Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

 
És a sok leaszfaltozott/betonozott útfelület nem változtatja meg a felszín albedóját? Az épületekről nem is beszélve....
És az év nagy részében meztelen szántóföldet még nem is említettem.
De igen. Én talán mondtam, hogy nem? Csak példaképp írtam, hogy mindennek van következménye. A lényeg, hogy mekkora.
Mert amikor arról álmodoznak, hogy a fél sivatagot befedik napelemmel, annak azért nagyobb lesz a következménye, mintha épülne egy műút keresztben rajta.
 
Nah, ha ez átmegy, akkor Brüsszel szándékosan gazdasági kárt okoz 2-3 tagállamnak. Szép sztori.....

Az Európai Bizottság importvám beszedését fontolgatja annak érdekében, hogy Magyarországra ne szállíthassanak Oroszországból olajat – írja a Der Spiegel. A lap szerint a brüsszeli testület azután szánta el magát erre a lépésre, hogy a legutóbbi uniós csúcson Orbán Viktor kiharcolta, hogy azok az országok, amelyek az olajat csövön keresztül kapják, továbbra is a régi feltételek mellett folytathatják gazdálkodásukat. Ennek következményeképp Magyarország a Barátság vezetéken keresztül továbbra is kap olajat.

A lap szerint az Európai Bizottság szeretné hosszú távon teljesen megakadályozni az Európába irányuló orosz olajszállításokat. A terv az, hogy az importvám által olyan drágává tegyék az orosz olajat, hogy egyszerűen ne érje meg senkinek vásárolni.

A cikk azt írja: az Európai Miniszterek Tanácsa minősített többséggel dönthet a tarifáról, így Orbán Viktor magyar miniszterelnök nem tudná azt megvétózni.

Ha bárkinek is lett volna kételye afelöl, hogy az EU végülis kinek az érdekeit védi :(
Koszos csürhe.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Szerintem molni nem adott okot erre a paprikás válaszra.
Az a gond, hogy ha valaki vehemensen tolja az ehhez hasonló urbanista nézőpontot, abból ez sül ki.
Mindenki számára lesz egy, azaz 1 db jó megoldása egy adott problémára, konkrétan "a" jó megoldás. Hiszen kiszámolta, jobban tudja, stb. Csak az a baj, hogy a vizsgált problémák annál jóval összetettebbek, mintsemhogy egyszerű mérnöki megoldással megoldhatók lennének.
 
Úgy velem én is, h eredetileg átmeneti döntésnek
OFF: semmi sem olyan tartós, mint az átmenetinek szánt kormányzati intézkedések...
Nah, ha ez átmegy, akkor Brüsszel szándékosan gazdasági kárt okoz 2-3 tagállamnak. Szép sztori.....

Az Európai Bizottság importvám beszedését fontolgatja annak érdekében, hogy Magyarországra ne szállíthassanak Oroszországból olajat – írja a Der Spiegel. A lap szerint a brüsszeli testület azután szánta el magát erre a lépésre, hogy a legutóbbi uniós csúcson Orbán Viktor kiharcolta, hogy azok az országok, amelyek az olajat csövön keresztül kapják, továbbra is a régi feltételek mellett folytathatják gazdálkodásukat. Ennek következményeképp Magyarország a Barátság vezetéken keresztül továbbra is kap olajat.

A lap szerint az Európai Bizottság szeretné hosszú távon teljesen megakadályozni az Európába irányuló orosz olajszállításokat. A terv az, hogy az importvám által olyan drágává tegyék az orosz olajat, hogy egyszerűen ne érje meg senkinek vásárolni.

A cikk azt írja: az Európai Miniszterek Tanácsa minősített többséggel dönthet a tarifáról, így Orbán Viktor magyar miniszterelnök nem tudná azt megvétózni.

Kezd már piszkosul elegem lenni ebből a Brüsszelnek nevezett intellektuális segglyukból. Maximálisan az európai integráció mellett vagyok, de nem egy ilyen debil bagázs égisze alatt. Nem fizetem be és kész. Ahogy a dolgok kinéznek, ez az EU a jelenlegi formájában egyre inkább életképtelen.

Az nem megoldás, hogy az üszkös végtagot szivárványszínű rongyokba tekerem és akkor a színe passzol a többihez. Az üszkös végtagot amputálni kell és talán az egész megmenthető. Mára viszont ez fordítva van. Ma arról beszél valamelyik agyoniskolázott német kvótaegyed, hogy adott esetben hónapok alatt építhető LNG terminál - egyszerre akár több is. Persze.

8 hónapra kapsz nikkel-ötvözésű acélt, a tavalyi ár négyszereséért.

Számoljunk kicsit:
  • napi 380 millió m3 földgáz jön az oroszoktól
  • az NG/LNG arány 600, vagyis 600m^3 LNG tárolható 1m^3 NG helyén
  • vagyis a 633333,3m^3 LNG kellene naponta letárolni.
  • ez azt jelenti, hogy ehhez kellene 4 darab, egyenként 160000m^-es, kriogén tartály

Egy ilyen tartály a "hagyományos", 80 méter átmérőjű és 32 méter magas. Cuccos. Ehhez kell alsó hangon 2200 tonna 9%Ni-t tartalmazó acél. Az építési idő kb. 15 hónap, ha profi csapatod van és magas szinten tudsz gépesített hegesztést használni.

A probléma ott kezdődik, hogy csak Kínában kb. 9-10 nagy projekt indul el (újra), ahol projektenként 2-3 ilyen méretű tankot kell építeni. Ez csak Kína, de egész Ázsiában megy az LNG-tank építés ÉS a hajóépítés. Aztán ott van az egész arab csoport.

Európa legnagyobb LNG terminálja (Isle of Grain, UK) kb. 100000m^3-es tartályokkal, 2005-ben építve, azóta volt néhány kisebb tartály építése. Volt szerencsém végignézni, hogy mit szerencsétlenkedtek egy ammóniatank építése közben (az biliacélból volt. Mondjuk úgy, hogy a biliacél a pedálos Moszkvics, a 9%Ni meg Walther Röhrl Audija...) Magyarul hiányzik a tudás az építéshez.

Aztán az infrastruktúra kiépítése sem két perc. Plusz minden tankhoz tartozik még kb. 400 darab spéci amortizátor - ez hivatott a földrengéskor keletkező terheket felvenni. Hány év alatt lesz ennyi egyáltalán legyártva?

Jelen állapotban az összfogyasztás 40%-t tudják átvenni a terminálok. Ha lesz is extra gáz, hol fogják letárolni????
 
Azt nem. De sok minden mást igen.

+deklarálhatja végre, hogy a nemzeti jog a nemzetközi fölött áll, mert a nemzetállam a legmagasabbrendű entitás ezen a bolygón.
Dekralárhatja,csak azzal kb azonnali hatállyal kiirja az országot nagyjábol mindenböl.Mert ha tetszik,ha nem,a nemzetközi jog magasabb rendű a nemzeti jognál.Amit aláirunk,elismerünk,ratifikálunk nemzetközi jogi egyezményt,azt nem irhatjuk felül nemzeti hatáskörben.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
chart-uzemanyag0404-361488.png

No,és akkor most egy matekzseni legyen oly jó,és számolja ki az inflációval korigált árat......Merthogy 10 évvel ezelötti árak inflációval korigálva alighanem még meg is haladják a mostanit.
 
chart-uzemanyag0404-361488.png

No,és akkor most egy matekzseni legyen oly jó,és számolja ki az inflációval korigált árat......Merthogy 10 évvel ezelötti árak inflációval korigálva alighanem még meg is haladják a mostanit.

Nem vagyok matekzseni….

450ft/liter (2012) kiskereskedelmi ár inflációval korrigálva (nem függvénnyel számolva-telefon) 2022 januárra 610 Ft re jönne ki.
2021 November 15-én vezettek be a stopot.
Az ide 2022-es inflációval korrigálva meg magasabb az ár.
DE a mindenkori kiskereskedelmi ár nem így alakul ki, így falsch az összehasonlítás ezen módja.

Mit szerettél volna mondani?
 
450ft/liter (2012) kiskereskedelmi ár inflációval korrigálva (nem függvénnyel számolva-telefon) 2022 januárra 610 Ft re jönne ki. 2021 November 15-én vezettek be a stopot.
Az ide 2022-es infláció még nincs benne…
DE a mindenkori kiskereskedelmi ár nem így alakul ki, így falsch az összehasonlítás ezen módja.

Mit szerettél volna mondani?
Hogy miképpen alakul ki,az most a kútnál fizetendő összeg szempontjábol mindegy.
Arra célzok,hogy a jelenlegi üzemanyag árszinvonal nem annyira példátlanul magas,mint sokan gondolják.
Plusz az üzemanyag ársapka jelentősége sem olyan nagy nemzetgazdaságilag,hisz a gazdálkodó szervezetek,szállitmányozok nem azon kapják.Az inflációba valójában benne van a piaci üzemanyagár.
 
Hogy miképpen alakul ki,az most a kútnál fizetendő összeg szempontjábol mindegy.
Arra célzok,hogy a jelenlegi üzemanyag árszinvonal nem annyira példátlanul magas,mint sokan gondolják.
Plusz az üzemanyag ársapka jelentősége sem olyan nagy nemzetgazdaságilag,hisz a gazdálkodó szervezetek,szállitmányozok nem azon kapják.Az inflációba valójában benne van a piaci üzemanyagár.
Konkrétan KURVA olcsó benzint jelent a 480-as árfolyam.
Ez meg is látszik azon, hogy mennyien járnak kocsival.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
Konkrétan KURVA olcsó benzint jelent a 480-as árfolyam.
Ez meg is látszik azon, hogy mennyien járnak kocsival.
Hát,azért én el tudnám viselni az olcsóbb benzint is.
De a lényeg,hogy a gazdasági szereplőknek,válalkozásoknak,cégeknek piaci ár van (mellesleg pénteken a pici ár az osztrákoknál kisebb volt,mint nálunk-de ez napi szinten változik).Az ársapka egy magánszemélyeknek szóló jóléti intézkedés.
 
Az ársapka egy magánszemélyeknek szóló jóléti intézkedés.
Teljesen felesleges.
2012-ben fele ekkora fizetések mellett is csak nőtt és nőtt az autókázók száma.
Most állítólag kibaszott nagy jólét van. Vitya olyanokat mond, hogy itt ma a legjobb.
Akkor hova kell ezt rögzíteni. Ha valakinek telik 480-as ár mellett, akkor teljes 600-nál is.
Ha nem, akkor lehetőségein túl autózik. Szerintem.

Tudom, hogy egyeseknél létkérdés a kocsi, de ha úgy vette, hogy ez nem fér bele., akkor megint ott vagyunk, hogy akkor a történet nem kerek.
 
Teljesen felesleges.
2012-ben fele ekkora fizetések mellett is csak nőtt és nőtt az autókázók száma.
Most állítólag kibaszott nagy jólét van. Vitya olyanokat mond, hogy itt ma a legjobb.
Akkor hova kell ezt rögzíteni. Ha valakinek telik 480-as ár mellett, akkor teljes 600-nál is.
Ha nem, akkor lehetőségein túl autózik. Szerintem.

Tudom, hogy egyeseknél létkérdés a kocsi, de ha úgy vette, hogy ez nem fér bele., akkor megint ott vagyunk, hogy akkor a történet nem kerek.
Nekem példul létszükséglet.
Egyébbként ha fizetésekhez arányitjuk,akkor tényleg olcsóbb lenne a teljes ár is,mint akkoriban.Ugyanakkor nagyon sokan vannak,kiknek létszükséglet az autó,miközben jövedelmileg igencsak megterheli.De vidéken koránt sincs olyan jó tömegközlekedés-és még drága is.
Szerintem a benzinjegy lenne inkább a megoldás,mit jövedelmi viszonyok szerint utalnának ki.Igy az EU normáknak is megfelelnénk.Az,hogy a magasabb jövedelmüek nem autózhatnának korlátlanul olcsó benzinnel,meg egy dolog (spec én is ebbe a kategóriába esnék).Többségük úgy is elkönyveli simán a magánfogyasztását is.
 
Hogy miképpen alakul ki,az most a kútnál fizetendő összeg szempontjábol mindegy.
Arra célzok,hogy a jelenlegi üzemanyag árszinvonal nem annyira példátlanul magas,mint sokan gondolják.
Plusz az üzemanyag ársapka jelentősége sem olyan nagy nemzetgazdaságilag,hisz a gazdálkodó szervezetek,szállitmányozok nem azon kapják.Az inflációba valójában benne van a piaci üzemanyagár.

Érdemes teljes munkaidőben fizette havi netto átlagbérre vagy medián bérre vetíteni az árat.
HA az 2012-es legmagasabb üzemanyagár szintet(450ft/liter) tekintjük egyfajta (lélektani)határnak, akkor a évi(2012) teljes munkaidőben foglalkoztatott átlag havi netto bérre(114 085Ft) érdemes vetíteni. Hány literre futja 2012-ben? 253,5 liter

2022-ben (márciusi adat) ez a nettó 352 200ft, de ez a fegyver pénz miatt torzult adat, rendszeres bruttó átlagkereset 459 700ft inkább érdekes, illetve nettó kell: 303 400ft. Ebből 632 liter hatósági áras üzemanyag jön ki.

2022-es átlag netto bérre vetítve/arányitva, mikor érnénk el a 2012-es (lélektani)árszínvonalat? Elég vad szám jön ki: 1196ft/liternél…
Ha jól néztem az adatokat…
Érdemes medián bérrel is megnézni, mivel az közelebb van a valós bérekhez és itt valószínűleg alacsonyabb számok jönnek ki.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
Nekem példul létszükséglet.
Egyébbként ha fizetésekhez arányitjuk,akkor tényleg olcsóbb lenne a teljes ár is,mint akkoriban.Ugyanakkor nagyon sokan vannak,kiknek létszükséglet az autó,miközben jövedelmileg igencsak megterheli.De vidéken koránt sincs olyan jó tömegközlekedés-és még drága is.
Szerintem a benzinjegy lenne inkább a megoldás,mit jövedelmi viszonyok szerint utalnának ki.Igy az EU normáknak is megfelelnénk.Az,hogy a magasabb jövedelmüek nem autózhatnának korlátlanul olcsó benzinnel,meg egy dolog (spec én is ebbe a kategóriába esnék).Többségük úgy is elkönyveli simán a magánfogyasztását is.
Nem érted a lényeget.
A benzinár stop ugyan király kampány téma, de emellett igen komoly gazdaságélénkítő hatása is van.
A magyar turizmus a saját levében fulladozott a Covid alatt.
Ebből kilábalva először a belföldi turizmus tért magához.
Ha erre ráeresztenek egy 6-800Ft-os benzinárat, akkor azzal az egész szektort kivégzik. Ahhoz, hogy visszatérjen a turizmus, a vendéglátás, valamint a kulturális szektor, ahhoz meg kell könnyíteni az országon belüli mozgást.
Mert Zolikát a 9kerből nem lehet megfejni a Balcsi parton 1500Ft-os lángossal, ha Zolikának "nincs kedve" odáig elmenni.
És magának az autózásnak irgalmatlan nagy a kapcsolódó szolgáltatói vonzata. Nem csak karbantartás szinten, de úgy általában is.
Mert ha teljes árat kellene az üzemanyagért fizetni, akkor a 2-3 kocsit tartó családok jól meggondolják, hogy nem lenne-e elég egy autóval kevesebb.
És ezek (+jövedéki adó, áfa, autopálya díj, szerviz díjjak, fogyasztások, stb.) mind kiesnek, akkor az a GDP-n fog meglátszani.
A szociális alapú jegyrendszer azért nem jó, mert aki 5000-ér tankol, annak úgysincs pénze az 1500 Forintos lángosra.
Arról nem is beszélve, hogy ezt az infláció számításból teljesen ki is kellene hagyni, mert ez egy szelektív támogatás. A 480Ft-os üzemanyag ár viszont szemmel láthatóan hozzájárul az infláció csökkentéséhez.

De szerintem ne is várd el ettől a kormányzattól, hogy a szükséges minimumnál nagyobb szociális támogatást adjon bármilyen rászoruló csoportnak. Az alap koncepciójuk az, hogy a társadalmat a középosztályra kell építeni, és annak kell felhúznia az alacsonyabb rétegeket magukhoz.
Azzal, hogy biztosítanak megfelelő mennyiségű munkahelyet, erre lehetőséget adnak.
 
Vissza lehet venni mindenből, míg az ember éhen nem hal vagy elviszi egy influenza vagy tüszős mandula vagy a nyirkos dohos penészes lakásban összeszedett egyéb nyavalya.
Azért nagyon sok mindenből erőteljesen vissza lehet venni, csak a gyermekkori emlékei alapján. Kisméretű téglából épült szigeteletlen lakásban éltünk, du. 4 kor vaskályhába begyujtva 1 vödör szén, 6 7 óra körül kellemes meleg, főtt rajta a vacsora (1 tál étel). Este 9 kor csúcshőmérséglet, majd' izzadtunk a ruhánkban. kb 10 után valamikor lefekvés. Vastag tollból készült dunyha, hálósapka.. Fokozatos lehűlés, hajnalban már kb 10 fok volt csak a szobában, és felkelés felöltözés ilyen hidegben történt. Abban az időben nem volt ritka a - 20 -30 fokos éjjeli kinti hőmérséglet, a Duna zajlott, ill. befagyott.
A szemét keletkezésben látszik a fogyasztói társadalom "természet kifosztó" bűne: 1 év alatt nem termeltünk annyi hulladékot, mint most 2 hét alatt.
Ahogy szoktam mondani a társadalmi modellváltások:
-Elosztói társadalom
-Fogyasztói társadalom
-Elfogyasztói társadalom
(Amikor elfogyasztjuk a fellelhető összes anyagi javat, az emberi tartásunkat erkölcsünket, takarékos életszemléletünket stb)

Szóval simán lehet élni fagymentes szobában is, csak ahhoz nem kell szégyellni kellően sok rétegben otthon is öltözködni


Ne felejtsétek el h a "napozási" divat is igy alakult ki: lehetett mutogatni hogy az illetőnek volt pénze nyaralásra hiszen rá van írva barnával az arcára..Mint ma egy autócsere: Azért h pukkadjon a szomszéd, hogy új fazonú hátsó lámpát lát a kocsim seggén..
Még 100 éve a tiszta fehér bőr volt a divat... Meg ráadásul akkor is tudták az UV kellemetlen hatását. Nem is láttál "parasztot" a földeket 1 szál gatyában dolgozni, mindenki hosszú újú inget nadrágot kalapot viselt nap ellen.

Hidd el nekem, egy kis energiaválság és vissza lehet szokni a pár 100 évvel ezelőtti takarékosságra..

Majd divatos lesz, mert a média divatba hozza, hogy ki minél kevesebből is meg tud élni..
 
Ha most kapcsolnák be a hálózatba, már az is késő lenne.
Így van mert elrontottuk az elmúlt 50 év energiapolitikai fejlesztéseit. Pld választás előtt állt a kormány valahol a 70 es 80 as évek elején h Paks II vagy a 750 kV os távvezeték orosz irányba (kb 2000 MVA teljesítmény.) A távvezetéket választották, rendszerváltás óta csordogál rajta a nafta (ukránbój jött rá kb 500 MW olcsó villany). De már nem lesz olcsó villany, igy hiányzik a II. Paks 1980 tól..
Most meg a villanyautózás 10 20 éven belül egy Paks III at fog megkövetelni. Le kell arról szokni h nem fejlesztünk, majd a szomszédok adnak olcsó villanyt. Igy bármikor borulhat a bili..
 
  • Tetszik
Reactions: bel and gergo55