Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

Ismét elkezdték a buta bombákat használni a Szu-34-en. Legutóbb 36 darab FAB-500-ast dobtak le a Herszoni fronton.

r_nqbi0OkHg.jpg


4EJL_DmNHGw.jpg
 
2022. október 17-én a Déli Katonai Körzet katonai repülőteréről egy kiképzőrepülésre való repülés közben lezuhant egy Szu-34-es frontbombázó. A gép Jejszk városában zuhant le. A katapultált pilóták beszámolója szerint a katasztrófát az egyik hajtómű felszállás közbeni kigyulladása okozta. A Szu-34-es lezuhanásának helyén, az egyik lakónegyed udvarán a repülőgép üzemanyaga kigyulladt.

Védelmi minisztérium

8wVDQnRfqdE.jpg




 
A zuhanás pillanata:


Az egyik katapultált pilóta ejtőernyője

1000 mhiányzott, hogy biztonságos helyre vigyék a gépet, sajnos nemjött össze. Eddig 10 halottról érkezett hír,ami nőni fog sajnos, tekintettel arra, hogy a teljes lakóház kigyulladt.
0dUgxwKWj1o.jpg

A kifutó és a lakónegyedek elhelyezkedése nem túl bizalomgerjesztő. Lehet hogy kódolva volt, hogy egyszer bekövetkezik egy ilyen baleset. Úgy említik kiképzés volt. Hát nem tudom, lehet fedősztori. Mert felelőtlenségnek tűnne egy kiképzés pont ilyen környezetben.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
A kifutó és a lakónegyedek elhelyezkedése nem túl bizalomgerjesztő. Lehet hogy kódolva volt, hogy egyszer bekövetkezik egy ilyen baleset. Úgy említik kiképzés volt. Hát nem tudom, lehet fedősztori. Mert felelőtlenségnek tűnne egy kiképzés pont ilyen környezetben.
Ezt hogy érted? Mi felelőtlenség van egy kiképzésben? Vagy háború idején felelőtlen dolog a kiképzési repülés?
 
Én nem ismerem a körülményeket, de valahogy nem jön át a széttelepített kéthajtóműves orosz dizájn jobb baleseti statisztikája.
Nem látom, hogy a MiG-29-esek, vagy a Szu-27-es leszármazottak annyival jobban muzsikálnának, mint mondjuk a Szu-24-es, vagy a MiG-31-es, ami az F-15-öshöz, F-18-ashoz, vagy F-22-eshez hasonlóan közvetlenül egymás mellé beépített hajtóművekkel repül. Persze, ezzel a nagy erőkarral elegánsan meg lehetett oldani a Csepkin-féle tolóerő vektorálást két, V alakban dolgozó tengelyű, de csak egy síkban mozgó fúvócsővel, de ezek is csak együtt használva érik el hatásukat, egy hajtómű kiesése esetén pedig inkább átok, mint áldás ez a módszer.
Az indiaiaknál számos Szu-30MKI esett le és egy szíriai orosz Szu-30SzM se tudott visszatérni a bázisára, mikor madárrajjal ütközött. Viszont az ilyen kialakítás miatt nincs normális stealth kialakítása és fegyvertere a Szu-57-esnek se.

Ha igazak a jelentések, ez a Szu-34-es is egy hajtómű kiesése miatt lezuhant, mint a nyeletlen balta. Eltalálták? Simán lehet, hogy a hajtómű kiesése már csak a kisebbik gond volt. Nálunk, amikor bemutatórepülés gyakorlása közben robbant szét az egyik hajtómű, az a tény, hogy a pilóta esetleg mégem a megfelelő hajtóműre nyomta rá a tűzoltást, nem számított már. Ugyanis, a hajtómű szétrepülése miatt az egész gép is kigyulladt: Az a gép egy darab jó hajtóművel se jutott volna messzebb. Hiába volt a 29-esen kellően széttelepíteve a két hajtómű.
 
Én nem ismerem a körülményeket, de valahogy nem jön át a széttelepített kéthajtóműves orosz dizájn jobb baleseti statisztikája.
Nem látom, hogy a MiG-29-esek, vagy a Szu-27-es leszármazottak annyival jobban muzsikálnának, mint mondjuk a Szu-24-es, vagy a MiG-31-es, ami az F-15-öshöz, F-18-ashoz, vagy F-22-eshez hasonlóan közvetlenül egymás mellé beépített hajtóművekkel repül. Persze, ezzel a nagy erőkarral elegánsan meg lehetett oldani a Csepkin-féle tolóerő vektorálást két, V alakban dolgozó tengelyű, de csak egy síkban mozgó fúvócsővel, de ezek is csak együtt használva érik el hatásukat, egy hajtómű kiesése esetén pedig inkább átok, mint áldás ez a módszer.
Az indiaiaknál számos Szu-30MKI esett le és egy szíriai orosz Szu-30SzM se tudott visszatérni a bázisára, mikor madárrajjal ütközött. Viszont az ilyen kialakítás miatt nincs normális stealth kialakítása és fegyvertere a Szu-57-esnek se.

Ha igazak a jelentések, ez a Szu-34-es is egy hajtómű kiesése miatt lezuhant, mint a nyeletlen balta. Eltalálták? Simán lehet, hogy a hajtómű kiesése már csak a kisebbik gond volt. Nálunk, amikor bemutatórepülés gyakorlása közben robbant szét az egyik hajtómű, az a tény, hogy a pilóta esetleg mégem a megfelelő hajtóműre nyomta rá a tűzoltást, nem számított már. Ugyanis, a hajtómű szétrepülése miatt az egész gép is kigyulladt: Az a gép egy darab jó hajtóművel se jutott volna messzebb. Hiába volt a 29-esen kellően széttelepíteve a két hajtómű.
Valahogy nem áll össze a fejemben a kép, mert nekem az van meg, hogy minden új orosz gép kéthajtóműves évtizedek óta, hogyha az egyik kiesne, legyen tartalék. De ha repülhetetlen a gép ilyen helyzetben, akkor nem sok értelme van a dolognak. o_O

Gondolom nem a potenciális vektorálás miatt lett ez a kialakítás, hiszen még a MiG-29/Szu-27 fejlesztésénél dőlt el a dizájn, akkor pedig szerintem még nem volt reálisan tervben a TVC.

Ezek szerint a hivatalos indok az lehetett, hogy találat/sérülés esetén széttelepítve nagyobb valószínűséggel marad legalább az egyik hajtómű működőképes?
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and fip7
(Csak spekulálok, de lehet ez is olyan, mint az a szólás, mely szerint " A teve egy , amit egy bizottság tervezett". A egyik ülésen hoztak egy szabályt, hogy bizony minden legyen kéthajtóműves, a redundancia miatt;, egy ettől teljesen független ülésen pedig valakik azt dötötték el, hogy a hajtóműveket tessék széttelepíteni, hogy találat esetén csak egy sérüljön. A kivitelező meg azt kell csinálja, ami a papíron van)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and aamen
Ezt hogy érted? Mi felelőtlenség van egy kiképzésben? Vagy háború idején felelőtlen dolog a kiképzési repülés?

Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést. Főleg egy olyan országban, ahol van bőven üres placc. Lakott terület felett még jó pilótákkal, jó karbantartás mellett se vicces a dolog, nem hogy "kezdőkkel".

(Csak spekulálok, de lehet ez is olyan, mint az a szólás, mely szerint " A teve egy , amit egy bizottság tervezett". A egyik ülésen hoztak egy szabályt, hogy bizony minden legyen kéthajtóműves, a redundancia miatt;, egy ettől teljesen független ülésen pedig valakik azt dötötték el, hogy a hajtóműveket tessék széttelepíteni, hogy találat esetén csak egy sérüljön. A kivitelező meg azt kell csinálja, ami a papíron van)

Meg ugye fejlesztésnél nem ütött ki a dolog, hogy amikor kipróbálták(?) az egyhajtóműves repülést, akkor azt tapasztalták, hogy nem sok biztonságot ad a két hajtómű ha széttelepítik?
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)
Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést. Főleg egy olyan országban, ahol van bőven üres placc. Lakott terület felett még jó pilótákkal, jó karbantartás mellett se vicces a dolog, nem hogy "kezdőkkel".
Kecsó pályairánya is a város széle felett megy és a jellemző az ÉNY-i szél.
Nellis AFB-t inkább meg se nézd, mert infarktust kapsz.
N+1 katonai reptér pályairánya vezet lakott terület fölé.

De amúgy Ferihegynél is szerinted hova zuhanna gép nagy gebasz esetén?
A Concorde hová zuhant le?

Ez nem "hülyék és felelőtlenek az oroszok" esete.
A városok körbenőtték a reptereket. Ennyi.
Meg ugye fejlesztésnél nem ütött ki a dolog, hogy amikor kipróbálták(?) az egyhajtóműves repülést, akkor azt tapasztalták, hogy nem sok biztonságot ad a két hajtómű ha széttelepítik?
Az F119/F135 hajtómű megjelenése előtt 12-13 tonna feletti üres tömegű vadászgépnél nem volt opció az egy hajtómű. Vagy akkor búcsút inthettél a klasszis repteljesítménynek. A szovjet egyhajtóműves AL-31-es gép talán 1 tonna lett volna asszem.

De az F-35-mél segít a belső tér, hogy ez ne okozzon erőtlenséget.
De egy mezei 4. gen vadászgép AG konfigban erőlködött volna egyhajtóművesen.
Az F-16XL is F110-GE hajtóművel se lett volna egy nagy eresztés.
 
Elszállítják a Szu-34 roncsait

13 enber halt meg, köztük 3 gyerek
 
Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést.
Magyarországon minden kiképzést lakott terület felett tartanak, annyira sűrű a lakott települések hálózata. Az, hogy a leszállóirány lakott terület felett van, az ugyanaz, mint Budapesten. Itt egy milliós nagyváros, egy ország fővárosa felett van a leszállóirány.
Lehet nézegetni a Jeszk-i térképet és utólag okoskodni, hogy hogyan adta volna ki a dolog áldozatok nélkül, de amikor ott fent egy gépszemélyzet döntési helyzetbe kerül egy stersszes szituációban, amikor még van esélye a hajtóműhibás géppel hazaérni, akkor a lehető legrövidebb útvonalon és irányon állnak rá a pályára. Ami itt, ebben az esetben egy lakótelep felett vezetett el.
Persze, jobb lett volna keresztből bejönni, mert akkor a gép a lakatlan szántóföldek felől érkezik be, de a pályairányra keresztbe. És ki az az elmebeteg, aki egy még épp, hogy repülőképes, de talán megmenthető géppel a pályairányra merőlegesen jönne be kényszerleszállni?
Maradt az egyetlen mód, a lakóövezet felől, mert akkor összejöhetett volna a kényszerleszállás. Nem jött össze, sajnos a házakra esett a gép.
 
A városok körbenőtték a reptereket. Ennyi.
Így van, az urbanizáció a legfőbb probléma. A repülőtérnek pedig egyszerűen nincs hova mennie, nem tud összepakolni és nyílt mezőre költözni.
A szovjet években külön engedély nélkül semmit sem lehetett építeni a repülőtér övezetében, de az elmúlt 30 évben a repülőterek valójában a városon belül találták magukat. Ez nem csak az orosz nagyvárosokban történik, hanem az olyan kisvárosokban is, mint Jejszk.
 
Valahogy nem áll össze a fejemben a kép, mert nekem az van meg, hogy minden új orosz gép kéthajtóműves évtizedek óta, hogyha az egyik kiesne, legyen tartalék. De ha repülhetetlen a gép ilyen helyzetben, akkor nem sok értelme van a dolognak. o_O

Gondolom nem a potenciális vektorálás miatt lett ez a kialakítás, hiszen még a MiG-29/Szu-27 fejlesztésénél dőlt el a dizájn, akkor pedig szerintem még nem volt reálisan tervben a TVC.

Ezek szerint a hivatalos indok az lehetett, hogy találat/sérülés esetén széttelepítve nagyobb valószínűséggel marad legalább az egyik hajtómű működőképes?
A probléma az volt, hogy a gép egyik hajtómüve felszálláskor gyulladt ki. Ha a gép elérte volna a megfelelő magasságot, tehát nagy magasságban van, és már elérte a szükséges sebességet, akkor tűz esetén a tűzoltó rendszer aktiválódik. Ezután folytathatja a repülést a második hajtómüvel. De még akkor is, ha egyik hajtómű sem működik megfelelően, a pilóták elérhetik a repülőteret, vagy egy üres lakatlan területet ha az a közelben van.
 
A probléma az volt, hogy a gép egyik hajtómüve felszálláskor gyulladt ki. Ha a gép elérte volna a megfelelő magasságot, tehát nagy magasságban van, és már elérte a szükséges sebességet, akkor tűz esetén a tűzoltó rendszer aktiválódik. Ezután folytathatja a repülést a második hajtómüvel. De még akkor is, ha egyik hajtómű sem működik megfelelően, a pilóták elérhetik a repülőteret, vagy egy üres lakatlan területet ha az a közelben van.
A tűzoltórendszer működése nem magasságfüggő, a működtetése eleve történhet manuálisan a személyzet hatására is. Ha felszállás közben gyulladtak ki és a visszaforduláskor az amúgy telitankolt nehéz géppel nem érték el a pályát, akkor is két dolgot látok:
  • Vészhelyzetben, egyetlen megmaradt hajtóművel ez a gép nem biztonágosabb, mint hajtóművek nélkül. Bármitől is gyulladt ki a hajtómű, a gépen levő tűz az egész repülőgépre nézve végzetes hatású
  • A reptér körüli urbanizáció nem sok esélyt ad a személyzetnek vészhelyzet esetén, hogy csak a saját problémájára koncentrálhasson. Hozzáteszem, a képeken látható panelház nem tűnt annyira újépítésűnek, nekem inkább szovjet időkbelinek tűnik. De tévedhetek.