Volt F-15 is, mint felmerülő lehetőség, hiszen az USAF és az ANG is tologatta a technikáit a sakktáblán, miközben az McDD, majd Boeing is próbált valahogy helyezkedni, mikor 1998 nyarán a frissen megválasztott Orbán Viktor az augusztusi kecskeméti repülőnapon közölte, hogy módosul a koncepció és új gépet nem, csak használtat szeretnénk beszerezni.
Ugye használt F/A-18-as elérhető nemigen volt, de F-15-ös még összejöhetett volna.
A kilencvenes évektől ugyanis megkezdődött az F-15A/B gépek tartós tárolásba helyezése, illetve a későbbi évjáratú példányok átmozgatása az ANG-hez. A legutolsó ilyen gépekből pár 2008-ban járt nálunk, de jól mutatja a képet, hogy a vendég Louisiana-i ANG 10 gépe is vegyesen volt 1976-os és 77-es F-15A és 79-81-es F-15C.
Vissza a 90-es évek végére.
Szóval az amerikaiak felől se volt komolyan fókuszált a szándék, hogy itt bizniszt csináljanak mindenáron.
Úgy valahogy a magyar vadászgép beszerzés kurvára nem érdekelt senkit, őszintén szólva még minket magunkat sem.
Nem tudom, hogy mi lenne ma a helyzet, de azért az jól látszik, hogy minket azért tudott beszipkázni a Nyugat, mert elfogyott a pénzünk és emiatt 1989 után kitört a béke. És mert kitört a béke, mindenhol leépültek a haderők, kivonódtak a haditechnikák. És mert nálunk se pénz, se paripa, míg Nyugaton volt pénz és nem kellett már a paripa, így nálunk nem volt kereslet, ott meg volt ugyan kínálat, de mégse akaródzott azt felajánlani sehová.
Illetve de, pl Szaúd-Arábia az 1978-ban aláírt vadonat új gyártású és emiatt eleve csak 1979 után elérhető F-15C gépeit - Izrael közbenjárására - csak kis részben kaphatta meg akkor. A zömét ugyanis csak az 1991-es CFE szerződés miatt Európából kivont kontingensből teljesítették az amerikaiak. Volt nem egy olyan F-15C, amit a felszámolt Bitburg-ból csak 1994-ben kaptak meg a szaúdiak és... legalább tényleg 1979-es, 80-as gyártású volt...
Akkor már mennyivel jobban jártak az 1987-es részteljesítéssel, mikor az utolsónak gyártott 1986-os F-15C-ket kapták, melyek a világ egyetlen olyan együléses 15-ösei, amelyek már a Strike Eagle sárkányán alapulnak. Hét évvel a teljesítés vége előtt újabb példányokat kaptak, mint a végén!
Tehát a 90-es években nem mi voltunk a fegyverbizniszek mekkája, így faramuci módon minden is felmerülhetett, mint félkomoly kósza ötlet, de kb minden megmaradt ezen a szinten és a végén egyedül az adta el nekünk a portékáját, akinek semmi más üzlet nem látszott a horizonton. Vagyis, ha akartuk volna, a SAAB-ot és a Wallenberg csoportot lehúzhattuk volna a "mennyit engedsz a feléből" hozzáállással, de nem. Rájöttek a nagyjaink, hogy ebben van pénz és inkább még mi kértük, hogy legyen csak jó drága az a Gripen! Aztán elnézést kértünk és megkérdeztük őket, hogy van-e mód mégtovább emelni az árat...