Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
781
2 120
93
Első F16 érdeklődésünket konkrétan ezért utasitotta el az USA.
De később,amikor elkezdődött a "tendereztetés"(valójában nem volt az,csak valami olyasmi),Boeing jelendkezett az ajánlattal.Kb rögtön el lett utasitva,túl drága lett volna nekünk az üzemeltetés (az M2000,F16/18/Gripen összehasonlitáson is az M2000-5 volt a legjobb,csak az ára és az üzemeltetési költsége miatt rögvest ki is esett)
Hát forráshoz végig kéne nyálazni a régi Top Gun,meg Új Honvédségi szemle,és hasonló újságokat.Többen is emlitették anno,mint érdekességet,hogy van ilyen ajánlat is.De senki nem vette komolyan,talán maga a Boeing se.
Köszi :)
Kerestem netten is, de amit eddig találtam azok arról szóltak, hogy a nemzeti gárda pár F-15-e itt dekkol nálunk.
A boldugult Top Gun magazinjaim meg talán már megsincsenek :(
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Köszi :)
Kerestem netten is, de amit eddig találtam azok arról szóltak, hogy a nemzeti gárda pár F-15-e itt dekkol nálunk.
A boldugult Top Gun magazinjaim meg talán már megsincsenek :(
Kár,hogy ezek a régi irások,újságok,könyvek nincsennek digitalizálva.ZMNE egyetemi lapjában jelent meg anno rengeteg érdekes cikk,tanulmány.Rendes cime se volt,meg pocsék "nyomtatási" minősége volt,de szakmailag igencsak ott volt a szeren.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 673
65 756
113
Van erre forrásod, mert nekem nem rémlik a sztori.
F-15 itt, nálunk igencsak boritott volna a bilin hiába csak egy F-15A lett volna.
Az amcsik figyeltek az ilyenre, hogy azért aránylag nyugi legyen a térségben.
Volt F-15 is, mint felmerülő lehetőség, hiszen az USAF és az ANG is tologatta a technikáit a sakktáblán, miközben az McDD, majd Boeing is próbált valahogy helyezkedni, mikor 1998 nyarán a frissen megválasztott Orbán Viktor az augusztusi kecskeméti repülőnapon közölte, hogy módosul a koncepció és új gépet nem, csak használtat szeretnénk beszerezni.
Ugye használt F/A-18-as elérhető nemigen volt, de F-15-ös még összejöhetett volna.
A kilencvenes évektől ugyanis megkezdődött az F-15A/B gépek tartós tárolásba helyezése, illetve a későbbi évjáratú példányok átmozgatása az ANG-hez. A legutolsó ilyen gépekből pár 2008-ban járt nálunk, de jól mutatja a képet, hogy a vendég Louisiana-i ANG 10 gépe is vegyesen volt 1976-os és 77-es F-15A és 79-81-es F-15C.

Vissza a 90-es évek végére.
Szóval az amerikaiak felől se volt komolyan fókuszált a szándék, hogy itt bizniszt csináljanak mindenáron.
Úgy valahogy a magyar vadászgép beszerzés kurvára nem érdekelt senkit, őszintén szólva még minket magunkat sem.

Nem tudom, hogy mi lenne ma a helyzet, de azért az jól látszik, hogy minket azért tudott beszipkázni a Nyugat, mert elfogyott a pénzünk és emiatt 1989 után kitört a béke. És mert kitört a béke, mindenhol leépültek a haderők, kivonódtak a haditechnikák. És mert nálunk se pénz, se paripa, míg Nyugaton volt pénz és nem kellett már a paripa, így nálunk nem volt kereslet, ott meg volt ugyan kínálat, de mégse akaródzott azt felajánlani sehová.
Illetve de, pl Szaúd-Arábia az 1978-ban aláírt vadonat új gyártású és emiatt eleve csak 1979 után elérhető F-15C gépeit - Izrael közbenjárására - csak kis részben kaphatta meg akkor. A zömét ugyanis csak az 1991-es CFE szerződés miatt Európából kivont kontingensből teljesítették az amerikaiak. Volt nem egy olyan F-15C, amit a felszámolt Bitburg-ból csak 1994-ben kaptak meg a szaúdiak és... legalább tényleg 1979-es, 80-as gyártású volt... :)
Akkor már mennyivel jobban jártak az 1987-es részteljesítéssel, mikor az utolsónak gyártott 1986-os F-15C-ket kapták, melyek a világ egyetlen olyan együléses 15-ösei, amelyek már a Strike Eagle sárkányán alapulnak. Hét évvel a teljesítés vége előtt újabb példányokat kaptak, mint a végén!

Tehát a 90-es években nem mi voltunk a fegyverbizniszek mekkája, így faramuci módon minden is felmerülhetett, mint félkomoly kósza ötlet, de kb minden megmaradt ezen a szinten és a végén egyedül az adta el nekünk a portékáját, akinek semmi más üzlet nem látszott a horizonton. Vagyis, ha akartuk volna, a SAAB-ot és a Wallenberg csoportot lehúzhattuk volna a "mennyit engedsz a feléből" hozzáállással, de nem. Rájöttek a nagyjaink, hogy ebben van pénz és inkább még mi kértük, hogy legyen csak jó drága az a Gripen! Aztán elnézést kértünk és megkérdeztük őket, hogy van-e mód mégtovább emelni az árat...
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 302
8 270
113
De később,amikor elkezdődött a "tendereztetés"(valójában nem volt az,csak valami olyasmi),Boeing jelendkezett az ajánlattal.Kb rögtön el lett utasitva,túl drága lett volna nekünk az üzemeltetés (az M2000,F16/18/Gripen összehasonlitáson is az M2000-5 volt a legjobb,csak az ára és az üzemeltetési költsége miatt rögvest ki is esett)
Egy (jelenleg is) kollégámmal voltunk vidéken, ahol hivatalos feladatunk végezte után találkoztunk (én ott csak éppen voltam) K. Attila úrral (volt vele valamilyen baráti kapcsolata), aki éppen akkoriban köszönt le a légierő éléről. Szóba került a tender is közöttük. Szóval az F-16 volt a favorit, és a legjobbnak értékelt, a Mirage szóba sem került. Nem tudom, honnan veszed a francia Kfir-t, mint legjobbat.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
781
2 120
93
Volt F-15 is, mint felmerülő lehetőség, hiszen az USAF és az ANG is tologatta a technikáit a sakktáblán, miközben az McDD, majd Boeing is próbált valahogy helyezkedni, mikor 1998 nyarán a frissen megválasztott Orbán Viktor az augusztusi kecskeméti repülőnapon közölte, hogy módosul a koncepció és új gépet nem, csak használtat szeretnénk beszerezni.
Ugye használt F/A-18-as elérhető nemigen volt, de F-15-ös még összejöhetett volna.
A kilencvenes évektől ugyanis megkezdődött az F-15A/B gépek tartós tárolásba helyezése, illetve a későbbi évjáratú példányok átmozgatása az ANG-hez. A legutolsó ilyen gépekből pár 2008-ban járt nálunk, de jól mutatja a képet, hogy a vendég Louisiana-i ANG 10 gépe is vegyesen volt 1976-os és 77-es F-15A és 79-81-es F-15C.

Vissza a 90-es évek végére.
Szóval az amerikaiak felől se volt komolyan fókuszált a szándék, hogy itt bizniszt csináljanak mindenáron.
Úgy valahogy a magyar vadászgép beszerzés kurvára nem érdekelt senkit, őszintén szólva még minket magunkat sem.

Nem tudom, hogy mi lenne ma a helyzet, de azért az jól látszik, hogy minket azért tudott beszipkázni a Nyugat, mert elfogyott a pénzünk és emiatt 1989 után kitört a béke. És mert kitört a béke, mindenhol leépültek a haderők, kivonódtak a haditechnikák. És mert nálunk se pénz, se paripa, míg Nyugaton volt pénz és nem kellett már a paripa, így nálunk nem volt kereslet, ott meg volt ugyan kínálat, de mégse akaródzott azt felajánlani sehová.
Illetve de, pl Szaúd-Arábia az 1978-ban aláírt vadonat új gyártású és emiatt eleve csak 1979 után elérhető F-15C gépeit - Izrael közbenjárására - csak kis részben kaphatta meg akkor. A zömét ugyanis csak az 1991-es CFE szerződés miatt Európából kivont kontingensből teljesítették az amerikaiak. Volt nem egy olyan F-15C, amit a felszámolt Bitburg-ból csak 1994-ben kaptak meg a szaúdiak és... legalább tényleg 1979-es, 80-as gyártású volt... :)
Akkor már mennyivel jobban jártak az 1987-es részteljesítéssel, mikor az utolsónak gyártott 1986-os F-15C-ket kapták, melyek a világ egyetlen olyan együléses 15-ösei, amelyek már a Strike Eagle sárkányán alapulnak. Hét évvel a teljesítés vége előtt újabb példányokat kaptak, mint a végén!

Tehát a 90-es években nem mi voltunk a fegyverbizniszek mekkája, így faramuci módon minden is felmerülhetett, mint félkomoly kósza ötlet, de kb minden megmaradt ezen a szinten és a végén egyedül az adta el nekünk a portékáját, akinek semmi más üzlet nem látszott a horizonton. Vagyis, ha akartuk volna, a SAAB-ot és a Wallenberg csoportot lehúzhattuk volna a "mennyit engedsz a feléből" hozzáállással, de nem. Rájöttek a nagyjaink, hogy ebben van pénz és inkább még mi kértük, hogy legyen csak jó drága az a Gripen! Aztán elnézést kértünk és megkérdeztük őket, hogy van-e mód mégtovább emelni az árat...
Köszi a pontositást @Allesmor Obranna :) Így már tiszta a kép a Magyar F-15-el kapcsolatban :)
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 156
10 548
113
Egy (jelenleg is) kollégámmal voltunk vidéken, ahol hivatalos feladatunk végezte után találkoztunk (én ott csak éppen voltam) K. Attila úrral (volt vele valamilyen baráti kapcsolata), aki éppen akkoriban köszönt le a légierő éléről. Szóba került a tender is közöttük. Szóval az F-16 volt a favorit, és a legjobbnak értékelt, a Mirage szóba sem került. Nem tudom, honnan veszed a francia Kfir-t, mint legjobbat.
tényleg tesztelték, de ha jól emlékszem az F-18 tetszett a pilótáknak.
Bár már kiderült hogy az 1990-es években zajlott beszerzés és a 2000-es teljesen keveredik bennem.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Volt F-15 is, mint felmerülő lehetőség, hiszen az USAF és az ANG is tologatta a technikáit a sakktáblán, miközben az McDD, majd Boeing is próbált valahogy helyezkedni, mikor 1998 nyarán a frissen megválasztott Orbán Viktor az augusztusi kecskeméti repülőnapon közölte, hogy módosul a koncepció és új gépet nem, csak használtat szeretnénk beszerezni.
Ugye használt F/A-18-as elérhető nemigen volt, de F-15-ös még összejöhetett volna.
A kilencvenes évektől ugyanis megkezdődött az F-15A/B gépek tartós tárolásba helyezése, illetve a későbbi évjáratú példányok átmozgatása az ANG-hez. A legutolsó ilyen gépekből pár 2008-ban járt nálunk, de jól mutatja a képet, hogy a vendég Louisiana-i ANG 10 gépe is vegyesen volt 1976-os és 77-es F-15A és 79-81-es F-15C.

Vissza a 90-es évek végére.
Szóval az amerikaiak felől se volt komolyan fókuszált a szándék, hogy itt bizniszt csináljanak mindenáron.
Úgy valahogy a magyar vadászgép beszerzés kurvára nem érdekelt senkit, őszintén szólva még minket magunkat sem.

Nem tudom, hogy mi lenne ma a helyzet, de azért az jól látszik, hogy minket azért tudott beszipkázni a Nyugat, mert elfogyott a pénzünk és emiatt 1989 után kitört a béke. És mert kitört a béke, mindenhol leépültek a haderők, kivonódtak a haditechnikák. És mert nálunk se pénz, se paripa, míg Nyugaton volt pénz és nem kellett már a paripa, így nálunk nem volt kereslet, ott meg volt ugyan kínálat, de mégse akaródzott azt felajánlani sehová.
Illetve de, pl Szaúd-Arábia az 1978-ban aláírt vadonat új gyártású és emiatt eleve csak 1979 után elérhető F-15C gépeit - Izrael közbenjárására - csak kis részben kaphatta meg akkor. A zömét ugyanis csak az 1991-es CFE szerződés miatt Európából kivont kontingensből teljesítették az amerikaiak. Volt nem egy olyan F-15C, amit a felszámolt Bitburg-ból csak 1994-ben kaptak meg a szaúdiak és... legalább tényleg 1979-es, 80-as gyártású volt... :)
Akkor már mennyivel jobban jártak az 1987-es részteljesítéssel, mikor az utolsónak gyártott 1986-os F-15C-ket kapták, melyek a világ egyetlen olyan együléses 15-ösei, amelyek már a Strike Eagle sárkányán alapulnak. Hét évvel a teljesítés vége előtt újabb példányokat kaptak, mint a végén!

Tehát a 90-es években nem mi voltunk a fegyverbizniszek mekkája, így faramuci módon minden is felmerülhetett, mint félkomoly kósza ötlet, de kb minden megmaradt ezen a szinten és a végén egyedül az adta el nekünk a portékáját, akinek semmi más üzlet nem látszott a horizonton. Vagyis, ha akartuk volna, a SAAB-ot és a Wallenberg csoportot lehúzhattuk volna a "mennyit engedsz a feléből" hozzáállással, de nem. Rájöttek a nagyjaink, hogy ebben van pénz és inkább még mi kértük, hogy legyen csak jó drága az a Gripen! Aztán elnézést kértünk és megkérdeztük őket, hogy van-e mód mégtovább emelni az árat...
Hát ez olyan van benne sok igazság,de van benne sok vonalas belelátás......
Mert adták volna az amcsik modernizálva a letárolt F16ADFeket is,komoly ajánlatként.Meg adták volna németek a MiG29eseket jelképes áron.De az F15 mellett az angolok adták volna a Tornado F3aikbol a fölösleget.
Gripen stori meg egy állatorvosi ló.A vajdán kivűl senki nem akarta a Gripent.Ráadásul törvénytelen volt a döntés,hisz határozat volt róla,hogy NATO kompatibilis gépet kell vállasztani.Gripen A meg nem volt az,jó drágán át kellett épittetni.
Tipikus mucsai szarrakat történet az egész.Korrupció,szervilizmus,hűtlen és hanyag,beleszarok intézési mód iskolapéldája.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: OhioNurse and bel

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 302
8 270
113
Elárulom neked, hogy fotelhadvezérként nekem nagyon tetszett a Gripen. Főleg az, hogy elektronikailag elég a topon volt (már akkor is).
De én nem repülök, csak utasszállítón utasként, úgyhogy a véleményem nem számít(ott).
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Egy (jelenleg is) kollégámmal voltunk vidéken, ahol hivatalos feladatunk végezte után találkoztunk (én ott csak éppen voltam) K. Attila úrral (volt vele valamilyen baráti kapcsolata), aki éppen akkoriban köszönt le a légierő éléről. Szóba került a tender is közöttük. Szóval az F-16 volt a favorit, és a legjobbnak értékelt, a Mirage szóba sem került. Nem tudom, honnan veszed a francia Kfir-t, mint legjobbat.
Mint harcrendszer,akkoriban a Mirage2000 volt a legjobb.De rögtön el is bukott,mert beszerezni és üzemeltetni is messze az lett volna a legdrágább.
F16 volt a szakmailag kivállasztott gép,mint számunkra legmegfelelőbb.
Gripent senki nem akarta,futottak még kategóriás gép volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
Elárulom neked, hogy fotelhadvezérként nekem nagyon tetszett a Gripen. Főleg az, hogy elektronikailag elég a topon volt (már akkor is).
De én nem repülök, csak utasszállítón utasként, úgyhogy a véleményem nem számít(ott).
Mondják a svédek.....Valójában akkor az M2000 volt a legjobb harcelektronikával felszerelt gép a 4 közül.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 302
8 270
113
Mint harcrendszer,akkoriban a Mirage2000 volt a legjobb.De rögtön el is bukott,mert beszerezni és üzemeltetni is messze az lett volna a legdrágább.
F16 volt a szakmailag kivállasztott gép,mint számunkra legmegfelelőbb.
Gripent senki nem akarta,futottak még kategóriás gép volt.
De honnan veszed, hogy a Mirage volt a legjobb, meg milyen teszten?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 184
113
De honnan veszed, hogy a Mirage volt a legjobb, meg milyen teszten?
Magyar piloták,szakemberek irták.
Megintcsak,át kéne nyálazni az akkori szaklapokat,forrásként.
M2000-5 radarjával csak az F18 APG65 radarja vetekedhetett.REH rendszerei meg a legjobbak voltak akkoriban.
Viszont drága volt,drágán és nehezzen üzemeltethető.És annyival nem volt jobb,amennyivel drágább.És pénzünk se volt rá.Rögtön ki is esett.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 659
12 061
113
Pilótáknak sem hiszek el bemondásra semmit sem, amióta egy volt MiG-21 zsoké jó tíz éve bizonygatta nekem, hogy ez annyira jó gép, hogy a ruszkik földalatti bunkerekben tárolják a huszonegyeseiket titkos fegyverként, mert az amcsik ezektől félnek a legjobban, és csak azért nem rohanták le Oroszországot, mert ezek még suttyomban megvannak.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 657
12 196
113
Pilótáknak sem hiszek el bemondásra semmit sem, amióta egy volt MiG-21 zsoké jó tíz éve bizonygatta nekem, hogy ez annyira jó gép, hogy a ruszkik földalatti bunkerekben tárolják a huszonegyeseiket titkos fegyverként, mert az amcsik ezektől félnek a legjobban, és csak azért nem rohanták le Oroszországot, mert ezek még suttyomban megvannak.
Kemény szereken élhet az öreg
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
781
2 120
93
Magyar piloták,szakemberek irták.
Megintcsak,át kéne nyálazni az akkori szaklapokat,forrásként.
M2000-5 radarjával csak az F18 APG65 radarja vetekedhetett.REH rendszerei meg a legjobbak voltak akkoriban.
Viszont drága volt,drágán és nehezzen üzemeltethető.És annyival nem volt jobb,amennyivel drágább.És pénzünk se volt rá.Rögtön ki is esett.
Netten ezt találtam összehasonlitásra. (Itt az F/A-18E/F Super Hornet szerepel)

Mirage 2000-5 vs F-18 Hornet

Ez alapján a Mirage a jobb, viszont mivel a super Hornet van vele szemben, csak emiatt. A Super Hornet nagyobb nehezebb mint a F/A-18A/B/C/D, kezeljük fentartásokkal.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 137
23 989
113
Lehet, de kétlem. Majd @Allesmor Obranna megaszondja. Neki el is hiszem.
Én úgy hallottam itt felvidéken :oops: ,hogy a pilóták/légierő az F18-ast szerette volna, árban a Gripen volt a legjobb, és lehet, hogy képességeiben az F16 lett volna az ideális. A Mirage nagy kedvencem, de sosem hallottam arról, hogy igazán szóba került volna. Ha nekem nem hisztek, lásd itt (2009-es cikk):

https://magyarnarancs.hu/lelek/indit_kigurul_felszall_-_kilian_nandor_ezredes_vadaszpilota-70931

"MN: Mi a két gép közötti meghatározó különbség? Egyáltalán igazolható szakmailag, hogy a Gripent választottuk a felkínált amerikai F-18-asok helyett?

KN: A MiG-hez képest a Gripeneknek elképesztően jó a radartechnikája, ám az, hogy katonailag melyik gép a jó döntés, egy csomó mindentől függ. Egyrészt tudni kell, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre, emellett politikai elemzésre van szükség, hogy a gépeknek milyen feladatot kell ellátniuk az elkövetkező évtizedekben. Én '97-ben tagja voltam annak a csoportnak, amely előválogatta a szóba jöhető vadászgépeket, repültem F-18-ast, Mirage-t, Gripent és F-16-ost. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy a Gripen ott van az elsők között. Persze, ha hadművészkedni akarunk és félretesszük a pénzügyi kérdést, sokkal nyugodtabb lennék, ha ötven F-22-est vettünk volna. Ezt azonban semmi nem indokolta, ki sem tudtuk volna fizetni. A Gripen feltételei voltak a legjobbak, és ez a gép százszázalékosan tudja teljesíteni a jelenlegi elvárásokat. Egyébként az F-18-asok voltak a legdrágábbak."
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 673
65 756
113
Mindent teszteltek, F-16D block 50-est és F/A-18D-t az USA-ban, Mirage 2000-est a franciáknál és itthon is és a svédek JAS-39B-jét is kint.
De ez a tesztelés kimerült abban, hogy a gyári tesztpilótákkal volt a két fő magyar pilótának (Varga Ferenc és Rácz Zsolt kecskeméti 29-es hajózók) egy-egy repülése. Illetve egyszer a tartaléknak választott Kilián Nándornak (ex-taszári, ekkor már pápai 21-es pilóta, későbbi légierő vezérkai főnök) is jutott egy.
Maradjunk annyiban, hogy mivel tender se volt igazán, csak egy előzetes kiválasztási folyamat (igazából senki se tudta, hogyan kell tendereztetni bármit is), amit a Honvéd Vezárkar Főnöke 1995-ös parancsa alapján kezdtek el, így a dolog az 1998 augusztusi döntéssel még azelőtt hamvába holt, hogy igazán elkezdődhetett volna.
A "tender" kifejezést a túlbuzgó sajtó kezdte el hangoztatni, mivel erre a "se fiú - se lány" folyamatra nem volt igazán megnevezés.

Ott lett csúnyán elbaltázva a dolog, hogy a szakmát csak félig engedték a döntési folyamathoz közel, de akkor is erősen átpolitizálva és komoly korlátozásokkal, a véleményre semennyire se adva.
Így a potenciális beszállítói kör se törte magát, vártak, hogy találjuk ki, mit akarunk. Mi meg rájuk, hogy találják ki, mi lesz a csomagban. De mi nem fogalmaztunk meg konkrét kérést, csak körbenéztünk, hogy mi van most a piacon a "kisebb, gyorsabb, hatékonyabb, NATO-interoperábilis, korszerű, nyugati" témakörben. Konkrétan, tender hiányában nem volt egyátalán megfogalmazva, hogy mit szeretnénk, mik az elképzeléseink, mik a számok, mik az elvárt paraméterek. Odáig jutott el a dolog, hogy a Honvédelmi Miniszter a nyugati integráció jegyében utasította a Vezérkari Főnököt, hogy az adjon ki egy parancsot, hogy álljo össze egy vizsgálati csoport és dolgozzon ki egy módszertani eljárást és egy kategórirendszert, ami alapján kiválasztható azon ajánlattevők köre, akiket majd egy konkrét tenderre komolyan meghívhatnak. Ennek a parancsnak eleget téve az előzetes felmérés a potenciális termékek köréről megtörtént, majd a tender kiírása előtt az egészet elkaszálták.

Utána kijelentették, hogy használt gépekre módosul az igény. Ez ugye egy teljesen más beszállítói kör, más jogolsultsági hátérrel és technikai lehetőségekkel.
 

ibanez de bobadilla

Well-Known Member
2019. szeptember 5.
895
2 866
93
Kár,hogy ezek a régi irások,újságok,könyvek nincsennek digitalizálva.ZMNE egyetemi lapjában jelent meg anno rengeteg érdekes cikk,tanulmány.Rendes cime se volt,meg pocsék "nyomtatási" minősége volt,de szakmailag igencsak ott volt a szeren.
az adt-n megvan a 2.-tól a 12.-ik évfolyamig. hiányzik pár, de beteszik ha megkülditek nekik.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
Status
Not open for further replies.