Villamosenergia-termelés, energiagazdálkodás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 463
5 464
113
Már az elején találtam egy ilyet.


Ezek után van tovább olvasni értelme ezt a marhaságot...? De tényleg...


Nettó hazugság, az urán eloszlása nagyjából egyenletes a Földön, a szénhidrogéneké meg nem... Milyen "érdekes", hogy a szénhidogénben gazdag területen lövöldöznek és nem a fejlett államok, akik az urán többségét kitermelték.


Ez is nettó hazugság, a szélerőművek és naperőművek azok, amik a támogatás nélküli áramárral tizenx év után termelik meg a saját beruházási költségüket. 2000-2007 közöt az uránérc ára kb. 10-szeres lett, az atomáram ára meg lényegében változatlan volt. Tehát ez mutatja azt, hogy nem az urán kitermelési költsége a szűk KM. Ráadásul a jövő erőművei a U238-at is fel tudják használni, tehát alacsnyabb koncentráció esetén is van értelme kitermelni. A LFTR esetén kb. az átlagos tengerpari homokból megéri a Th-t kinyeni, amit a ritkaföldfém bányászat maitt nem kell célzottan bányászni.

Birom, hogy a naperőművek ellenében mennyire támogatod az atomerőműveket, de amikor levezetem, hogy anyagi, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból is megérné lecserélni az olajat a közlekedésben atomáramra, attól a falra tudsz mászni. :)
Jól emlékszem, hogy az olajiparban dolgozol?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
Birom, hogy a naperőművek ellenében mennyire támogatod az atomerőműveket, de amikor levezetem, hogy anyagi, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból is megérné lecserélni az olajat a közlekedésben atomáramra, attól a falra tudsz mászni. :)
Jól emlékszem, hogy az olajiparban dolgozol?
Jaj...

Nem lehet atomerőmű ellenében szél/naperőműről beszélni, mert nem is ugyanazon terméket állítják elő. Hányszor kell ezt még elmagyarázni...? Az áram egy időérzékeny termék, annak is minősége van annak ellenére, hogy ez az emberek többségében nem tudatosul...

Áram és áram között is van difi. Az atomerőmű zsinóráramot termel és alapból kurva magas feszültségszinten, a szél/nap meg randomra és alacsony feszültségszinten és ráadásul egyenáramot, ha emlékeim nem csalnak.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 463
5 464
113
lhet volt már. egy finoman szólva pontatlan izé, de azért x helyen már idézték nekem...
https://tdk.bme.hu/VIK/DownloadPaper/Villamos-autok-halozatra-vett-hatasainak

Következetetés
Láttuk a szimulációk során, hogyha minden ötödik budapesti háztartásban villamos autóval rendelkeznének, akkor se jelentene túlterhelődést vagy túl nagy feszültségesést azoknak a jelenléte. A villamos autók számának növelésével azonban elérhető egy határ, amelyen túl már nem képes újabb töltési igényeket ellátni a rendszer. Fontos megjegyezni, hogy erre a legoptimistább becslések szerint is csak néhány évtized múlva kerülhet sor. Az aszimmetria értéke szintén elfogadható, továbbá nincsen erős korrelációban a villamos autók számával. A dolgozatom eredményeképp kijelenthető, hogy a transzformátorkörzetek jelentős részében nem fog problémát okozni a villamos autók töltésének az elterjedése. További szimulációk végzése abban az esetben lenne megfontolandó, ha pontosabb hálózati topológia állna a rendelkezésre. Látható egyrészt, hogy nagyon érzékeny a modell az aktuális fogyasztókra, másrészt látszik az is, hogy melyik fázison vannak.

Remélem Molni ezen nem siklik át. :)
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 463
5 464
113
Jaj...

Nem lehet atomerőmű ellenében szél/naperőműről beszélni, mert nem is ugyanazon terméket állítják elő. Hányszor kell ezt még elmagyarázni...? Az áram egy időérzékeny termék, annak is minősége van annak ellenére, hogy ez az emberek többségében nem tudatosul...

Áram és áram között is van difi. Az atomerőmű zsinóráramot termel és alapból kurva magas feszültségszinten, a szél/nap meg randomra és alacsony feszültségszinten és ráadásul egyenáramot, ha emlékeim nem csalnak.

Ok, de ezt miért nekem magyarázod?
Pont azt írtam, hogy az atom mellett vagyok, a naperőművekkel szemben is. :p
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
Remélem Molni ezen nem siklik át. :)
Ja, a betett szövegrészt sem olvastad el...

Láttuk a szimulációk során, hogyha minden ötödik budapesti háztartásban villamos autóval rendelkeznének, akkor se jelentene túlterhelődést vagy túl nagy feszültségesést azoknak a jelenléte. A villamos autók számának növelésével azonban elérhető egy határ, amelyen túl már nem képes újabb töltési igényeket ellátni a rendszer. Fontos megjegyezni, hogy erre a legoptimistább becslések szerint is csak néhány évtized múlva kerülhet sor. Az aszimmetria értéke szintén elfogadható, továbbá nincsen erős korrelációban a villamos autók számával. A dolgozatom eredményeképp kijelenthető, hogy a transzformátorkörzetek jelentős részében nem fog problémát okozni a villamos autók töltésének az elterjedése. További szimulációk végzése abban az esetben lenne megfontolandó, ha pontosabb hálózati topológia állna a rendelkezésre. Látható egyrészt, hogy nagyon érzékeny a modell az aktuális fogyasztókra, másrészt látszik az is, hogy melyik fázison vannak
Lefordítom...
  • 20% arány messze van attól, ahhoz képest, amit én mondam, hogy gáz lesz. 50% táján lesz majd vicces. Főleg, hogy addig a hálózat is öregszik és amígy rezsicsökkenés van, addig a karbantartáson húznak a cégek..
  • Ja, hogy nem volt pontos hálózati topológia...
  • És érzékeny ráadásul a modell a fogyasztókra...
Végigfutom majd, de valahol olyan édes, hogy az egy bekezdéses összefoglalót sem sikerült értelmezni és összevetni az eddigi vita paramétereivel...
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
Remélem Molni ezen nem siklik át. :)
Na, akkor gyors értékelés...
  • Csak lassútöltéssel számol a tanulmány, a lassútöltés 2kVA körül van, ami olyan 2 kW körüli teljesítmény, eddig meg 5 kW-ról volt szó a vitában. A modell csak a fővárosban levő kis távolságokkal számol, ahol ez a nevetséges kapacitás is elég a töltésre. Aha. És vidéken mi lenne? "Kicsit" túl specifikus a tanulmány, fogyasztói oldalról nagyon megengedő. Mi van akkor, ha csak 1 autó gyorstölt? (Lásd később.)
  • Csak 20% arány és meg arról beszéltem, ha majd mondjuk 50% lesz alsó hangon.
  • De már itt is sikerült egyszer 100% feletti terhelési arányt elérni egy ponton, egy olyan modellben, ami érzékeny a fogyasztóra és kb. picsányi lengéseket kap nevetséges számban..
  • A feszültségesés is túlment a szabályban megengedhető mértékben. Nem vagyok villmérnök, nem tudom, hogy ez mennyire gáz, de lásd fent. Lehelletfinom terhelésre is ez lett a vége.
  • Az asszimetria dettó, nem tudom, hogy pontosan ezt mit jelent és mivel lehet javítani, de benne van a tanulmányban, hogy itt is határon volt a rendszer több helyen.
Na, ebből akkor hogyan sikerült kisakkozni azt, hogy ha lesz otthontöltés és gyorstöltés is, akkor nem lesz gond?

A gyorstöltés esetén a modellhez képest cirka 50-szeres teljesítmény van egy kocsinál is. (Hogyan is pakolnál be máshogy percek alatt több tucat kW-ot akksiba?) Képzeld el azt, hogy ha modellbe csak azt teszed be, hogy a közelben a trafónál 2-4 kocsit gyorstöltenek, az több kraft és szarabb paraméterekel, mint az összes többi autó egyött. Azok teljesítménye a vizsgálatban levő egyes trafók teljesítményét önmagában meghaladják. Na, az szerinted milyen lengéseket csinál és mikor fog legvágni a védelem?

A tanulmányok linkelgetése helyett nem ártana azokat minimálisan át is futni...
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
Azért megjegyzem, ez egy TDK-s dolgozat.
Nem az a baj, hogy TDK-s, azt már leendő kezdő mérnökök csinálják. A baj a keretrendszerével van és az, hogy blitz a jelek szerint úgy linkelte, hogy kurvára nem futotta át, csak elolvasta az utolsó egy bekezdéses összefoglalót...
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 414
2 800
113
(Halkan megjegyzem ha jól emléxem az adatokra Osloban kb 1300 lakosra jut egy E-autó töltő pont.
Németország legjobb ellátottságú városba, úgy 2ezervalahányszázra, utána csak lejjebb.... Szóval.... lehet számolni..)
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
1 608
5 192
113
Nem az a baj, hogy TDK-s, azt már leendő kezdő mérnökök csinálják. A baj a keretrendszerével van és az, hogy blitz a jelek szerint úgy linkelte, hogy kurvára nem futotta át, csak elolvasta az utolsó egy bekezdéses összefoglalót...
+ az adott tanszékrōl egy konzulens, vagyis legalább egy valakinek el kellett (volna) olvasnia..
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 092
113
+ az adott tanszékrōl egy konzulens, vagyis legalább egy valakinek el kellett (volna) olvasnia..
OFF
Cuki. Anno 2 OTDK első helyezett munkám volt. Na az egyiket pontosan annyira olvasta át a témavezető, mint a disszertációmat. Azóta is zavarban vagyok, ha témavezetésről van szó, mert a saját élményeim elég #meetoosak:
Témamegvezető 1 azóta is betegesen kergeti a jányokat, és sajnos hagyják neki (roppant szomorú) :mad:
Témamegvezető 2 néni evés közben tele szájjal, repkedő kajadarabokkal küldött el párizsiért, miközben a szoknyájával legyezgette magát a 30 fokban. Évekig nem tudtam ránézni a párzsira ezek után. Meg mondjuk rá azóta se. :confused:
Je suis sajtos párizsis zsemle :rolleyes:
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 414
2 800
113
Egy kérés: azt hiszem itt is valamelyik fórumon is láttam valahol azt a grafikát, ami bemutatta, miről lehet felismerni az áltudományokat.
Ha valaki emléxik rá, hogy hol találom meg, kérem jelezze!
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
+ az adott tanszékrōl egy konzulens, vagyis legalább egy valakinek el kellett (volna) olvasnia..
Nem tudni, hogy ez megtörtént, de TDK dolgozatnál illenne ennek defaultnak lenni. Csak a következtetés és eredmények alapján ez nem történt meg, mert totálisan hurráoptimista az egész egy igen szűk környeztet nézve is. Alaptalanul.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
Egy kérés: azt hiszem itt is valamelyik fórumon is láttam valahol azt a grafikát, ami bemutatta, miről lehet felismerni az áltudományokat.
Ha valaki emléxik rá, hogy hol találom meg, kérem jelezze!
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 092
113
Nem tudni, hogy ez megtörtént, de TDK dolgozatnál illenne ennek defaultnak lenni. Csak a következtetés és eredmények alapján ez nem történt meg, mert totálisan hurráoptimista az egész egy igen szűk környeztet nézve is. Alaptalanul.
OFF 2:
Jut eszembe, zsűriztem már 2x OTDK dolgozatokat. Olyan 12-15 került be a szekciónkba. Na ebből 70% olyan ipari szemét, ami szakdogának is vékony (ennek a fele meg konkrétan elmebeteg). Ami számomra érdekes, hogy utólag látni: ugyanannyi gagyi jött a neves (BME, Corvinus) helyekről, mint a már akkor is halódó Sopronból, Szolnokról stbről. Ami ijesztő, hogy volt olyan Nagyember (tudományosan én is nagyra tartom) nevével fémjelzett munka, aminél a hallgatónak se volt látványosan gőze arról, hogy merről merre menne a felvonultatott gigászi formalizmusok erdejében. Ezek ilyen szomorú pillanatok.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
1 608
5 192
113
OFF 2:
Jut eszembe, zsűriztem már 2x OTDK dolgozatokat. Olyan 12-15 került be a szekciónkba. Na ebből 70% olyan ipari szemét, ami szakdogának is vékony (ennek a fele meg konkrétan elmebeteg). Ami számomra érdekes, hogy utólag látni: ugyanannyi gagyi jött a neves (BME, Corvinus) helyekről, mint a már akkor is halódó Sopronból, Szolnokról stbről. Ami ijesztő, hogy volt olyan Nagyember (tudományosan én is nagyra tartom) nevével fémjelzett munka, aminél a hallgatónak se volt látványosan gőze arról, hogy merről merre menne a felvonultatott gigászi formalizmusok erdejében. Ezek ilyen szomorú pillanatok.
Lassan minden szart publikációnak számolnak el meg minden szarból TDK-t írnak. Amikor diplomát védtem, hárman voltunk, abból kettō a TDK-t fejlesztette tovább diplomamunkává és lett meg a minimális oldalszám+1 oldal... De ezzel semmi gond. Terjedelmi okokra hivatkozva kétszer lett visszadoba az enyém. 210 oldal lett a vége.

Valahol érthetō, hogy nyomják a liblingeket, hátha ott maradnak a tanszéken. A prof az akadémiai tagságra hajt, a prof alatti azért, hogy prof legyen, és így tovább...
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 963
36 775
113
Lassan minden szart publikációnak számolnak el meg minden szarból TDK-t írnak. Amikor diplomát védtem, hárman voltunk, abból kettō a TDK-t fejlesztette tovább diplomamunkává és lett meg a minimális oldalszám+1 oldal... De ezzel semmi gond. Terjedelmi okokra hivatkozva kétszer lett visszadoba az enyém. 210 oldal lett a vége.

Valahol érthetō, hogy nyomják a liblingeket, hátha ott maradnak a tanszéken. A prof az akadémiai tagságra hajt, a prof alatti azért, hogy prof legyen, és így tovább...
A linkelt cucc nem lenne rossz, ha nem hibás következtétesek vonnak le. Már amennyiben a számítási része helyes, abba nem látok be. Esetleg az alap modellen túl végezhetett volna miniális érzékenység vizsgálatot is, hogy agglomeráció és ingázás, nem nevetséges 2kVA-es töltés, stb. Ettől lett még nem villamosmérnöknek is eléggé viccesen "kilóg a lóláb" érzése...