[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A RSZR álltal elmondottak miszerint pár dolog csőre van töltve ; szerintem a plussz egy szd. az egyik ilyen project lehet , de hogy késni fog a bejelentés az biztos.Bár nem lehet tudni hogy mennyire komolyak a fillippinó-török-kolumbiai-bolgár gripen érdeklődések/ tárgyalások ; de a 0-km-es tizendarab "C" sárkányokról jó eséllyel lemonndhatunk.Szerény véleményem szerint; ha lesz és marad a Gripen akkor a befutó nálunk az "E" !
Mar 100x vegigragoztuk, egyedul annak van ertelme, minden szempontbol: technologiai transzfer, lehetseges beszallitas, de minimum gazdasagi ellentetelezes, mar rendszerben allo gep uj verzioja nagysagrendekkel sokkal gyorsabban adoptalhato, nem kell extra befektetes, maga a gep platformja (sw/ew) messze elotte jar mindenkinek, anyagi realitasok alapjan 2x annyit lehet belole uzemeltetni, raadasul jobb fegyverzettel, mint az egyetlen technikailag osszehasonlithato alternativanabol (F-35), raadasul most mar a svedek NATO tagsaga miatt minden uj fejlesztes hamarabb lesz elerheto minden uzemeltetonek stb stb.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

Agresszív Sügér

Well-Known Member
2020. december 8.
433
2 179
93
Nem lemond, nincs hozzá alkatrész, lehet persze szépen fogalmazni.. A svéd gyártó szarban van, ha már ilyenre is hajlandó. Ráadásul a mi gépeinket adnák oda, merthogy nem rendeltük meg őket (gondolom hiányzik a money, mert eltapsolták, meg a Vodafone az persze sokkal fontosabb.. Ja...
Mit értesz az alatt, hogy a mi gépeinket adná oda?
Ha a letárolt airframe-ekre gondolsz az nem a mienk, hanem a gyártóé, azt csinál vele amit akar, annak adja oda aki megveszi.
Ha jelenleg nálunk szolgálatban álló 1 század EBS HU-ra, azok zárt végű lízing formájában vannak nálunk, amíg a szerződés tart (ha jól emlékszem 2026), addig azok itt fognak repülni, a svédek nam adhatják oda senkinek, kivéve ha felrugják a szerződést. Ha 2026 után mégis máshova kerülnek, az azt jelenti, hogy váltótípus jön helyettük (pl. az E verzió) és mi visszadjuk őket a svédeknek. Ezt nem tartom valószínűnek, már túl sokat invesztáltunk bele, másrészt váltótípusra abszolút nincs pénzünk a jelenlegi helyzetben.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Mit értesz az alatt, hogy a mi gépeinket adná oda?
Ha a letárolt airframe-ekre gondolsz az nem a mienk, hanem a gyártóé, azt csinál vele amit akar, annak adja oda aki megveszi.
Ha jelenleg nálunk szolgálatban álló 1 század EBS HU-ra, azok zárt végű lízing formájában vannak nálunk, amíg a szerződés tart (ha jól emlékszem 2026), addig azok itt fognak repülni, a svédek nam adhatják oda senkinek, kivéve ha felrugják a szerződést. Ha 2026 után mégis máshova kerülnek, az azt jelenti, hogy váltótípus jön helyettük (pl. az E verzió) és mi visszadjuk őket a svédeknek. Ezt nem tartom valószínűnek, már túl sokat invesztáltunk bele, másrészt váltótípusra abszolút nincs pénzünk a jelenlegi helyzetben.

Ez alatt mit értesz? A 2026 utáni rész érdekel. Megkötöttünk velük egy szerződést, hogy aszem 2036-ig fixen megvan a karbantartás támogatása a gépeinkre. Hogy akarnák 2027-től bolgároknak adni, ami suportjára velünk van szerződésük?
Azt a részt úgy nem értem, ahogy van. Pisti hsz-ét meg még inkább.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 666
11 028
113
Nem a jelenlegi légiflottánk gépeire gondolok, hanem az esetlegesen beszerzendő második Gripen század repülőgépeire. Az egy század letárolt airframe-ből néhány darabot még át tudunk venni, de ha 10-et legyártanak a buleszoknak, akkor kvázi elfogy az sárkány, akkor a 10-en fennmaradó mennyiséget tudnánk csak beszerezni, kivéve, ha átvennénk svéd (csöndben talán néhány dél-afrikai gépet). Utóbbiak egyediek, tehát némileg át kéne építeni, a svédeknél viszont többet repültek. Igaz ŐK a gyártók és lehet nagyjavítani stb. de azért van a sárkányokba..
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 862
2 490
113
Nem a jelenlegi légiflottánk gépeire gondolok, hanem az esetlegesen beszerzendő második Gripen század repülőgépeire. Az egy század letárolt airframe-ből néhány darabot még át tudunk venni, de ha 10-et legyártanak a buleszoknak, akkor kvázi elfogy az sárkány, akkor a 10-en fennmaradó mennyiséget tudnánk csak beszerezni, kivéve, ha átvennénk svéd (csöndben talán néhány dél-afrikai gépet). Utóbbiak egyediek, tehát némileg át kéne építeni, a svédeknél viszont többet repültek. Igaz ŐK a gyártók és lehet nagyjavítani stb. de azért van a sárkányokba..
Szerintem a pontos darabszámot senki sem tudja hogy mennyi 0 km-es sárkányuk lehet a svédeknek , csak ők ,én kb. 1,5 szd.n-nyi ra tippelek.Ezt a nyár folyamán 1900000000000000 szor végigrágtuk.Volt aki itt a topicban írta hogy egy szd.-nyi , volt aki magánban írta , kint megszámolta , kereken 2.szd.nyi , mindegy!A svédektől szerintem nem szerzünk be , ők kb. 60/60 géppel képzelik el a jövőt , konkrétan 60 modernizált "C" és 60"E"!Ez az infó a svéd haderőfejlesztési topicban , a nyár folyamán jelent meg!Ha a buleszok beelőznek/beelőztek a kanyarban minket , akkor a SAAB-tól csak a Gripen "E" maradhat!
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Mit értesz az alatt, hogy a mi gépeinket adná oda?
Ha a letárolt airframe-ekre gondolsz az nem a mienk, hanem a gyártóé, azt csinál vele amit akar, annak adja oda aki megveszi.
Ha jelenleg nálunk szolgálatban álló 1 század EBS HU-ra, azok zárt végű lízing formájában vannak nálunk, amíg a szerződés tart (ha jól emlékszem 2026), addig azok itt fognak repülni, a svédek nam adhatják oda senkinek, kivéve ha felrugják a szerződést. Ha 2026 után mégis máshova kerülnek, az azt jelenti, hogy váltótípus jön helyettük (pl. az E verzió) és mi visszadjuk őket a svédeknek. Ezt nem tartom valószínűnek, már túl sokat invesztáltunk bele, másrészt váltótípusra abszolút nincs pénzünk a jelenlegi helyzetben.
Zárt végű lízingünk van, tehát maradvány áron, 0 frontért megvehetjük őket. Nem költenénk a modernizálásukra, ha nem kívánnánk rendszerben tartani őket.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 666
11 028
113
Szerintem a pontos darabszámot senki sem tudja hogy mennyi 0 km-es sárkányuk lehet a svédeknek , csak ők ,én kb. 1,5 szd.n-nyi ra tippelek.Ezt a nyár folyamán 1900000000000000 szor végigrágtuk.Volt aki itt a topicban írta hogy egy szd.-nyi , volt aki magánban írta , kint megszámolta , kereken 2.szd.nyi , mindegy!A svédektől szerintem nem szerzünk be , ők kb. 60/60 géppel képzelik el a jövőt , konkrétan 60 modernizált "C" és 60"E"!Ez az infó a svéd haderőfejlesztési topicban , a nyár folyamán jelent meg!Ha a buleszok beelőznek/beelőztek a kanyarban minket , akkor a SAAB-tól csak a Gripen "E" maradhat!
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
 
K

kamm

Guest
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
Mert lassan fizeti. Siman fel tudja pörgetni a gyártást a Saab.
Az hagyján, de a brazil gyár is elkezdett már termelni, azoval az biztosan nem igazán, hogy ne lenne kapacitás.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 862
2 490
113
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
Ahogy kamm is írja , meglehetne pörgetni ; de krisss-t ha nem is szó szerint ídézve a gazdaság és a pénzügyi szektorunk erőteljes lejtmenetben van!Ha a.megrendelések jönnek akkor az frankó!
 
T

Törölt tag

Guest
Nem a jelenlegi légiflottánk gépeire gondolok, hanem az esetlegesen beszerzendő második Gripen század repülőgépeire. Az egy század letárolt airframe-ből néhány darabot még át tudunk venni, de ha 10-et legyártanak a buleszoknak, akkor kvázi elfogy az sárkány, akkor a 10-en fennmaradó mennyiséget tudnánk csak beszerezni, kivéve, ha átvennénk svéd (csöndben talán néhány dél-afrikai gépet). Utóbbiak egyediek, tehát némileg át kéne építeni, a svédeknél viszont többet repültek. Igaz ŐK a gyártók és lehet nagyjavítani stb. de azért van a sárkányokba..
Rosszul tudod. A svédek nagyságrendileg hasonló terhelés mellett használják a gépeket, mint mi. Többet repülnek, de nekik nagyobb a rendelkezésre álló gépszám, így hasonlóan oszlik el. A csehek gépei repültek jóval többet. Náluk valószínűleg emiatt is ajánlgatták ingyen a cseheknek, ha kifizetik a C+-ra való upgradet.
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
Nem, mert az FMV kifizette ezt nekik. A cikkből a pontos számot is megtudod (14).
Ennek ellenére folyamatosan érkezik be a századokhoz az E is. Ami miatt folyamatosan pörgetik ki a C-ket. De letárolva is van még egy halom gépük.
Nekünk egyáltalán nem kellene az új airframe. Nekünk a mennyiség kell, és OLCSÓN.
Tehát pont ideális lenne a jelenlegi gépeinkkel hasonló terhelésű svéd C-ket elhozni. És jelen helyzetben nem csak az E-nél lenne olcsóbb, de a vadi új airframes C-knél is!
Mondom, hogy én elkezdeném aktívan keresni a közös nevezőt a svédekkel. Mi megvakarjuk az ő hátukat (azonnali NATO ratifikáció) , ők meg a miénket (nem csak a Gripenek szintjén, de egyéb haditechnika terén is lehetne velük alkudozni).
Annál is inkább, mert most könnyebb szót érteni a svédekkel a választások óta.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 666
11 028
113
Rosszul tudod. A svédek nagyságrendileg hasonló terhelés mellett használják a gépeket, mint mi. Többet repülnek, de nekik nagyobb a rendelkezésre álló gépszám, így hasonlóan oszlik el. A csehek gépei repültek jóval többet. Náluk valószínűleg emiatt is ajánlgatták ingyen a cseheknek, ha kifizetik a C+-ra való upgradet.

Nem, mert az FMV kifizette ezt nekik. A cikkből a pontos számot is megtudod (14).
Ennek ellenére folyamatosan érkezik be a századokhoz az E is. Ami miatt folyamatosan pörgetik ki a C-ket. De letárolva is van még egy halom gépük.
Nekünk egyáltalán nem kellene az új airframe. Nekünk a mennyiség kell, és OLCSÓN.
Tehát pont ideális lenne a jelenlegi gépeinkkel hasonló terhelésű svéd C-ket elhozni. És jelen helyzetben nem csak az E-nél lenne olcsóbb, de a vadi új airframes C-knél is!
Mondom, hogy én elkezdeném aktívan keresni a közös nevezőt a svédekkel. Mi megvakarjuk az ő hátukat (azonnali NATO ratifikáció) , ők meg a miénket (nem csak a Gripenek szintjén, de egyéb haditechnika terén is lehetne velük alkudozni).
Annál is inkább, mert most könnyebb szót érteni a svédekkel a választások óta.
Köszönöm, új információ. Az, hogy új airframe, vagy használt és nagyjavított gyakorlatilag nem sok külömbséget látok, mert járulékos költségek vannak, nem is kevés (pld. kevés a NATO kompatibilis pilon nálunk 2 századhoz). Mi DENEL függesztőket használunk. Gyáranak még egyáltalán, van rá még szaki, meg cucc dél-afrika, szóval ott kicsit más világ vanmost). A RUAG póttartályok drágábbak, de "tudtommal alacsonyabb észlelhetőségüke anyaguk miatt". A több gép, több fegyverzetet igényel. Persze a svéd póttankok sem roszabbak, meg az AMRAAM ráfér a nem NATO pilonra is, de akkor meg sakkozni kell a tartókkal stb.. Bár már itt tartanánk. De most azt mondom, mi egy viccben: Apu és Anyu is azt mondta, hogy "kurvára kell pénz" csak más-mást értettek belőle..
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fishbed and kamm

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 862
2 490
113
Jó estét krisss!A gripenek fegyverpalettáján idén feltűnik az IRIS-T , vagy egyenlőre ez is felejtős hosszabb ídőre?Csak mert mintha idénre lett volna igérve; de lehet hogy én tudom rosszul.A Meteort már meg sem merem kérdezni.
 
K

kamm

Guest
Rosszul tudod. A svédek nagyságrendileg hasonló terhelés mellett használják a gépeket, mint mi. Többet repülnek, de nekik nagyobb a rendelkezésre álló gépszám, így hasonlóan oszlik el. A csehek gépei repültek jóval többet. Náluk valószínűleg emiatt is ajánlgatták ingyen a cseheknek, ha kifizetik a C+-ra való upgradet.

Nem, mert az FMV kifizette ezt nekik. A cikkből a pontos számot is megtudod (14).
Ennek ellenére folyamatosan érkezik be a századokhoz az E is. Ami miatt folyamatosan pörgetik ki a C-ket. De letárolva is van még egy halom gépük.
Nekünk egyáltalán nem kellene az új airframe. Nekünk a mennyiség kell, és OLCSÓN.
Tehát pont ideális lenne a jelenlegi gépeinkkel hasonló terhelésű svéd C-ket elhozni. És jelen helyzetben nem csak az E-nél lenne olcsóbb, de a vadi új airframes C-knél is!
Mondom, hogy én elkezdeném aktívan keresni a közös nevezőt a svédekkel. Mi megvakarjuk az ő hátukat (azonnali NATO ratifikáció) , ők meg a miénket (nem csak a Gripenek szintjén, de egyéb haditechnika terén is lehetne velük alkudozni).
Annál is inkább, mert most könnyebb szót érteni a svédekkel a választások óta.
Az utobbival en sosem ertenek egyet. :) Egyszeruen nincs az a mennyisegu C/D, amivel az E-t es avadonatuj kepessegeit, future-proof platformjat stb ki lehetne valtani, raadasul nekunk nagyon is minimalis a keret (max 50-60 gepet lehetne uzemeltetni a ket repteren osszesen, es akkor optimista voltam), no meg maradnanak vagy 20-30 evre, ezert kizarolag az E-re szabad szerintem csak aldozni.
 
T

Törölt tag

Guest
Ezt mondjuk én így zsarolásnak érezném.
Háát nem feltétlenül.
Nekik nincs pénzük a teljes rendelkezésre álló Gripen flottát rendszerben tartani. (tényleg nagyon sok gép van/lesz letárolva) Ha meg már NATO tagok, akkor elemi érdekük, lenne, hogy nekünk mint szövetségesnek minél jobb és több fegyverünk legyen, mert ha őket támadják meg az oroszok, akkor nekünk segíteni kell. És minél erősebbek vagyunk, annál jobban tudjuk őket segíteni.
Másrészről ez egy folyamatos üzlet is a SAAB-nak, mert ha ingyen is adnák nekünk gépeket, a fenntartást úgy is a SAAB-tól rendelnénk meg. Mi több náluk már elindult a C+ program, ami fajlagosan olcsóbb lesz nekik is, ha minél több Gripenes ország csatlakozik. De maga az upgrade díjja is a SAAB és közvetve a svéd állam kasszájába csorog.
Ha azt veszed, a különböző NATO-s légtérrendészeti missziók is hasonló elven működnek. Nekünk meg a cseheknek jó lehetőség, a gyakorlásra, és a harckészültség - gyakorlatilag - ingyenes szintentartására a BAP, vagy az izlandi AP misszió. A pilótáink gyakorlását, reptetését egy másik ország fizeti. Mert ugye a védett ország állja a költségeket.
Szerk.: Ezt az opciót lengette be a svéd fél a cseheknek...
 
  • Tetszik
Reactions: Catles
T

Törölt tag

Guest
Az utobbival en sosem ertenek egyet. :) Egyszeruen nincs az a mennyisegu C/D, amivel az E-t es avadonatuj kepessegeit, future-proof platformjat stb ki lehetne valtani, raadasul nekunk nagyon is minimalis a keret (max 50-60 gepet lehetne uzemeltetni a ket repteren osszesen, es akkor optimista voltam), no meg maradnanak vagy 20-30 evre, ezert kizarolag az E-re szabad szerintem csak aldozni.
Tudom! :cool:
Igazság szerint jelenleg (értsd a dübörgő inflációs és energia válság kellős közepén) 2 opciónk van. Vagy nagyon olcsón növeljük a gépek számát, vagy sehogy. A fő gond, hogy tényleg egyre inkább az jön le, hogyha nem akarjuk, hogy félig jussunk a haderőfejlesztésbe, akkor muszáj ilyen budget rendszerekben gondolkodni.
Sajnos a nagyon olcsó az E-ből nem jönne össze. Legalább is nem abban az árkategóriában, amit jelenleg a MH a vadászgépek fejlesztésére félre tud pakolni.
Ha tényleg doktrinális átalakítás szükséges Zrínyiben, akkor a Gripenek száma lesz az első, amelyiknél lemondanak a bővülésről.
Sajnos a fegyvernem rendkívül pénzigényes. Mind beszerzési, mind fenntartási oldalon.
Ugyanakkor ha elhanyagoljuk, akkor az legalább akkora hiba lenne, minthogy megszüntetnénk a tüzérséget, en bloc.
Én korábban is a C+ vonalat éreztem működőnek a Honvédség lehetőségeit figyelembe véve. De ebben a jelenlegi feszített költségvetési környezetben méginkább ez marad az egyetlen reális opció.
 
K

kamm

Guest
Tudom! :cool:
Igazság szerint jelenleg (értsd a dübörgő inflációs és energia válság kellős közepén) 2 opciónk van. Vagy nagyon olcsón növeljük a gépek számát, vagy sehogy. A fő gond, hogy tényleg egyre inkább az jön le, hogyha nem akarjuk, hogy félig jussunk a haderőfejlesztésbe, akkor muszáj ilyen budget rendszerekben gondolkodni.
Sajnos a nagyon olcsó az E-ből nem jönne össze. Legalább is nem abban az árkategóriában, amit jelenleg a MH a vadászgépek fejlesztésére félre tud pakolni.
Ha tényleg doktrinális átalakítás szükséges Zrínyiben, akkor a Gripenek száma lesz az első, amelyiknél lemondanak a bővülésről.
Sajnos a fegyvernem rendkívül pénzigényes. Mind beszerzési, mind fenntartási oldalon.
Ugyanakkor ha elhanyagoljuk, akkor az legalább akkora hiba lenne, minthogy megszüntetnénk a tüzérséget, en bloc.
Én korábban is a C+ vonalat éreztem működőnek a Honvédség lehetőségeit figyelembe véve. De ebben a jelenlegi feszített költségvetési környezetben méginkább ez marad az egyetlen reális opció.
Nagysagrendileg zero kulonbseg van. Valamiert azt hiszitek, hogy sokkal olcsobb a C/D - nem az. Viszont kesobb nagyon megbosszulja magat, ha kozben egy mar kifuto modellbol vasaroltal be ujabb 20+ evre...