[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Mantis nem Meads.
image_popup.jpg
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 038
38 416
113
amúgy ha beszálunk valami fejlesztés projektbe akkor kéne valami biztosíték ... nehogy úgy járjunk mint törökök F-35-tel ...
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Typhoonnak kb. 20-25 év kellett mire tudta azt mint egy F-15-ös...
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 172
113
4x6 vagy 3x8, attól függ hány gépes a raj. 4x6 az lehet kettő század (2x12), míg 3x8 az maradna egy. Legalább négy SEAD konfiguráció kellene. Tehát első körben ez plusz négy használt gépet jelentene csak a már vázolt koncepcióban:
  • BriteCloud önvédelem
  • AREXIS konténer és/vagy
  • EAJP konténer
  • LADM csalik
  • SpearEW
main-qimg-ed81c6d5444883df011cbe325e3fc865

Esetleg a négy SEAD D gép mellé az egyik Dassault Falcont átépíteni EW/SIGINT/COMINT géppé ami a fennti konténerekkel, vagy beépített módon rásegít a légvédelem elleni harcra, békeidőben meg bőszen gyűjti nekünk az értékes adatokat, mint a svédeké!
54806_1149854473.jpg

Akkor lenne 18 darab Gripenünk (12xC, 4xSEAD D és 2x "sima" D) és egyelőre elég is lenne. Jöhetne a többi fegyverzet, a betonfedezékek, a MEADS a reptér védelmére, stb. De még a többi hat Gripen C helyett is jobban örülnék két Embraer AEW&C-nek, hogy végre kilássunk a medence aljából! Szóval nem vagyok én a huszonnégy gépnek se híve, de a drasztikus ké PP ességnövelésnek és a Szu-22-vel kivont SEAD képesség visszaszerzésének a meglévőkre igen!
Nincs külön SEAD D.Úgy kell felkésziteni a gépeket,hogy bármelyik tudja hordozni a szükséges felszerelést és fegyverzetet.Britecloud meg egy aktiv zavarós dipol,bármelyik arra alkalmas kivetőberendezésbe tölthető,akármilyen gépen (99ben a fenetudjafejből már milyen jelzésű amcsi elődtipusával még egy kis truváj is volt Mo-on,mikor megtalálták valahol földrepottyanva)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 172
113
Látnátok értelmét tartalékos repülőszázad létrehozását olyan pilótákkal, akik mondjuk párhuzamoson a civil szférában is repülnek?
Svájciak és a zsidók is csinálták (csinálják?Manapság jóval kisebbek a géplétszámok,nemtudom,mennyire élő gyakorlat jelenleg).Amcsi ANG máig csinálja.
Nade,hol vannak hozzá a gépek?Ilyen csekély géplétszámnál nem igazán látom értelmét.
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 450
4 256
113
https://www.portfolio.hu/global/202...ehet-hogy-annal-valami-sokkal-jobb-jon-521673
"Számottevő technológiai ugrást jelent a magyar Gripenek MS20 Block 2-es képességfejlesztő csomagja, a Magyar Honvédség légierejének vadászgépei a negyedik generációs merevszárnyasok élvonalába fognak tartozni. Az upgrade-nek köszönhetően számos korszerű fegyverrendszerrel kompatibilissé válnak a magyar repülőgépek, az új IRIS-T rakéták beszerzéséről már szerződés van, de folyamatban van a GBU-49-es bombák és METEOR nagy hatótávolságú légiharc-rakéták beszerzése is – mondta el a Portfolio-nak Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos. A szakember kérdésünkre azt is ismertette, hogy a katonai tervekben szerepel egy újabb repülőgép-század létrehozása a honvédség légierejében, de erről döntés még nem született. Vizsgálják annak lehetőségét is, hogy beléptetik Magyarországot egy hatodik generációs harci repülőgép-fejlesztési projektbe is."

Hát úgy néz ki lesz még egy század Gripen a kérdés az mikor...
"A Gripenek, illetve a Magyar Honvédség légierejének jövőjéről is kérdeztük Maróth Gáspárt. A szakember ismertette: a katonai tervekben szerepel egy újabb harci repülőszázad létrehozása a honvédségen belül, de erről még döntés nem született."

Ezenkívül úgy tűnik ugorjuk az 5. generációs technikát és inkább a 6-ra gyúrunk. Azaz F-35 biztosan nem lesz.
"Maróth Gáspár kihangsúlyozta, hogy többek közt azért sem veszünk most új vadászgép típust, mert az iparági szakemberek 2030-40-re technológiai ugrást várnak. Rövidtávon tehát, ha sor kerül további vadászgépek beszerzésére, a Gripen tűnik logikus választásnak. Közben azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a vadászgép-beszerzés hosszabb távú tervezést igényel, ezért szorosan figyelemmel kísérik az újabb technológiák megjelenését, ami sokat változtathat az aktuális termékpaletta életképességén. "

"A KÖVETKEZŐ SZINTLÉPÉSSEL KAPCSOLATOSAN A SZAKEMBER ISMERTETTE: MAGYARORSZÁG VIZSGÁLJA ANNAK LEHETŐSÉGÉT, HOGY BEKAPCSOLÓDJON EGY HATODIK GENERÁCIÓS VADÁSZGÉP FEJLESZTÉSÉBE,
viszont jelenleg még csak megfigyelik ezeket a projekteket, azzal a céllal, hogy megértsék, pontosan melyek a kitűzött fejlesztési irányok, miben jelentenek újítást a jelenlegi rendszerekhez képest."
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Jah, csak a Tempestben nincs benne a 2 kizárólag problémát generáló 2 nemzet, a francia, és a német. Ellenben benne van az a Saab, amelyik rajzasztalról megnyert úgy egy tendert (a Boeinggel), hogy rekord idő alatt készültek el a prototípusok, már olyan típusok ellen, amik majdnem egy évtizede repkednek.
 
W

Wilson

Guest
Jah, csak a Tempestben nincs benne a 2 kizárólag problémát generáló 2 nemzet, a francia, és a német. Ellenben benne van az a Saab, amelyik rajzasztalról megnyert úgy egy tendert (a Boeinggel), hogy rekord idő alatt készültek el a prototípusok, már olyan típusok ellen, amik majdnem egy évtizede repkednek.
Ja de a Tempestben ott az a nemzet (angol) amely képes a franciákat és a németeket is túlszárnyalni módon kavarni....:)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 230
113
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Typhoonnak kb. 20-25 év kellett mire tudta azt mint egy F-15-ös...
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
Nekünk a forráskód miatt kell a részvétel, hogy ne legyen szuverenitási problémánk at IT támogatásból. Persze inkább Tempest.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 038
38 416
113
Jah, csak a Tempestben nincs benne a 2 kizárólag problémát generáló 2 nemzet, a francia, és a német. Ellenben benne van az a Saab, amelyik rajzasztalról megnyert úgy egy tendert (a Boeinggel), hogy rekord idő alatt készültek el a prototípusok, már olyan típusok ellen, amik majdnem egy évtizede repkednek.
Ha már választani kell, akkor a Tempestben jobban bízom, csak az erős német és Airbus kötődésünk miatt esélyesebb, hogy a veszekedős francia-német projektben kötünk ki végül...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Egyelőre sehol sem tart egyik európai projekt sem és ha Eurofighterből indulunk ki akkor nagyon nehéz szülés lesz ez.
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Typhoonnak kb. 20-25 év kellett mire tudta azt mint egy F-15-ös...
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
Ezt nagyon rosszul látod.
Pontosan, hogy minél hamarabb kell beszállnunk, és lehetőségeinkhez mérten komoly téttel. Mert csak úgy van esélyünk kurrens technológiákhoz hozzájutni.
Igen, az lenne a jó, ha ölünkbe repülne a sült galamb, de sajna ez nem így van.
A nemzetközi helyzet fokozódása pedig azt fogja jelenteni, gogy egyik fél sem fog arra ráérni, higy baszakodjanak.
Különben az egyes alrendszerek már évek óta készülnek pl. a RR hajtóműves részlegeiben.
Én azt gondolom, hogy még 30 előtt repülni fog a Tempest.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 038
38 416
113
Nekünk a forráskód miatt kell a részvétel, hogy ne legyen szuverenitási problémánk at IT támogatásból. Persze inkább Tempest.
Mindenképp függés lesz - nem tudunk annyira "benne lenni", hogy hosszútávon külső segítség nélkül (kb. "Irán szinten") üzemeltessünk egy ilyen gépet...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
de én vadász programra gondoltam - (gazdaság)politikai okokból a Tempest kisebb esélyes nekünk...a germány-francia vonal valószínűbb...
Pont erről írtam.
Az FCAS programnak nem csak a két fő tagjával van gond, de a csatlakozott spanyol fél miatt én sokkal jobban izgulnék. A spanyolok mostanában valami kritikán alulit hoznak qualityben.
Elég csak az A400M-esekre, vagy a problémás AJAX járművekre gondolni...
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
483
3 115
93
Tempest az életképesebb "ötlet" szerintem. A másik utas német - francia közös haditechnikai fejlesztések történelmében van olyan produktum amiből a gallok nem faroltak ki, vagy vitték el a boltot különutas téma felé a végletekig túlbonyolítva a megvalósulást? Ők csak olyan üzletben vesznek részt amiben ők járnak jól, nekik ez az együttműködés alaptézise.
Nekünk nagyon óvatosan kell(ene) beszállni ha egyáltalán bárhova elköteleződnénk. Sem mérnöki, sem technológiai, sem ipari kapacitásunk még a témában sincs - talán az Airbus gyár beszállíthat valamit, de az is kétes hogy ahhoz mi közünk van valójában, a fejlesztő kivel is kötne üzletet. Gyakorlatilag semmit nem tudunk hozzátenni a finanszírozáson kívül amiért kétes hogy mit kapnánk cserébe a nyilván anyagiakat is jelentő elköteleződésen kívül. Talán a szoftverek fejlesztésében lehet szerepünk, ez az is max úgy hogy küldjük a szakembereket a projektet elnyerő cég kutató központjába. A benfentesként elnyert technológiai rálátással sem értem mit kezdhetnénk, az hogy értjük a rajzokat, meg látjuk a számolásokat, kapunk egy szoftver kulcsot az nem azt jelenti egyből, hogy bármit létre is tudunk hozni a végtelenül bonyolult termékben. Abban meg senki ne reménykedjen, hogy egy presztízs beruházásból bármi érdemi ideköltözhet az országba, gyárthatunk max szerelő nyílás fedeleket, meg zsanérokat, abból is pár százat évente, ergo ipari haszna, üzleti haszna, stratégiai haszna vajmi kevés lenne a korai elköteleződésünknek. Azokkal értek egyet akik azt mondják, hogy kész terméket minősítsünk és vásároljunk, ne akarjunk együtt álmodni a résztvevőkkel egy évtizedig, ez nem a mi pályánk.
 
M

molnibalage

Guest
Ezenkívül úgy tűnik ugorjuk az 5. generációs technikát és inkább a 6-ra gyúrunk. Azaz F-35 biztosan nem lesz.
"Maróth Gáspár kihangsúlyozta, hogy többek közt azért sem veszünk most új vadászgép típust, mert az iparági szakemberek 2030-40-re technológiai ugrást várnak. Rövidtávon tehát, ha sor kerül további vadászgépek beszerzésére, a Gripen tűnik logikus választásnak. Közben azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a vadászgép-beszerzés hosszabb távú tervezést igényel, ezért szorosan figyelemmel kísérik az újabb technológiák megjelenését, ami sokat változtathat az aktuális termékpaletta életképességén. "
Az csudás. Az európai fejlesztési és gyártási tempót nézve, akkor kb. 2050-ben lesz magyar típusváltás.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Tempest az életképesebb "ötlet" szerintem. A másik utas német - francia közös haditechnikai fejlesztések történelmében van olyan produktum amiből a gallok nem faroltak ki, vagy vitték el a boltot különutas téma felé a végletekig túlbonyolítva a megvalósulást? Ők csak olyan üzletben vesznek részt amiben ők járnak jól, nekik ez az együttműködés alaptézise.
Nekünk nagyon óvatosan kell(ene) beszállni ha egyáltalán bárhova elköteleződnénk. Sem mérnöki, sem technológiai, sem ipari kapacitásunk még a témában sincs - talán az Airbus gyár beszállíthat valamit, de az is kétes hogy ahhoz mi közünk van valójában, a fejlesztő kivel is kötne üzletet. Gyakorlatilag semmit nem tudunk hozzátenni a finanszírozáson kívül amiért kétes hogy mit kapnánk cserébe a nyilván anyagiakat is jelentő elköteleződésen kívül. Talán a szoftverek fejlesztésében lehet szerepünk, ez az is max úgy hogy küldjük a szakembereket a projektet elnyerő cég kutató központjába. A benfentesként elnyert technológiai rálátással sem értem mit kezdhetnénk, az hogy értjük a rajzokat, meg látjuk a számolásokat, kapunk egy szoftver kulcsot az nem azt jelenti egyből, hogy bármit létre is tudunk hozni a végtelenül bonyolult termékben. Abban meg senki ne reménykedjen, hogy egy presztízs beruházásból bármi érdemi ideköltözhet az országba, gyárthatunk max szerelő nyílás fedeleket, meg zsanérokat, abból is pár százat évente, ergo ipari haszna, üzleti haszna, stratégiai haszna vajmi kevés lenne a korai elköteleződésünknek. Azokkal értek egyet akik azt mondják, hogy kész terméket minősítsünk és vásároljunk, ne akarjunk együtt álmodni a résztvevőkkel egy évtizedig, ez nem a mi pályánk.
Ha elolvasod a Tempest topicba betett magyar nyelvű cikket, akkor láthatod, hogy a 6. generációs gépek egyik kulcsfeature-e az lesz, hogy rendelkeznie kell valamilyen szintű fedélzeti energia fegyverrel, amit minimum a saját önvédelmi rendszerként alkalmazhat (értsd: nem csak elvakítja a IIR rakétákat, de meg is rongálhatja azokat). Ez egy nagyon komoly feladat. Mégpedig ennek a fegyvernek az energiaigénye is már igen komoly kihívás lesz. És pont ezen dolgozik a RR, hogy nagy teljesítményű generátorokat tudjon illeszteni direktben a hajtóműhöz. Ez egyrészt csak a dolog energiaigényének megoldását célozza, de meg kell oldani majd a szükséges teljesímény leadását (és tárolását) is fedélzeti körülmények között.
Én abban látom a magyar belépési pontot, hogy rendelkezünk egy igen komoly lézeres fejlesztési központtal (Szeged), amelyik lehetőségeire már a RM is felfigyelt/lecsapott (állítólag).
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 723
4 108
113
Addig egy fillérrel sem szabad beszállni amíg nincs egy röpképes prototípus!
Az a legjobb, hogy ha a megrendelésért cserébe gyártsanak nálunk pár alakatrészt hozzá, esetleg valami szoftverfejlesztésbe vagy valamibe beszállunk, de ne tegyünk bele pénz amíg nincs kézzel fogható termék. A rajzasztalról megvett cuccokkal még egy egyszerű lakásnál is sokszor gond van nem, hogy egy ilyen bonyolult rendszernél!
Nem olyan jó ötlet nagyon mélyen belegabalyodni ebbe a projektbe.
Szia,

Mintha szo szerint a Lynxrol irnal, :) es az nem tunik rossznak.

Hiszen ott sem letezett prototipus, amikor megrendeltuk. Illetve annyi a kulonbseg, hogy Lynx eseteben meg mindig elkepzelheto, hogy rajtunk kivul senki sem fog venni, mig az uj europai vadaszgepek eseten ez elkepzelhetetlen.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 038
38 416
113
Szia,

Mintha szo szerint a Lynxrol irnal, :) es az nem tunik rossznak.

Hiszen ott sem letezett prototipus, amikor megrendeltuk. Illetve annyi a kulonbseg, hogy Lynx eseteben meg mindig elkepzelheto, hogy rajtunk kivul senki sem fog venni, mig az uj europai vadaszgepek eseten ez elkepzelhetetlen.
Várjál csak!
A Lynx már protószinten legalább létezett és nagyság rendekkel egyszerűbb masina mint egy "lopakodó", repülő computer, ami elvileg még eg nem létező lézergyúval lövöldöz! Az FCAS-nál kb. azt sem tudták még eldönteni, hogy mit kellene tudnia! A koncepción izzadnak, vitáznak, úgy hogy nekünk a 2030-as évek közepén mér azért bevethető új harci repülő kellene...
A Lynx-et polcról levett cuccokból legózták össze, nagyon is előre haladott állapotban volt amikor beszálltunk!

Ha az FCAS is lesz már ilyen szinten és még mindig ígéretesnek tűnik, akkor hajrá!
Addig inkább csak "piackutassunk"! :D

Szerintem amúgy Lynx sikeres lesz - az ausztrál tendert szerintem elhozza...de majd őszre kiderül. :)