Harckocsi páncélok és lőszerek

  • Téma indítója Téma indítója rejsz felügyelő
  • Indítva Indítva
7039 típusú alumínium ötvözet páncél

Az eredeti alumínium-magnézium-mangán ötvözetek fejlesztését követte a 7039 típusú alumínium-cink-magnézium ötvözetek fejlesztése, amelyeket az 1960-as években vezettek be az alumínium páncélozott járművek második generációjában. Ezek közé tartozott az amerikai M551 Sheridan könnyű harckocsi, amelynek a 7039-es ötvözetből készült a teste, bár továbbra is acél toronnyal rendelkezett. Továbbiak voltak a brit Alvis Scorpion könnyű harckocsi és a Fox kerekes páncélozott jármű, amelyeknek nemcsak a teste, hanem a tornya is alumíniumból készült, valamint a francia AMX-10 lánctalpas páncélozott szállító harcjármű.

Scorpion-CRVT-4119399295.jpg

brit Alvis Scorpion könnyű harckocsi

A 7039 típusú ötvözet 5% cinket és 2,5% magnéziumot tartalmaz, és a korábbi 5083-as aluminium ötvözettel ellentétben hőkezelhető. Erősebb is, szakítószilárdsága akár 485 MN/m² is lehet, és keményebb, körülbelül 150 BHN-ig. Ennek eredményeként ballisztikai szempontból jobb, és ezért nem kell annyira vastagnak és nehéznek lenne, mint az 5083-as páncél egyenértékű lemezeinek. A 7039 páncélnak például csak 38 mm vastagnak kell lenniük ahhoz, hogy védelmet nyújtson a 7,62 mm-es AP lövedékekkel szemben, ami 106 kg/m³-es területi sűrűséget jelent. Ez lényegesen kevesebb, mint az 5083-as páncél egyenértékű területi sűrűsége, még akkor is, ha a 7039-es ötvözet sűrűsége valamivel nagyobb, 2780 kg/m³. A területi sűrűsége szintén alacsonyabb, mint az RHA-é, de nem kisebb, mint a nagy keménységű (HHS) acélpáncélé. A 7039-es páncél előnye más páncéltípusokkal szemben még nagyobb, ha nagyobb kaliberű AP lövedék elhárításáról van szó. Például a 14,5 mm-es AP lövedékek esetében a területi sűrűsége 26 százalékkal alacsonyabb, mint az RHA-é.

A 7039 típusú ötvözetek kiváló ballisztikai tulajdonságaiért azonban szükségszerűen meg kellett fizetni az árat. Ez főként hegesztési problémák formájában jelentkezik, amelyek a hőbevitel gondos ellenőrzését igényelték a hőhatás által érintett zónában fellépő feszültségkorrózió elleni védelem érdekében. A 7039-es ötvözetek korróziós feszültség okozta repedésre való hajlama miatt a lemezek szabadon maradt éleit hegesztési anyaggal kell fedni, és a hegesztési varratok közelében kerülni kell a megmunkálást vagy a lyukak fúrását.

Az ellenük hozott erőfeszítések ellenére, a korróziós feszültség okozta repedések azonban továbbra is komoly problémát jelentenek a 7039 típusú ötvözetekből készített testek és tornyok esetében. Az AMX-10 sorozat járművei esetében a problémát minimálisra csökkentették a 7020-as ötvözet alkalmazásával, amely valamivel kevésbé erős, de képlékenyebb és jobban ellenáll a feszültségkorróziónak. Az amerikai LVTP7 kétéltű gyalogsági szállítójármű esetében azonban a problémát olyan súlyosnak ítélték, hogy bár az LVTPX12 prototípusait az 1960-as évek végén 7039-es páncélból építették, meg ezt az 1970-es évek elején történő gyártásba vételkor elhagyták és visszatértek az 5083-as páncélhoz. Az 1980-as években nagy mennyiségben gyártott amerikai M2 gyalogsági harcjármű alumínium páncélja szintén szinte teljes egészében 5083-as ötvözetből készült, a 7039-es ötvözet használata csak a felépítmény egy kisebb részére és a toronyra korlátozódott.

M2-Bradley.gif


Az M2 IFV és más alumínium páncélozott járművek 5083-as páncélját - a nagy sebességű lövedékekkel szembeni kisebb védelmi szint ellensúlyozására - kívülről vékony, nagy keménységű (HHS) acéllapokkal egészítik ki. Egy kemény anyagból készült külső réteg és egy képlékenyebb, de szívósabb anyagból készült belső réteg ilyen kombinációja elvben és a gyakorlatban is nagyon hatékonynak bizonyult. Például a nagy keménységű (HHS) acél és az 5083-as ötvözet kombinációja, amely képes megállítani a 7,62 mm-es AP lövedékeket közelről, nemcsak a 7039-es páncélnál, hanem a nagy keménységű (HHS) acél páncélnál is alacsonyabb területi sűrűséggel rendelkezik.

Ti-6AL-4V titánötvözet

Amikor az 1950-es években az Egyesült Államokban elkezdték fejleszteni az alumínium páncélzatot, más színesfémek ötvözeteit is vizsgálták, mint lehetséges páncélanyagokat. Ezek közül a legígéretesebbek a titánötvözetek voltak, különösen egy 6% alumíniumot és 4% vanádiumot tartalmazó ötvözet, amelynek sűrűsége 4430 kg/m³, szakítószilárdsága pedig 930 MN/m². A területi sűrűség alapján ez a Ti-6AL-4V ötvözet jobbnak bizonyult az alumínium páncélnál és az RHA-nál az AP lövedékek elleni védelemben, valamint az RHA-nál a lövedékszilánkok esetében. Eleinte hátránya volt a lövedék becsapódásának hatására jelentkező hátsó repeszképződés, de ezt a fejlesztés során jelentősen csökkentették. A titán páncélzat költségei azonban sokkal magasabbak maradtak, mint az alumínium- és acélpáncélé, és ez a használatát a csata repülőgépekre és helikopterekre korlátozta.


folytatásban érkeznek a kumulatív gránátok, és az elhárításukra kitalált különleges páncél(anyag)ok...
az aluminium tornyokat vajon megérné önntéssel előállítani? a hegesztészi varratok elkerülése vagy azok csak másodlagos felületeken történő alkalmazással. kiküszöbölődnének a hegesztésből adódó legföbb problémák?
 
Egy kis magyarázattal tartozom azügyben, hogy miért volt felesleges a T-80.

Nagyon egyszerű oka van, és ezt úgy hívják, hogy T-72. Ha megvizsgáljuk a T-80 harckocsit és a vele egyidős T-72-t akkor nagyon jól látjuk, hogy csupán az alkalmazott elktronikában van egyértelmű előnye a T-80-nak*, de emiatt nem kellett volna új típust rendszeresíteni, elég lett volna csupán a belerakni a T-72-be azt ami a T-80-ba került.

*A másikra mondhatnánk a páncélzatot, de ez igazából csak a teknőre igaz, a torony páncélzata nem volt jobb.
 
Akkor tessék csak elolvasni Csobitok könyvét...
Szerinted poénból linkelgettem ide? o_O

Egyetlen szerzőről sem tudok aki keverné.
Ha te nem olvastál ilyet akkor biztosan nem is létezik....

Később megépítették ezt:
otvaga2004_bm10_20.jpg


Itt már került hab a két réteg közé, de mindössze az volt a szerepe, hogy nehogy megteljen az egész vízzel ha átütik a páncélzat külső rétegét.
"Во избежание заполнения водой межброневого пространства при пробитии наружного броневого листа, оно заполнялось легким водонепоглощающим материалом (пенопласт марки ПС-4). "

Szériagépeknél nem alkalmazták ezt.

Ettől még az acélkutató intézet a PT-76-hoz fejlesztett ilyet, 1961-ben!
Nézd meg az acélkutató intézet oldalát ha nekem nem hiszel....
A BMD-1/2 is így lett alumínium páncélos (ABT-101)
 
Egy kis magyarázattal tartozom azügyben, hogy miért volt felesleges a T-80.

Nagyon egyszerű oka van, és ezt úgy hívják, hogy T-72. Ha megvizsgáljuk a T-80 harckocsit és a vele egyidős T-72-t akkor nagyon jól látjuk, hogy csupán az alkalmazott elktronikában van egyértelmű előnye a T-80-nak*, de emiatt nem kellett volna új típust rendszeresíteni, elég lett volna csupán a belerakni a T-72-be azt ami a T-80-ba került. De könyörgöm, nem új típust kjellett volna lérehozni, hanem ezeket a már meglévőbe integrálni.

*A másikra mondhatnánk a páncélzatot, de ez igazából csak a teknőre igaz, a torony páncélzata nem volt jobb.
T80 legfobb tulajdonsaga a gt volt.....
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Reaktív páncélokról oroszul:
 
Egy kis magyarázattal tartozom azügyben, hogy miért volt felesleges a T-80.

Nagyon egyszerű oka van, és ezt úgy hívják, hogy T-72. Ha megvizsgáljuk a T-80 harckocsit és a vele egyidős T-72-t akkor nagyon jól látjuk, hogy csupán az alkalmazott elktronikában van egyértelmű előnye a T-80-nak*, de emiatt nem kellett volna új típust rendszeresíteni, elég lett volna csupán a belerakni a T-72-be azt ami a T-80-ba került. De könyörgöm, nem új típust kjellett volna lérehozni, hanem ezeket a már meglévőbe integrálni.

*A másikra mondhatnánk a páncélzatot, de ez igazából csak a teknőre igaz, a torony páncélzata nem volt jobb.

Szerencsére téged nem kérdeztek.....

A T-80-as a gázturbina miatt kellet!
Ugyanis egy csomó olyan hely van az SZU-ban ahol -30-tól lefelé van a hőmérséklet.
A gázturbina azonnal indul, mindenevő és jó teljesítmény/tömeg arányt biztosít a tanknak.
Ez a létjogosultságának az alapja.
 
Nem fogod meggyőzni arról, hogy a T-80B és BV a 80-as évek közepén az 1979-es T-72A védettségével (torony ERA nélkül) bírt csupán. Mert ezt jelenti az, hogy azonos acél+kvarc+acél tornya van mindkettőnek. Azzal a hittel vitatkozol, hogy a szovjetek nem tudtal előrelépni toronypáncélzatban A T-80U-ig.
Azzal a hittel vitatkozol, hogy a T-80 egy felesleges típus volt.

Mondja ezt a németek az Istenek vallás hívője.... XD
Mi lenne ha a személyeskedés helyet mást csinálnál?
A T-80-as meg nem volt fölösleges... Lásd. fentebb.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
Szerinted poénból linkelgettem ide? o_O
Az egy dolog, hogy linkelgetted, de el nem olvastad :) Ajánlanám figyelmedbe a 117. oldal tetején a táblázatot
Ha te nem olvastál ilyet akkor biztosan nem is létezik....
Akkor hajrá, hozhatod a forrást!
Ettől még az acélkutató intézet a PT-76-hoz fejlesztett ilyet, 1961-ben!
Fejlesztették de nem is lett belőle semmi...
 
igaza van Dudinak abban hogy a t80 egy felesleges preztizs tétel vólt. nincs az a különbség mint 54/55 62-64 vonalon 72 új generációt nyitott és inkább lett vólna egy 72/74 széria (74 a 80 helyett) és valami valódi pár... a 80 assal megszkítótták a bevált taktikát. amie doktrinák alapjai letevődtek... vólt annyi projekt mint a szemét...
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Mondja ezt a németek az Istenek vallás hívője.... XD
Mi lenne ha a személyeskedés helyet mást csinálnál?
A T-80-as meg nem volt fölösleges... Lásd. fentebb.
Hej,ha anno lett volna idejuk a germsnoknak befejezni a turbinas Parducot es Ktigert....Mert terveztek.Alitolag a prototipusig is eljutottak,de nincs rola biztos info
 
Szerencsére téged nem kérdeztek.....

A T-80-as a gázturbina miatt kellet!
Ugyanis egy csomó olyan hely van az SZU-ban ahol -30-tól lefelé van a hőmérséklet.
A gázturbina azonnal indul, mindenevő és jó teljesítmény/tömeg arányt biztosít a tanknak.
Ez a létjogosultságának az alapja.
És ezért rakták a T-80-asok nagy részét az NDK-ba*... Ugyan nem jártam még Németországban, de amennyire a tanulmányaira emlékszem nem jellemző a -30 Észak-Németországbra (meg úgy kb sehol semNémetországban). Szóval itt az ideje valami új marhaságot kitalálnod.

*Most kerülnek a T-80BVM-ek az extrém klímájú helyekre abból az okból, hogy a gázturbina jól bírja a hideget. A baj csak az, hogy 2021-van nem 1976.
 
És ezért rakták a T-80-asok nagy részét az NDK-ba*...

Tudom, hogy a tények nem a barátaid, de alapvetően a hideg helyekre mentek a T-80-asok.
Az NDK annyiban volt kivétel, hogy ott kezdődött volna a III. VH így a legpotensebb technikát vitték oda!
És láss csodát, az is a T-80B volt....
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
Tudom, hogy a tények nem a barátaid, de alapvetően a hideg helyekre mentek a T-80-asok.
Az NDK annyiban volt kivétel, hogy ott kezdődött volna a III. VH így a legpotensebb technikát vitték oda!
És láss csodát, az is a T-80B volt....
Számold szépen össze, hogy hol mennyi volt belőlük...
 
igaza van Dudinak abban hogy a t80 egy felesleges preztizs tétel vólt. nincs az a különbség mint 54/55 62-64 vonalon 72 új generációt nyitott és inkább lett vólna egy 72/74 széria (74 a 80 helyett) és valami valódi pár... a 80 assal megszkítótták a bevált taktikát. amie doktrinák alapjai letevődtek... vólt annyi projekt mint a szemét...
Bizony hogy felesleges volt a T-80. De a T-72 is!
Mire a T-72 gyártásba került, addigra a T-64A műszaki problémái megoldódtak. A T-64 másik problémája, az 5TDF motor elégtelen gyártókapacitása sem lett volna már gond, hiszen addigra lényegében elkészült a V46 motoros változat is. Amit ugye Tagil nem volt hajlandó gyártani. De ez már politikai kérdés.
 
Bizony hogy felesleges volt a T-80. De a T-72 is!
Mire a T-72 gyártásba került, addigra a T-64A műszaki problémái megoldódtak. A T-64 másik problémája, az 5TDF motor elégtelen gyártókapacitása sem lett volna már gond, hiszen addigra lényegében elkészült a V46 motoros változat is. Amit ugye Tagil nem volt hajlandó gyártani. De ez már politikai kérdés.
Penz,....ami mindig keves
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Bizony hogy felesleges volt a T-80. De a T-72 is!
Mire a T-72 gyártásba került, addigra a T-64A műszaki problémái megoldódtak. A T-64 másik problémája, az 5TDF motor elégtelen gyártókapacitása sem lett volna már gond, hiszen addigra lényegében elkészült a V46 motoros változat is. Amit ugye Tagil nem volt hajlandó gyártani. De ez már politikai kérdés.
Így 2021-ből nézve igen, de akkor ezt még nem látták, viszont az már akkor is nyilvánvaló volt, hogy T-80-ra semmi szükség.
 
a 80 as egy nagy trükk volt legalábbis probálkozás hogy valami szupertankot huzzanak elő a kalapból. de sajnos nem vólt más kéznél csak a 72 egy drágának tekinthető ellenfele... pkm - nszv.... esete majdhogynem... így a 80 as bekerült egy olyan gép helyere ahova nem vólt való hisz a 72 helyére készültek az alapok... nem előrremutatás hanem egyfajta tuning...drágítás(nem sporolás)... Ez van amikor mindenáron meg akarnak felelni az ellenség "elvárásainak" de ez szerintem ales czuzammen érvényes vólt
 
Bizony hogy felesleges volt a T-80. De a T-72 is!
Mire a T-72 gyártásba került, addigra a T-64A műszaki problémái megoldódtak. A T-64 másik problémája, az 5TDF motor elégtelen gyártókapacitása sem lett volna már gond, hiszen addigra lényegében elkészült a V46 motoros változat is. Amit ugye Tagil nem volt hajlandó gyártani. De ez már politikai kérdés.

Hagyjuk már .... :D
A T-64 egy kudarc volt!
Megbízhatatlan motor, szar futómű, rossz gyárthatóság, félre tervezet páncélzat és méretezés.
0 súlytartalékot hagytak a tervezésében.
Nem véletlenül dobta vissza az össze gyár!

Ami tényleg jól sikerült az a T-72/80-volt.
Még úgy is, hogy a T-72-st szándékosan gátolták, hiszen nem kaphatta meg sosem a legjobb elektronikát például.
A T-64-nek vagy 15 évébe került mire normálisan használható lett!

A helyzet az, hogy a T-64-et a kukába kellet volna dobni 1970-ben, és a T-72-t gyártani mind a 4 harckocsi gyárban.
Majd a T-64 helyet a T-72 alapján GT-s harckocsit csinálni.
A T-64-es egy úttörő tank volt, de ennek megfelelően tele volt hibával.
A T-72/80-as sokkal jobb konstrukciók voltak!