyártanak majd amiket a összekapcsolva, különböző méretű és képességű rakétát tudnak majd építeni.
Aztán ebből se lett semmi az egy Protont leszámítva.

A probléma "csak" annyi volt, hogy az UR széria sem azonos modulokból épült fel, az UR-500 (alias Proton) mellett elkészült az UR-100 és az UR-200 is, utóbbi nem állt hadrendbe, helyette az R-36 jött. Ezekben ami közös volt igazából, hogy UDMH/N2O4 hajtóanyagpárost használó hajtóműre épültek, illetve azonos gyártástechnológiát használtak volna. De semmi más. Még a hajtóművek is eltértek, az átmérő is, stb.

Amire te gondolsz, az az RD-270 hajtómű köré épült modulszerű megoldás, amely kényszerűségből jött. Mivel a gyártás Moszkvában volt, az indítóállás meg Bajkonurban (Tyuratamban), így a vasúti szállítás meghatározta a maximális méreteket. Ezért 4.15 méter átmérőjű modulszerű elgondolást jött, amelynek az alján egy RD-270 hajtómű lett volna. Ez az UR-700 kapcsán indult, de aztán félbehagyták, az 1960-as évek végén újraindult a program az N1 problémái láttán, de aztán nem futott ki sehova. Az UR-900 esetén ugyanezeket az RD-270 alapú modulokat használták volna az első fokozatban, csak 15db-ot összeépítve belőle.

UR-700:
ur700all.jpg


UR-900:

ur900.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 582
113
Ez is az NSF-ről van:

140_atlastankstructure.png


Ahogy fentről lefele haladunk, egyre vastagabb a falvastagság (skin thickness).



A probléma "csak" annyi volt, hogy az UR széria sem azonos modulokból épült fel, az UR-500 (alias Proton) mellett elkészült az UR-100 és az UR-200 is, utóbbi nem állt hadrendbe, helyette az R-36 jött. Ezekben ami közös volt igazából, hogy UDMH/N2O4 hajtóanyagpárost használó hajtóműre épültek, illetve azonos gyártástechnológiát használtak volna. De semmi más. Még a hajtóművek is eltértek, az átmérő is, stb.

Amire te gondolsz, az az RD-270 hajtómű köré épült modulszerű megoldás, amely kényszerűségből jött. Mivel a gyártás Moszkvában volt, az indítóállás meg Bajkonurban (Tyuratamban), így a vasúti szállítás meghatározta a maximális méreteket. Ezért 4.15 méter átmérőjű modulszerű elgondolást jött, amelynek az alján egy RD-270 hajtómű lett volna. Ez az UR-700 kapcsán indult, de aztán félbehagyták, az 1960-as évek végén újraindult a program az N1 problémái láttán, de aztán nem futott ki sehova. Az UR-900 esetén ugyanezeket az RD-270 alapú modulokat használták volna az első fokozatban, csak 15db-ot összeépítve belőle.

UR-700:
ur700all.jpg


UR-900:

ur900.jpg
9616a5a6ac936a8d1eb2d9079a3da80f.jpeg


Nálad a pont!
Ennél közelebb a modularitáshoz rakéta aligha került.

Volt még egy Német OTRAG próbálkozás, ha jól tévedek ahol is csőrakétákat terveztek az egyszerűség jegyében, és ezeket a cső modulokat kapcsolták volna őssze. Valahol Afrikában ért véget a történet.
otragpad.jpg

220px-OTRAG_rocket_concept_shape-02.jpg


http://www.astronautix.com/o/otrag.html
 

tomippo

Well-Known Member
2016. május 16.
3 342
10 563
113
A TEB rövidítésű vegyi anyagot használnak a hajtómű beindításához, ez színezi zöldre a hajtómű lángját. Ez látható minden Falcon 9 indításnál is:

main-qimg-9bbadc7fd5566f8062979a571c167389


Feltehetően ott már több sebből vérzett a dolog (két hajtóművel kezdte meg az ereszkedést, aztán már csak egy működött), és tippre a maradék TEB-et befecskendezte a rendszer a hajtóműbe.

A Raptor indításához nem TEB-et használnak.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
9616a5a6ac936a8d1eb2d9079a3da80f.jpeg


Nálad a pont!
Ennél közelebb a modularitáshoz rakéta aligha került.

Volt még egy Német OTRAG próbálkozás, ha jól tévedek ahol is csőrakétákat terveztek az egyszerűség jegyében, és ezeket a cső modulokat kapcsolták volna őssze. Valahol Afrikában ért véget a történet.
otragpad.jpg

220px-OTRAG_rocket_concept_shape-02.jpg


http://www.astronautix.com/o/otrag.html

Na igen, az OTRAG tényleg a modularitás csúcsa lehetett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 719
113
Igen, a hajó pont a leszállóterület közepére érkezett, függőlegesen, ha a hajtómű egy másodperccel korábban indul be megáll. A trietilborán zöld lángja gyanúsan hosszú ideig égett, valószínűleg nem sikerült újraindítani a makacskodó Raptort.
A Raptor indításához nem TEB-et használnak.
Tudom, hogy szikragyújtás volt az elképezésél, de mintha a korai változatoknál TEB lett volna.
Vagy tévedek?
Szerintem nem tévedsz, több Raptor teszten is látszik a zöld fény.
Talán a indítópados startnál használják majd a szikragyújtást, hogy spóroljanak a TEB-el az újraindításokhoz.



Utánanéztem, én is rosszul tudtam. Csak a Merlin használt trietilboránt, a Raptorban kettős redundáns elektromos gyújtás van.
A zöld fény a végén megtévesztő, nem a TEB miatt van, hanem valami miatt nem volt elég nyomás az üzemanyag tartályban ami miatt nem csak a tolóerő veszett el, hanem az oxigénben gazdag égés elkezdte enni a hajtómű belsejének rézborítását.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 485
84 567
113
Azt árulja el valaki,hogyha a hiperootimista Musk 30%-ra becsülte a sikert akkor minek hajtották végre a tesztet?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Azt árulja el valaki,hogyha a hiperootimista Musk 30%-ra becsülte a sikert akkor minek hajtották végre a tesztet?
Leteszteltek a szetrobbanast. Az sem utolso szempont mostmar tudjak hogy viseli a szerkezet :D egyebkent komolyra forditva igen hasznos volt a kesobbi biztonsagi rendszabalyok kidolgozasanal!!!

Jo nem leszek szemet... Nem lepodtem meg a sikertelensegen. A spacex eddig az osszes inditasra 5-8% os teljes siker /ertsd kiloves es tervezett sikeres landolasok./ vagy talan meg annyi se. De ha belevesszuk hogy a tesla kocsi nem jo iranyba kerult palyara... Space x egyebkent lehet tud ureszkozoket epiteni de az imditasokat a nasara kellene bizniuk.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy a visszabillentés során hány G érte volna a hajó elejében, a tervezett utasokat, illetve, hogy ez mekkora megterhelést fog nekik jelenteni. Mert elég gyorsan kivitelezettnek tűnt ez a művelet.

Én úgy láttam, hogy a visszabillenés 2.5-3 másodpercig tartott. Maga a Starship ugye kb. 50 méter hosszú, tehát az űrhajósok mondjuk 21-23 méterre vannak a tömegközéppontól. A centripetális gyorsulás ez alapján 10-15 m/s2 nagyságrendű lehet, azaz nem vészes, és a tangenciális gyorsulás-lassulás is kb. ez a nagyságrend (nem több 2.5g-nél), már amennyire a középiskolás fizikai emlékeimből így gyorsan ezt ki tudtam számolgatni. :)
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and tomippo

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Azt árulja el valaki,hogyha a hiperootimista Musk 30%-ra becsülte a sikert akkor minek hajtották végre a tesztet?
A teljes sikert tippelte 30%-ra. Ehhez képest én olyan 90%-os sikernek könyvelném el a éjszakai produkciót.
És a 10% kudarc az nem elsősorban landolásra vonatkozik, mert biztos vagyok benne, hogy a teljes repülés alatt voltak olyan hibák, amikből remélhetőleg tanulni fognak.
Az autók töréstesztjét sem azért végzik el, mert azt várják, hogy karcolás nélkül megússza a próbababa.
Vagy a vakcinák tesztjekor is előre be van kalkulálva az esetlegesen megjelenő mellékhatások.
Én nem tudom, hogy a SN-9 végül is mire lesz felhasználva, mert tudtommal arra van betárazva (az SN-8-cal alapvetően megegyező konstrukcióban), hogy mondjuk egy korai szakaszban bekövetkező hiba miatti robbanás megsemmisíti az SN-8-at.
De alapvetően gyakorlatilag minden fő pontot teszteltek. Hogy a landolás nem jött össze, az szerintem annak köszönhető, hogy túl alacsonyra vették az átfordulási manővert. Aminek onnantól már egy szimpla függőleges leszállásnak kellett volna lennie. Azt meg már a korábbi tesztek során kipróbálták.
Én még azt is el tudom képzelni, hogy az ilyen alacsony manőver is szándékos volt. A szimuláció esetleg azt mutatta, hogy már OK ez a magasság.
Ez kb egy picit olyan, mint amikor az F1-es autók minden téli teszt utolsó napján elvégzik az üzemanyag kifogyási tesztet, csak azért, hogy teszteljék, hogy a szimulációkhoz képest a valós fogyasztás hogyan alakul.

Szerintem a tegnapi teszt alapján az SN-9-cel tovább fognak lépni. Mert gyakorlatilag az is belefér. Még azt is el tudom képzelni, hogy azt már a légkörbe lépés tesztelésére fogják használni. Ha belegondolunk az még talán még rizikósabb teszt, de ott már figyelni fognak rá, hogy ha a légköri fékezés rendben lezajlik, maradjon elegendő üzemanyag a landoláshoz, egy magasabb átbillenési manőverrel.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Azt árulja el valaki,hogyha a hiperootimista Musk 30%-ra becsülte a sikert akkor minek hajtották végre a tesztet?

Ha végignézted a tesztet, akkor magad is láthattad, hogy egy csomó olyan dolgot leteszteltek, amit eddig még nem. És mivel a kudarc csak az utolsó pár pillanatban történt, ezért egész addig kb. minden klappolt, magyarul sok sikert elkönyvelhetnek.
Csak gondolj bele, mennyi olyan telemetrikus adathoz jutottak, ami eddig nem állt nekik rendelkezésre. (pl. a Raptorok működése a ritkább légkörben, a fordulási manőverek, kormányzási paraméterek, reakciók)
Ez egy sikeres teszt volt, mert rengeteg adatuk lett, és a cél ez volt, az adatgyűjtés. Ha az indítás utáni 2. másodpercben robbant volna fel, akkor nyilván nem lett volna sikeres, de így ez egy nagy siker, és a tanulási folyamat része.

Földhözragadtabb megközelítéssel ez kb. olyan volt, mikor a gyermeked elsőnek lábra áll, és 36 másodpercig nem tottyan seggre. Ugye te sem mondanád kudarcnak!?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 485
84 567
113
Ha végignézted a tesztet, akkor magad is láthattad, hogy egy csomó olyan dolgot leteszteltek, amit eddig még nem. És mivel a kudarc csak az utolsó pár pillanatban történt, ezért egész addig kb. minden klappolt, magyarul sok sikert elkönyvelhetnek.
Csak gondolj bele, mennyi olyan telemetrikus adathoz jutottak, ami eddig nem állt nekik rendelkezésre. (pl. a Raptorok működése a ritkább légkörben, a fordulási manőverek, kormányzási paraméterek, reakciók)
Ez egy sikeres teszt volt, mert rengeteg adatuk lett, és a cél ez volt, az adatgyűjtés. Ha az indítás utáni 2. másodpercben robbant volna fel, akkor nyilván nem lett volna sikeres, de így ez egy nagy siker, és a tanulási folyamat része.

Földhözragadtabb megközelítéssel ez kb. olyan volt, mikor a gyermeked elsőnek lábra áll, és 36 másodpercig nem tottyan seggre. Ugye te sem mondanád kudarcnak!?

De ez így egy rohadt nagy pénznylő.Sok adat?A semmihez képest valóban sok ez kétségtelen,de ahoz képest is sok amennyi akkor lett volna ha nem robban fel?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
De ez így egy rohadt nagy pénznylő.Sok adat?A semmihez képest valóban sok ez kétségtelen,de ahoz képest is sok amennyi akkor lett volna ha nem robban fel?
Persze hogy draga !askulonben hogy lehetne penzt egetni? Egetes nelkul hogy lehet eszrevetlenul lenyulni...
Tudom a hazat is eladta.... A vilag 4. Leggazdagabb embere /mimdjar megsajnalom szerencsetlen csovest hogy a hazanak az arara volt szukseg.../
Tudod ez olyan mint a 100.000.000 ft os tonhal. /szerinted ott nem a penz mosasa a lenyeg?./ annyi hogy itt nem mosas zajlik...
Musk egy hazardor mindig tobbet iger nahy igeretekkel beszelhamoz egy csomo penzt... Megha lehetetlen is az emberek elhiszik mert olyat iger amit el akarnak hinni... /7 ev mulva kellene a marson lennie az elso kolonianak? Ha jol remlik boccs 7 ev par honap./
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Nemerson