T-72

1977-ben Usztyinov Indiába látogatott, ahol előzetes megállapodást írtak alá 5000db T-72-es harckocsi eladásáról, és egy T-72-est gyártó üzem felállításáról. Ez az üzlet végül nem valósult meg, de elindította a T-72-es export változatának tervezését. A széles körű export lehetőségét a Szovjetunió Minisztertanácsának 1978. február 10-i határozata nyitotta meg. Az Uralvagonzavod az első T-72-es harckocsikat 1978-ban exportálta, 1978-1981 közötti időszakban mintegy 500 harcjármű gyártását tervezték a külföldi vásárlók számára.

T-72-Exp.jpg

1978 Szovjet export T-72

125mm-es D-81TM (2A46) simacsövű löveg hőkiegyenlítő csőköpeny nélkül, 39 lőszer, amiből 22 az automata töltőberendezésben.
TPD-2-49 optikai távmérő, TPN-1-49-23 infra célzóberendezés, L-2AG „Luna-2” infralámpa.
12.7mm-es NSzV „Utesz” légvédelmi géppuska, 300 lőszerrel.
7.62mm PKT löveggel párhuzamosított géppuska 2000db lőszerrel.
monolit öntött acél torony

Lengyelországban a Bumar-Łabędy gépgyárban 1979-ben álltak le a T-55A gyártásáról, 1980-ban összeszereltek néhány Nizhny Tagil-ban gyártott T-72-es példányt, majd 1981 folyamán tesztelték azokat a csapatoknál. A gyártás 1982-ben indult meg T-72M típusjelzéssel, és 1986-ig tartott.

Csehszlovákiában a Martin gépgyárban 1982-ig folyt a T-55A gyártása, és 1981-ben készült el az első új T-72-es harckocsi, amely megegyezett a lengyel T-72M típusjelzésű gyártmánnyal (annál megbízhatóbb volt), viszont T-72 típusjelzésével jól megkevert mindenkit (nyugaton T-72G-jelzéssel illették). Gyártása 1985-ig tartott. A korábbi harckocsigyártással ellentétben, amely csak kis mértékben (géppuskák, üzemanyagtartályok, rádióállomások stb.) vonta be a lengyel és a szovjet beszállítókat, a T-72-es esetében a CSSZSZK-ban működő végső gyártó és a lengyel, a szovjet, magyar, az NDK-beli és egyéb szocialista államokból származó alvállalkozók között nagyszabású együttműködés alakult ki. Bár a konstrukció fő alkotóelemeit Csehszlovákiában gyártották, például a motorok és a sebességváltók Lengyelországból, az alváz részei, beleértve a lánctalpakat is, az NDK-ból érkeztek. A magyar ipar sok alkatrészt, részegységet, berendezést gyártott a csehszlovák és lengyel T–72-esekhez, így műszerfalórákat, akkumulátorokat, a Gödöllői Gépgyár külső üzemanyagtartályokat és szerszámosdobozokat, toronydobozokat, a Videoton az R–123M és R–173M rádiókat. A csehszlovák ZTS Dubnica lövegeit nemcsak a Martin gépgyárban épített harckocsikba szerelték be, hanem a lengyel Labedyben licenc alapján egyidejűleg gyártott T-72-esekbe is. Természetesen a szocialista koncepció nemzetközi együttműködése állandó problémákat okozott az alkatrészellátás terén, különösen akkor, amikor a T-72M és T-72M1 változatokra való áttérés okozta változások gyors egymásutánban következtek be.

T-72G.jpg

1982 Csehszlovák export T-72, Lengyel export T-72M

125mm-es D-81TM (2A46) simacsövű löveg hőkiegyenlítő csőköpennyel, 40 lőszer, amiből 22 az automata töltőberendezésben.
TPD-K1 lézer távmérő.

A második exportváltozat, a T-72M fejlesztése 1978-ban kezdődött, a gyártás 1980 körül kezdődött meg Nizhni-Tagilban, majd 1985-ben Csehszlovákiában. A T-72M a szovjet T-72 és a T-72A hibridje volt a tulajdonságait tekintve. Például a T-72A lézer távolságmérőjét, a TPD-K1-et használta, de továbbra is a monolitikus acéltoronnyal volt felszerelve.

T-72M.jpg

1982 Csehszlovák export T-72M

125mm-es D-81TM (2A46) simacsövű löveg hőkiegyenlítő csőköpennyel, 44 lőszer, amiből 22 az automata töltőberendezésben.
teljes gumi kötényezés
5+7db 902A „Tucsa” ködgránátvető
megerősített torony, és test homlok páncél

1982-ben engedélyezték a torony speciális szendvics páncélzatának exportját, az így készült T-72M1 export harckocsi a szovjet T-72A közeli rokona volt. A T-72M1 gyártása 1986-ban kezdődött Lengyelországban és Csehszlovákiában és a hidegháború végéig tartott.

T-72M1z.jpg

1986 Csehszlovák és Lengyel export T-72M1

kvarc szendvics torony, és 16mm-es rátét páncéllal megerősített test homlok
 
Számomra mindig furcsa volt, hogy a T-55, T-64 és T-72 esetén mennyit variáltak a lánctalp fő futógörgőivel.
Ehhez képest a nyugati hk-k nagy része mintha mind jellemzően inkább nagy görgős lett volna.

Mindkét megoldásnak volt előnye és hátránya is.
A kis kerék alapvetően jobban viselkedett sáros körülmények között, a nagyobb meg jobban bírta ha a harckocsi aknára futott.

1973-as aknateszt:
1e413d3e323d3e39-42303d3a-22-80-e-122.jpg

T-72

1e413d3e323d3e39-42303d3a-22-80-e-123.jpg

leendő T-80

1e413d3e323d3e39-42303d3a-22-80-e-124.jpg

T-64
 
Mindkét megoldásnak volt előnye és hátránya is.
A kis kerék alapvetően jobban viselkedett sáros körülmények között, a nagyobb meg jobban bírta ha a harckocsi aknára futott.

1973-as aknateszt:
1e413d3e323d3e39-42303d3a-22-80-e-122.jpg

T-72

1e413d3e323d3e39-42303d3a-22-80-e-123.jpg

leendő T-80

1e413d3e323d3e39-42303d3a-22-80-e-124.jpg

T-64





Ezek milyen aknák voltak,mármint egy harckocsi aknára ha ráfut egy harckocsi,akkor az szét kell kapja rendesen,nem?
Az első 2 még a láncot sem tépte le,valami gyalogsági akna lehetett?
 
Ukrán modernizáció,eddig nem láttam,politika nélkül kérdezem,hogy van e benne értelmes dolog?


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
Ukrán modernizáció,eddig nem láttam,politika nélkül kérdezem,hogy van e benne értelmes dolog?


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
WOT-oztak egy kicsit aztán pár sör és vodka mellett neki álltak álmodozni ! De szigorúan csak számítógépes szinten ! LOL
 
Ezek milyen aknák voltak,mármint egy harckocsi aknára ha ráfut egy harckocsi,akkor az szét kell kapja rendesen,nem?
Az első 2 még a láncot sem tépte le,valami gyalogsági akna lehetett?
Ezeket a harckocsikat már nem hatja meg egy akna. Ha nem a hasa alatt robban akkor még az sem biztos, hogy mozgásképtelenné válnak, ahogy a képeken is látszik. Persze harcolni nem kell már velük, de annyit még ki fognak bírni, hogy az ellenséges tűz elől fedezékbe mozogj a sérült futóművel.
 
Ukrán modernizáció,eddig nem láttam,politika nélkül kérdezem,hogy van e benne értelmes dolog?


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Mit csináltak a Szírek, hogy ennyire közel tudott jönni a konzervdoboz?
Vizipipáztak?
Majd nekiállnak dulakodni, a végén, szerintem neki is csapja a loveget a konzervdoboznak, gondolom erre jól reagált a stabilizátor, meg a toronyforgató motor, milyen kiképzést kaptak ezek?
Csak mellé lonek annak a szrnak, és behorpad.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Mit csináltak a Szírek, hogy ennyire közel tudott jönni a konzervdoboz?
Vizipipáztak?
Majd nekiállnak dulakodni, a végén, szerintem neki is csapja a loveget a konzervdoboznak, gondolom erre jól reagált a stabilizátor, meg a toronyforgató motor, milyen kiképzést kaptak ezek?
Csak mellé lonek annak a szrnak, és behorpad.
Wot live.
 
Egyéb infót nem közöltek?
Póló: átütötte?

Nyilván, az a tűz ott nem magától ég. Mondjuk kicsit szkeptikus vagyok, lehet a propagandaháború része is. Nem azért, mert nem hiszem el, hogy nem ér sokat a Javelin ellen a cucc, de hogy így lebontotta...
Nem írtak egyéb infót ahol találtam (reddit egy szakfóruma)
 
Nyilván, az a tűz ott nem magától ég. Mondjuk kicsit szkeptikus vagyok, lehet a propagandaháború része is. Nem azért, mert nem hiszem el, hogy nem ér sokat a Javelin ellen a cucc, de hogy így lebontotta...
Nem írtak egyéb infót ahol találtam (reddit egy szakfóruma)
Mégis mitől? A céltárgyakban semmi éghető nincs.