[HUN] Vadászgépek beszerzése

Van légi utántöltésünk...
Lesz. De egy legterben torteno utkozetnel az az utolso, amit oda akarsz vinni.

Nem kell szárny póttartály..
Hogyne kellene, messze van Bukarest. :D

Nem a közel-keleten akarunk bombázni... Honi légtér védelmére, meg gyakorlatilag környező országok (bár Ukrajnán kívül jelenleg mindenki baráti ország, és ráadásul NATO tagok vagyunk,
A NATO soha nem fog beleszolni ket tag kozotti helyi konfliktusba, lasd az evtizedek ota zajlo torok-gorog cirkuszt.

nem szükséges egy nagyobb és ezzel együtt drágább, valamint nagy hatótávolságú koalíciós műveletekre "alkalmas" repülőgépet beszerezni. Hozzátéve, ez elsősorban nem müszaki, hanem katona-politikai vélemény. Ahol pld. F-16 van, azoknak előbb utóbb a NATO-n belül menni kell az USA után demokráciát védeni a világ másik felére (ez utóbbi ironizálva).. Nekünk hazai és NATO légtér védelmére, légirendszéti feladatokra és esetlegesen saját erők CAS-ra kéne (ez még expedíciós erők esetében is így lenne)..
1 szazad legterfelugyeleten kivul semmire nem eleg, meg egy helyi konfliktusban sem, lassuk be.
 
Mar sokszor leirtam: Elbit PULS - odaver meg a klasszikus MLRSnek is, 300km is elmegy, raadasul nem csak az MLRSsel komppatibilis, de meg a komcsi 122mm is tudja hasznalni, gyakorlatilag teljesen platform agnostic. Rapkolnank a HX3-asokra es megoldottuk a kerdest 30-40 evre.


Mit nem adnék , ha ezt bejelentenék december első heteiben. Nekem rohadtul tetszik ez a cucc, meg maga a rakéta tüzérség is. Azért Izraellel nem vagyunk rossz viszonyban, lehetne velük 1-2 dologban üzletelni. A másik meg: az itthoni gyártású 8x8-asok vajon mikor lesznek meg? Az sem egy hamar. Mindenesetre , én december első heteiben várom a Mikulást vagy a Jézuskát. Jövőre az adóm 1%-át felajánlom haderő fejlesztésre. :D:D
 
Lesz. De egy legterben torteno utkozetnel az az utolso, amit oda akarsz vinni.


Hogyne kellene, messze van Bukarest. :D


A NATO soha nem fog beleszolni ket tag kozotti helyi konfliktusba, lasd az evtizedek ota zajlo torok-gorog cirkuszt.


1 szazad legterfelugyeleten kivul semmire nem eleg, meg egy helyi konfliktusban sem, lassuk be.
Ha nem egy század hanem kettől, akkor missziós tevékenységre simán ki lehet különíteni 2-3 géppárt. Nézzük meg hasonlót csináltak a hollandok, stb. Közel keleti NATO rendteremt missziós bombahordozásra utántöltővel teljesen megfelelő. A franciák sem vettettek be több gépet (általában Mirage-2000D)-ket, vagy MIrage F-1-esteket, saját gyarmataikon CAS-ra. A hollandok egy gépet vesztettek mert bemászott egy csörgőkígyó (sem sidewinder) a pilótafülkébe megmarta repülés közben a pilótát és az a döggel való harcban beleállt a földbe.. Szóval missziós feladatra két századból ki lehet különíteni (Eddig is ezt csináltuk a Balti-nál). Viszont nem repülnénk COMAO-t pld. Szíria ellen, mint a USA-Brit-Francia gépek cca egy éve..
 
A hollandok egy gépet vesztettek mert bemászott egy csörgőkígyó (sem sidewinder) a pilótafülkébe megmarta repülés közben a pilótát és az a döggel való harcban beleállt a földbe..
Nagy mesemondó pistinknek ismét meglódult a fantáziája...:D

Én vettem a fáradságot és utánolvastam a kígyós történetnek.
A történet egy kicsit más olvasatban - az időpont 2006 Augusztus 31.:
"...A Holland Királyi Légierő F-16-os (J-364) gépe az afganisztáni Kabul nemzetközi repülőteréről szállt fel egy kétfős kötelék vezetőjeként.
A találkozó és az emelkedés után a két repülőgép, mindegyik LANTIRN célvető konténerrel és két GBU-12 lézervezérelt bombával felfegyverezve, délnyugat felé haladt a tervezett küldetési terület felé, a 320-as repülési szinten (32 000 láb tengerszint feletti magasság) és viszonylag lassú, 280 kts sebességgel.
Körülbelül négy perccel azután, hogy keresztezték egy kereskedelmi repülőgép útvonalát (amely 1000 lábbal magasabban volt mint a két vadászgép), a vezető F-16 pilótája, Michael Donkervoort kapitány hirtelen Maydayt jelentett.

A kísérője, aki körülbelül 2 nmi-re repült tőle a vonal formációban, szemével követte Donkervoort F-16-os gépének a pályáját, miközben az folyamatos jobb fordulóba kezdett. A pilóta minden további kommunikációja nélkül a repülőgép 30 másodperccel később, közel függőleges helyzetben (80 fokos vízszintes és 120 fokos jobb bedöntéssel) nagyon nagy sebességgel (kb. Mach 1,2) csapódott be egy 10 000 láb magas hegybe. Donkervoort kapitányt azonnal meghalt.
Tekintve a körülményeket, a (nagyon kevés) roncsdarabot, valamint a Lockheed Martinnal együttműködésben végzett kiterjedt szimulációkat, a vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy nem lehet biztosan rámutatni arra, hogy mi okozta a balesetet.

A bizottság a technikai, fizikai, pszichológiai és eljárási jellegű lehetséges (hozzájáruló) okok széles skáláját vizsgálta.
Az egyik triviálisabb lehetséges ok, amelyet tanulmányoztak, az volt, hogy a pilóta véletlenül pisilés közben véletlenül vitte a gépet merülésbe és fordulóba. A pisilés során a pilóta általában kiköti magát eltávolítja az öveket és a katapultülést mozgatását a legmagasabb pozícióba állítja.
Az amerikai légierő egyik F-16-os balesetében egy repülőgép elveszett, mert az öv csatja elakadt az ülés jobb oldala és a joystick között, amikor az ülés felfelé mozdult (ebben az esetben a pilótának sikerült biztonságosan katapultálnia, miután nem tudta visszaszerezni a repülőgép irányítását).

A holland bizottság azonban arra a következtetésre jutott, hogy semmilyen bizonyíték nem utal arra, hogy ez történt volna Donkervoort kapitánnyal is.

Az egyetlen lehetséges ok, amely "valószínűtlen, de nem zárható ki", egy rovar, egy pók vagy más állat jelenléte a pilótafülkében.

A jelentés szerint egy tevepókot találtak egy F-16-os pilótafülkéjében legalább egyszer a holland F-16-osok kabuli bevetése során. Ebben az esetben a pókot akkor észlelték, amikor a repülőgép a repülési vonalon parkolt. Az F-16-ost egy napra földre parancsolták, mielőtt a pilótafülkét hibáktól mentesnek nyilvánították volna.
A jelentés szerint más lehetséges állatok is lehettek, amelyek bejuthattaka pilótafülkébe, miközben az F-16-os a kabuli repülési vonalon parkolt, akár egy kígyó (kobra vagy csörgő kígyó), egy skorpió vagy akár egy darázs is.
Ezek egyike sem képes másodperceken belül cselekvőképtelenné tenni egy embert. Azonban egy teve pók (egy nagy faj bizarr megjelenéssel és fenomenális mozgási sebességgel) vagy egy kígyó felfedezése minden bizonnyal kiválthatta a pilóta mayday hívását, majd olyan mértékben megzavarta őt, hogy nem tudta észrevenni és / vagy befolyásolni a repülőgép mozgását.

Eimert van Middelkoop holland védelmi miniszter a jelentést kísérő levelében bejelentette, hogy állandó eljárást rendelt el az egyes repülőgépek pilótafülkéjének repülés előtti alapos ellenőrzésére, kifejezetten rovarok, pókok vagy más állatok jelenléte miatt, ha a kabintető hosszabb ideig nyitva volt. Egyéb ajánlások közé tartozik egy szabványos eljárás kidolgozása a repülés közbeni pisilésre (a fent leírt esetleges repülésvezérlési elakadások elkerülése érdekében), valamint a katapult ülés adatrögzítőinek élénk színekkel történő festésére (hogy könnyebben megtalálhatóak legyenek a baleset után). Ebben az esetben az adatrögzítő még mindig hiányzik, valószínűleg a nagy sebességű ütközés pusztító erői miatt)...
"

Magyarán a kivizsgálóknak fogalmuk sincs mi okozta a balesetet.
Az ok lehetett akár egy elkadt csat is.
Valamilyen állatka jelenléte a kabinban a jelentés szerint az egyetlen ami "valószínűtlen de nem kizárható".
A mi pistink ehhez képest kész tényként tálalta a kígyó storyt. Sőt, ő konkrétan azt is tudta hogy csőrkőkígyó volt ami bemászott a gépbe...:D
 
Nagy mesemondó pistinknek ismét meglódult a fantáziája...:D

Én vettem a fáradságot és utánolvastam a kígyós történetnek.
A történet egy kicsit más olvasatban - az időpont 2006 Augusztus 31.:
"...A Holland Királyi Légierő F-16-os (J-364) gépe az afganisztáni Kabul nemzetközi repülőteréről szállt fel egy kétfős kötelék vezetőjeként.
A találkozó és az emelkedés után a két repülőgép, mindegyik LANTIRN célvető konténerrel és két GBU-12 lézervezérelt bombával felfegyverezve, délnyugat felé haladt a tervezett küldetési terület felé, a 320-as repülési szinten (32 000 láb tengerszint feletti magasság) és viszonylag lassú, 280 kts sebességgel.
Körülbelül négy perccel azután, hogy keresztezték egy kereskedelmi repülőgép útvonalát (amely 1000 lábbal magasabban volt mint a két vadászgép), a vezető F-16 pilótája, Michael Donkervoort kapitány hirtelen Maydayt jelentett.

A kísérője, aki körülbelül 2 nmi-re repült tőle a vonal formációban, szemével követte Donkervoort F-16-os gépének a pályáját, miközben az folyamatos jobb fordulóba kezdett. A pilóta minden további kommunikációja nélkül a repülőgép 30 másodperccel később, közel függőleges helyzetben (80 fokos vízszintes és 120 fokos jobb bedöntéssel) nagyon nagy sebességgel (kb. Mach 1,2) csapódott be egy 10 000 láb magas hegybe. Donkervoort kapitányt azonnal meghalt.
Tekintve a körülményeket, a (nagyon kevés) roncsdarabot, valamint a Lockheed Martinnal együttműködésben végzett kiterjedt szimulációkat, a vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy nem lehet biztosan rámutatni arra, hogy mi okozta a balesetet.

A bizottság a technikai, fizikai, pszichológiai és eljárási jellegű lehetséges (hozzájáruló) okok széles skáláját vizsgálta.
Az egyik triviálisabb lehetséges ok, amelyet tanulmányoztak, az volt, hogy a pilóta véletlenül pisilés közben véletlenül vitte a gépet merülésbe és fordulóba. A pisilés során a pilóta általában kiköti magát eltávolítja az öveket és a katapultülést mozgatását a legmagasabb pozícióba állítja.
Az amerikai légierő egyik F-16-os balesetében egy repülőgép elveszett, mert az öv csatja elakadt az ülés jobb oldala és a joystick között, amikor az ülés felfelé mozdult (ebben az esetben a pilótának sikerült biztonságosan katapultálnia, miután nem tudta visszaszerezni a repülőgép irányítását).

A holland bizottság azonban arra a következtetésre jutott, hogy semmilyen bizonyíték nem utal arra, hogy ez történt volna Donkervoort kapitánnyal is.

Az egyetlen lehetséges ok, amely "valószínűtlen, de nem zárható ki", egy rovar, egy pók vagy más állat jelenléte a pilótafülkében.

A jelentés szerint egy tevepókot találtak egy F-16-os pilótafülkéjében legalább egyszer a holland F-16-osok kabuli bevetése során. Ebben az esetben a pókot akkor észlelték, amikor a repülőgép a repülési vonalon parkolt. Az F-16-ost egy napra földre parancsolták, mielőtt a pilótafülkét hibáktól mentesnek nyilvánították volna.
A jelentés szerint más lehetséges állatok is lehettek, amelyek bejuthattaka pilótafülkébe, miközben az F-16-os a kabuli repülési vonalon parkolt, akár egy kígyó (kobra vagy csörgő kígyó), egy skorpió vagy akár egy darázs is.
Ezek egyike sem képes másodperceken belül cselekvőképtelenné tenni egy embert. Azonban egy teve pók (egy nagy faj bizarr megjelenéssel és fenomenális mozgási sebességgel) vagy egy kígyó felfedezése minden bizonnyal kiválthatta a pilóta mayday hívását, majd olyan mértékben megzavarta őt, hogy nem tudta észrevenni és / vagy befolyásolni a repülőgép mozgását.

Eimert van Middelkoop holland védelmi miniszter a jelentést kísérő levelében bejelentette, hogy állandó eljárást rendelt el az egyes repülőgépek pilótafülkéjének repülés előtti alapos ellenőrzésére, kifejezetten rovarok, pókok vagy más állatok jelenléte miatt, ha a kabintető hosszabb ideig nyitva volt. Egyéb ajánlások közé tartozik egy szabványos eljárás kidolgozása a repülés közbeni pisilésre (a fent leírt esetleges repülésvezérlési elakadások elkerülése érdekében), valamint a katapult ülés adatrögzítőinek élénk színekkel történő festésére (hogy könnyebben megtalálhatóak legyenek a baleset után). Ebben az esetben az adatrögzítő még mindig hiányzik, valószínűleg a nagy sebességű ütközés pusztító erői miatt)...
"

Magyarán a kivizsgálóknak fogalmuk sincs mi okozta a balesetet.
Az ok lehetett akár egy elkadt csat is.
Valamilyen állatka jelenléte a kabinban a jelentés szerint az egyetlen ami "valószínűtlen de nem kizárható".
A mi pistink ehhez képest kész tényként tálalta a kígyó storyt. Sőt, ő konkrétan azt is tudta hogy csőrkőkígyó volt ami bemászott a gépbe...:D
Nem tudom kinek van igaza ebben a sztoriban! De neked bicskanyitogató stílusod van…
 
tséges állatok is lehettek, amelyek bejuthattaka pilótafülkébe, miközben az F-16-os a kabuli repülési vonalon parkolt, akár egy kígyó (kobra vagy csörgő kígyó), egy skorpió vagy akár egy darázs is.
Nagy mesemondó pistinknek ismét meglódult a fantáziája...:D

Én vettem a fáradságot és utánolvastam a kígyós történetnek.
A történet egy kicsit más olvasatban - az időpont 2006 Augusztus 31.:
"...A Holland Királyi Légierő F-16-os (J-364) gépe az afganisztáni Kabul nemzetközi repülőteréről szállt fel egy kétfős kötelék vezetőjeként.
A találkozó és az emelkedés után a két repülőgép, mindegyik LANTIRN célvető konténerrel és két GBU-12 lézervezérelt bombával felfegyverezve, délnyugat felé haladt a tervezett küldetési terület felé, a 320-as repülési szinten (32 000 láb tengerszint feletti magasság) és viszonylag lassú, 280 kts sebességgel.
Körülbelül négy perccel azután, hogy keresztezték egy kereskedelmi repülőgép útvonalát (amely 1000 lábbal magasabban volt mint a két vadászgép), a vezető F-16 pilótája, Michael Donkervoort kapitány hirtelen Maydayt jelentett.

A kísérője, aki körülbelül 2 nmi-re repült tőle a vonal formációban, szemével követte Donkervoort F-16-os gépének a pályáját, miközben az folyamatos jobb fordulóba kezdett. A pilóta minden további kommunikációja nélkül a repülőgép 30 másodperccel később, közel függőleges helyzetben (80 fokos vízszintes és 120 fokos jobb bedöntéssel) nagyon nagy sebességgel (kb. Mach 1,2) csapódott be egy 10 000 láb magas hegybe. Donkervoort kapitányt azonnal meghalt.
Tekintve a körülményeket, a (nagyon kevés) roncsdarabot, valamint a Lockheed Martinnal együttműködésben végzett kiterjedt szimulációkat, a vizsgálóbizottság arra a következtetésre jutott, hogy nem lehet biztosan rámutatni arra, hogy mi okozta a balesetet.

A bizottság a technikai, fizikai, pszichológiai és eljárási jellegű lehetséges (hozzájáruló) okok széles skáláját vizsgálta.
Az egyik triviálisabb lehetséges ok, amelyet tanulmányoztak, az volt, hogy a pilóta véletlenül pisilés közben véletlenül vitte a gépet merülésbe és fordulóba. A pisilés során a pilóta általában kiköti magát eltávolítja az öveket és a katapultülést mozgatását a legmagasabb pozícióba állítja.
Az amerikai légierő egyik F-16-os balesetében egy repülőgép elveszett, mert az öv csatja elakadt az ülés jobb oldala és a joystick között, amikor az ülés felfelé mozdult (ebben az esetben a pilótának sikerült biztonságosan katapultálnia, miután nem tudta visszaszerezni a repülőgép irányítását).

A holland bizottság azonban arra a következtetésre jutott, hogy semmilyen bizonyíték nem utal arra, hogy ez történt volna Donkervoort kapitánnyal is.

Az egyetlen lehetséges ok, amely "valószínűtlen, de nem zárható ki", egy rovar, egy pók vagy más állat jelenléte a pilótafülkében.

A jelentés szerint egy tevepókot találtak egy F-16-os pilótafülkéjében legalább egyszer a holland F-16-osok kabuli bevetése során. Ebben az esetben a pókot akkor észlelték, amikor a repülőgép a repülési vonalon parkolt. Az F-16-ost egy napra földre parancsolták, mielőtt a pilótafülkét hibáktól mentesnek nyilvánították volna.
A jelentés szerint más lehetséges állatok is lehettek, amelyek bejuthattaka pilótafülkébe, miközben az F-16-os a kabuli repülési vonalon parkolt, akár egy kígyó (kobra vagy csörgő kígyó), egy skorpió vagy akár egy darázs is.
Ezek egyike sem képes másodperceken belül cselekvőképtelenné tenni egy embert. Azonban egy teve pók (egy nagy faj bizarr megjelenéssel és fenomenális mozgási sebességgel) vagy egy kígyó felfedezése minden bizonnyal kiválthatta a pilóta mayday hívását, majd olyan mértékben megzavarta őt, hogy nem tudta észrevenni és / vagy befolyásolni a repülőgép mozgását.

Eimert van Middelkoop holland védelmi miniszter a jelentést kísérő levelében bejelentette, hogy állandó eljárást rendelt el az egyes repülőgépek pilótafülkéjének repülés előtti alapos ellenőrzésére, kifejezetten rovarok, pókok vagy más állatok jelenléte miatt, ha a kabintető hosszabb ideig nyitva volt. Egyéb ajánlások közé tartozik egy szabványos eljárás kidolgozása a repülés közbeni pisilésre (a fent leírt esetleges repülésvezérlési elakadások elkerülése érdekében), valamint a katapult ülés adatrögzítőinek élénk színekkel történő festésére (hogy könnyebben megtalálhatóak legyenek a baleset után). Ebben az esetben az adatrögzítő még mindig hiányzik, valószínűleg a nagy sebességű ütközés pusztító erői miatt)...
"

Magyarán a kivizsgálóknak fogalmuk sincs mi okozta a balesetet.
Az ok lehetett akár egy elkadt csat is.
Valamilyen állatka jelenléte a kabinban a jelentés szerint az egyetlen ami "valószínűtlen de nem kizárható".
A mi pistink ehhez képest kész tényként tálalta a kígyó storyt. Sőt, ő konkrétan azt is tudta hogy csőrkőkígyó volt ami bemászott a gépbe...:D
Én emlékezetből írtam a kigyóharapást, amely akkor volt a sajtóban. Rudi meg bemásolta az F-16.net jóval késöbbi vizsgálati eredeményt. Lehet, hogy kígyó, lehet hogy pók, skorpió stb. Mindenesetre kemény dolog volt..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Én emlékezetből írtam a kigyóharapást, amely akkor volt a sajtóban. Rudi meg bemásolta az F-16.net jóval késöbbi vizsgálati eredeményt. Lehet, hogy kígyó, lehet hogy pók, skorpió stb. Mindenesetre kemény dolog volt..
Fujj, a skorpioknal nincs undorítóbb lény a földön. Ha ki lehetne pusztitani őket, azonnal megszavaznam, senkinek nem hianyoznanak.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
Az hogy az F-15E drágább mint az F-35 nem hiszem hogy nagyon vigasztalná a szépreményű F-35 üzemeltetőket.
Mindenesetre nyilvánvaló hogy az F-15 (valamennyi modell) sem futott be óriási karriert az export piacokon...Izrael, Sz.A, Szingapúr, Korea...mind olyan országok akiknél van bőven fedezet drága gépekre és vagy jelenleg is hadban állnak, vagy erősen készülnek egy valószínűsíthető komolyabb konfliktusr

Milyen lobbi erőt?
Hogy adják olcsóbban a Gripent?
(Ami még mindig egy p-vel írandó...)
Valahová azért jó lenne eladni azokat a gripeneket, és ehhez a svédeknek egyre több plussz juttatást kell adni (ahogy a nemzetközi ületekből ez le jön). Ha egyre több plusszt tudsz egy üzletnél kiharcolni, mert tudod hogy az eladónak nagyon kell az üzlet akkor ezt nagyon jó alku pozíciónak hívják. Ez jobb kifejezés erre a helyzetre mint amit írtam. És igen arra gondolok,hogy olcsóbban adják, hozzanak hozzá gyárat, nagyjavító üzemet, felszerelést, fegyvereket ect. ect.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_
Valahová azért jó lenne eladni azokat a gripeneket, és ehhez a svédeknek egyre több plussz juttatást kell adni (ahogy a nemzetközi ületekből ez le jön). Ha egyre több plusszt tudsz egy üzletnél kiharcolni, mert tudod hogy az eladónak nagyon kell az üzlet akkor ezt nagyon jó alku pozíciónak hívják. Ez jobb kifejezés erre a helyzetre mint amit írtam. És igen arra gondolok,hogy olcsóbban adják, hozzanak hozzá gyárat, nagyjavító üzemet, felszerelést, fegyvereket ect. ect.
Ha nincs pénzed F-35A-t venni, akkor semmit nem segít ez.

Ezek a gépek is úgy érkeztek, hogy iszonyat hosszú lízing idő és gazdasági ellentételezés volt
Semmit nem lehet tenni emögé a blöff mögé.

Mert 14 db F-35A-ra cserélni a 14 db Gripent szinte semmi értelme, 28 db-ra végképp nincs pénz.
De a Gripen flotta lassú növelésé viszont észszerű lehet. De itt meg hol releváns, hogy mi van az F-35A-val?
 
Ha nincs pénzed F-35A-t venni, akkor semmit nem segít ez.

Ezek a gépek is úgy érkeztek, hogy iszonyat hosszú lízing idő és gazdasági ellentételezés volt
Semmit nem lehet tenni emögé a blöff mögé.

Mert 14 db F-35A-ra cserélni a 14 db Gripent szinte semmi értelme, 28 db-ra végképp nincs pénz.
De a Gripen flotta lassú növelésé viszont észszerű lehet. De itt meg hol releváns, hogy mi van az F-35A-val?
Nem volt szó az f-35 ről nem értem miről írsz. Arról volt szó, hogy a finn tenderen is elbukott a gripen és így már csak mi és a csehek maradtunk lehetőségnek. Ezért lehet egy jobb deal-t összehozni. Vagy arra gondolsz, hogy a politikai helyzet miatt a svédek nálunk biztosra mennek ezért nem is adnának nagyobb engedményt, mert tudják mi sose vennénk ami cuccot? (lehetne ez f 16 is ugyebár)
 
  • Vicces
Reactions: formosa1
Nem volt szó az f-35 ről nem értem miről írsz. Arról volt szó, hogy a finn tenderen is elbukott a gripen és így már csak mi és a csehek maradtunk lehetőségnek. Ezért lehet egy jobb deal-t összehozni. Vagy arra gondolsz, hogy a politikai helyzet miatt a svédek nálunk biztosra mennek ezért nem is adnának nagyobb engedményt, mert tudják mi sose vennénk ami cuccot? (lehetne ez f 16 is ugyebár)
Ha nincs más választási lehetőséged, akkor nincs alkupozíciód.
 
gripen flotta bővítése szükséges.
de előrre látóan szüksége. (én a 2 üllésesek bővítésére szavaznék...)
ha lessz a jövőben 5 gen ami ha nem ugrunk egyből 6 genre akkor bizony lessz.
ahhoz nem árt ha van egy olcsón üzemelő típus a rendszerben. ami ha kisegítő feladatokat is látna el a jövőben lenne szerepe.) POD ok hordozása. légirendész. kiképzés. légifölény kivívásának segítése rakétahordozóként. légifölény kivívása esetén bombázgatás.
ez adná is hogy egy teljes század nem kellene gripenből bővítésre. hisz 1. lépcsős feladatra már kifutó típussá vállna. (tehát egy kiképző harc biztosító harc kiszolgáló század jelentene áthidaló megpldást.) és a késöbbiekben is hasznos maradna. (kb mint amit molni az usa cvn ekről hiányól csunya kis repüllő)
 
az hogy erre a kategoriára mennyire lennénk kiszolgáltatva? T50 hürjet boeing-saab... Gripen ezekközül a leg harcra ermettebb. de nem az egyetlen megoldás... 5 gen mellé még akár egy jobb hangsebesség alatti is játszhatna ilyen ligába. POD hordozónak korlátozottan meg rakétahordozónak. de kis léptékben POD hordozónak egy hangsebesség alatti is megfelelhetne.
 
Ha nincs más választási lehetőséged, akkor nincs alkupozíciód.
De van választásunk, és nem lettem volna meglepve, hogyha Trump marad ebből f 35 lett volna. Most más a helyzet, de egy ilyen ügy politikai és Orbán remek ebben a szakmában, úgy hogy a svédeknek nem olyan biztos a poziciójuk, pláne hogy a csehekkel közösen nyomulva óriási pofára esés is lehet nekik ebből. Tehát nagyon kell teperniük!
 
Valahová azért jó lenne eladni azokat a gripeneket, és ehhez a svédeknek egyre több plussz juttatást kell adni (ahogy a nemzetközi ületekből ez le jön). Ha egyre több plusszt tudsz egy üzletnél kiharcolni, mert tudod hogy az eladónak nagyon kell az üzlet akkor ezt nagyon jó alku pozíciónak hívják. Ez jobb kifejezés erre a helyzetre mint amit írtam. És igen arra gondolok,hogy olcsóbban adják, hozzanak hozzá gyárat, nagyjavító üzemet, felszerelést, fegyvereket ect. ect.
- szerintem a Svédek és a SAAB nem hiszem hogy a kardjukba dőlnének a Finn döntés miatt. (na jó a SAAB részvényesek talán miután a SAAB részvények tegnap estek vagy 7% ot..) Svédországnak minden egyes Gripen üzlet talált pénz ami azt jelenti hogy sikerült valamelyik külföldi ország GDP jének egy számottevő részét elszipkázni.
Viszont látni kell hogy minden külföldi megrendeléstől függetlenül a Gripen / GlobalEye páros köszönik szépen jól elvannak odahaza is.

- Én abban láttam volna lehetőséget korábban hogy a Csehekkel összefogva, az AV üzemben végezzék el a Cseh és Magyar Gripenek felújításának legalább egy részét, de az új Cseh kormány nyilatkozatait látva erre ma már nem látok komoly esélyt...