Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
(Csak spekulálok, de lehet ez is olyan, mint az a szólás, mely szerint " A teve egy , amit egy bizottság tervezett". A egyik ülésen hoztak egy szabályt, hogy bizony minden legyen kéthajtóműves, a redundancia miatt;, egy ettől teljesen független ülésen pedig valakik azt dötötték el, hogy a hajtóműveket tessék széttelepíteni, hogy találat esetén csak egy sérüljön. A kivitelező meg azt kell csinálja, ami a papíron van)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and aamen

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 395
8 606
113
Ezt hogy érted? Mi felelőtlenség van egy kiképzésben? Vagy háború idején felelőtlen dolog a kiképzési repülés?

Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést. Főleg egy olyan országban, ahol van bőven üres placc. Lakott terület felett még jó pilótákkal, jó karbantartás mellett se vicces a dolog, nem hogy "kezdőkkel".

(Csak spekulálok, de lehet ez is olyan, mint az a szólás, mely szerint " A teve egy , amit egy bizottság tervezett". A egyik ülésen hoztak egy szabályt, hogy bizony minden legyen kéthajtóműves, a redundancia miatt;, egy ettől teljesen független ülésen pedig valakik azt dötötték el, hogy a hajtóműveket tessék széttelepíteni, hogy találat esetén csak egy sérüljön. A kivitelező meg azt kell csinálja, ami a papíron van)

Meg ugye fejlesztésnél nem ütött ki a dolog, hogy amikor kipróbálták(?) az egyhajtóműves repülést, akkor azt tapasztalták, hogy nem sok biztonságot ad a két hajtómű ha széttelepítik?
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)
M

molnibalage

Guest
Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést. Főleg egy olyan országban, ahol van bőven üres placc. Lakott terület felett még jó pilótákkal, jó karbantartás mellett se vicces a dolog, nem hogy "kezdőkkel".
Kecsó pályairánya is a város széle felett megy és a jellemző az ÉNY-i szél.
Nellis AFB-t inkább meg se nézd, mert infarktust kapsz.
N+1 katonai reptér pályairánya vezet lakott terület fölé.

De amúgy Ferihegynél is szerinted hova zuhanna gép nagy gebasz esetén?
A Concorde hová zuhant le?

Ez nem "hülyék és felelőtlenek az oroszok" esete.
A városok körbenőtték a reptereket. Ennyi.
Meg ugye fejlesztésnél nem ütött ki a dolog, hogy amikor kipróbálták(?) az egyhajtóműves repülést, akkor azt tapasztalták, hogy nem sok biztonságot ad a két hajtómű ha széttelepítik?
Az F119/F135 hajtómű megjelenése előtt 12-13 tonna feletti üres tömegű vadászgépnél nem volt opció az egy hajtómű. Vagy akkor búcsút inthettél a klasszis repteljesítménynek. A szovjet egyhajtóműves AL-31-es gép talán 1 tonna lett volna asszem.

De az F-35-mél segít a belső tér, hogy ez ne okozzon erőtlenséget.
De egy mezei 4. gen vadászgép AG konfigban erőlködött volna egyhajtóművesen.
Az F-16XL is F110-GE hajtóművel se lett volna egy nagy eresztés.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 205
113
Elszállítják a Szu-34 roncsait

13 enber halt meg, köztük 3 gyerek
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést.
Magyarországon minden kiképzést lakott terület felett tartanak, annyira sűrű a lakott települések hálózata. Az, hogy a leszállóirány lakott terület felett van, az ugyanaz, mint Budapesten. Itt egy milliós nagyváros, egy ország fővárosa felett van a leszállóirány.
Lehet nézegetni a Jeszk-i térképet és utólag okoskodni, hogy hogyan adta volna ki a dolog áldozatok nélkül, de amikor ott fent egy gépszemélyzet döntési helyzetbe kerül egy stersszes szituációban, amikor még van esélye a hajtóműhibás géppel hazaérni, akkor a lehető legrövidebb útvonalon és irányon állnak rá a pályára. Ami itt, ebben az esetben egy lakótelep felett vezetett el.
Persze, jobb lett volna keresztből bejönni, mert akkor a gép a lakatlan szántóföldek felől érkezik be, de a pályairányra keresztbe. És ki az az elmebeteg, aki egy még épp, hogy repülőképes, de talán megmenthető géppel a pályairányra merőlegesen jönne be kényszerleszállni?
Maradt az egyetlen mód, a lakóövezet felől, mert akkor összejöhetett volna a kényszerleszállás. Nem jött össze, sajnos a házakra esett a gép.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 205
113
A városok körbenőtték a reptereket. Ennyi.
Így van, az urbanizáció a legfőbb probléma. A repülőtérnek pedig egyszerűen nincs hova mennie, nem tud összepakolni és nyílt mezőre költözni.
A szovjet években külön engedély nélkül semmit sem lehetett építeni a repülőtér övezetében, de az elmúlt 30 évben a repülőterek valójában a városon belül találták magukat. Ez nem csak az orosz nagyvárosokban történik, hanem az olyan kisvárosokban is, mint Jejszk.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 205
113
Valahogy nem áll össze a fejemben a kép, mert nekem az van meg, hogy minden új orosz gép kéthajtóműves évtizedek óta, hogyha az egyik kiesne, legyen tartalék. De ha repülhetetlen a gép ilyen helyzetben, akkor nem sok értelme van a dolognak. o_O

Gondolom nem a potenciális vektorálás miatt lett ez a kialakítás, hiszen még a MiG-29/Szu-27 fejlesztésénél dőlt el a dizájn, akkor pedig szerintem még nem volt reálisan tervben a TVC.

Ezek szerint a hivatalos indok az lehetett, hogy találat/sérülés esetén széttelepítve nagyobb valószínűséggel marad legalább az egyik hajtómű működőképes?
A probléma az volt, hogy a gép egyik hajtómüve felszálláskor gyulladt ki. Ha a gép elérte volna a megfelelő magasságot, tehát nagy magasságban van, és már elérte a szükséges sebességet, akkor tűz esetén a tűzoltó rendszer aktiválódik. Ezután folytathatja a repülést a második hajtómüvel. De még akkor is, ha egyik hajtómű sem működik megfelelően, a pilóták elérhetik a repülőteret, vagy egy üres lakatlan területet ha az a közelben van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
A probléma az volt, hogy a gép egyik hajtómüve felszálláskor gyulladt ki. Ha a gép elérte volna a megfelelő magasságot, tehát nagy magasságban van, és már elérte a szükséges sebességet, akkor tűz esetén a tűzoltó rendszer aktiválódik. Ezután folytathatja a repülést a második hajtómüvel. De még akkor is, ha egyik hajtómű sem működik megfelelően, a pilóták elérhetik a repülőteret, vagy egy üres lakatlan területet ha az a közelben van.
A tűzoltórendszer működése nem magasságfüggő, a működtetése eleve történhet manuálisan a személyzet hatására is. Ha felszállás közben gyulladtak ki és a visszaforduláskor az amúgy telitankolt nehéz géppel nem érték el a pályát, akkor is két dolgot látok:
  • Vészhelyzetben, egyetlen megmaradt hajtóművel ez a gép nem biztonágosabb, mint hajtóművek nélkül. Bármitől is gyulladt ki a hajtómű, a gépen levő tűz az egész repülőgépre nézve végzetes hatású
  • A reptér körüli urbanizáció nem sok esélyt ad a személyzetnek vészhelyzet esetén, hogy csak a saját problémájára koncentrálhasson. Hozzáteszem, a képeken látható panelház nem tűnt annyira újépítésűnek, nekem inkább szovjet időkbelinek tűnik. De tévedhetek.
 

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
Arról van valakinek kész statisztikája, hogy a Szu-27/3x típusoknál milyen arányban sikerült a visszatérés egy hajtómű kiesése után?
 
M

molnibalage

Guest
Arról van valakinek kész statisztikája, hogy a Szu-27/3x típusoknál milyen arányban sikerült a visszatérés egy hajtómű kiesése után?
99,9999%-ra veszem, hogy senkinek. Ilyet még a USAF oldalán se találnál. Az F-15 írásomban a 2000 utáni összes F-15 mishap benne van. Alig volt hajtóműhiba, ami volt, egy része annak is földön.

Szerintem egy 100k órára eső mishapot sem ásna elő itt senki.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
Ezt hogy érted? Mi felelőtlenség van egy kiképzésben? Vagy háború idején felelőtlen dolog a kiképzési repülés?

Irracionális a műveleti területen, közvetlen közelében a kiképzési repülés. Ezeket máshol, a békésebb hátországban célszerű végrehajtani.
Mátcsak a légi helyzet (saját -idegen azonosítás, folyó műveletek irányítása, stb.) miatt is.
Csak fontos azt a látszatot kelteni, hogy minden rendben van az Azovi tenger felett.

Akkor is inkább terelnek, ha egyébként egy harci bevetésről visszatérő gép technikai meghibásodása volt az ok.
Szerintem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Irracionális a műveleti területen, közvetlen közelében a kiképzési repülés. Ezeket máshol, a békésebb hátországban célszerű végrehajtani.
Mátcsak a légi helyzet (saját -idegen azonosítás, folyó műveletek irányítása, stb.) miatt is.
Csak fontos azt a látszatot kelteni, hogy minden rendben van az Azovi tenger felett.

Akkor is inkább terelnek, ha egyébként egy harci bevetésről visszatérő gép technikai meghibásodása volt az ok.
Szerintem.
Lezuhant egy lakóházra. Értem én, hogy csak mert oroszok, ezért gonoszok, mert így születtek, meg ez benne van az orosz genetikában, de ettől még nem biztos, hogy automatikusan terelnek, meg sunyítanak, rosszban sántikálnak, meg hazudoznak.
A háborús fronthoz közel az, hogy "kiképzési repülés" az lényegében akármit is jelenthet. Egyátalán nem biztos, hogy békés iskolakörözgetést kell ezalatt érteni. Azt az orosz is a másodvonalas alakulatoknál végzi.
Lefordítom: Ha fegyvertelen volt, valószínű berepülésre szállt fel, de ezt nem kötik se az ukránok, se a NATO orrára. Ha az ukránok szállnának fel hasonló céllal, ők is csak annyit kommunikálnának, hogy "kiképzési repülés".
Hazudnak? Terelnek? Gonoszok? Nem, csak dezinformálnak, mert háború van.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
Lezuhant egy lakóházra. Értem én, hogy csak mert oroszok, ezért gonoszok, mert így születtek, meg ez benne van az orosz genetikában, de ettől még nem biztos, hogy automatikusan terelnek, meg sunyítanak, rosszban sántikálnak, meg hazudoznak.
A háborús fronthoz közel az, hogy "kiképzési repülés" az lényegében akármit is jelenthet. Egyátalán nem biztos, hogy békés iskolakörözgetést kell ezalatt érteni. Azt az orosz is a másodvonalas alakulatoknál végzi.
Lefordítom: Ha fegyvertelen volt, valószínű berepülésre szállt fel, de ezt nem kötik se az ukránok, se a NATO orrára. Ha az ukránok szállnának fel hasonló céllal, ők is csak annyit kommunikálnának, hogy "kiképzési repülés".
Hazudnak? Terelnek? Gonoszok? Nem, csak dezinformálnak, mert háború van.

Senki nem mondta, hogy az ukrán nem ezt csinálná.
De ez ruszki gép veszteség.
:)
Nem kell mindjárt ideológiát gyártani mögé.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 205
113
Egyedülálló videó jelent meg a Szu-34 jejszki lezuhanásáról!

Látható, hogyan katapultak a pilóták az utolsó pillanatban.

Emlékezzünk vissza, hogy október 17-én este Jejszkben egy Szu-34-es vadászgép lezuhant egy lakónegyedben, ami tűzhöz vezetett egy lakóházban. A tűz 2 ezer négyzetméteren terjedt ki.

Az incidens áldozata 15 ember volt, közülük hárman gyerekek. 43 a sebesültek száma, köztük 9 gyerek.

 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 205
113
Megállapították a Szu-34 lezuhanásának okát:

Mint a rendfenntartó szervek beszámoltak róla, a gép felszállásakor két sirály szállt be a hajtóművekbe – a madarak maradványait a Szu-34-es roncsait vizsgálva találták meg a szakemberek. Ennek következtében az egyik hajtómű kigyulladt, ami a Szu-34 lezuhanásához vezetett.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 621
8 936
113
Lezuhant egy lakóházra. Értem én, hogy csak mert oroszok, ezért gonoszok, mert így születtek, meg ez benne van az orosz genetikában, de ettől még nem biztos, hogy automatikusan terelnek, meg sunyítanak, rosszban sántikálnak, meg hazudoznak.
A háborús fronthoz közel az, hogy "kiképzési repülés" az lényegében akármit is jelenthet. Egyátalán nem biztos, hogy békés iskolakörözgetést kell ezalatt érteni. Azt az orosz is a másodvonalas alakulatoknál végzi.
Lefordítom: Ha fegyvertelen volt, valószínű berepülésre szállt fel, de ezt nem kötik se az ukránok, se a NATO orrára. Ha az ukránok szállnának fel hasonló céllal, ők is csak annyit kommunikálnának, hogy "kiképzési repülés".
Hazudnak? Terelnek? Gonoszok? Nem, csak dezinformálnak, mert háború van.

Lehet,hogy rosszul,de én úgy tudom,hogy olyan,hogy "fegyvertelen gép" nem létezik. Mármint olyan esetben, ha a gép rendelkezik beépített fedélzeti géppuskával vagy gépágyúval. Mert amennyiben van a gépnek fedélzeti géppuskája/gépágyúja, akkor az minden esetben töltve van. Függetlenül attól, hogy iskolaköröznek, harcolni mennek, útvonalat repülnek, vagy éppen egy hazai/külföldi repülőnapon bemutatót repülnek vele.
A Szu-34-es pedig rendelkezik fedélzeti gépágyúval, és abban a videóban is, ahol a lakók kérdezgetik az egyik katapultált, betonon fekvő hajózót, időközönként hangos, lövés szerű hangokat hallani. Szerintem a gépágyú lőszerei robbannak fel éppen, egyesével a tűzben.