Íme egy jó cikk az Ukrán gazdaság jelenlegi helyzetéről és jövőbeni kilátásairól...
Szerhij Nyikolajcsuk, az NBU elnökhelyettese a GDP csökkenéséről, a partnerek segítségéről és az ukrán "Marshall-tervről...
Még december közepén Szerhij Nyikolajcsuk (40) az NBU elnökhelyettese a legtöbb sajtóval folytatott beszélgetés során a világ gyorsuló inflációjának kockázatairól, valamint az európai, az Egyesült Államok és végső soron Ukrajna központi bankjainak szigorúbb politikájáról beszélt.
Nyikolajcsuk, aki békeidőben a Nemzeti Bankban a monetáris blokkért, a szabályozó inflációra és gazdasági növekedésre gyakorolt befolyásának eszközéért felelős, most új feladattal van elfoglalva: felméri az ukrán gazdaságot az orosz tankok repülőgépek és rakéták,által okozott katasztrófa mértékét.
2022. március 16-án beszélt a Forbes-szal a Zoomon. Az Oroszországgal vívott háború miatt nem hozzák nyilvánosságra sem a férfi, sem az NBU igazgatóságának többi tagjának fizikai hollétére vonatkozó információkat.
Mennyit veszített Ukrajna gazdasági potenciáljában a háború három hete alatt, mennyi pénzt kapott az ország a nemzetközi partnerektől, és hogyan lehet a leghatékonyabban felépíteni a háborús gazdaságot?
Erről - Szergej Nikolaychuk interjújában. A Forbes közzéteszi a beszélgetés rövidített és olvasható változatát.
"Az ukrán vállalkozások 30%-a leállt"
Az általános nézet szerint a háború a felére csökkentette Ukrajna gazdaságát. A háború első hete után Ön is azt mondta, hogy Ukrajna GDP-je a háború előtti szint 50%-a. most hogy van?
Az országban valóban jelentősen visszaesett az üzleti tevékenység. Nyilvánvaló, hogy mindenekelőtt azokon a területeken, ahol a katonai hadműveletek folynak. Más területek az ellátási lánc zavaraitól és a honvédelmi részvétel és a kényszer migráció miatti munkaerő-veszteségtől szenvednek.
Azonban azt látjuk, hogy a háború első napjainak megrázkódtatása után a gazdaság kezdett alkalmazkodni a háborús körülményekhez. Nagyon fontos, hogy a pénzügyi szektor továbbra is megfelelően működjön: a bankok biztosítják a fizetést, a készpénzes hrivnyával nincs gond, általában sikerült megőriznünk a pénzügyi stabilitást. Igen, az ár meglehetősen szigorú, de azt hiszem, sikerült megtalálni az egyensúlyt a stabilizáló hatás és a között, hogy a rendszer továbbra is ellátja a funkcióit.
A GDP-t most nagyon nehéz megbecsülni, a második negyedévi dinamikát még nehezebb megbecsülni, mert az a háború időtartamától függ. A magas frekvenciájú mutatók mögött azt látjuk, hogy a gazdaság valamivel kevesebb, mint 50%-ot "kért". Például az elmúlt két hét villamosenergia-fogyasztása a háború előtti normál szint 60%-a. Az MMC-vállalkozások leterheltsége 50% - elsősorban a hazai igények kielégítésére dolgoznak, beleértve a katonai igényeket is.
Múlt héten villámgyors felmérést végeztünk az üzleti életben: a cégek mintegy 30%-a teljesen leállította tevékenységét, 45%-a csökkentette a termelést. Ennek eredményeként e cégek tevékenységében elérjük a veszteségek 40-50%-át. Nyilvánvaló, hogy ezek az adatok nehezen extrapolálhatók az egész országra, mert nyugaton folytatódik a többé-kevésbé normális gazdasági élet.
Az IMF 2022-re 10 százalékos GDP-csökkenést prognosztizál, ha a harcok hamarosan véget érnek, és 25-35 százalékot hosszabb háború esetén – legalábbis Irakban, Szíriában és Libanonban így történt. Ez releváns becslés?
A háború első hetében kialakult helyzeten alapuló számításokon alapul. Szerintem plusz-mínusz megfelel a dolgok valós állapotának. Ráadásul nem valószínű, hogy most reális lenne pontosabb becslést adni.
Az alap az infláció közel 20%-os gyorsulását is prognosztizálja idén. 2023-ban - 10%. Ukrajna csak három-négy év múlva tudja stabilizálni az árak növekedési ütemét az 5%-os célszinten, amelyre az NBU fókuszál. Tudja már, hogy a háború mennyire fogja felgyorsítani az inflációt Ukrajnában?
Most emelkednek a szűkös áruk vagy a meglehetősen nehezen szállítható áruk árai. Például víz, zöldség, gyümölcs, hús. De általában véve a helyzet nem tűnik ellenőrizhetetlennek, vagy nem utal hiperinflációs folyamatokra.
A stabilizáló tényező a hivatalos hrivnya árfolyamának rögzítése. Emellett sok vállalkozó erkölcstelennek tartja árui és szolgáltatásai áremelését a háború idején.
Ami az 5%-os cél elérését illeti, először is figyelembe kell vennünk az adminisztratív korlátozások fokozatos megszüntetését, valamint a lebegő árfolyamrendszerhez és az inflációs célkövetéshez való visszatérést. Úgy gondolom, hogy ez a folyamat teljesen kontrollált lesz, különösen, mivel már sikeres tapasztalataink vannak a korlátozásokról a tőke szabad mozgására való fokozatos átállásról.
A finanszírozók általános elvárásai, akikkel ezekben a napokban beszéltünk - az NBU körülbelül egy évig ellenáll az adminisztratív korlátozásoknak. Olyan forgatókönyvet fontolgat, amelyben a korlátozásokat olyan gyorsan feloldják, mint ahogy bevezették?
A 2014 utáni korlátozások feloldásának tapasztalatai azt mutatják, hogy ez nem annyira az időtől, mint inkább a makrogazdasági feltételektől függ. Ebben az értelemben általában pozitív várakozásaink vannak, köszönhetően annak a jó pénzügyi erőnek, amely az Ukrajna elleni orosz támadás aktív szakaszai között az évek során felhalmozódott . Emellett pénzügyi helyzetünket valószínűleg nemzetközi partnereink is támogatni fogják.
Ha figyelemmel kíséri a pénzváltás feketepiaca számára működő forrásokat, a dollár árfolyama jelenleg nem sokkal magasabb, mint az NBU által meghatározott árfolyam: 32-34 UAH / $ a 29,25 UAH / $ ellenében. Mivel magyarázza a devizapánik hiányát, a háború ellenére, és a 2014-2015-ös aktív feketepiac visszatérését?
Ismét egy nagyobb tartalék a pénzügyi erő. Igen, a kihívások mértéke 2014 óta is összehasonlíthatatlan, de azóta komoly reformok történtek mind a monetáris szférában, mind a bankszabályozási szektorban. Ennek jelentős gyümölcse van. További szempont, hogy a lakosságnak nincs nagy szüksége a feketepiaci valuta vásárlásra. A külföldre utazóknak sokkal kényelmesebb a kártyák használata. Az Ukrajnában maradó emberek is minden igényüket kielégíthetik a hivatalos bankrendszeren keresztül. A harmadik tényező az, hogy az NBU-nak most sokkal több lehetősége van a külföldi tőkekiáramlás megakadályozására, mint 2014-ben.
A háború miatt a gazdaság a devizabevételek mintegy 80%-át elvesztette csak az acélexportőröktől. Az Ön által hangoztatott üzleti tevékenység visszaesésének mértékéből ítélve az országba belépő valuta mennyisége jelentősen visszaesett. Mi az Ön értékelése?
Jelentős problémáink vannak a logisztikával - a kikötők el vannak zárva, a vasút megmarad, de ma már fő létesítményei a lakosság evakuálásával és a fegyveres erők szükségleteivel foglalkoznak. Ugyanakkor a helyzet dinamikus és gyorsan változik. Hosszú távon az export növekedési potenciállal rendelkezik az új logisztika kialakításával.
Milyen külső környezetben kell majd Ukrajnának újjáépülnie a háború után?
Ezt a külső környezetet sok tekintetben az fogja meghatározni, hogy az ukrajnai helyzet hogyan fog változni. Ismét több forgatókönyv létezik. Az ukrajnai háború nagyon erős hatással van a nemzetközi élelmiszer- és energiapiacokra. Ha a harcok folytatódnak, és az ukrajnai vetési kampány kudarcot vall, a világnak komoly élelmiszerárak emelkedése lesz. Becsléseink szerint ez a következő 12 hónapban 40-50%-kal magasabb árat jelent a világban fontos élelmiszereknek, köztük a gabonának, mint az ellenkező forgatókönyv esetén, amikor a vetés többé-kevésbé normális.
Ebben az értelemben az energiaszektor helyzete kevésbé fenyegető: az olaj árát sokféle tényező befolyásolja. A jegyzések először majdnem 140 dollár/hordóra ugrottak, majd 100 dollár/hordóra és az alá estek. Ennek oka nem csak az ukrajnai háború befejezésének kilátásai, hanem az Irán körüli események, a koronavírus új kitörése Kínában és így tovább. Oroszország természetesen nagy szállító, de a világ képes lesz kompenzálni a veszteségét. Élelmiszerről ugyanez nem mondható el: lehetetlen gyorsan pótolni az Ukrajna által szállított mennyiségeket