[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 049
36 476
113

2006-ig már volt légierő parancsnoksága a Magyar Honvédségnek, ahol egy nyelvet beszélő vezetők és beosztottak voltak. Ehhez tértünk most vissza
...
Jelenleg hatvanhat főből áll, de öt alakulat tartozik alánk: a kecskeméti és a szolnoki bázis, a győri rakétások, a pápai bázis és a légivezetési rendszer egy része is a légierő parancsnoksághoz tartozik
...
Az adásban elhangzott, hogy 2018 óta, amióta elindult a pilótaképzés, tizenhat helikopter és öt merevszárnyas pilóta repül. Rajtuk kívül a Nemzeti Közszolgálati Egyetem padsoraiban harminchat fiatal pilótajelölt ül és újabb negyven már térdelő rajtban van. „Kanada után San Antonio mellé (Texas) is fogunk kiküldeni főként vadászpilóta jelölteket képzésekre, valamint megtaláltuk a szállító repülőképzésnek is a helyét.”
..
Elsőként kiemelte a Győrbe érkező NASAMS (norvég-amerikai gyártású, közepes hatótávolságú rakétarendszer) légvédelmi rakétákat, az izraeli radarokat, a pápai repülőtéren növelni fogják a kifutópályát és a nemzeti befogadóképességet, Kecskeméten növelik a Gripen flotta létszámát, Szolnokra pedig várják a tizenhat darab H225M típusú helikoptert
Talán most először mondta ki hivatalos személy a Gripen-flotta bővítését.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 362
74 215
113
Kecskeméten növelik a Gripen flotta létszámát
Talán most először mondta ki hivatalos személy a Gripen-flotta bővítését.
Először a Stefánián Kilián Nándi mondta ki. Most erősíthette meg valószínüleg Koller tábornok.
Szó szerint ezt mondta Koller József: "A Gripenek számát is tervezzük növelni rövidesen..."

Azt már sokan mondták korábban is, 6 éve ezt hallgatjuk hogy tervezik...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 049
36 476
113
Szó szerint ezt mondta Koller József: "A Gripenek számát is tervezzük növelni rövidesen..."

Azt már sokan mondták korábban is, 6 éve ezt hallgatjuk hogy tervezik...
Sok jel utal arra hogy ez már konkrétum: +4 gép a preziben konkrétan 2024-re bírva vagyis rövidesen. @kelepisti ismerőse C-ket látott épülni a SAAB gyárlátogatáson - egyelőre senki más nem rendelt C-ket a SAAB-tól évek óta...
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 362
74 215
113
Sok jel utal arra hogy ez már konkrétum: +4 gép a preziben konkrétan 2024-re bírva vagyis rövidesen. @kelepisti ismerőse C-ket látott épülni a SAAB gyárlátogatáson - egyelőre senki más nem rendelt C-ket a SAAB-tól évek óta...
Decemberben azt mondták hogy még nincs aláírva semmi a +4 géppel kapcsolatban. Persze ettől még lehet bármi bárhogyan.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 260
113
A pilóta szerint a radarok fejlődése viszonylag hamar megoldja a "geometriai lopakodás" problémáját, SAAB ezért is döntött az "elektronikai lopakodás" mellett (EW). Eurofighter pilotákkal végzett szimulált légiharc során "ijesztően közel tudtak kerülni" a Gripenek az EW képességüknek köszönhetően, még mielőtt érzékelték volna őket.
(Elsősorban az E/F modellről van szó.)

Az EW-re épülő túlélőképesség előnye, hogy viszonylag gyorsan továbbfejleszthetp, he már nem elég hatásos. Ezzel ellentétben a gép külső kialakítás fix: ha már nem elég hatásos az újabb radar rendszerek ellen, akkor új gépet kell építeni.
Örülnék az "E"- nek , de szinte kizárt hogy legyen , és k...a drága!"C"- t modernizálni és nem upgradelni!
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 260
113
Azért elég sok átemelhető az E-ből egy modernizálás során. Majd több lépésben felhúzzuk a gépeinket mint a svédek...
Ezért írtam hogy , modernizált és nem upgradelt , nyílván amit a svéd modernizált "C"- be tesznek , azt beleteszik a magyar modernizált "C"- be.Egyébkènt olvastam vhol hogy 4 gyakorló légiharcban Eurofightert és F-15 - t nyomtak le! Megvolt a datum és a gyakorlat helye , neve is!Ez egy jó megközelítés a svédektől szerintem!
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 260
113
Tavaly nyáron a svéd topicban megjelent a lehetséges fejlesztésük és a légierőnél kb.: 120 db al számolnak , 60/60 "C"/"E" , komoly mennyiség!A másik ők csinálják a világ legcsendesebb dízeltengeralatjáróit , az amik döbbentek is nagyot miatta!Nagyon nem.írnám le a Gripent , mondjuk nem tudom miért szálltak ki a tempestből!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 049
36 476
113
Tavaly nyáron a svéd topicban megjelent a lehetséges fejlesztésük és a légierőnél kb.: 120 db al számolnak , 60/60 "C"/"E" , komoly mennyiség!A másik ők csinálják a világ legcsendesebb dízeltengeralatjáróit , az amik döbbentek is nagyot miatta!Nagyon nem.írnám le a Gripent , mondjuk nem tudom miért szálltak ki a tempestből!
A Tempestbe be sem szálltak - csak érdeklődtek...
Amúgy meg lehet hogy japánok mellett már nem maradna nekik érdemi feladat. Sárkány- hajtómű az angol, elektronika olasz és japán lesz többnyire.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 260
113
Komoly seregben egyszerűen nem a gép árát nézik,hanem a feladatot, amit még kell oldani.Amit megold x mennyiségű F35,ahoz kell 5x mennyiségű Gripen.De lehet,hogy 5x Gripen,plusz 2 tartalygep is.....No,melyik az olcsóbb?
Èn két-három gondolattall előbb írtam , az "E"- t nem tartom reálisnak - anyagi okok miatt- , ami most nekünk realitás , az upgradelt- modernizált "C" !Én személy szerint tartom és vállalom , a modernizált "C" lenne a megoldás hogy kihúzzuk a 203X évek közepéig - ergo a majdani váltótípus rendszerbeállításáig!
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 260
113
Lámpák örzője , az elmúlt pár hónapban remekül , több posztban összefoglalta , hogy milyen földi célpontokat 0-ra redukáló izraeli fegyverek jöhetnének szóba a gripenhez!Nyílván van esély arra hogy a next váltótípus , is tudja használni ezeket !
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 719
2 260
113
Èn két-három gondolattall előbb írtam , az "E"- t nem tartom reálisnak - anyagi okok miatt- , ami most nekünk realitás , az upgradelt- modernizált "C" !Én személy szerint tartom és vállalom , a modernizált "C" lenne a megoldás hogy kihúzzuk a 203X évek közepéig - ergo a majdani váltótípus rendszerbeállításáig!
Csak azért nem szeretem ezt a számolgatósdit mert : pl.: Jordánia most vesz 12 db F-16 block 70/72-t ~ 4,2 milliárd $-t , akkor most egy gép ~350 millió $ , nyìlván nem!!!!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 223
61 466
113
A cseheknek, szlovákoknak, magyaroknak legfőképp gyors reagálású QRA gépekre volna szüksége. Ami a riasztástól számítva a leghamarabb éri el a légi célokat, legyenek azok bármerre a 80-100 ezer négyzetkm-es légtérben.
Az offenzív csapásmérőképesség, a valódi multirole és a stealth nekünk mind csak másodlagos szerepkör.
Az ilyen kisebb és alapvetően többirányba elkötelezett, kvázi-semleges országoknak a területvédelem fő fegyvere inkább a csöves és 50-500km-es hatótávú rakéta tüzérség, a rakétás és csöves légvédelem és a nagy számú páncéltörő fegyverzet. Mivel a szlovákokal szemben mi sík terepen vagyunk, nálunk még az élőerő is számít, nem lehet megúszni tisztán csak a "kisebb, korszerűbb, gyorsabb, nátóiteroperábilis" lózunggal.
Viszont pont a fentiek miatt sajnos ezzel egy időben, egyszerre értékelődik fel az intelligens jelleg is, azaz a drónok szerepe. Merthogy hiába kell a sok katona, nincs rá sok ember. Sokszor "séróból" kell megoldani azt, amit normálisan erőből tennénk.

Ebben a kontextusban a mindenkori magyar légierő feladatköre alapján, nekünk sok modern MiG-21 kell, a MiG-23-as gyorsuló és emelkedő képésségével, a Szu-22-es hatótávjával.
A Gripen elvileg ennek majdnem mind meg is felel, csak még egy kis kraft hiányzik belőle, meg a darabszám. 14 gép nem légierő és még csak nem is képesség, csak egy szerény reprezentáció.
Ha innen nézzük, az F-35A is tök jó lenne, mert gyorsul, emelkedik, hatótávja is releváns számunkra és még manőverezni is tud.
A stealth kialakítás hozadékaként telitöltve is tiszta aerodinamikailag.
Csak drága és nekünk túl bonyolult lenne üzemeltetni, főleg politikailag.

Korábbi felvetésem, hogy annó a VSz összes kis országának a Szu-27-es lett volna az ideális és emiatt egyetlen alaptípus, itt a HTKA-n is sokaknál értetlenséget szült.
Pedig megtankolva felszáll és fenn is marad. Kis légtérben is sokáig van fenn, három MiG-23-as tűzerejével, de csak kettő tüzelőanyag töltésével. És még így is többet tölt el a levegőben. Mert légtérvéselem szempontjából nem az a jó vadászgép, amit riasztani kell, hanem ami már a levegőben van.
Ezen felül akár a Szu-22-es elvi maximális csapásmérő fegyverterhelését is magáva tudja vinni, a gyakorlatban is, de még mindig kiegészítve BVR fegyverzettel.
De ugye ez már csak megmarad elméletnek, viszont olyan analógia, ami még mindig megállja a helyét.
A követező "Szu-27-es" az F-16C lett volna, főleg illeszkedő tartályokkal, vagy az F-15C a saját vadász-CFT-ivel. Ezek is elúsztak (egy kósza rövid ideig az amerikaiak fel is vetették, hogy vegyünk Európából kivont 15-ösöket).

Bárhogy is van, a légtér kis mérete miatt a saját nemzeti kontroll alatt végrehajtható légiutántöltés - bár ma már elengedhetetélen és szükséges - nem lehet mindig opció.
Ha egy gépnek az Alföld felett van dolga, a mai releváns "játékszabályok" szerint a Dunántúlról kell felszállnia és sokáig kell a légtérben maradnia, hogy folyamatos legyen a légifölény. És ha nem jöhet szóba légiutántöltés, akkor ezt egy menetből kell kigazdálkodni.

Namost, ezek szerint kell megítálni a Gripent és annak további verzióit, netán váltótípusait is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 470
55 555
113
Ebben a kontextusban a mindenkori magyar légierő feladatköre alapján, nekünk sok modern MiG-21 kell, a MiG-23-as gyorsuló és emelkedő képésségével, a Szu-22-es hatótávjával.

Szerintem ennek a Gripen semmilyen szinten nem felelt meg. Főleg a MIG-23 gyorsulásától van fényévekre.

A követező "Szu-27-es" az F-16C lett volna, főleg illeszkedő tartályokkal, vagy az F-15C a saját vadász-CFT-ivel. Ezek is elúsztak (egy kósza rövid ideig az amerikaiak fel is vetették, hogy vegyünk Európából kivont 15-ösöket).

A Szu-27/F-15 jó gépek, szeretem is őket, de nem nekünk való kategória, szerintem.
Az F-16C meg mindenben jobb, mint a Gripen, de én még ezt se tartom ideálisnak.

Nekünk a tökéletes repülőgép a Mirage 2000-5 lett volna!
Közel olyan gyors elfogó, mint a MIG-23, 3 póttartály mellet simán vissz komoly fegyvereket, mind ezt szép hatótáv mellet, miközben egy kompakt 1 hajtóműves gép. Van beépített EW, MICA EM/IR, Cirkáló rakéták, komplett bombacsaládok (PGM, Spice...) stb....
Ez a gép már a 90's évek végén annyit tudott, mint ma a Gripen C.
Ha egy kicsit is komolyan vehető ország lennénk, arra fizettünk volna be. Szerintem.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Szerintem ennek a Gripen semmilyen szinten nem felelt meg. Főleg a MIG-23 gyorsulásától van fényévekre.

Nekünk a tökéletes repülőgép a Mirage 2000-5 lett volna!
Közel olyan gyors elfogó, mint a MIG-23, 3 póttartály mellet simán vissz komoly fegyvereket, mind ezt szép hatótáv mellet, miközben egy kompakt 1 hajtóműves gép. Van beépített EW, MICA EM/IR, Cirkáló rakéták, komplett bombacsaládok (PGM, Spice...) stb....
Ez a gép már a 90's évek végén annyit tudott, mint ma a Gripen C.
Ha egy kicsit is komolyan vehető ország lennénk, arra fizettünk volna be. Szerintem.
.
.
A Gripen annyiban talan jobb valasztas nekunk, mint az F-16, hogy a Gripent kevesen üzemeltetik, tehát a gyárnak egy kis vevő pár gépe is fontosabb, az ezernyi eladott F-16 között pedig kevésbé lennénk láthatóak/fontosak pár géppel.
.
Ha most kéne venni új tipust, szerintem talán a legjobb választás a Rafale lenne, mert kiváló gép fejlesztési potenciállal, a gyártónak tervei vannak vele még hosszabb távon is. Európai gép. És annyit azért nem adtak el még belőle, hogy egy üzemeltető ország ne számitson nekik.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Szerintem amikor indult a Gripen, akkor egy olcso, semmiben sem tul jo, de kis igenyu megrendeloknek azert megfelelo gep volt. Mint ilyen, pl. Magyarorszag szamara jo valasztas (nem biztosan jobb, mint az F-16, de jo) volt.
.
.
A svédek évtizedeken át full pánikban voltak a szovjet=orosz inváziótól. (Azután ezt a szorongásukat a környezetvédelmen aggódás vette át az utóbbi 10-20 évben....)
.
Amikor a Gripent tervezték, akkor a fő cél a légiharcképesség volt, hogy az érkező szovjeteket megállitsák, autópályákról, erdőkből üzemeletetve tábori körülmények között. Mindenfele széttelepitett kis, tehát könnyen szervizelhető gépek, kis hatótávval kis szektorokat védve, a svéd akkori gondolkodás mentén.
(A valódi multi-role csak később lett belőle a C verzióval, ill ott próbáltak a NATO szabvány felé is lépni, de a gép adott koncepciója, mérete már adott volt.)
.
Ezt a svéd koncepciót az idő nem igazolta, részben mert szerencsére nem jöttek a szovjetek, másrészt a kis gépek helyett a világ a nagyobb gépek, nagyobb hatótáv, nagyobb payload felé haladt. Igy azután a Gripen koncepciója kb egy hidegháborús csökevénynek, sőt akár tévedésnek tekinthető ma már.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 583
46 660
113
.
.
A svédek évtizedeken át full pánikban voltak a szovjet=orosz inváziótól. (Azután ezt a szorongásukat a környezetvédelmen aggódás vette át az utóbbi 10-20 évben....)
.
Amikor a Gripent tervezték, akkor a fő cél a légiharcképesség volt, hogy az érkező szovjeteket megállitsák, autópályákról, erdőkből üzemeletetve tábori körülmények között. Mindenfele széttelepitett kis, tehát könnyen szervizelhető gépek, kis hatótávval kis szektorokat védve, a svéd akkori gondolkodás mentén.
(A valódi multi-role csak később lett belőle a C verzióval, ill ott próbáltak a NATO szabvány felé is lépni, de a gép adott koncepciója, mérete már adott volt.)
.
Ezt a svéd koncepciót az idő nem igazolta, részben mert szerencsére nem jöttek a szovjetek, másrészt a kis gépek helyett a világ a nagyobb gépek, nagyobb hatótáv, nagyobb payload felé haladt. Igy azután a Gripen koncepciója kb egy hidegháborús csökevénynek, sőt akár tévedésnek tekinthető ma már.
Annyira nem vált be, hogy a Gripen E-t is erre a koncepcióra húzták fel.