A cseheknek, szlovákoknak, magyaroknak legfőképp gyors reagálású QRA gépekre volna szüksége. Ami a riasztástól számítva a leghamarabb éri el a légi célokat, legyenek azok bármerre a 80-100 ezer négyzetkm-es légtérben.
Az offenzív csapásmérőképesség, a valódi multirole és a stealth nekünk mind csak másodlagos szerepkör.
Az ilyen kisebb és alapvetően többirányba elkötelezett, kvázi-semleges országoknak a területvédelem fő fegyvere inkább a csöves és 50-500km-es hatótávú rakéta tüzérség, a rakétás és csöves légvédelem és a nagy számú páncéltörő fegyverzet. Mivel a szlovákokal szemben mi sík terepen vagyunk, nálunk még az élőerő is számít, nem lehet megúszni tisztán csak a "kisebb, korszerűbb, gyorsabb, nátóiteroperábilis" lózunggal.
Viszont pont a fentiek miatt sajnos ezzel egy időben, egyszerre értékelődik fel az intelligens jelleg is, azaz a drónok szerepe. Merthogy hiába kell a sok katona, nincs rá sok ember. Sokszor "séróból" kell megoldani azt, amit normálisan erőből tennénk.
Ebben a kontextusban a mindenkori magyar légierő feladatköre alapján, nekünk sok modern MiG-21 kell, a MiG-23-as gyorsuló és emelkedő képésségével, a Szu-22-es hatótávjával.
A Gripen elvileg ennek majdnem mind meg is felel, csak még egy kis kraft hiányzik belőle, meg a darabszám. 14 gép nem légierő és még csak nem is képesség, csak egy szerény reprezentáció.
Ha innen nézzük, az F-35A is tök jó lenne, mert gyorsul, emelkedik, hatótávja is releváns számunkra és még manőverezni is tud.
A stealth kialakítás hozadékaként telitöltve is tiszta aerodinamikailag.
Csak drága és nekünk túl bonyolult lenne üzemeltetni, főleg politikailag.
Korábbi felvetésem, hogy annó a VSz összes kis országának a Szu-27-es lett volna az ideális és emiatt egyetlen alaptípus, itt a HTKA-n is sokaknál értetlenséget szült.
Pedig megtankolva felszáll és fenn is marad. Kis légtérben is sokáig van fenn, három MiG-23-as tűzerejével, de csak kettő tüzelőanyag töltésével. És még így is többet tölt el a levegőben. Mert légtérvéselem szempontjából nem az a jó vadászgép, amit riasztani kell, hanem ami már a levegőben van.
Ezen felül akár a Szu-22-es elvi maximális csapásmérő fegyverterhelését is magáva tudja vinni, a gyakorlatban is, de még mindig kiegészítve BVR fegyverzettel.
De ugye ez már csak megmarad elméletnek, viszont olyan analógia, ami még mindig megállja a helyét.
A követező "Szu-27-es" az F-16C lett volna, főleg illeszkedő tartályokkal, vagy az F-15C a saját vadász-CFT-ivel. Ezek is elúsztak (egy kósza rövid ideig az amerikaiak fel is vetették, hogy vegyünk Európából kivont 15-ösöket).
Bárhogy is van, a légtér kis mérete miatt a saját nemzeti kontroll alatt végrehajtható légiutántöltés - bár ma már elengedhetetélen és szükséges - nem lehet mindig opció.
Ha egy gépnek az Alföld felett van dolga, a mai releváns "játékszabályok" szerint a Dunántúlról kell felszállnia és sokáig kell a légtérben maradnia, hogy folyamatos legyen a légifölény. És ha nem jöhet szóba légiutántöltés, akkor ezt egy menetből kell kigazdálkodni.
Namost, ezek szerint kell megítálni a Gripent és annak további verzióit, netán váltótípusait is.