Gripen C, Gripen E vagy F-35
Cseh dilemmák.
A Gripen E képességeit tekintve sok tekintetben az F-35A-hoz hasonlítható
Prodloužíme-li úvahu „co by, kdyby“ týkající se případné nedohody během ohlášeného jednání o akvizici nadzvukových bojových letounů 5…
www.czdefence.cz
Miért Gripen C?
A jelenlegi cseh Gripen C/D flotta operációs rendszerének átvétele és korszerűsítése, az életciklusuk felét sem elérő repülőgépek képességeinek növelése, beleértve a legkorszerűbb fegyverek (különösen a Meteor nagy hatótávolságú) beszerzését. levegő-levegő rakéták), olyan út,
amely első pillantásra az elképzelhető legalacsonyabb költségeket követelte. Csehország az igényeire szabott harci repülőgépet kapna. Egy repülőgép, amellyel
több éves tapasztalattal rendelkezik, az
új vadászgépek árának töredékéért. Ugyanakkor ez a megoldás kétségtelenül
nagyon gyorsan elintézhető,.
Helyi szervíz, karbantartás, korszerűsítès valószínűleg kialkudhato.
Miért Gipen E?
Gripen gépek F-35-öshöz képest viszonylag
alacsonyabb üzemeltetési költsége és karbantartási nehézsége, ami az 5. generációs repülőgépek képességeire való rámutatással mindenképpen relativizálható. Abszolút értékben viszont a különbség azt jelentheti, hogy a szuperszonikus légierő korszerűsítése hosszú távon
nem terheli olyan jelentős mértékben a védelmi költségvetést,
és más területekre is lehet többet fektetni.
A
Gripen C-hez képest a Gripen E körülbelül 3%-kal nagyobb (hosszabb - 15,2 m - és fesztávolsága nagyobb - 8,6 m), nehezebb (maximális felszállási tömeg eléri a 16 500 kg-ot), a fő futómű áthelyezésre került, amely
40%-kal több üzemanyagot tesz lehetővé, így a maximális hatótáv 4000 km körül van, az üzemi hatótáv pedig több mint 1300 km. Az
új F414-es motor 25%-kal nagyobb tolóerőt produkál (nagy magasságban 2 Mach sebességet ér el, alacsony szinten 1400 km/h körüli) Belül a repülőgép
gyakorlatilag teljesen új. Az
F-35-höz hasonló elektronikus hadviselés elve alapján épül fel, de azzal a különbséggel, hogy minden könnyen cserélhető, modernizálható és cserélhető.
Az új Gripen E nemcsak a nagyobb hatótávolságában különbözik a Gripen C/D-től, de
tíz akasztónak köszönhetően nagyobb rakományt is elbír, új AESA radarral rendelkezik, fejlett elektronikus hadviselésre képes gömbi lefedettséggel (önvédelmi rendszerek, mint például radar elfogás figyelmeztetés, közeledő rakéta, zavaró, aktív ellenintézkedések; de ezen a területen támadó képességek is, amelyek nem csak az ellenség légvédelmének leküzdésére használhatók), intuitív HMC-vel (Human-Machine Collaboration) rendelkezik)
mesterséges intelligenciával és számos passzív érzékelővel, amelyek jelentősen erősítik a pilóta helyzetfelismerését. A legmodernebb technológiával megpakolt repülőgépről van szó, amely alapjaiban nem sokkal marad el az F-35A-tól, sőt bizonyos szempontból felülmúlja azt.
Az F
-35 Gripennel ellentétben az atomfegyverek integrálása természetesen hiányzik. Abban különbözik az Egyesült Államok versenytársától, ahogyan a lopakodáshoz közelít (lásd alább). A C/D változatok relatíve alacsonyabb kínálatát jelentősen megnövelték az E változatnál, ami nem a legfontosabb mutató Csehország igényei szempontjából.
A Gripen E
hat levegő-levegő rakétát szállít szabványos konfigurációjában, megegyezik az F-35A-val, de nagy
előnye a Meteor rakéta integrálása, amelyet lényegesen jobbnak tartanak az F-ből származó AIM-120D-nél. 35-ös arzenál. A Gripennek megvan az az előnye is, hogy
le tud szállni ideiglenes kifutópályákon, beleértve a
normál forgalmi utakat is, míg az F
-35A-nak sokkal szigorúbb paraméterekre van szüksége a repülőtér üzemeltetéséhez.
Ezután megosztja elődjével a tartósságot és a megbízható működést nehéz éghajlati viszonyok között, valamint az ideiglenes fel- és leszállási felületekről, például utakról való működés képességét. Nemcsak a szuperszonikus repülés alkalmazásának svéd doktrínája keretein belül a jelentősége a GPS-től való függetlenségés az interferenciával szembeni ellenállás erősítése a kibővített navigációs képességnek köszönhetően, amely a terep magassági profiljának figyelését és annak összehasonlítását használja. az adatbázissal, az odometriával (a mozgási adatok nyomon követése a helyzet időbeli változásainak becslésére), valamint az optikai érzékelők képeinek összehasonlítása egy tárolt adatbázissal.
A Gripen E légi-levegő rakétái közé tartoznak az IRIS-T rövid hatótávolságú infravörös irányítású rakéták és a már említett Meteor látótávolságon túli rakéták (BVRAAM). A repülőgép természetesen továbbra is felszerelhető Sidewinder vagy AMRAAM rakétákkal. Más nagy hatótávolságú (R-Darter és Derby) és rövid hatótávolságú (ASRAAM és Python) fegyverekkel is felszerelhető. A gép földelhárító képességeit erősítik a különféle célú intelligens lőszerek, a célpontok minden időjárási körülmények között történő megcélzásának képessége, valamint a bevetett repülőgépek hálózati kapcsolata, amely képes a célpontok megváltoztatására, a találatok ellenőrzésére és a harci sebzések értékelésére. .
szállított fegyverek típusának és eredetének nagy változatossága, amely integrációs projektek nélkül is elérhető, a svéd repülőgép egyéb előnyei közé tartozik, amely így
nagy rugalmasságot biztosít használójának és
csökkenti a beszállítóktól való rendszerfüggőséget. . Európai környezetben kényelmes és természetes, hogy
európai beszállítóktól kérünk lőszert.
Ezért is építik be például az olaszok és a britek a nagy teljesítményű Meteor és Spear rakétákat F-35-öseikbe, de ez egy idő- és pénzigényes projekt, amelyben a repülőgépgyártó Lockheed Martin és a BAE társaságok egyaránt. Rendszerek és MBDA vesz részt.
A
Gripen E egyedülálló eleme, amely egy lépéssel előrébb viszi, mint a többi jelenlegi vadászgép, az avionikai rendszer. Elsősorban moduláris avionika jellemzi, külön architektúrával. Ez azt jelenti, hogy
minden hardver vagy szoftver külön működik. A
hardver szoftvertől függetlenül cserélhető, és fordítva, anélkül, hogy ez a kritikus repülési rendszereket érintené. A szoftver béta verziói a rendszeren belüli kockázat nélkül futtathatók kiértékelés céljából. A Gripen C-hez hasonlóan a gyártó ragaszkodik a rövid modernizációs ciklusok koncepciójához – a forradalmian új repüléselektronikai architektúra támogatja a képességek zökkenőmentes növekedését a technológiai fölény megtartása és az új működési igényekhez való zökkenőmentes alkalmazkodás érdekében. Így mutatták be az új verzió főbb különbségeit a régebbi gépekhez képest a Saab képviselői májusban a Future Air Force - New Generation Aircraft konferencián.
Ami az F-35 lopakodó képességét és a Gripen E-vel való összehasonlítását illeti,
nem a lopakodó technológián alapul. Azonban kisebb az RCS-je (Radar Cross-Section), mint bármely más működő vadászgépnek, kivéve az F-35-öt és az F-22-t. A már említett, GaN-t (gallium-nitridet) használó elektronikus hadviselési technológiáknak (EW-suite) köszönhetően vitatható, hogy a Gripen E biztosan nem lesz könnyen észlelhető célpont az ellenfél számára.
Az F-
35 karbantartási követelményei továbbra is nagyon magasak egy egyhajtóműves vadászgépeknél, és az üzemidő viszonylag alacsony, míg a Gripent a nyugati vadászgépek nagyra becsülik páratlan egyszerű karbantartása miatt. A megfelelő számú F-35A-hoz képest (jövőbeni körülményeink szerint 24 gép, azaz két század)
több Gripen tartható harckészültségben, mint az igényesebb F-35A-k (amelyek idővel valószínűleg kiegyensúlyozódnak valamennyire) .
A Gripen E/F-ben és az F-35A-ban is sok a közös. Kialakításuk során figyelembe vették
az alacsony gyártási és üzemeltetési költségeket a generációjuk többi repülőgépéhez képest (ez az F-35 esetében megbízható összehasonlítás hiányában még nem erősíthető meg). Ugyanakkor mindkét gép első ránézésre nem túl jelentős repülési teljesítménnyel rendelkezik a kategóriájában (például ami a legnagyobb jelzett sebességet illeti,
az F-35 esetében ez 1,6 Mach. A Gripen E ekkor eléri a 2 Mach-ot. Mindkét sebesség tehát alacsonyabb, mint a kétmotoros F-15, Szu-27, de az egymotoros Mirage 2000 repülőgépeknél is). Az amerikai F-35 és a svéd Gripen E azonban ezt a tényt bőven kompenzálja a fejlett repüléstechnikával és azzal a képességgel, hogy a látótávolságon kívül is fellép az ellenség ellen (az F-35 esetében az a tény, hogy a fegyverzetet tengelyek és a repülőgép eléri maximális sebességét, így teljesen élesített). Ha néhány évtizeden belül kétezer F-35-ös repülőgépre lehet számítani szerte a világon, akkor a Gripen E/F minden bizonnyal legfeljebb több százan repül majd. Szülőföldjén, Svédországon kívül eddig csak Brazíliában tette le névjegyét.