[HUN] Vadászgépek beszerzése

https://www.portfolio.hu/global/202...ehet-hogy-annal-valami-sokkal-jobb-jon-521673
"Számottevő technológiai ugrást jelent a magyar Gripenek MS20 Block 2-es képességfejlesztő csomagja, a Magyar Honvédség légierejének vadászgépei a negyedik generációs merevszárnyasok élvonalába fognak tartozni. Az upgrade-nek köszönhetően számos korszerű fegyverrendszerrel kompatibilissé válnak a magyar repülőgépek, az új IRIS-T rakéták beszerzéséről már szerződés van, de folyamatban van a GBU-49-es bombák és METEOR nagy hatótávolságú légiharc-rakéták beszerzése is – mondta el a Portfolio-nak Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos. A szakember kérdésünkre azt is ismertette, hogy a katonai tervekben szerepel egy újabb repülőgép-század létrehozása a honvédség légierejében, de erről döntés még nem született. Vizsgálják annak lehetőségét is, hogy beléptetik Magyarországot egy hatodik generációs harci repülőgép-fejlesztési projektbe is."

Hát úgy néz ki lesz még egy század Gripen a kérdés az mikor...
"A Gripenek, illetve a Magyar Honvédség légierejének jövőjéről is kérdeztük Maróth Gáspárt. A szakember ismertette: a katonai tervekben szerepel egy újabb harci repülőszázad létrehozása a honvédségen belül, de erről még döntés nem született."

Ezenkívül úgy tűnik ugorjuk az 5. generációs technikát és inkább a 6-ra gyúrunk. Azaz F-35 biztosan nem lesz.
"Maróth Gáspár kihangsúlyozta, hogy többek közt azért sem veszünk most új vadászgép típust, mert az iparági szakemberek 2030-40-re technológiai ugrást várnak. Rövidtávon tehát, ha sor kerül további vadászgépek beszerzésére, a Gripen tűnik logikus választásnak. Közben azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a vadászgép-beszerzés hosszabb távú tervezést igényel, ezért szorosan figyelemmel kísérik az újabb technológiák megjelenését, ami sokat változtathat az aktuális termékpaletta életképességén. "

"A KÖVETKEZŐ SZINTLÉPÉSSEL KAPCSOLATOSAN A SZAKEMBER ISMERTETTE: MAGYARORSZÁG VIZSGÁLJA ANNAK LEHETŐSÉGÉT, HOGY BEKAPCSOLÓDJON EGY HATODIK GENERÁCIÓS VADÁSZGÉP FEJLESZTÉSÉBE,
viszont jelenleg még csak megfigyelik ezeket a projekteket, azzal a céllal, hogy megértsék, pontosan melyek a kitűzött fejlesztési irányok, miben jelentenek újítást a jelenlegi rendszerekhez képest."
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Jah, csak a Tempestben nincs benne a 2 kizárólag problémát generáló 2 nemzet, a francia, és a német. Ellenben benne van az a Saab, amelyik rajzasztalról megnyert úgy egy tendert (a Boeinggel), hogy rekord idő alatt készültek el a prototípusok, már olyan típusok ellen, amik majdnem egy évtizede repkednek.
 
Jah, csak a Tempestben nincs benne a 2 kizárólag problémát generáló 2 nemzet, a francia, és a német. Ellenben benne van az a Saab, amelyik rajzasztalról megnyert úgy egy tendert (a Boeinggel), hogy rekord idő alatt készültek el a prototípusok, már olyan típusok ellen, amik majdnem egy évtizede repkednek.
Ja de a Tempestben ott az a nemzet (angol) amely képes a franciákat és a németeket is túlszárnyalni módon kavarni....:-)
 
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Typhoonnak kb. 20-25 év kellett mire tudta azt mint egy F-15-ös...
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
Nekünk a forráskód miatt kell a részvétel, hogy ne legyen szuverenitási problémánk at IT támogatásból. Persze inkább Tempest.
 
Jah, csak a Tempestben nincs benne a 2 kizárólag problémát generáló 2 nemzet, a francia, és a német. Ellenben benne van az a Saab, amelyik rajzasztalról megnyert úgy egy tendert (a Boeinggel), hogy rekord idő alatt készültek el a prototípusok, már olyan típusok ellen, amik majdnem egy évtizede repkednek.
Ha már választani kell, akkor a Tempestben jobban bízom, csak az erős német és Airbus kötődésünk miatt esélyesebb, hogy a veszekedős francia-német projektben kötünk ki végül...
 
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Typhoonnak kb. 20-25 év kellett mire tudta azt mint egy F-15-ös...
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
Ezt nagyon rosszul látod.
Pontosan, hogy minél hamarabb kell beszállnunk, és lehetőségeinkhez mérten komoly téttel. Mert csak úgy van esélyünk kurrens technológiákhoz hozzájutni.
Igen, az lenne a jó, ha ölünkbe repülne a sült galamb, de sajna ez nem így van.
A nemzetközi helyzet fokozódása pedig azt fogja jelenteni, gogy egyik fél sem fog arra ráérni, higy baszakodjanak.
Különben az egyes alrendszerek már évek óta készülnek pl. a RR hajtóműves részlegeiben.
Én azt gondolom, hogy még 30 előtt repülni fog a Tempest.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Nekünk a forráskód miatt kell a részvétel, hogy ne legyen szuverenitási problémánk at IT támogatásból. Persze inkább Tempest.
Mindenképp függés lesz - nem tudunk annyira "benne lenni", hogy hosszútávon külső segítség nélkül (kb. "Irán szinten") üzemeltessünk egy ilyen gépet...
 
de én vadász programra gondoltam - (gazdaság)politikai okokból a Tempest kisebb esélyes nekünk...a germány-francia vonal valószínűbb...
Pont erről írtam.
Az FCAS programnak nem csak a két fő tagjával van gond, de a csatlakozott spanyol fél miatt én sokkal jobban izgulnék. A spanyolok mostanában valami kritikán alulit hoznak qualityben.
Elég csak az A400M-esekre, vagy a problémás AJAX járművekre gondolni...
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Tempest az életképesebb "ötlet" szerintem. A másik utas német - francia közös haditechnikai fejlesztések történelmében van olyan produktum amiből a gallok nem faroltak ki, vagy vitték el a boltot különutas téma felé a végletekig túlbonyolítva a megvalósulást? Ők csak olyan üzletben vesznek részt amiben ők járnak jól, nekik ez az együttműködés alaptézise.
Nekünk nagyon óvatosan kell(ene) beszállni ha egyáltalán bárhova elköteleződnénk. Sem mérnöki, sem technológiai, sem ipari kapacitásunk még a témában sincs - talán az Airbus gyár beszállíthat valamit, de az is kétes hogy ahhoz mi közünk van valójában, a fejlesztő kivel is kötne üzletet. Gyakorlatilag semmit nem tudunk hozzátenni a finanszírozáson kívül amiért kétes hogy mit kapnánk cserébe a nyilván anyagiakat is jelentő elköteleződésen kívül. Talán a szoftverek fejlesztésében lehet szerepünk, ez az is max úgy hogy küldjük a szakembereket a projektet elnyerő cég kutató központjába. A benfentesként elnyert technológiai rálátással sem értem mit kezdhetnénk, az hogy értjük a rajzokat, meg látjuk a számolásokat, kapunk egy szoftver kulcsot az nem azt jelenti egyből, hogy bármit létre is tudunk hozni a végtelenül bonyolult termékben. Abban meg senki ne reménykedjen, hogy egy presztízs beruházásból bármi érdemi ideköltözhet az országba, gyárthatunk max szerelő nyílás fedeleket, meg zsanérokat, abból is pár százat évente, ergo ipari haszna, üzleti haszna, stratégiai haszna vajmi kevés lenne a korai elköteleződésünknek. Azokkal értek egyet akik azt mondják, hogy kész terméket minősítsünk és vásároljunk, ne akarjunk együtt álmodni a résztvevőkkel egy évtizedig, ez nem a mi pályánk.
 
Ezenkívül úgy tűnik ugorjuk az 5. generációs technikát és inkább a 6-ra gyúrunk. Azaz F-35 biztosan nem lesz.
"Maróth Gáspár kihangsúlyozta, hogy többek közt azért sem veszünk most új vadászgép típust, mert az iparági szakemberek 2030-40-re technológiai ugrást várnak. Rövidtávon tehát, ha sor kerül további vadászgépek beszerzésére, a Gripen tűnik logikus választásnak. Közben azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a vadászgép-beszerzés hosszabb távú tervezést igényel, ezért szorosan figyelemmel kísérik az újabb technológiák megjelenését, ami sokat változtathat az aktuális termékpaletta életképességén. "
Az csudás. Az európai fejlesztési és gyártási tempót nézve, akkor kb. 2050-ben lesz magyar típusváltás.
 
Tempest az életképesebb "ötlet" szerintem. A másik utas német - francia közös haditechnikai fejlesztések történelmében van olyan produktum amiből a gallok nem faroltak ki, vagy vitték el a boltot különutas téma felé a végletekig túlbonyolítva a megvalósulást? Ők csak olyan üzletben vesznek részt amiben ők járnak jól, nekik ez az együttműködés alaptézise.
Nekünk nagyon óvatosan kell(ene) beszállni ha egyáltalán bárhova elköteleződnénk. Sem mérnöki, sem technológiai, sem ipari kapacitásunk még a témában sincs - talán az Airbus gyár beszállíthat valamit, de az is kétes hogy ahhoz mi közünk van valójában, a fejlesztő kivel is kötne üzletet. Gyakorlatilag semmit nem tudunk hozzátenni a finanszírozáson kívül amiért kétes hogy mit kapnánk cserébe a nyilván anyagiakat is jelentő elköteleződésen kívül. Talán a szoftverek fejlesztésében lehet szerepünk, ez az is max úgy hogy küldjük a szakembereket a projektet elnyerő cég kutató központjába. A benfentesként elnyert technológiai rálátással sem értem mit kezdhetnénk, az hogy értjük a rajzokat, meg látjuk a számolásokat, kapunk egy szoftver kulcsot az nem azt jelenti egyből, hogy bármit létre is tudunk hozni a végtelenül bonyolult termékben. Abban meg senki ne reménykedjen, hogy egy presztízs beruházásból bármi érdemi ideköltözhet az országba, gyárthatunk max szerelő nyílás fedeleket, meg zsanérokat, abból is pár százat évente, ergo ipari haszna, üzleti haszna, stratégiai haszna vajmi kevés lenne a korai elköteleződésünknek. Azokkal értek egyet akik azt mondják, hogy kész terméket minősítsünk és vásároljunk, ne akarjunk együtt álmodni a résztvevőkkel egy évtizedig, ez nem a mi pályánk.
Ha elolvasod a Tempest topicba betett magyar nyelvű cikket, akkor láthatod, hogy a 6. generációs gépek egyik kulcsfeature-e az lesz, hogy rendelkeznie kell valamilyen szintű fedélzeti energia fegyverrel, amit minimum a saját önvédelmi rendszerként alkalmazhat (értsd: nem csak elvakítja a IIR rakétákat, de meg is rongálhatja azokat). Ez egy nagyon komoly feladat. Mégpedig ennek a fegyvernek az energiaigénye is már igen komoly kihívás lesz. És pont ezen dolgozik a RR, hogy nagy teljesítményű generátorokat tudjon illeszteni direktben a hajtóműhöz. Ez egyrészt csak a dolog energiaigényének megoldását célozza, de meg kell oldani majd a szükséges teljesímény leadását (és tárolását) is fedélzeti körülmények között.
Én abban látom a magyar belépési pontot, hogy rendelkezünk egy igen komoly lézeres fejlesztési központtal (Szeged), amelyik lehetőségeire már a RM is felfigyelt/lecsapott (állítólag).
 
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
Szia,

Mintha szo szerint a Lynxrol irnal, :) es az nem tunik rossznak.

Hiszen ott sem letezett prototipus, amikor megrendeltuk. Illetve annyi a kulonbseg, hogy Lynx eseteben meg mindig elkepzelheto, hogy rajtunk kivul senki sem fog venni, mig az uj europai vadaszgepek eseten ez elkepzelhetetlen.
 
Szia,

Mintha szo szerint a Lynxrol irnal, :) es az nem tunik rossznak.

Hiszen ott sem letezett prototipus, amikor megrendeltuk. Illetve annyi a kulonbseg, hogy Lynx eseteben meg mindig elkepzelheto, hogy rajtunk kivul senki sem fog venni, mig az uj europai vadaszgepek eseten ez elkepzelhetetlen.
Várjál csak!
A Lynx már protószinten legalább létezett és nagyság rendekkel egyszerűbb masina mint egy "lopakodó", repülő computer, ami elvileg még eg nem létező lézergyúval lövöldöz! Az FCAS-nál kb. azt sem tudták még eldönteni, hogy mit kellene tudnia! A koncepción izzadnak, vitáznak, úgy hogy nekünk a 2030-as évek közepén mér azért bevethető új harci repülő kellene...
A Lynx-et polcról levett cuccokból legózták össze, nagyon is előre haladott állapotban volt amikor beszálltunk!

Ha az FCAS is lesz már ilyen szinten és még mindig ígéretesnek tűnik, akkor hajrá!
Addig inkább csak "piackutassunk"! :D

Szerintem amúgy Lynx sikeres lesz - az ausztrál tendert szerintem elhozza...de majd őszre kiderül. :)
 
akkor már legyen 6 :D minden bázisra kettő nem :D ?
viccet félretéve , én már annak örülnék ha esetleg majd a cseh gépeket elhoznánk és lenne 2 normálisan felfegyverzett század (ha esetleg emellé jönnének E/F-ek vagy idővel lecserélődne mind a 24 gép NG-re az fappolós :D )

Javítanom kell magam: a kecsói alakulat nem ezred, hanem osztály volt. Legalábbis a '80-as évek végén.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
Én azokkal értek egyet akik a C-D bővítést valószínüsítik, az F35-nek semmi értelme, azon kívül, hogy "jó lenne"
Ez igy van.
További Gripen C / D beszerzés volt eddig realitás és normál körülmények között az F-35 csupán elérhetetlen vágyálom.
A hangsúly a normál körülményeken van.

Jelenleg minden van, csak nem normál körülmények.
Amit írtam az arról szólt hogy a szomszédban éppen zajló eseményeknek szerintem egy új realitást szülnek, aminek komoly hatásai lesznek szűkebb K.Eu.i térségünk védelmi tervezésére (még akkor is ha mostani válság nem nyílt háborúval óldódik meg)
Úgy vélem hogy a Lengyelek, Románok még magasabb fokozatba fogják kapcsolni a fegyverkezési versenyt nagyon záros határidővel.
A Románok szerintem nem fognak évekig várni az F-35 megrendelésével hanem már a nagyon közeli jövőben megrendelnek minimum 2 századnyi F-35A gépet.
Román F-35 ök árnyékában a mi 2 század Gripen C/D gépekkel felszerelt légierőnk ismét csak komoly hátrányban lesz...
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66
Ez igy van.
További Gripen C / D beszerzés volt eddig realitás és normál körülmények között az F-35 csupán elérhetetlen vágyálom.
A hangsúly a normál körülményeken van.

Jelenleg minden van, csak nem normál körülmények.
Amit írtam az arról szólt hogy a szomszédban éppen zajló eseményeknek szerintem egy új realitást szülnek, aminek komoly hatásai lesznek szűkebb K.Eu.i térségünk védelmi tervezésére (még akkor is ha mostani válság nem nyílt háborúval óldódik meg)
Úgy vélem hogy a Lengyelek, Románok még magasabb fokozatba fogják kapcsolni a fegyverkezési versenyt nagyon záros határidővel.
A Románok szerintem nem fognak évekig várni az F-35 megrendelésével hanem már a nagyon közeli jövőben megrendelnek minimum 2 századnyi F-35A gépet.
Román F-35 ök árnyékában a mi 2 század Gripen C/D gépekkel felszerelt légierőnk ismét csak komoly hátrányban lesz...
Az F-16 flottára nincs rendesen pénzük...