[HUN] Vadászgépek beszerzése

A RSZR álltal elmondottak miszerint pár dolog csőre van töltve ; szerintem a plussz egy szd. az egyik ilyen project lehet , de hogy késni fog a bejelentés az biztos.Bár nem lehet tudni hogy mennyire komolyak a fillippinó-török-kolumbiai-bolgár gripen érdeklődések/ tárgyalások ; de a 0-km-es tizendarab "C" sárkányokról jó eséllyel lemonndhatunk.Szerény véleményem szerint; ha lesz és marad a Gripen akkor a befutó nálunk az "E" !
Mar 100x vegigragoztuk, egyedul annak van ertelme, minden szempontbol: technologiai transzfer, lehetseges beszallitas, de minimum gazdasagi ellentetelezes, mar rendszerben allo gep uj verzioja nagysagrendekkel sokkal gyorsabban adoptalhato, nem kell extra befektetes, maga a gep platformja (sw/ew) messze elotte jar mindenkinek, anyagi realitasok alapjan 2x annyit lehet belole uzemeltetni, raadasul jobb fegyverzettel, mint az egyetlen technikailag osszehasonlithato alternativanabol (F-35), raadasul most mar a svedek NATO tagsaga miatt minden uj fejlesztes hamarabb lesz elerheto minden uzemeltetonek stb stb.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974
Nem lemond, nincs hozzá alkatrész, lehet persze szépen fogalmazni.. A svéd gyártó szarban van, ha már ilyenre is hajlandó. Ráadásul a mi gépeinket adnák oda, merthogy nem rendeltük meg őket (gondolom hiányzik a money, mert eltapsolták, meg a Vodafone az persze sokkal fontosabb.. Ja...
Mit értesz az alatt, hogy a mi gépeinket adná oda?
Ha a letárolt airframe-ekre gondolsz az nem a mienk, hanem a gyártóé, azt csinál vele amit akar, annak adja oda aki megveszi.
Ha jelenleg nálunk szolgálatban álló 1 század EBS HU-ra, azok zárt végű lízing formájában vannak nálunk, amíg a szerződés tart (ha jól emlékszem 2026), addig azok itt fognak repülni, a svédek nam adhatják oda senkinek, kivéve ha felrugják a szerződést. Ha 2026 után mégis máshova kerülnek, az azt jelenti, hogy váltótípus jön helyettük (pl. az E verzió) és mi visszadjuk őket a svédeknek. Ezt nem tartom valószínűnek, már túl sokat invesztáltunk bele, másrészt váltótípusra abszolút nincs pénzünk a jelenlegi helyzetben.
 
Mit értesz az alatt, hogy a mi gépeinket adná oda?
Ha a letárolt airframe-ekre gondolsz az nem a mienk, hanem a gyártóé, azt csinál vele amit akar, annak adja oda aki megveszi.
Ha jelenleg nálunk szolgálatban álló 1 század EBS HU-ra, azok zárt végű lízing formájában vannak nálunk, amíg a szerződés tart (ha jól emlékszem 2026), addig azok itt fognak repülni, a svédek nam adhatják oda senkinek, kivéve ha felrugják a szerződést. Ha 2026 után mégis máshova kerülnek, az azt jelenti, hogy váltótípus jön helyettük (pl. az E verzió) és mi visszadjuk őket a svédeknek. Ezt nem tartom valószínűnek, már túl sokat invesztáltunk bele, másrészt váltótípusra abszolút nincs pénzünk a jelenlegi helyzetben.

Ez alatt mit értesz? A 2026 utáni rész érdekel. Megkötöttünk velük egy szerződést, hogy aszem 2036-ig fixen megvan a karbantartás támogatása a gépeinkre. Hogy akarnák 2027-től bolgároknak adni, ami suportjára velünk van szerződésük?
Azt a részt úgy nem értem, ahogy van. Pisti hsz-ét meg még inkább.
 
Nem a jelenlegi légiflottánk gépeire gondolok, hanem az esetlegesen beszerzendő második Gripen század repülőgépeire. Az egy század letárolt airframe-ből néhány darabot még át tudunk venni, de ha 10-et legyártanak a buleszoknak, akkor kvázi elfogy az sárkány, akkor a 10-en fennmaradó mennyiséget tudnánk csak beszerezni, kivéve, ha átvennénk svéd (csöndben talán néhány dél-afrikai gépet). Utóbbiak egyediek, tehát némileg át kéne építeni, a svédeknél viszont többet repültek. Igaz ŐK a gyártók és lehet nagyjavítani stb. de azért van a sárkányokba..
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Nem a jelenlegi légiflottánk gépeire gondolok, hanem az esetlegesen beszerzendő második Gripen század repülőgépeire. Az egy század letárolt airframe-ből néhány darabot még át tudunk venni, de ha 10-et legyártanak a buleszoknak, akkor kvázi elfogy az sárkány, akkor a 10-en fennmaradó mennyiséget tudnánk csak beszerezni, kivéve, ha átvennénk svéd (csöndben talán néhány dél-afrikai gépet). Utóbbiak egyediek, tehát némileg át kéne építeni, a svédeknél viszont többet repültek. Igaz ŐK a gyártók és lehet nagyjavítani stb. de azért van a sárkányokba..
Szerintem a pontos darabszámot senki sem tudja hogy mennyi 0 km-es sárkányuk lehet a svédeknek , csak ők ,én kb. 1,5 szd.n-nyi ra tippelek.Ezt a nyár folyamán 1900000000000000 szor végigrágtuk.Volt aki itt a topicban írta hogy egy szd.-nyi , volt aki magánban írta , kint megszámolta , kereken 2.szd.nyi , mindegy!A svédektől szerintem nem szerzünk be , ők kb. 60/60 géppel képzelik el a jövőt , konkrétan 60 modernizált "C" és 60"E"!Ez az infó a svéd haderőfejlesztési topicban , a nyár folyamán jelent meg!Ha a buleszok beelőznek/beelőztek a kanyarban minket , akkor a SAAB-tól csak a Gripen "E" maradhat!
 
Mit értesz az alatt, hogy a mi gépeinket adná oda?
Ha a letárolt airframe-ekre gondolsz az nem a mienk, hanem a gyártóé, azt csinál vele amit akar, annak adja oda aki megveszi.
Ha jelenleg nálunk szolgálatban álló 1 század EBS HU-ra, azok zárt végű lízing formájában vannak nálunk, amíg a szerződés tart (ha jól emlékszem 2026), addig azok itt fognak repülni, a svédek nam adhatják oda senkinek, kivéve ha felrugják a szerződést. Ha 2026 után mégis máshova kerülnek, az azt jelenti, hogy váltótípus jön helyettük (pl. az E verzió) és mi visszadjuk őket a svédeknek. Ezt nem tartom valószínűnek, már túl sokat invesztáltunk bele, másrészt váltótípusra abszolút nincs pénzünk a jelenlegi helyzetben.
Zárt végű lízingünk van, tehát maradvány áron, 0 frontért megvehetjük őket. Nem költenénk a modernizálásukra, ha nem kívánnánk rendszerben tartani őket.
 
Szerintem a pontos darabszámot senki sem tudja hogy mennyi 0 km-es sárkányuk lehet a svédeknek , csak ők ,én kb. 1,5 szd.n-nyi ra tippelek.Ezt a nyár folyamán 1900000000000000 szor végigrágtuk.Volt aki itt a topicban írta hogy egy szd.-nyi , volt aki magánban írta , kint megszámolta , kereken 2.szd.nyi , mindegy!A svédektől szerintem nem szerzünk be , ők kb. 60/60 géppel képzelik el a jövőt , konkrétan 60 modernizált "C" és 60"E"!Ez az infó a svéd haderőfejlesztési topicban , a nyár folyamán jelent meg!Ha a buleszok beelőznek/beelőztek a kanyarban minket , akkor a SAAB-tól csak a Gripen "E" maradhat!
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
 
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
Mert lassan fizeti. Siman fel tudja pörgetni a gyártást a Saab.
Az hagyján, de a brazil gyár is elkezdett már termelni, azoval az biztosan nem igazán, hogy ne lenne kapacitás.
 
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
Ahogy kamm is írja , meglehetne pörgetni ; de krisss-t ha nem is szó szerint ídézve a gazdaság és a pénzügyi szektorunk erőteljes lejtmenetben van!Ha a.megrendelések jönnek akkor az frankó!
 
Nem a jelenlegi légiflottánk gépeire gondolok, hanem az esetlegesen beszerzendő második Gripen század repülőgépeire. Az egy század letárolt airframe-ből néhány darabot még át tudunk venni, de ha 10-et legyártanak a buleszoknak, akkor kvázi elfogy az sárkány, akkor a 10-en fennmaradó mennyiséget tudnánk csak beszerezni, kivéve, ha átvennénk svéd (csöndben talán néhány dél-afrikai gépet). Utóbbiak egyediek, tehát némileg át kéne építeni, a svédeknél viszont többet repültek. Igaz ŐK a gyártók és lehet nagyjavítani stb. de azért van a sárkányokba..
Rosszul tudod. A svédek nagyságrendileg hasonló terhelés mellett használják a gépeket, mint mi. Többet repülnek, de nekik nagyobb a rendelkezésre álló gépszám, így hasonlóan oszlik el. A csehek gépei repültek jóval többet. Náluk valószínűleg emiatt is ajánlgatták ingyen a cseheknek, ha kifizetik a C+-ra való upgradet.
Én 1 századról tudok, aki megszámolta, annak biztosan jobb infoja van. Úgy tudom, hogy a SAAB saját üzleti kockázatára gyártotta le az airframe-ket. Szerintem se szerzünk be svédet, nekik közel a Medve, és most kell a repülőgép nekik, és az E is lassan csordogál a Flygvapnethez..
Nem, mert az FMV kifizette ezt nekik. A cikkből a pontos számot is megtudod (14).
Ennek ellenére folyamatosan érkezik be a századokhoz az E is. Ami miatt folyamatosan pörgetik ki a C-ket. De letárolva is van még egy halom gépük.
Nekünk egyáltalán nem kellene az új airframe. Nekünk a mennyiség kell, és OLCSÓN.
Tehát pont ideális lenne a jelenlegi gépeinkkel hasonló terhelésű svéd C-ket elhozni. És jelen helyzetben nem csak az E-nél lenne olcsóbb, de a vadi új airframes C-knél is!
Mondom, hogy én elkezdeném aktívan keresni a közös nevezőt a svédekkel. Mi megvakarjuk az ő hátukat (azonnali NATO ratifikáció) , ők meg a miénket (nem csak a Gripenek szintjén, de egyéb haditechnika terén is lehetne velük alkudozni).
Annál is inkább, mert most könnyebb szót érteni a svédekkel a választások óta.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Rosszul tudod. A svédek nagyságrendileg hasonló terhelés mellett használják a gépeket, mint mi. Többet repülnek, de nekik nagyobb a rendelkezésre álló gépszám, így hasonlóan oszlik el. A csehek gépei repültek jóval többet. Náluk valószínűleg emiatt is ajánlgatták ingyen a cseheknek, ha kifizetik a C+-ra való upgradet.

Nem, mert az FMV kifizette ezt nekik. A cikkből a pontos számot is megtudod (14).
Ennek ellenére folyamatosan érkezik be a századokhoz az E is. Ami miatt folyamatosan pörgetik ki a C-ket. De letárolva is van még egy halom gépük.
Nekünk egyáltalán nem kellene az új airframe. Nekünk a mennyiség kell, és OLCSÓN.
Tehát pont ideális lenne a jelenlegi gépeinkkel hasonló terhelésű svéd C-ket elhozni. És jelen helyzetben nem csak az E-nél lenne olcsóbb, de a vadi új airframes C-knél is!
Mondom, hogy én elkezdeném aktívan keresni a közös nevezőt a svédekkel. Mi megvakarjuk az ő hátukat (azonnali NATO ratifikáció) , ők meg a miénket (nem csak a Gripenek szintjén, de egyéb haditechnika terén is lehetne velük alkudozni).
Annál is inkább, mert most könnyebb szót érteni a svédekkel a választások óta.
Köszönöm, új információ. Az, hogy új airframe, vagy használt és nagyjavított gyakorlatilag nem sok külömbséget látok, mert járulékos költségek vannak, nem is kevés (pld. kevés a NATO kompatibilis pilon nálunk 2 századhoz). Mi DENEL függesztőket használunk. Gyáranak még egyáltalán, van rá még szaki, meg cucc dél-afrika, szóval ott kicsit más világ vanmost). A RUAG póttartályok drágábbak, de "tudtommal alacsonyabb észlelhetőségüke anyaguk miatt". A több gép, több fegyverzetet igényel. Persze a svéd póttankok sem roszabbak, meg az AMRAAM ráfér a nem NATO pilonra is, de akkor meg sakkozni kell a tartókkal stb.. Bár már itt tartanánk. De most azt mondom, mi egy viccben: Apu és Anyu is azt mondta, hogy "kurvára kell pénz" csak más-mást értettek belőle..
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fishbed and kamm
Jó estét krisss!A gripenek fegyverpalettáján idén feltűnik az IRIS-T , vagy egyenlőre ez is felejtős hosszabb ídőre?Csak mert mintha idénre lett volna igérve; de lehet hogy én tudom rosszul.A Meteort már meg sem merem kérdezni.
 
Rosszul tudod. A svédek nagyságrendileg hasonló terhelés mellett használják a gépeket, mint mi. Többet repülnek, de nekik nagyobb a rendelkezésre álló gépszám, így hasonlóan oszlik el. A csehek gépei repültek jóval többet. Náluk valószínűleg emiatt is ajánlgatták ingyen a cseheknek, ha kifizetik a C+-ra való upgradet.

Nem, mert az FMV kifizette ezt nekik. A cikkből a pontos számot is megtudod (14).
Ennek ellenére folyamatosan érkezik be a századokhoz az E is. Ami miatt folyamatosan pörgetik ki a C-ket. De letárolva is van még egy halom gépük.
Nekünk egyáltalán nem kellene az új airframe. Nekünk a mennyiség kell, és OLCSÓN.
Tehát pont ideális lenne a jelenlegi gépeinkkel hasonló terhelésű svéd C-ket elhozni. És jelen helyzetben nem csak az E-nél lenne olcsóbb, de a vadi új airframes C-knél is!
Mondom, hogy én elkezdeném aktívan keresni a közös nevezőt a svédekkel. Mi megvakarjuk az ő hátukat (azonnali NATO ratifikáció) , ők meg a miénket (nem csak a Gripenek szintjén, de egyéb haditechnika terén is lehetne velük alkudozni).
Annál is inkább, mert most könnyebb szót érteni a svédekkel a választások óta.
Az utobbival en sosem ertenek egyet. :) Egyszeruen nincs az a mennyisegu C/D, amivel az E-t es avadonatuj kepessegeit, future-proof platformjat stb ki lehetne valtani, raadasul nekunk nagyon is minimalis a keret (max 50-60 gepet lehetne uzemeltetni a ket repteren osszesen, es akkor optimista voltam), no meg maradnanak vagy 20-30 evre, ezert kizarolag az E-re szabad szerintem csak aldozni.
 
Ezt mondjuk én így zsarolásnak érezném.
Háát nem feltétlenül.
Nekik nincs pénzük a teljes rendelkezésre álló Gripen flottát rendszerben tartani. (tényleg nagyon sok gép van/lesz letárolva) Ha meg már NATO tagok, akkor elemi érdekük, lenne, hogy nekünk mint szövetségesnek minél jobb és több fegyverünk legyen, mert ha őket támadják meg az oroszok, akkor nekünk segíteni kell. És minél erősebbek vagyunk, annál jobban tudjuk őket segíteni.
Másrészről ez egy folyamatos üzlet is a SAAB-nak, mert ha ingyen is adnák nekünk gépeket, a fenntartást úgy is a SAAB-tól rendelnénk meg. Mi több náluk már elindult a C+ program, ami fajlagosan olcsóbb lesz nekik is, ha minél több Gripenes ország csatlakozik. De maga az upgrade díjja is a SAAB és közvetve a svéd állam kasszájába csorog.
Ha azt veszed, a különböző NATO-s légtérrendészeti missziók is hasonló elven működnek. Nekünk meg a cseheknek jó lehetőség, a gyakorlásra, és a harckészültség - gyakorlatilag - ingyenes szintentartására a BAP, vagy az izlandi AP misszió. A pilótáink gyakorlását, reptetését egy másik ország fizeti. Mert ugye a védett ország állja a költségeket.
Szerk.: Ezt az opciót lengette be a svéd fél a cseheknek...
 
  • Tetszik
Reactions: Catles
Az utobbival en sosem ertenek egyet. :) Egyszeruen nincs az a mennyisegu C/D, amivel az E-t es avadonatuj kepessegeit, future-proof platformjat stb ki lehetne valtani, raadasul nekunk nagyon is minimalis a keret (max 50-60 gepet lehetne uzemeltetni a ket repteren osszesen, es akkor optimista voltam), no meg maradnanak vagy 20-30 evre, ezert kizarolag az E-re szabad szerintem csak aldozni.
Tudom! :cool:
Igazság szerint jelenleg (értsd a dübörgő inflációs és energia válság kellős közepén) 2 opciónk van. Vagy nagyon olcsón növeljük a gépek számát, vagy sehogy. A fő gond, hogy tényleg egyre inkább az jön le, hogyha nem akarjuk, hogy félig jussunk a haderőfejlesztésbe, akkor muszáj ilyen budget rendszerekben gondolkodni.
Sajnos a nagyon olcsó az E-ből nem jönne össze. Legalább is nem abban az árkategóriában, amit jelenleg a MH a vadászgépek fejlesztésére félre tud pakolni.
Ha tényleg doktrinális átalakítás szükséges Zrínyiben, akkor a Gripenek száma lesz az első, amelyiknél lemondanak a bővülésről.
Sajnos a fegyvernem rendkívül pénzigényes. Mind beszerzési, mind fenntartási oldalon.
Ugyanakkor ha elhanyagoljuk, akkor az legalább akkora hiba lenne, minthogy megszüntetnénk a tüzérséget, en bloc.
Én korábban is a C+ vonalat éreztem működőnek a Honvédség lehetőségeit figyelembe véve. De ebben a jelenlegi feszített költségvetési környezetben méginkább ez marad az egyetlen reális opció.
 
Tudom! :cool:
Igazság szerint jelenleg (értsd a dübörgő inflációs és energia válság kellős közepén) 2 opciónk van. Vagy nagyon olcsón növeljük a gépek számát, vagy sehogy. A fő gond, hogy tényleg egyre inkább az jön le, hogyha nem akarjuk, hogy félig jussunk a haderőfejlesztésbe, akkor muszáj ilyen budget rendszerekben gondolkodni.
Sajnos a nagyon olcsó az E-ből nem jönne össze. Legalább is nem abban az árkategóriában, amit jelenleg a MH a vadászgépek fejlesztésére félre tud pakolni.
Ha tényleg doktrinális átalakítás szükséges Zrínyiben, akkor a Gripenek száma lesz az első, amelyiknél lemondanak a bővülésről.
Sajnos a fegyvernem rendkívül pénzigényes. Mind beszerzési, mind fenntartási oldalon.
Ugyanakkor ha elhanyagoljuk, akkor az legalább akkora hiba lenne, minthogy megszüntetnénk a tüzérséget, en bloc.
Én korábban is a C+ vonalat éreztem működőnek a Honvédség lehetőségeit figyelembe véve. De ebben a jelenlegi feszített költségvetési környezetben méginkább ez marad az egyetlen reális opció.
Nagysagrendileg zero kulonbseg van. Valamiert azt hiszitek, hogy sokkal olcsobb a C/D - nem az. Viszont kesobb nagyon megbosszulja magat, ha kozben egy mar kifuto modellbol vasaroltal be ujabb 20+ evre...