[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 657
113
Nem az AG kapacitás miatt. Pótos + bomba mellé AIM-120 nem mehet fel. Akár lenne dupla indítósín, akár nem...
Szárnyak alá nem feltétlen kell póttartály - pláne ha régióban működik a gépünk légvédelemi és a CAS feladatkörben.
Iris-T + AMRAAM/Meteor (akár dupla indítón: 600kg-ba bele fér) + Bombák + póttartály és Litening a törzsön + Bombák + AMRAAM/Meteor + Iris-T

Nyilván az E/F többet bír, de jelenleg szerintem a C/D-k képességeit sem használjuk ki eléggé.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Csak hogy arányaiban átlássam.
12 db C és 12 db E üzemeltetése kb. hányszorosa lehet 24 C üzemeltetésének. Illetve mi dobja meg leginkább a költségeket?
  • az új század miatt nyilván nagyobb létszamú karbantartó állományt gyakorlatilag újra ki kéne képezni az új típusra. Logikus lenne hogy a szerelők mindkét típuson dolgozhassanak. Ehhez valami bonyolult szisztéma szerint folyamatosan cserélgetni kéne az embereket az egyes típusok között hogy mindenkinek megmaradjon a szakszója.
  • az új típushoz eltérő készúlékeket, labor teszt berendezéseket, alap alkatrész bázist kellene rendszeresíteni ami szintén nem olcsó
  • pilóta vonalon u.ez a helyzet. Ha el akarod kerülni hogy a pilóták csak C/D vagy E/F tipuson legyenek bevethetőek akkor a pilcsiket folyamatosan reptetni kéne mind a két tipuson ahhoz hogy fennmaradjon a szakszójuk. Ez jóval több szimulátor és valós repült órát és költséget jelent.

Ezek az extra klts.ek mind elkerülhetőek lennének ha az új század is C/D lenne
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 617
97 839
113
  • az új század miatt nyilván nagyobb létszamú karbantartó állományt gyakorlatilag újra ki kéne képezni az új típusra. Logikus lenne hogy a szerelők mindkét típuson dolgozhassanak. Ehhez valami bonyolult szisztéma szerint folyamatosan cserélgetni kéne az embereket az egyes típusok között hogy mindenkinek megmaradjon a szakszója.
Köszi a választ! Félre ne érts, tényleg csak a kíváncsiság, nem a kötözködés.
Nem lenne logikusabb, ez esetben 2 külön reptéren üzemeltetni? Pápára átvinni 1 századot. Így nem kellene a karbantartókat rotálni. 2 típus 2 külön műszaki állomány.
  • az új típushoz eltérő készúlékeket, labor teszt berendezéseket, alap alkatrész bázist kellene rendszeresíteni ami szintén nem olcsó
Igen, ezt nem lehet megspórolni.
  • pilóta vonalon u.ez a helyzet. Ha el akarod kerülni hogy a pilóták csak C/D vagy E/F tipuson legyenek bevethetőek akkor a pilcsiket folyamatosan reptetni kéne mind a két tipuson ahhoz hogy fennmaradjon a szakszójuk. Ez jóval több szimulátor és valós repült órát és költséget jelent.
Ezt a karbantartókhoz hasonlóan szintén optimálhatna a külön reptér. 2 század, 2 külön pilotacsapat.
Ezek az extra klts.ek mind elkerülhetőek lennének ha az új század is C/D lenne
Nem tudom mennyi lenne a szorzó és meg sem tudom becsülni. Azt alapnak tekintem, hogy dupla létszám a jelenlegihez képest, de ez 2 C századnál is áll.

Egyszerűen hibának tartom, hogy beleragadjunk a C-be. Tudom 15 évig szinte ki se használtuk a lehetőségeit és talán erre most nyílik lehetőség, de a múlt hibái ellenére én a folyamatos fejlődés híve vagyok. Ha nem 3 C század költségeit emésztené fel egy vegyes C/E üzemeltetés, akkor szükséges pluszköltségnek látom, hogy belevágjunk a vegyes üzemeltetésbe.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Nem az AG kapacitás miatt. Pótos + bomba mellé AIM-120 nem mehet fel. Akár lenne dupla indítósín, akár nem...
Miért nem?
OK, hogy Meteor, de akkor is:
jas-39-gripen-jas-39c-gripen-5289.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Köszi a választ! Félre ne érts, tényleg csak a kíváncsiság, nem a kötözködés.
Nem lenne logikusabb, ez esetben 2 külön reptéren üzemeltetni? Pápára átvinni 1 századot. Így nem kellene a karbantartókat rotálni. 2 típus 2 külön műszaki állomány.

Igen, ezt nem lehet megspórolni.

Ezt a karbantartókhoz hasonlóan szintén optimálhatna a külön reptér. 2 század, 2 külön pilotacsapat.

Nem tudom mennyi lenne a szorzó és meg sem tudom becsülni. Azt alapnak tekintem, hogy dupla létszám a jelenlegihez képest, de ez 2 C századnál is áll.

Egyszerűen hibának tartom, hogy beleragadjunk a C-be. Tudom 15 évig szinte ki se használtuk a lehetőségeit és talán erre most nyílik lehetőség, de a múlt hibái ellenére én a folyamatos fejlődés híve vagyok. Ha nem 3 C század költségeit emésztené fel egy vegyes C/E üzemeltetés, akkor szükséges pluszköltségnek látom, hogy belevágjunk a vegyes üzemeltetésbe.
Egyrészt @rudi előszeretettel terjeszti ezt a marhaságot, hogy minden földi teszt- és karbantartó berendezést újat kellene venne. Ezt nem tudom honnan vette de ez nettó marhaság.
Konkrétan a svédek először a meglévő rendszereiket akarták használni. Végül meggondolták magukat. Gondolom, nem volt biztos, hogy minden berendezés ki fogja bírni az E-k leváltásáig. Szóval végül rendeltek az E-khez újakat, de ugye ezzel az is nyilvánvaló, hogy a svédeknél nem csak gép, de kiszolgáló eszközök is fel fognak szabadulni.

Ezzel együtt a legfőbb probléma biztosan a dolog személyzeti része lenne. Egyszerűen biztonságosabb egynemű flottát üzemeltetni.
Nem lehetnek típus keveredések miatt végzetes hibák a rendszerbe. Fel tudjuk úgy szerszámozni a következő 15-20 évre a C/D+-okat is, hogy senki ellen nem kell majd szégyenkezni! Legyen az akár nemzetközi gyakorlat, vagy neadjisten konfliktus...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 657
113
Póttartály a törzs alatt, SDB a szárnytőn. Mi a probléma?
Szerinem szárny póttartályokra gondol. Ha nem áttelepülésről van szó, akkor minek nekünk 3 tartállyal repkedni???
Egyébként lesz rövidesen légitankoló képesség szóval a tartályokra nem lesz szükség légijárőrözéshez, légvédelmi feladatokhoz.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 657
113
Hogy a szárnyak alatti pótos a jelentős mennyiség.
Kb. huszadjára mondom el.
minek nekünk szárnyalatti tartály? pláne hogy rövidesen légitankolhatunk a KC-390-esekből...
Ennek fényében nem tudok elképzelni olyan reálisan(!) előforduló küldetést, ahol 3 tartály kéne...
 
M

molnibalage

Guest
minek nekünk szárnyalatti tartály? pláne hogy rövidesen légitankolhatunk a KC-390-esekből...
Ennek fényében nem tudok elképzelni olyan reálisan(!) előforduló küldetést, ahol 3 tartály kéne...
On call CAS (CAP)...
Te azt írtad, hogy nincs póttartály, és bomba egyszerre. Én mutattam neked. Továbbra sem értem.
Melyik részét nem érted, hogy ha a géppel komoly keró kapacitást akarsz, akkor szárnypótos kell?
Akkor meg AG fegyverzet mellé nem megy fel ARH?

Az F-16C-re meg akár négy is...
2-3 pótossal.
Meg Block 50+ óta CFT is van.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 657
113
On call CAS (CAP)...
Ehhez miért nem elég a has tartály és a belső üzemanyag + légi tankolás?
Sajnos nem találtam pontos adatot, de AG konfigban is 2 órát töltés nélkül is elkörözget egy terült felett becslésem szerint.
Eleve a pilótáktól sem várható, hogy 6-8 árán át toppon legyenek odafent szóval max egy-két légi töltés után amúgy is le kell szállniuk.

Amíg a Gripenhez csak lézerbombák vannak addig amúgy is csak kb. nulla légvédelem mellett tudnak CAS-t adni, vagyis kb. COINT feladat körben. Ott meg mindegy hogy van-e AMRAAM vagy Meteor rajta...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyszerűen hibának tartom, hogy beleragadjunk a C-be. Tudom 15 évig szinte ki se használtuk a lehetőségeit és talán erre most nyílik lehetőség, de a múlt hibái ellenére én a folyamatos fejlődés híve vagyok. Ha nem 3 C század költségeit emésztené fel egy vegyes C/E üzemeltetés, akkor szükséges pluszköltségnek látom, hogy belevágjunk a vegyes üzemeltetésbe.
Amig a tőlünk D, D-K.re F-16 meg Mig-29 van addig szerintem nyugodtan ragadhatunk a ket szazad korszerűsített C/D be.
Ha a meg a Románok a közeli jövőben F-35 re váltanak akkor az E/F is kevés lenne.....akkor nekünk is F-35 re kell valtani
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Ki mit értett meg a magyar cikkből google fordítóval című játék? :)

A szerbek úgy értelmezték hogy a következő generációs típusból lesz majd két század.

Még itt a fórumon a magyarul tudók sem értelmezték ugyanúgy a Portfolio írását :D

Az egy dolog, hogy az újságíró mit értett meg Guglinak hála...

Nekem abban is kétségeim vannak, hogy a szerb olvasóközönség/kommentelők jól értették-e meg a szerb cikket.

Milos77​


"Holnap kettő lesz belőle! Holnap nem az ötödik, hanem a hatodik generációs EF2000-es vagy akár a Szu-35-ös kétmotoros nehéz vadászrepülőgépekre költöznek.
...
Itt mindannyian csökkenteni fogjuk a költségeket."

El kéne dugni azokat a Szu-57-eseket, amiket veszünk.

U.I.: Egyébként mi ez az atomenergia őrület náluk? Sok kommentelő kiakadt, hogy ha a magyaroknak atomerőmű építés kell, akkor Orbán megköti a szerződést, bárki bármit mond. Vucic meg visszariad a nemzetközi visszhagtól.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 657
113
Az egy dolog, hogy az újságíró mit értett meg Guglinak hála...

Nekem abban is kétségeim vannak, hogy a szerb olvasóközönség/kommentelők jól értették-e meg a szerb cikket.

Milos77​


"Holnap kettő lesz belőle! Holnap nem az ötödik, hanem a hatodik generációs EF2000-es vagy akár a Szu-35-ös kétmotoros nehéz vadászrepülőgépekre költöznek.
...
Itt mindannyian csökkenteni fogjuk a költségeket."

El kéne dugni azokat a Szu-57-eseket, amiket veszünk.

U.I.: Egyébként mi ez az atomenergia őrület náluk? Sok kommentelő kiakadt, hogy ha a magyaroknak atomerőmű építés kell, akkor Orbán megköti a szerződést, bárki bármit mond. Vucic meg visszariad a nemzetközi visszhagtól.
Milyen szerződést köt meg Orbán?
Paks 2-re már van szerződés, de kb. 10 éve nem történik semmi...
 
M

molnibalage

Guest
Ehhez miért nem elég a has tartály és a belső üzemanyag + légi tankolás?
Mennyi tanker lesz és mikor?
Amúgy a két tankolás közötti időt az 1 helyett 3 pótos kb. 45 perccel tolja ki. Az iszonyatosan sok.
Sajnos nem találtam pontos adatot, de AG konfigban is 2 órát töltés nélkül is elkörözget egy terült felett becslésem szerint.
Jah, úgy hogy harci tartaléka a 2 óra után nem marad...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 359
43 657
113
Mennyi tanker lesz és mikor?
24-től kettő, de ezt te is tudod. Máris kettővel több mint bárkinek a környéken.

Amúgy a két tankolás közötti időt az 1 helyett 3 pótos kb. 45 perccel tolja ki. Az iszonyatosan sok.
Jah, úgy hogy harci tartaléka a 2 óra után nem marad...
Egyelőre C/D gépeinkkel mint írtam amúgy sem tudnánk (önállóan) CAS-t csinálni mert 10-15 km hatótávolságú lézerbombákkal még egy SA-6 Kub is leszedi őket. SEAD képességünk meg nulla - egyelőre. Egy regionális konfliktusban légtérvédelmen kívül nem sok mindenre jók a gépeink, szóval ott nem olyan nagy probléma, hogy a bomba mellé nincs AMRAAM/Meteor.

Szóval az a felállás ahol nagyon kell a bombák és a BVR rakéta mellé még két póttartály igen csak marginális a mi szempontunkból.
Egyébként ha lesz még egy század Gripen, akkor bombázókat külön kísérik légiharcos Gripenek.

Nagyon nem használnánk ki az E/F extra képességeit szerintem, így nem érné meg az extra költséget.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Mennyi tanker lesz és mikor?
Amúgy a két tankolás közötti időt az 1 helyett 3 pótos kb. 45 perccel tolja ki. Az iszonyatosan sok.

Jah, úgy hogy harci tartaléka a 2 óra után nem marad...
A klasszikus CAS-t minek csinálná a Gripen? Meg mire odakerülnénk, már nem lesz annyi gép, hogy tartósan huzamos idejű frontvonali járőrözést csináljanak.
Erre ott lesznek a drónok, a tüzérség, meg a loitering munition-ök.