[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
 
T

Törölt tag

Guest
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Szerintem a "nincs pénz" alapvetően nem akadály. Ha most nincs pénz, amikor a GDP 2+%-át költjük honvédelemre, akkor a Gripenek eredeti beszerzésekor sem volt ez opció. Alapvetően a svédek a cseheknek vagy 2 éve kijelentették, hogy nem hajlandóak további lízing lehetőséget biztosítani neki. Azaz ha továbbra is Gripent akarnak üzemeltetni, akkor tessék szépen kiköhögni. Namost azóta ugye az F-35-re bejelentkeztek, de állítólag folynak tovább a tárgyalások a Gripenekről is, és már van olyan opció, hogy tovább béreljék a századukat.
Én azt gondolom, hogy akár további Gripenek lesznek megrendelve (most nem a 4 plusz gépről elmélkedek), akár másik típus, biztos, hogy napirenden van a flotta bővítése. Több jel és hadipari lépés is arra utal, hogy a háttérben folynak tárgyalások. Szerintem Koreával, és a svédekkel (brazilok bevonásával) biztosan kapcsolatban vagyunk.
Hogy mikor kerül megvalósításra, az nyilván a pénzügyektől is függ. Van több nagy horderejű állami beruházás, ami komolyan befolyásolja a rendelkezésre álló pénzt. Nyilvánvaló, hogy atomerőmű vonalon 1-2 éven belül be lesz jelentve egy második projekt is. Ha tippelnem kellene, akkor a koreai vonalon várok ott befutót. És nem elsősorban technológiai oldalról lesznek előnyben, hanem hogy elég jó finanszírozási feltételeket tudnak teremteni.
Ezen felül van több stratégiai beruházás is, mint Ferihegy visszavétele, de mint tudható az arabokkal ott is be fogunk tudni vonni finanszírozót.
Ha belegondolunk egy hatalmas (mert ugye egy erőmű nem 2 fillér), a koreaiak általl biztosított hitelkeret az erőműre azt jelentené, hogy óriási eszközkeretet tudnánk bevonni nagyon olcsón. A Koreai jegybank jelenleg 3,5%-on tartja az alapkamatot. Ez egy kimondottan előnyös konstrukció lenne, ahhoz képest, hogy mondjuk 15+%-on kellene kötvényt kibocsátani. Ahogy az orosz Paksi hitelkeret is fel lett használva részben amikor kedvezőbb volt, mint a piaci tőkebevonás, úgy egy hasonló buli a koreaiak esetében is játszhat. És ugyan ez a konstrukció jó lehet a Boramae beszerzése kapcsán is. Ne feledjük, hogy nekik megrendelő kell a típusra, hogy sikeressé tegyék, valamint, hogy a saját otthoni felhasználásukat tegyék olcsóbbá a nagyobb teljes példányszámmal.
A svédek esetén ugyan ez a helyzet.
Szóval ha magunknak kellene ezeket a stratégiai beruházásokat finanszírozni, akkor biztosan marad a max. 18db Gripen C/D még jódarabig. És akkor az EU-s pénzekről még nem is beszéltünk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 210
70 206
113
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.
Most mit tudunk ezekből megvalósítani és ehhez képest mikorra jöhetnének a további, új gépek?
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and Catles

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 860
2 490
113
Nos , azt nem állítom hogy 100%- ig meg is tudják mondani , de van szerintem 2 ember aki erősen képben van kormányoldalon : a pénzügyminiszter és az MNB elnöke , aki itt mást állít a fórumon az fantaszta és kormánytagnak képzeli magát!Egyébként a brazilok idénre 5 db " E" beszerzését tervezik ~250-260 M$ - ez hivatalosan megjelent- értékben , tudom, ezt már kitárgyaltuk 25 milliószor vannak akik enyhén szólva is szkeptikusak voltak a hír hallatán.Ez valszeg egy full új , a gyári kapun kitolt üzemanyagal NEM FELTÖLTÖT , FEGYVEREL NEM TELE AGGATOTT gép lehet!Ha ez az ár valós ,akkor nyílván egy modernizált "C"- nek olcsóbbnak kellene lennie!Gondolom én naívan és most a politikát hagyjuk ki , a miniszter leüll a miniszterelnökkel és a pü.miniszterel tárgyalni felvázolja a beérkező ajánlatokat és azok pénzügyi kiadásait , majd pénzügyminiszter rábólint vagy nem!Nos ahogy a hírek nem igazán jönnek , még az upgradre sem bólintott rá , nemhogy a + 4 db- ra!
 
K

kamm

Guest
Sőt, megkockáztatom, a David mellé a Meteorokbol is lehetne rendelni párat, hogy az is legyen mutatóba már, tanulni vele. Így együtt már lenne talán valamiféle harapása is a légvédelemnek, az máris fél egészség. Ha azok az RGW-110esek is elkezdenek beerkezni, akkor meg már a földön is lenne sansz ideiglenesen megallitani mondjuk egy páncélos dandárt... ez persze még mindig a sz@rral főzünk recept, de jelenlegi semminél biztosan több lenne.

Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.
Most mit tudunk ezekből megvalósítani és ehhez képest mikorra jöhetnének a további, új gépek?
Passz, szerintem bármikor megrendelhetnenk, de a jelenlegi svédekkel szivozas mindent megkavart. Ezzel megint qrva okosan lábon lőtte magát a nagyokos NER ill. a Főni, mert elég kínos lenne így kuncsorogni jobb árért közben...

Ezért is mondom, hogy ha gépet most nem vesznek, akkor legalább a legvedelem kiepiteset fejezzék be, meg tegyenek a latest-greatest fegyverekből a Gripenekre. Ha a légteret uraljuk, akkor qrva nehéz lenne pancelosokkal betörni, mert akkor elég egy valag RGWt kiosztani a területvédelmisek között előtte...
 
T

Törölt tag

Guest
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.

De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 860
2 490
113
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tökölre?Szerinted, a 2001-es bezárása óta mennyit kellene rákölteni?
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tököl egyrészt lerobbant, másrészt sem a Dunáról, sem vasúton nem elérhető, a szárazföldi közlekedés pedig bizonyos időpontokban szinte lehetetlen, tehát ez felejtős. A Liszt Ferenc reptéren pedig bajosan tudnának ennyi szállító eszközt (2+2+2) tárolni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 860
2 490
113
Nos , igazságod van , a 93.V.H.L.Ve.Re.O. 2001-ben diszlokált át Szolnokra!A katonai vonal akkor lett felszámolva a reptéren!
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 860
2 490
113
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
2.szd. " E" - vel nagyon elégedett lennék!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
T

Törölt tag

Guest
Tököl egyrészt lerobbant, másrészt sem a Dunáról, sem vasúton nem elérhető, a szárazföldi közlekedés pedig bizonyos időpontokban szinte lehetetlen, tehát ez felejtős. A Liszt Ferenc reptéren pedig bajosan tudnának ennyi szállító eszközt (2+2+2) tárolni.
Egyrészt, bármilyen flottabővítés is fog történni, ott infrát kell majd fejleszteni. Az teljesen értelmetlen, hogy a VIP szállítással foglalkozó képeink ne Budapest vonzáskörzetében legyenek.
A Dunáról való elérést nem is értem. Kecskemét milyen dunai kapcsolattal rendelkezik? Miközben Tököl 13km-re van a Csepeli Szabadkikötőtől?
A csepeli konténer terminál (vasúti átrakó) meg még közelebb van.
Mi több a tököli reptér 4,5km-re van az M0-ástól. Ha már mindenképpen teherforgalomban gondolkozol.
A ferihegyi opciót meg aztán végkép nem értem. Nincs elég hely? A szállítógépeink jelenleg is csak a betonon állnak Kecskeméten is. Ha állami tulajdonba kerül úgy is a ferihegyi reptér, akkor csak találnak nekik 4-6 állóhelyet. Vagy lebetonoznak nekik egy elegendő méretűt.