[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 414
27 603
113
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 084
92 186
113
Romániában 2 hét után leforditottál @Green Leader cikkét, de vmit félrértettek. Mindenesetre ez van a cimlapon.

Magyarország, az F-35-ös repülőgépek esetleges beszerzése és az FCAS és a Tempest programokban való részvétel között

A cikk pontos, csak a címet nem értem.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 414
27 603
113
Romániában 2 hét után leforditottál @Green Leader cikkét, de vmit félrértettek. Mindenesetre ez van a cimlapon.

Magyarország, az F-35-ös repülőgépek esetleges beszerzése és az FCAS és a Tempest programokban való részvétel között

A cikk pontos, csak a címet nem értem.
Már írtam a román topikban, hogy a google fordító nem kezeli a magyar nyelv finomságait...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Romániában 2 hét után leforditottál @Green Leader cikkét, de vmit félrértettek. Mindenesetre ez van a cimlapon.

Magyarország, az F-35-ös repülőgépek esetleges beszerzése és az FCAS és a Tempest programokban való részvétel között

A cikk pontos, csak a címet nem értem.

Ki ne találd már, hogy ha a románok valami egészen nagy hülyeséget akarnak csinálni, akkor azt a magyar oldalon nem csinálják meg, csak jóval hamarabb!
Ha nem így lenne, milyen kényszer lenne a bukaresti költségvetésen, hogy három F-16 század után 2 magyar 4. gen századdal szemben egy percig is komolyan gondolják a negyedik, immáron 5. gen századuk felállítását?
Teljesen logikus számomra, hogy nekik nemzeti érdek, hogy mi is beszerezzünk egy F-35 századot, különben a politikusaik belekényelmesednek a 4. generációba.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 199
36 767
113
Hajajj, lementem a nyúl üregébe :D de jól tettem.
30% részesedésük van a Hensoldt Optronics-ban, és van összefonódás a Rheinmetallal is.
MG azt mondta iparfejlesztési célkitűzésnek egy régebbi interjúban, hogy legyen hazai rakétagyártás.
Hát ha behúznánk itthonra a Denelt, lenne. Meg rengeteg minden más is. Vagy 10 évet spórolnánk.
A Denel rakétás részét már megvettek az arabok - ha jól tudom. (Skyknight -> Halcon)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 686
46 702
113
Állami cég, előbb hagyják tönkremenni, mint adják el kibelezés céljából.
Részben már kibeleszték. A Denel fő problémáját az adja, hogy az államnak sincs pénze. Sokszor nyúltak a hónuk alá, de most már nincs tovább.
A tönkremenés után jön a hitelezők követelése, és a felszámolás. A felszámolás során a licence jogok is értéket képviselnek. Azokat hiába akarná csak úgy tudná megtartani, ha kivásárolja maga is az állam. De ugye onnan indultunk ki, hogy nem tud.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 600
74 609
113
Na, eme cikkre építve megint szóba kerultetek a cseh oldalon:

Magyarország modernizálja a Gripeneket, és fontolgatja a második vadászszázadot​

https://www.armadninoviny.cz/madarsko-planuje-koupit-letku-gripenu.html
Ki mit értett meg a magyar cikkből google fordítóval című játék? :)

A szerbek úgy értelmezték hogy a következő generációs típusból lesz majd két század.

Még itt a fórumon a magyarul tudók sem értelmezték ugyanúgy a Portfolio írását :D
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
10 078
31 012
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 199
36 767
113
Bár úgy lenne.
De amúgy a C/D frissítve lesz, illetve a 2. század eleve frissítve érkezik. De nem E/F szerepel a tervekben, szerintem.
Az upgradelt C/D és az E/F között nincs akkor technológiai ugrás, hogy megérje 60-70 millió dolcsit az ára.
Sokkal jobban járunk upgradelt, esetlegesen nagy javított C/D gépekkel, amit talán ugyanúgy tudnánk lízingelni svéd készletekből, mint a mostani flottát.
Cégek is ezt csinálják: lízingelnek egy autóflottát, kifutás után megveszik maradvány áron és kezdenek egy új lízinget.

(Még mielőtt letámadnának páran, hogy mennyivel jobb az E/F: tényleg sok mindenben többet tud, de leginkább EW képességben. Nekünk ez kevésbé fontos, mert nem hiszem hogy valaha is egy "orosz szintű" légvédelem ellen kell repülnünk. Ez az extra képesség nem éri meg a dupla árat....)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 482
31 909
113
Az upgradelt C/D és az E/F között nincs akkor technológiai ugrás, hogy megérje 60-70 millió dolcsit az ára.
Sokkal jobban járunk upgradelt, esetlegesen nagy javított C/D gépekkel, amit talán ugyanúgy tudnánk lízingelni svéd készletekből, mint a mostani flottát.
Cégek is ezt csinálják: lízingelnek egy autóflottát, kifutás után megveszik maradvány áron és kezdenek egy új lízinget.

(Még mielőtt letámadnának páran, hogy mennyivel jobb az E/F: tényleg sok mindenben többet tud, de leginkább EW képességben. Nekünk ez kevésbé fontos, mert nem hiszem hogy valaha is egy "orosz szintű" légvédelem ellen kell repülnünk. Ez az extra képesség nem éri meg a dupla árat....)
Egyrészt komoly cégek nem veszik meg maradványértéken az autókat,hanem visszaadják őket,és új lizingbe kezdenek.(igazán komolyak a garanciaidőszak lejártakor dobják a kocsikat)
Nem tudjuk még,mit kap EW képességek terén az upgradelt C.Elvileg pont ezen a téren lehet egy szintre hozni az E-vel,és kell is.EW ma sarkalatos pont,kulcsképesség.
Szerintem összteljesitmény terén nem hoz akkora növekedést az E,mint amennyivel drágább (várhatóan,mert nem tudjuk az upgradelt C árát).
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 199
36 767
113
Pontosan.
N+1-szer kifejtettem, hogy a Gripen C/D túl kevés függesztési pontja mekkora hátrány.
Dupla tartók valamennyit segítenének.
Svédeknek van GBU-12-höz, kipróbált bevált megoldás a CAS képesség fokozására. Máris mehetne 6-8 bomba a mostani 4 helyett.
Dupla rakéta indító: AMRAAM-hoz van, bár eddig csak Horneteken láttam, szóval nem tudom Gripenre felmenne-e.
Meteorhoz is jó lenne dupla indító, de egy tripla sem lenne elképzelhetetlen a belső tartóra...nyilván ez igényelne némi fejlesztést.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 084
92 186
113
Csak hogy arányaiban átlássam.
12 db C és 12 db E üzemeltetése kb. hányszorosa lehet 24 C üzemeltetésének. Illetve mi dobja meg leginkább a költségeket?
 
M

molnibalage

Guest
Dupla tartók valamennyit segítenének.
Svédeknek van GBU-12-höz, kipróbált bevált megoldás a CAS képesség fokozására. Máris mehetne 6-8 bomba a mostani 4 helyett.
Dupla rakéta indító: AMRAAM-hoz van, bár eddig csak Horneteken láttam, szóval nem tudom Gripenre felmenne-e.
Meteorhoz is jó lenne dupla indító, de egy tripla sem lenne elképzelhetetlen a belső tartóra...nyilván ez igényelne némi fejlesztést.
Nem az AG kapacitás miatt. Pótos + bomba mellé AIM-120 nem mehet fel. Akár lenne dupla indítósín, akár nem...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 199
36 767
113
Nem az AG kapacitás miatt. Pótos + bomba mellé AIM-120 nem mehet fel. Akár lenne dupla indítósín, akár nem...
Szárnyak alá nem feltétlen kell póttartály - pláne ha régióban működik a gépünk légvédelemi és a CAS feladatkörben.
Iris-T + AMRAAM/Meteor (akár dupla indítón: 600kg-ba bele fér) + Bombák + póttartály és Litening a törzsön + Bombák + AMRAAM/Meteor + Iris-T

Nyilván az E/F többet bír, de jelenleg szerintem a C/D-k képességeit sem használjuk ki eléggé.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Csak hogy arányaiban átlássam.
12 db C és 12 db E üzemeltetése kb. hányszorosa lehet 24 C üzemeltetésének. Illetve mi dobja meg leginkább a költségeket?
  • az új század miatt nyilván nagyobb létszamú karbantartó állományt gyakorlatilag újra ki kéne képezni az új típusra. Logikus lenne hogy a szerelők mindkét típuson dolgozhassanak. Ehhez valami bonyolult szisztéma szerint folyamatosan cserélgetni kéne az embereket az egyes típusok között hogy mindenkinek megmaradjon a szakszója.
  • az új típushoz eltérő készúlékeket, labor teszt berendezéseket, alap alkatrész bázist kellene rendszeresíteni ami szintén nem olcsó
  • pilóta vonalon u.ez a helyzet. Ha el akarod kerülni hogy a pilóták csak C/D vagy E/F tipuson legyenek bevethetőek akkor a pilcsiket folyamatosan reptetni kéne mind a két tipuson ahhoz hogy fennmaradjon a szakszójuk. Ez jóval több szimulátor és valós repült órát és költséget jelent.

Ezek az extra klts.ek mind elkerülhetőek lennének ha az új század is C/D lenne
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 084
92 186
113
  • az új század miatt nyilván nagyobb létszamú karbantartó állományt gyakorlatilag újra ki kéne képezni az új típusra. Logikus lenne hogy a szerelők mindkét típuson dolgozhassanak. Ehhez valami bonyolult szisztéma szerint folyamatosan cserélgetni kéne az embereket az egyes típusok között hogy mindenkinek megmaradjon a szakszója.
Köszi a választ! Félre ne érts, tényleg csak a kíváncsiság, nem a kötözködés.
Nem lenne logikusabb, ez esetben 2 külön reptéren üzemeltetni? Pápára átvinni 1 századot. Így nem kellene a karbantartókat rotálni. 2 típus 2 külön műszaki állomány.
  • az új típushoz eltérő készúlékeket, labor teszt berendezéseket, alap alkatrész bázist kellene rendszeresíteni ami szintén nem olcsó
Igen, ezt nem lehet megspórolni.
  • pilóta vonalon u.ez a helyzet. Ha el akarod kerülni hogy a pilóták csak C/D vagy E/F tipuson legyenek bevethetőek akkor a pilcsiket folyamatosan reptetni kéne mind a két tipuson ahhoz hogy fennmaradjon a szakszójuk. Ez jóval több szimulátor és valós repült órát és költséget jelent.
Ezt a karbantartókhoz hasonlóan szintén optimálhatna a külön reptér. 2 század, 2 külön pilotacsapat.
Ezek az extra klts.ek mind elkerülhetőek lennének ha az új század is C/D lenne
Nem tudom mennyi lenne a szorzó és meg sem tudom becsülni. Azt alapnak tekintem, hogy dupla létszám a jelenlegihez képest, de ez 2 C századnál is áll.

Egyszerűen hibának tartom, hogy beleragadjunk a C-be. Tudom 15 évig szinte ki se használtuk a lehetőségeit és talán erre most nyílik lehetőség, de a múlt hibái ellenére én a folyamatos fejlődés híve vagyok. Ha nem 3 C század költségeit emésztené fel egy vegyes C/E üzemeltetés, akkor szükséges pluszköltségnek látom, hogy belevágjunk a vegyes üzemeltetésbe.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 686
46 702
113
Nem az AG kapacitás miatt. Pótos + bomba mellé AIM-120 nem mehet fel. Akár lenne dupla indítósín, akár nem...
Miért nem?
OK, hogy Meteor, de akkor is:
jas-39-gripen-jas-39c-gripen-5289.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen