[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.
K

kamm

Guest
Sőt, megkockáztatom, a David mellé a Meteorokbol is lehetne rendelni párat, hogy az is legyen mutatóba már, tanulni vele. Így együtt már lenne talán valamiféle harapása is a légvédelemnek, az máris fél egészség. Ha azok az RGW-110esek is elkezdenek beerkezni, akkor meg már a földön is lenne sansz ideiglenesen megallitani mondjuk egy páncélos dandárt... ez persze még mindig a sz@rral főzünk recept, de jelenlegi semminél biztosan több lenne.

Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.
Most mit tudunk ezekből megvalósítani és ehhez képest mikorra jöhetnének a további, új gépek?
Passz, szerintem bármikor megrendelhetnenk, de a jelenlegi svédekkel szivozas mindent megkavart. Ezzel megint qrva okosan lábon lőtte magát a nagyokos NER ill. a Főni, mert elég kínos lenne így kuncsorogni jobb árért közben...

Ezért is mondom, hogy ha gépet most nem vesznek, akkor legalább a legvedelem kiepiteset fejezzék be, meg tegyenek a latest-greatest fegyverekből a Gripenekre. Ha a légteret uraljuk, akkor qrva nehéz lenne pancelosokkal betörni, mert akkor elég egy valag RGWt kiosztani a területvédelmisek között előtte...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.

De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tökölre?Szerinted, a 2001-es bezárása óta mennyit kellene rákölteni?
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tököl egyrészt lerobbant, másrészt sem a Dunáról, sem vasúton nem elérhető, a szárazföldi közlekedés pedig bizonyos időpontokban szinte lehetetlen, tehát ez felejtős. A Liszt Ferenc reptéren pedig bajosan tudnának ennyi szállító eszközt (2+2+2) tárolni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
Nos , igazságod van , a 93.V.H.L.Ve.Re.O. 2001-ben diszlokált át Szolnokra!A katonai vonal akkor lett felszámolva a reptéren!
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 796
2 381
113
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
2.szd. " E" - vel nagyon elégedett lennék!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Tököl egyrészt lerobbant, másrészt sem a Dunáról, sem vasúton nem elérhető, a szárazföldi közlekedés pedig bizonyos időpontokban szinte lehetetlen, tehát ez felejtős. A Liszt Ferenc reptéren pedig bajosan tudnának ennyi szállító eszközt (2+2+2) tárolni.
Egyrészt, bármilyen flottabővítés is fog történni, ott infrát kell majd fejleszteni. Az teljesen értelmetlen, hogy a VIP szállítással foglalkozó képeink ne Budapest vonzáskörzetében legyenek.
A Dunáról való elérést nem is értem. Kecskemét milyen dunai kapcsolattal rendelkezik? Miközben Tököl 13km-re van a Csepeli Szabadkikötőtől?
A csepeli konténer terminál (vasúti átrakó) meg még közelebb van.
Mi több a tököli reptér 4,5km-re van az M0-ástól. Ha már mindenképpen teherforgalomban gondolkozol.
A ferihegyi opciót meg aztán végkép nem értem. Nincs elég hely? A szállítógépeink jelenleg is csak a betonon állnak Kecskeméten is. Ha állami tulajdonba kerül úgy is a ferihegyi reptér, akkor csak találnak nekik 4-6 állóhelyet. Vagy lebetonoznak nekik egy elegendő méretűt.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
A GDP 2%-a az mennyi is? Kb. 4 mrd USD, ami mondjuk 1400mrd HUF.

Ha ennyi lenne a honvédelmi költésünk és csak 30mrd-ba fájna 1 század Gripen, akkor 1 gripen század éves lízingje a honvédelmi költés 2%ából kijönne.
Értsd már meg hogy nincs pènz...:D
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 828
113
Gondolom az ukrán háború tapasztalatait is átgondolják, egy újabb század beszerzése előtt. Csapásmérő légierőnk nem lenne akkor ha a mostani darabszám marad. Szomszédos országgal vívott konfliktus esetén, 14 gép, inkább kellene a légifölény kivívásához, légtérvédelemre, légiharcra koncentrálva a gépeket. Biztosra veszem, mindössze 1-2 géppár lenne csak, ami csapásmérésre tudna menni, általában. A többi kellene légtérvédelemre.
Szerintem ha nincs újabb század, akkor inkább a légiharc feladatra koncentrálnám az erőket. Mert egyszerűen mindenre kevés a 14 gép. Csapásmérésre pedig tüzérség, harckocsik, páncélozott gyalogság.
Amennyiben lenne újabb század, figyelembe véve a szomszédos országok gépszámát, akkor esetleg több géppár tudna állandóan csapásmérő feladatokban is részt venni.
14 géppel azonban, ne akarjunk mindent megoldani, mert mindenre kevés lesz az erő, ha elaprózzuk a flottát.
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG and Catles

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Több reptér nem feltétlen jelente csak azért több embert, mert több helyrajzi számon operál a technika. A járulékos állomány (karbantartás, humán előljárók, törzstisztek, stb) nem kell, hogy automatikusan redundánsak legyenek.
Viszont békeidőben se ártana szétpakolni kicsit jobban a gépeket, mert hiába hisszük, hogy minden háború előre látható, egyrészt a meglepetésnek van a legnagyobb ereje, másrészt jobb, ha az állomány és a technika időben ott van "fejben" is.
Az ukránok például a tavaly február 24-i támadás előtt három órával már megkezdték a Kiev körüli ezredek széttelepítését, mert sanszos volt a gépek földön történő elvesztése. Az csak az oroszokon múlott, hogy ők nem akartak lenullázni egy hatalomátvételt követően átfordítandó haderőt és például a Gosztomel elleni VDV támadást kudarcba fullasztó ukrán Szu-24-es géppár betonrombolása is ezért a kihagyott ziccerért volt lehetséges. Az más kérdés, hogy a kettő közül az egyiket végül lelőtték (vagy az oroszok, vagy az ukránok maguk), de pl a VDV Il-76-osok is azért fordultak vissza Belaruszba, mert a széttelepült 29-esek Kiev felett a levegőben voltak. Hasonlóan jártak a Melitopolba áttelepített hat darab ukrán Szu-25-ös, melyeket a támadás előtt az ukránok mégtovább pakoltak szét.
Ehhez a művelethez kell a békeidős rutin. Háborúzni nem a háborúban kell megtanulni. Manapság az Iszkander kaliberű harctéri ballisztikus tüzérségi rakéták komoly veszélyt jelentenek az olyan "látványpékség" alakulatoknak, mint a kecskeméti.

Az a baj, hogy sokan itt a NATO-tagság és a 14 darab Gripen adta "légierő" óta szocializálódtak védelempolitikai kérdésekben, holott előtte is volt élet. Az más kérdés, hogy azt teljesen felszámolták. Nem volt fenékig tejfel, de a fürdővízzel együtt sikerült kiönteni a gyereket is. Most meg kapkodnánk, hogy hogyan csináljunk hadsereget az egyszázados légierőnkből.

Ami pedig a pénzt illeti, fentebb úgy látom, lazán kijött a matek, bőven van tehát bátran miből költeni sok repülőgépre, fegyverre, hajózóra. Akkor szerintetek miért nem történik mégse semmi?
 
Status
Not open for further replies.