Ilyenkor derül ki, hogy mennyire sokan nincsenek tisztában a tervezéssel, mérnöki munkával. Mit gondolsz, hogy az 5. generációs gép tervezése az utolsó csavarig "5. generációs" mérnöki tevékenység? A tervezési folyamatok ~90%-a robot meló. Ami 5.gen-né teszi, az az elektronika és a szoftver bizonyos részei (radar, EW, hálózati adatcsere, MI stb.), a hajtómű, a sárkány kialakítása, bevonatai, fegyverzet, új gyártástechnológiák pl. 3D nyomtatott fémek. És ezeken belül is a koncepcióalkotás, a KF. A kiviteli tervek már ezekre és a tapasztalatra építenek. Ide kell a sok képzett, tanulni képes ember. Ráadásul a munka egyre nagyobb részét adja az informatika, ahol viszont sokkal könnyebb fejlődni, mint pl. a turbinalapátok metallurgiájában..
.
Itt is a hajtomu a gyenge lancszem, mert az amerikainak nem lesz erdeke jo hajtomuvet adni egy szamara konkurrens projecthez. Az is lehet, semmit nem akarnak atadni.
Az AV/Omnipol/NER egyebkent milyen muszaki tudas birtokaban van, amit a törökök nem tudnak maguktol is mar? Az AV/Omnipol egy 60 eves designt reszelget, a sajat reszuk a 3. gent se biztos hogy eleri, es akkor most szerelnek bele szinte netröl is megvehetö elektronikat, es egy minimalista kis amerikai hajtomuvet. Ez hol van az 5.gentöl?
De visszakérdezek: Milyen műszaki tudás birtokában vagyunk, amit az Airbus nem tud magától és idejöttek Gyulára, vagy az RM Zalaegerszegre, az Audi Győrbe?
Számomra elképesztő, hogy sokan nem értik ezeket a folyamatokat, mikor a szemünk előtt zajlanak. Győr a tökéletes példa, sima összeszerelő üzemnek indult, és nézd meg mivé vált. Megkerülhetetlen tudásközpont lett a VW-n belül, amit már nem nagyon fognak elköltöztetni innen, mint egy sima gyártósort. Ha elég időt kap, Zalaegerszeg, Gyula is befuthatja ezt a pályát a maga méretében.
Vagy kérdezd meg @Allesmor Obranna -t, (ha nem tévedek a GE-nél dolgozott/ik) ő sem az egyetemen szedte fel a speciális tudást, de az itt kiképzett emberek idővel már önálló munkavégzésre, fejlesztésre is alkalmasak.
Az, hogy miért jöttek ide a multik, az ebből a szemszögből mellékes. A know-how, a vállalati kultúra átvétele, ami kamatozhat az országnak. A stratégiai politikának pont ez a feladata, hogy olyan beruházásokat csábítson ide, amik jobban képzett szakembereket nevelnek ki.
Félreértés ne essék, én nem mondom, hogy kell az AV a törököknek, vagy akár nekünk kellenek a törökök. De az AV üzlet akkor nyerne valódi értelmet, ha sikerülne rajta keresztül bejutni valami érdemi fejlesztésbe, ahol lehet tanulni.