Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Ismét elkezdték a buta bombákat használni a Szu-34-en. Legutóbb 36 darab FAB-500-ast dobtak le a Herszoni fronton.

r_nqbi0OkHg.jpg


4EJL_DmNHGw.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
2022. október 17-én a Déli Katonai Körzet katonai repülőteréről egy kiképzőrepülésre való repülés közben lezuhant egy Szu-34-es frontbombázó. A gép Jejszk városában zuhant le. A katapultált pilóták beszámolója szerint a katasztrófát az egyik hajtómű felszállás közbeni kigyulladása okozta. A Szu-34-es lezuhanásának helyén, az egyik lakónegyed udvarán a repülőgép üzemanyaga kigyulladt.

Védelmi minisztérium

8wVDQnRfqdE.jpg




 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
A zuhanás pillanata:


Az egyik katapultált pilóta ejtőernyője

1000 mhiányzott, hogy biztonságos helyre vigyék a gépet, sajnos nemjött össze. Eddig 10 halottról érkezett hír,ami nőni fog sajnos, tekintettel arra, hogy a teljes lakóház kigyulladt.
0dUgxwKWj1o.jpg

A kifutó és a lakónegyedek elhelyezkedése nem túl bizalomgerjesztő. Lehet hogy kódolva volt, hogy egyszer bekövetkezik egy ilyen baleset. Úgy említik kiképzés volt. Hát nem tudom, lehet fedősztori. Mert felelőtlenségnek tűnne egy kiképzés pont ilyen környezetben.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
A kifutó és a lakónegyedek elhelyezkedése nem túl bizalomgerjesztő. Lehet hogy kódolva volt, hogy egyszer bekövetkezik egy ilyen baleset. Úgy említik kiképzés volt. Hát nem tudom, lehet fedősztori. Mert felelőtlenségnek tűnne egy kiképzés pont ilyen környezetben.
Ezt hogy érted? Mi felelőtlenség van egy kiképzésben? Vagy háború idején felelőtlen dolog a kiképzési repülés?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Én nem ismerem a körülményeket, de valahogy nem jön át a széttelepített kéthajtóműves orosz dizájn jobb baleseti statisztikája.
Nem látom, hogy a MiG-29-esek, vagy a Szu-27-es leszármazottak annyival jobban muzsikálnának, mint mondjuk a Szu-24-es, vagy a MiG-31-es, ami az F-15-öshöz, F-18-ashoz, vagy F-22-eshez hasonlóan közvetlenül egymás mellé beépített hajtóművekkel repül. Persze, ezzel a nagy erőkarral elegánsan meg lehetett oldani a Csepkin-féle tolóerő vektorálást két, V alakban dolgozó tengelyű, de csak egy síkban mozgó fúvócsővel, de ezek is csak együtt használva érik el hatásukat, egy hajtómű kiesése esetén pedig inkább átok, mint áldás ez a módszer.
Az indiaiaknál számos Szu-30MKI esett le és egy szíriai orosz Szu-30SzM se tudott visszatérni a bázisára, mikor madárrajjal ütközött. Viszont az ilyen kialakítás miatt nincs normális stealth kialakítása és fegyvertere a Szu-57-esnek se.

Ha igazak a jelentések, ez a Szu-34-es is egy hajtómű kiesése miatt lezuhant, mint a nyeletlen balta. Eltalálták? Simán lehet, hogy a hajtómű kiesése már csak a kisebbik gond volt. Nálunk, amikor bemutatórepülés gyakorlása közben robbant szét az egyik hajtómű, az a tény, hogy a pilóta esetleg mégem a megfelelő hajtóműre nyomta rá a tűzoltást, nem számított már. Ugyanis, a hajtómű szétrepülése miatt az egész gép is kigyulladt: Az a gép egy darab jó hajtóművel se jutott volna messzebb. Hiába volt a 29-esen kellően széttelepíteve a két hajtómű.
 

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
Én nem ismerem a körülményeket, de valahogy nem jön át a széttelepített kéthajtóműves orosz dizájn jobb baleseti statisztikája.
Nem látom, hogy a MiG-29-esek, vagy a Szu-27-es leszármazottak annyival jobban muzsikálnának, mint mondjuk a Szu-24-es, vagy a MiG-31-es, ami az F-15-öshöz, F-18-ashoz, vagy F-22-eshez hasonlóan közvetlenül egymás mellé beépített hajtóművekkel repül. Persze, ezzel a nagy erőkarral elegánsan meg lehetett oldani a Csepkin-féle tolóerő vektorálást két, V alakban dolgozó tengelyű, de csak egy síkban mozgó fúvócsővel, de ezek is csak együtt használva érik el hatásukat, egy hajtómű kiesése esetén pedig inkább átok, mint áldás ez a módszer.
Az indiaiaknál számos Szu-30MKI esett le és egy szíriai orosz Szu-30SzM se tudott visszatérni a bázisára, mikor madárrajjal ütközött. Viszont az ilyen kialakítás miatt nincs normális stealth kialakítása és fegyvertere a Szu-57-esnek se.

Ha igazak a jelentések, ez a Szu-34-es is egy hajtómű kiesése miatt lezuhant, mint a nyeletlen balta. Eltalálták? Simán lehet, hogy a hajtómű kiesése már csak a kisebbik gond volt. Nálunk, amikor bemutatórepülés gyakorlása közben robbant szét az egyik hajtómű, az a tény, hogy a pilóta esetleg mégem a megfelelő hajtóműre nyomta rá a tűzoltást, nem számított már. Ugyanis, a hajtómű szétrepülése miatt az egész gép is kigyulladt: Az a gép egy darab jó hajtóművel se jutott volna messzebb. Hiába volt a 29-esen kellően széttelepíteve a két hajtómű.
Valahogy nem áll össze a fejemben a kép, mert nekem az van meg, hogy minden új orosz gép kéthajtóműves évtizedek óta, hogyha az egyik kiesne, legyen tartalék. De ha repülhetetlen a gép ilyen helyzetben, akkor nem sok értelme van a dolognak. o_O

Gondolom nem a potenciális vektorálás miatt lett ez a kialakítás, hiszen még a MiG-29/Szu-27 fejlesztésénél dőlt el a dizájn, akkor pedig szerintem még nem volt reálisan tervben a TVC.

Ezek szerint a hivatalos indok az lehetett, hogy találat/sérülés esetén széttelepítve nagyobb valószínűséggel marad legalább az egyik hajtómű működőképes?
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and fip7

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
(Csak spekulálok, de lehet ez is olyan, mint az a szólás, mely szerint " A teve egy , amit egy bizottság tervezett". A egyik ülésen hoztak egy szabályt, hogy bizony minden legyen kéthajtóműves, a redundancia miatt;, egy ettől teljesen független ülésen pedig valakik azt dötötték el, hogy a hajtóműveket tessék széttelepíteni, hogy találat esetén csak egy sérüljön. A kivitelező meg azt kell csinálja, ami a papíron van)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and aamen

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Ezt hogy érted? Mi felelőtlenség van egy kiképzésben? Vagy háború idején felelőtlen dolog a kiképzési repülés?

Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést. Főleg egy olyan országban, ahol van bőven üres placc. Lakott terület felett még jó pilótákkal, jó karbantartás mellett se vicces a dolog, nem hogy "kezdőkkel".

(Csak spekulálok, de lehet ez is olyan, mint az a szólás, mely szerint " A teve egy , amit egy bizottság tervezett". A egyik ülésen hoztak egy szabályt, hogy bizony minden legyen kéthajtóműves, a redundancia miatt;, egy ettől teljesen független ülésen pedig valakik azt dötötték el, hogy a hajtóműveket tessék széttelepíteni, hogy találat esetén csak egy sérüljön. A kivitelező meg azt kell csinálja, ami a papíron van)

Meg ugye fejlesztésnél nem ütött ki a dolog, hogy amikor kipróbálták(?) az egyhajtóműves repülést, akkor azt tapasztalták, hogy nem sok biztonságot ad a két hajtómű ha széttelepítik?
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)
M

molnibalage

Guest
Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést. Főleg egy olyan országban, ahol van bőven üres placc. Lakott terület felett még jó pilótákkal, jó karbantartás mellett se vicces a dolog, nem hogy "kezdőkkel".
Kecsó pályairánya is a város széle felett megy és a jellemző az ÉNY-i szél.
Nellis AFB-t inkább meg se nézd, mert infarktust kapsz.
N+1 katonai reptér pályairánya vezet lakott terület fölé.

De amúgy Ferihegynél is szerinted hova zuhanna gép nagy gebasz esetén?
A Concorde hová zuhant le?

Ez nem "hülyék és felelőtlenek az oroszok" esete.
A városok körbenőtték a reptereket. Ennyi.
Meg ugye fejlesztésnél nem ütött ki a dolog, hogy amikor kipróbálták(?) az egyhajtóműves repülést, akkor azt tapasztalták, hogy nem sok biztonságot ad a két hajtómű ha széttelepítik?
Az F119/F135 hajtómű megjelenése előtt 12-13 tonna feletti üres tömegű vadászgépnél nem volt opció az egy hajtómű. Vagy akkor búcsút inthettél a klasszis repteljesítménynek. A szovjet egyhajtóműves AL-31-es gép talán 1 tonna lett volna asszem.

De az F-35-mél segít a belső tér, hogy ez ne okozzon erőtlenséget.
De egy mezei 4. gen vadászgép AG konfigban erőlködött volna egyhajtóművesen.
Az F-16XL is F110-GE hajtóművel se lett volna egy nagy eresztés.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Elszállítják a Szu-34 roncsait

13 enber halt meg, köztük 3 gyerek
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Az hogy lakott terület felett tartanak kiképzést.
Magyarországon minden kiképzést lakott terület felett tartanak, annyira sűrű a lakott települések hálózata. Az, hogy a leszállóirány lakott terület felett van, az ugyanaz, mint Budapesten. Itt egy milliós nagyváros, egy ország fővárosa felett van a leszállóirány.
Lehet nézegetni a Jeszk-i térképet és utólag okoskodni, hogy hogyan adta volna ki a dolog áldozatok nélkül, de amikor ott fent egy gépszemélyzet döntési helyzetbe kerül egy stersszes szituációban, amikor még van esélye a hajtóműhibás géppel hazaérni, akkor a lehető legrövidebb útvonalon és irányon állnak rá a pályára. Ami itt, ebben az esetben egy lakótelep felett vezetett el.
Persze, jobb lett volna keresztből bejönni, mert akkor a gép a lakatlan szántóföldek felől érkezik be, de a pályairányra keresztbe. És ki az az elmebeteg, aki egy még épp, hogy repülőképes, de talán megmenthető géppel a pályairányra merőlegesen jönne be kényszerleszállni?
Maradt az egyetlen mód, a lakóövezet felől, mert akkor összejöhetett volna a kényszerleszállás. Nem jött össze, sajnos a házakra esett a gép.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
A városok körbenőtték a reptereket. Ennyi.
Így van, az urbanizáció a legfőbb probléma. A repülőtérnek pedig egyszerűen nincs hova mennie, nem tud összepakolni és nyílt mezőre költözni.
A szovjet években külön engedély nélkül semmit sem lehetett építeni a repülőtér övezetében, de az elmúlt 30 évben a repülőterek valójában a városon belül találták magukat. Ez nem csak az orosz nagyvárosokban történik, hanem az olyan kisvárosokban is, mint Jejszk.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Valahogy nem áll össze a fejemben a kép, mert nekem az van meg, hogy minden új orosz gép kéthajtóműves évtizedek óta, hogyha az egyik kiesne, legyen tartalék. De ha repülhetetlen a gép ilyen helyzetben, akkor nem sok értelme van a dolognak. o_O

Gondolom nem a potenciális vektorálás miatt lett ez a kialakítás, hiszen még a MiG-29/Szu-27 fejlesztésénél dőlt el a dizájn, akkor pedig szerintem még nem volt reálisan tervben a TVC.

Ezek szerint a hivatalos indok az lehetett, hogy találat/sérülés esetén széttelepítve nagyobb valószínűséggel marad legalább az egyik hajtómű működőképes?
A probléma az volt, hogy a gép egyik hajtómüve felszálláskor gyulladt ki. Ha a gép elérte volna a megfelelő magasságot, tehát nagy magasságban van, és már elérte a szükséges sebességet, akkor tűz esetén a tűzoltó rendszer aktiválódik. Ezután folytathatja a repülést a második hajtómüvel. De még akkor is, ha egyik hajtómű sem működik megfelelően, a pilóták elérhetik a repülőteret, vagy egy üres lakatlan területet ha az a közelben van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
A probléma az volt, hogy a gép egyik hajtómüve felszálláskor gyulladt ki. Ha a gép elérte volna a megfelelő magasságot, tehát nagy magasságban van, és már elérte a szükséges sebességet, akkor tűz esetén a tűzoltó rendszer aktiválódik. Ezután folytathatja a repülést a második hajtómüvel. De még akkor is, ha egyik hajtómű sem működik megfelelően, a pilóták elérhetik a repülőteret, vagy egy üres lakatlan területet ha az a közelben van.
A tűzoltórendszer működése nem magasságfüggő, a működtetése eleve történhet manuálisan a személyzet hatására is. Ha felszállás közben gyulladtak ki és a visszaforduláskor az amúgy telitankolt nehéz géppel nem érték el a pályát, akkor is két dolgot látok:
  • Vészhelyzetben, egyetlen megmaradt hajtóművel ez a gép nem biztonágosabb, mint hajtóművek nélkül. Bármitől is gyulladt ki a hajtómű, a gépen levő tűz az egész repülőgépre nézve végzetes hatású
  • A reptér körüli urbanizáció nem sok esélyt ad a személyzetnek vészhelyzet esetén, hogy csak a saját problémájára koncentrálhasson. Hozzáteszem, a képeken látható panelház nem tűnt annyira újépítésűnek, nekem inkább szovjet időkbelinek tűnik. De tévedhetek.