Az Indonéziai Tengerészgyalogság nagyobb tüzérségi lövegeket akar a 105-ös LG1-hez képest, ezért várhatóan kerekes önjáró tüzérségbe fognak fektetni.
Ennek kapcsán az armyrecognation lehozott egy kis összehasonlítást a kelet-európai megoldásokból:
- CAESAR 8x8 (28.4 to 32 tins, range 40 to 42 km, 3- to 5-man crew)
- Kryl 6x6 (23 tons, range 30 km, 5-man crew) made in Poland, (ez ugye az ATMOS lengyel iterációja)
- Bohdana 6x6 (28 tons, range 35-40 km, 5 people) made in Ukraine,
- DITA 8x8 (29 tons, reach 39 km, 2-man crew) made in Czech,
- Suzana 2 8x8 (28.5 tons, 39.6 km range, 3-man crew) made in Slovakia,
- EVA 8x8 (28.1 tonnes, 41 km range, 3-man crew) made in Czech-Slovak,
- Aleksandar 8x8 (34 tons, range 37.5 km, 3-man crew) made in Serbia,
Szerintem ők eléggé bennfentesnek számítanak, úgyhogy szerintem ezek gyártói adatok. Tegyük még hozzá, hogy azon típusok, amelyek 5-nél kevesebb személyzetet igényelnek, azok automata töltésűek. A többiek vagy kézi, vagy félautomata töltésűek.
Még egy érdekes dolog. Gyorsan megnéztem az EVA alapját adó
Tatra T815 dupla kabinos páncélozott kivitelének súlyadatait, és abból nekem az jött le, hogy pl. az EVA a 8x8-as kialakítás esetén nagyon nincsen a konstrukció fizikai határain. Elvileg az alváz 38t-ig bírná, de ezzel szemben az EVA csak 28,1t.
Ez azért érdekes, mert ezek szerint, tudna magával vinni jóval több lövedéket és kivető töltetet, de valami miatt ezt nem tartották fontosnak.
Jelenleg ugye 12 lőszer van tárban + 12 a jármű közepén elhelyezett tárolóban. (a lővedék és a kivetőtöltet a jármű 2 oldalán elkülönítve).
Egy kis áttervezéssel simán el lehetne érni, hogy a tár utántöltésére 20-24db lőszer is rendelkezésre állhasson.
OK, ez összesen még mindig nincs a PZH 60db-os mennyiségéhez képest sem sehol, de ugyanakkor lényegesen nem változtatná szerintem a hordozó jármű menetteljesítményeit. Kb. 1t plusszt jelentene a 10-12db töltésnyi lőszer.