• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 642
77 613
113
Inkább úgy mondanám, hogy egy 450-550db-os megrendelést azért tudtak volna olyan tempóban teljesíteni, ahogy a koreaiak, Ugyebár az első 180 harckocsit koreai is csak 2025-ig ígéri. Azaz éves szinten 45db-ról beszélünk. Persze a koreaiknak megvolt az az előnye, hogy volt készen egy nagyobb tétel, de azért a lengyelek is kerülgetnek már mindenkit vagy 2015-16 óta. Ha akkor elszánják magukat, lehet, hogy mostanra full Leopard 2-es (vagy éppen K2-es) flottával rendelkeznek. Pedig volt nekik minden ajánlgatva, de nekik egyik sem volt elég jó. Kevés pénzért kellett volna nekik MINDEN IS, meg még náluk is gyártva.
A K2 már akkor is egy baromi jó ötlet lehetett volna, már csak a Leo 2-eseikel egyívású hajtás miatt is. Már akkor is mindent is adtak volna a koreaiak neki. Mégis, csak arról szólt minden, hogy gyakorlatilag vadászkutyákkal végigkerestették a kontinenst használt A4-ekért, mert azok olcsók lettek volna (szerintük), és a saját ipari bázison megoldották volna a felújítást - meglévő technológiai alapon. Pedig ha csak abba gondoltak volna bele, hogyha le is húzzák a budin a meglévő license-eiket, és átállnak K2-re, akkor is ugyan azok a gyárak (Bumar-Labedy) csinálták volna, amelyek a Leo felújítgatásokat, csak új eszközökkel.
A németekre visszatérve:
Ha azt nézzük, hogy a PUMA kapacitásai rövidesen felszabadulnak, valamint lassan elkészül a BW A7V-i is, akkor azt mondanám, hogy akár csak a lengyel ipar minimális bevonásával is, megoldható lett volna ebben a tempóban való szállítás Leopardból is, csak akkor időben kellett volna dönteni.
Ne feledjük az új testek Görögországban készülnek - persze tudnának otthon is, de minek, ha olcsóbban megvan a görögöktől. Tehát szerintem lettek volna szabad kapacitások - legalább is annyi biztosan, hogy akár a lengyel beszállítók bevonásával ezt a tempót hozzák.
Már ha annak idején lett volna valós igény. De nem volt. Fogtechnika volt. És ez szerintem rá is nyomta a bélyegét a lengyel-német viszonyra harckocsibeszerzés/felújítás terén.
Pedig, szerintem egyértelmű, hogy ha befut a KMW-hez egy 500db-os megrendelés, akkor ott azért mindent megtettek volna az időben történő szállításhoz.
Nem, mert leépítettek minden kapacitást. Lehet évi 100 Leopard 2-t gyártani, mert nem egy olyan bonyolult dolog, hogy ne menne, csak ha évi 20db-ra vagy berendezkedve akkor csak 20 tudsz gyártani.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 583
46 661
113
A mostani 44 még semmit sem csúszik, mert 23-tól ígérték a szállítást.
25-ig jön papíron a miénk, utána nincs új rendelés. Tárgyalás alatt 44-44 Csehszlovák meg ugyanennyire pályáztak a norvegoknál.
Az a helyzet, hogy a KMW-nek és úgy en bloc az egész német hadiiparnak a hátsó lábára kellene végre ágaskodnia, mert éppen azon a határon vannak, amikor a koreaiak kiéneklik a sajtot a szájukból. Az az igazság, hogy a lengyel giga megrendelés után én egy lyukas garast nem adnék az új norvég Leopardnak. Vagy pedig ott valami nagyon brutálisat kell villantani egyéb diplomáciai csatornákon, hogy ne Korea vigye el a bizniszt. (a csehszlovákok más tészta, de ott nagyobb nyomást tudnak kifejteni EU-s szinten)
Azzal, hogy a norvégok már a K9-esre lecsaptak, és a befutó giga lengyel megrendelés pedig egy gyártói kapacitás ugrást jelent. Most azt mondanám, hogy annyit fognak tudni nyomni az árakon a koreaiak, hogy a németek lesz0phatják magukat akkor sem fognak tudni jobb ajánlatot adni. Mert, hiába fasz@ tank az A7+, azonban ha annak mondjuk 60-70%-áért K2-t kapnak, akkor nincs miről beszélni. Márpedig különben is olcsóbb volt a K2, de ha megugornak egy kapacitásbővülést, akkor az olyan szinten lenyomja a költség oldalt, hogy lazán összehozhatnak egy 30%-os különbséget.
(Ez csak kombináció a részemről, de azért ez egy igen valószínű forgatókönyv.)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 642
77 613
113
Az a helyzet, hogy a KMW-nek és úgy en bloc az egész német hadiiparnak a hátsó lábára kellene végre ágaskodnia, mert éppen azon a határon vannak, amikor a koreaiak kiéneklik a sajtot a szájukból. Az az igazság, hogy a lengyel giga megrendelés után én egy lyukas garast nem adnék az új norvég Leopardnak. Vagy pedig ott valami nagyon brutálisat kell villantani egyéb diplomáciai csatornákon, hogy ne Korea vigye el a bizniszt. (a csehszlovákok más tészta, de ott nagyobb nyomást tudnak kifejteni EU-s szinten)
Azzal, hogy a norvégok már a K9-esre lecsaptak, és a befutó giga lengyel megrendelés pedig egy gyártói kapacitás ugrást jelent. Most azt mondanám, hogy annyit fognak tudni nyomni az árakon a koreaiak, hogy a németek lesz0phatják magukat akkor sem fognak tudni jobb ajánlatot adni. Mert, hiába fasz@ tank az A7+, azonban ha annak mondjuk 60-70%-áért K2-t kapnak, akkor nincs miről beszélni. Márpedig különben is olcsóbb volt a K2, de ha megugornak egy kapacitásbővülést, akkor az olyan szinten lenyomja a költség oldalt, hogy lazán összehozhatnak egy 30%-os különbséget.
(Ez csak kombináció a részemről, de azért ez egy igen valószínű forgatókönyv.)
Ezt nemm lehet 1-2 nap alatt megoldani, olcsóbb és gyorsabb volt új gyárat venni, mint egy új gyártósort üzembehelyezni...
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 583
46 661
113
Nem, mert leépítettek minden kapacitást. Lehet évi 100 Leopard 2-t gyártani, mert nem egy olyan bonyolult dolog, hogy ne menne, csak ha évi 20db-ra vagy berendezkedve akkor csak 20 tudsz gyártani.
Ok, de mennyivel bonyolultabb, mint a PUMA? Annak meg egyelőre nincs LOT 2-es megrendeleése se, vagy csak olyan mennyiségben, amit a 2 gyártó 1,5 év alatt kitol.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 642
77 613
113
Ok, de mennyivel bonyolultabb, mint a PUMA? Annak meg egyelőre nincs LOT 2-es megrendeleése se, vagy csak olyan mennyiségben, amit a 2 gyártó 1,5 év alatt kitol.
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 583
46 661
113
A lengyel beszállítók bevonása jelenleg is 3-4 (de inkább 5) év. Viszont a koreaiak otthoni kapacitásai sokkal nagyobbak a németnél.
Én arról beszélek, hogyha 2016-ban indítják el az ügyet. Vegyük csak a csövet. Ugyebár az L/44-re nemcsak license-t vettek a lengyelek, de már gyártják is.
Gondolom ha L/55-ös ágyú licensét átadják, akkor ugyan azokkal a gépekkel megoldják a saját harckocsik saját ágyúinak gyártását.
Most ugye a 100M kapcsán már megszondázták a gyártókat és azt mondták, olyan 2 év alatt fel tudnák pörgetni a termelést, csak hát ugye a BW is szarik a fejükre, meg annak idején a lengyelek is....
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 438
120 958
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
Konkrétan az acél is elég nagy probléma jelenleg az ukrán és orosz termelés kiesésével.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 985
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
de csak az a hely kína
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 583
46 661
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
Jelenleg persze, hogy nincs - legalább is Európában. Mondom 2016-ról írok.
De miből tellett volna akár a koreaiaktól is elhozni a páncél minőségű acélt. Ha a K2-nek tudnak elég acélt gyártani, akkor a németeknek is ment volna.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 642
77 613
113
Jelenleg persze, hogy nincs - legalább is Európában. Mondom 2016-ról írok.
De miből tellett volna akár a koreaiaktól is elhozni a páncél minőségű acélt. Ha a K2-nek tudnak elég acélt gyártani, akkor a németeknek is ment volna.
Hülyék lennének ladni. 2016-ban a kutya se gondolta, hogy ekkora kereslet lesz a haditechnikára.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and Wilson

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 583
46 661
113
Hülyék lennének ladni. 2016-ban a kutya se gondolta, hogy ekkora kereslet lesz a haditechnikára.
Lengyel részről a 600-800 tank igény már jóval hamarabb (de 2014-től biztosan) előállt. Mindenki tisztában volt vele, hogy a 11 zl. nem fog a naplementébe a világ végezetéig ellovagolni röhejesen modernizált T-72-essel, meg alkatrészhiányos, kanibalizálós Twardyval. Ráadásul ők az amerikai mintájú 52 hk. -s zászlóaljakban hisznek.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 642
77 613
113
Lengyel részről a 600-800 tank igény már jóval hamarabb (de 2014-től biztosan) előállt. Mindenki tisztában volt vele, hogy a 11 zl. nem fog a naplementébe a világ végezetéig ellovagolni röhejesen modernizált T-72-essel, meg alkatrészhiányos, kanibalizálós Twardyval. Ráadásul ők az amerikai mintájú 52 hk. -s zászlóaljakban hisznek.
A németek nem akarnak a lengyelekkel közösködni.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 438
120 958
113
Lengyel részről a 600-800 tank igény már jóval hamarabb (de 2014-től biztosan) előállt. Mindenki tisztában volt vele, hogy a 11 zl. nem fog a naplementébe a világ végezetéig ellovagolni röhejesen modernizált T-72-essel, meg alkatrészhiányos, kanibalizálós Twardyval. Ráadásul ők az amerikai mintájú 52 hk. -s zászlóaljakban hisznek.
Az egy dolog, de az időtávot nagymértékben kitolták volna 2030 utánig terveztek a T-72 alapú cuccokkal és ezen az változtatott csak, hogy a fél állományukat átadták az ukránoknak. (hamarason meg az egészet)
De tök feleslegesen agyalogsz 2016-on mivel 2022-van. A németek nem tudták az igényeket kielégíteni a lengyelek meg elmentek oda hol megkapták amit akartak. Mese vége.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 512
5 096
113
Nem a bonyoluoltság a lényeg, hanem a termelésszervezés. Nincs olyan a világon sehol, hogy neked egyik napról a másikra dupla annyi acél kell, mert kétszer annyi tankot akarsz gyártani mint eddig. Nem fogsz találni olyan acélművet aki képes lenne akárcsak 1-2 éven belül szállítani.
Az acél a legkevésbé probléma. A kohászatban olyan kapacitások vannak, amihez képest a harckocsi gyártáshoz szükséges mennyiség nem nagy tétel.

Egy modern durvalemez hengermű kapacitása évi 500-600 ezer tonna. Ha hatvan tonnával számolok, akkor egy év alatt legyárt 10 000 harckocsihoz elegendő acélt.

Csak viszonyításként az EU acélgyártó kapacitása kb. 150 millió tonna / év.

Nem ez a szűk keresztmetszet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 642
77 613
113
Az acél a legkevésbé probléma. A kohászatban olyan kapacitások vannak, amihez képest a harckocsi gyártáshoz szükséges mennyiség nem nagy tétel.

Egy modern durvalemez hengermű kapacitása évi 500-600 ezer tonna. Ha hatvan tonnával számolok, akkor egy év alatt legyárt 10 000 harckocsihoz elegendő acélt.

Csak viszonyításként az EU acélgyártó kapacitása kb. 150 millió tonna / év.

Nem ez a szűk keresztmetszet.
Egy példa volt az acél.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 868
4 887
113
Az A4-es leó képességeit lehet nézni a törökök szíriai kalandjában... Arra képes
Már sokadjára írod ezt a török példát: egy magányos tankot kirakni álló helyzetben a domb/hegy tetéjére céltáblának az a harckocsi harcászat minden elvével szemben áll. Ha otthagyod egyedül álló helyzetben, gyalogsági fedezet nélkül akkor persze, hogy ez történik. De ebből messzemenő következtetést nem lehet/kell levonni, főleg nem a Leopard képességeire vonatkozóan. Ebből annyi következtetést lehet levonni, hogy a hk parancsnoka egy kretén volt.