[HUN] Vadászgépek beszerzése

Ha tetszik,ha nem,nincs penzunk.
Jadmuveletileg szamito legiro 2 ezrednel kezdődik.Ekkora mennyisegu uj gepet mi belathato ideig nem tudunk venni.4 G kategorias uj gepet meg nem erdemes venni,mert azokbol igen sok kéne,es igen jol felszerelve,SEAD kepesseggel qrvs jol ellatva,a mai es varhato legvedelmi képességek attoresere.Tokmend1,hogy S400 vagy Patriot,Buk vagy NASAMS van a lehetseges ellenfelnel Amig nencs eszkozunk az ellen legvedelmenek gyors esegbizhato modon való attoresere,addig csak olyan csapasmero bevetesekkel szamolhatunk,amit sokkal olcsobban es kisebb kockazattal meg lehet csinalni foldi rszkozokkel.
Regebben ugy gondoltam,hogy egy ketszintu legierot meg meg tudnank fizetni.F35 redtoro tipusnak,plusz egy olcso toegesito tamogato tipus,ami kihasznalhatja ezt a rést.
Most viszont azt gondolom,hogy erre dincs se penzunk,de valojaban akarat se.
Ilyen korulmenyek között viszont azt mondom,hogy a szükséges minimumot költsuk a legierore,Egyszeruen van jobb,koltseghatekonyabb modja is a keves penzunk elkoltesenek .
 
Az a helyzet, hogy nagyon izgalmas kis vita ez arról, hogy 25-30 évvel ezelőtt hol és ki miatt mentek félre a dolgok nálunk azzal a húsz évvel ezelőtti vadászgép beszerzéssel kapcsolatban, aminek most se nagyon látjuk a lehetséges folytatását.
A Hidegháború, majd a rendszerváltás után a magyar fél en bloc fogalmatlan volt és világos útmutatásra várt, pénz nélkül.
Mi akárhova betettük volna az X-et, ha a politikusiknak világosan megmondják, hogy mit kell venni és hogyan kell kifizetni. Ahogy a szovjet tette évtizedekig.
Az amerikaiak meg túl azon, hogy KKE térségben ekkoriban nem nagyon láttak még fantáziát és az általános, globális leszerelési folyamat miatt a gyárak se akartak 110%-nál kevésbé biztos és többtizes nagyságrendnél szerényebb ügyletekbe keveredni, inkább leépítésekbe kezdtek; továbbá a piacon frissen kivont, használt, de gyorsan modernizálható, viszonylag modern technika se nagyon akadt, nem törték magukat, hogy meggyőzzenek minket.
Ez tény.

A török, vagy koreai vadászgépek csak akkor jöhetnének szóba, ha előtte ezt mi alaposan eldöntjük, de még ekkor is necces, mert mind a kettőt amerikai hajtómű hajtja.
Khm...nézd meg a "Blokád" c. filmet, meg olvass bele Mező Gábor - A hálózat blogjába. Meg fogsz világosodni, h mi és miért történt úgy, ahogy.
 
Nem a Gripent utálom, hanem a 14 darabos "Too Small To Win" Gripen flottánkat tartom olyan szerencsétlen mocsárnak, amiből nem látom, hogy hogyan lehetne kikecmeregni.
Úgy hogy invesztálunk bele ici-picit anyagilag!Teljesen mindegy hogy honnan szerzed be és kifizeted/ lizíngeled - ergo anyagilag fordítasz rá - Nem vettem észre hogy az emúlt 1 évben bárki csak úgy hozzánk vágott volna egy szd.nyi gépet INGYEN.....A teljesen mindegy nem egyenlő Kína , Oroszország !
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon and Catles
Úgy hogy invesztálunk bele ici-picit anyagilag!Teljesen mindegy hogy honnan szerzed be és kifizeted/ lizíngeled - ergo anyagilag fordítasz rá - Nem vettem észre hogy az emúlt 1 évben bárki csak úgy hozzánk vágott volna egy szd.nyi gépet INGYEN.....A teljesen mindegy nem egyenlő Kína , Oroszország !
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
 
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?

Arra van pénz amire szánnak. Szerintem két reptéren két század modernizált Gripen C/D-nek nem kéne problémát okoznia.
 
Arra van pénz amire szánnak. Szerintem két reptéren két század modernizált Gripen C/D-nek nem kéne problémát okoznia.
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.

De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?
 
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Hogy mit , nos arra nem hiszem hogy nem lenne elképzelés , mennyit még ; egy szd.-ot!Miből?A dzsungel ura álltal írt felvetésnek van alapja , mert ha nagyon kellene akkor lenne rá pénz , de valszeg az anyagiak lehetnek a szűk keresztmetszet!Viszont annyira oly sok ídő nincsen ; 26 a nyakunkon.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles
Hogy mit , nos arra nem hiszem hogy nem lenne elképzelés , mennyit még ; egy szd.-ot!Miből?A dzsungel ura álltal írt felvetésnek van alapja , mert ha nagyon kellene akkor lenne rá pénz , de valszeg az anyagiak lehetnek a szűk keresztmetszet!Viszont annyira oly sok ídő nincsen ; 26 a nyakunkon.
Idáig már eljutottunk.
Értem én, hogy "lenne miből", meg "oly sok idő nincsen" de ezek nem konkrétumok, csak igények.

Szerintem ideje lenne már konkrét számokkal is előhozakodni, hogy azon túl, hogy a körmünkre ég a dolog, valóban van-e pénzünk további gépek beszerzésére, vagy sem.
Nekem már az is gyanús, hogy stabil Gripen-üzemeltetőként még azt a kifutó modellnek vehető, nem felújított négy gépet se tudjuk beszerezni.
Hol akarunk mi további századokat, pláne mégmodernebb példányokból?
 
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.

De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?

Huhh, valahol e volt írva mennyibe kerül a Gripen 14 gépes lízingje, gondolom az ár max a duplája lenne, ill nem tudom üzletileg mit lehetne még kihozni belőle. Persze nekem is szimpibb lenne a 3 reptér/3 század, ahogy nehézdandárból meg NASAMS osztályból is legalább annyi kellene.
 
Mintha rémlene egy szám, hogy a HM egy évben 27 milliárd forintot fizet a Gripenekért. De ha hülyeségre emlékszem ne kövezzetek meg...
 
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
 
Értem.
A vadászgép beszerzés ügye nálunk jelenleg a nincs mit és nincs miből kérdése.
Az előbbire egyesek a JAS-39E-t adták meg, míg az utóbbira lenne a válasz a további JAS-39C gépek beszerzése.
Reálisan számolva, szerinted mennyi további gépre van pénz?
Van egyátalán flottabővítésre pénz?
Szerintem a "nincs pénz" alapvetően nem akadály. Ha most nincs pénz, amikor a GDP 2+%-át költjük honvédelemre, akkor a Gripenek eredeti beszerzésekor sem volt ez opció. Alapvetően a svédek a cseheknek vagy 2 éve kijelentették, hogy nem hajlandóak további lízing lehetőséget biztosítani neki. Azaz ha továbbra is Gripent akarnak üzemeltetni, akkor tessék szépen kiköhögni. Namost azóta ugye az F-35-re bejelentkeztek, de állítólag folynak tovább a tárgyalások a Gripenekről is, és már van olyan opció, hogy tovább béreljék a századukat.
Én azt gondolom, hogy akár további Gripenek lesznek megrendelve (most nem a 4 plusz gépről elmélkedek), akár másik típus, biztos, hogy napirenden van a flotta bővítése. Több jel és hadipari lépés is arra utal, hogy a háttérben folynak tárgyalások. Szerintem Koreával, és a svédekkel (brazilok bevonásával) biztosan kapcsolatban vagyunk.
Hogy mikor kerül megvalósításra, az nyilván a pénzügyektől is függ. Van több nagy horderejű állami beruházás, ami komolyan befolyásolja a rendelkezésre álló pénzt. Nyilvánvaló, hogy atomerőmű vonalon 1-2 éven belül be lesz jelentve egy második projekt is. Ha tippelnem kellene, akkor a koreai vonalon várok ott befutót. És nem elsősorban technológiai oldalról lesznek előnyben, hanem hogy elég jó finanszírozási feltételeket tudnak teremteni.
Ezen felül van több stratégiai beruházás is, mint Ferihegy visszavétele, de mint tudható az arabokkal ott is be fogunk tudni vonni finanszírozót.
Ha belegondolunk egy hatalmas (mert ugye egy erőmű nem 2 fillér), a koreaiak általl biztosított hitelkeret az erőműre azt jelentené, hogy óriási eszközkeretet tudnánk bevonni nagyon olcsón. A Koreai jegybank jelenleg 3,5%-on tartja az alapkamatot. Ez egy kimondottan előnyös konstrukció lenne, ahhoz képest, hogy mondjuk 15+%-on kellene kötvényt kibocsátani. Ahogy az orosz Paksi hitelkeret is fel lett használva részben amikor kedvezőbb volt, mint a piaci tőkebevonás, úgy egy hasonló buli a koreaiak esetében is játszhat. És ugyan ez a konstrukció jó lehet a Boramae beszerzése kapcsán is. Ne feledjük, hogy nekik megrendelő kell a típusra, hogy sikeressé tegyék, valamint, hogy a saját otthoni felhasználásukat tegyék olcsóbbá a nagyobb teljes példányszámmal.
A svédek esetén ugyan ez a helyzet.
Szóval ha magunknak kellene ezeket a stratégiai beruházásokat finanszírozni, akkor biztosan marad a max. 18db Gripen C/D még jódarabig. És akkor az EU-s pénzekről még nem is beszéltünk.
 
Ha a finnek F-35 döntése körül rendeltünk volna 28-30 Gripen E + supportot, akkor azt $3-4B körül megkaptuk volna. Mivel leghamarabb 3 évvel kesobb kezdenének erkezni, lett volna kb 8 év törleszteni, $500M évente... nem volt prioritas, igy nem erre ment. Valahol még értem is, ha először egy ütős légvédelmet építenének (olcsóbb, mint a legifoleny) — de egyelőre qrvara nem úgy néz ki. Ha ezt lett volna a cél, akkor a NASAMS mellé már jönne egy David's Sling vagy hasonló, ami ~300km jó és hozza egy marék olcsó Stunner/Skyceptor, hogy legyen taktikai ABM képesség is, ne csak AA védelem.
A finnek valami röhejes áron, $350M rendelték meg a Davidet, az vidáman beleférne még most is, akkor a hagyományos három légvédelmi layerbol kettőre már meglenne a megoldás plusz a MANPADok, utána már csak venni kell hozza rakettakat, meg remelni, hogy a német Arrow 1000km+ telepítésbe be tudunk majd szállni és akkor meglesz az utolsó layer is.
Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.
Most mit tudunk ezekből megvalósítani és ehhez képest mikorra jöhetnének a további, új gépek?
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and Catles
Nos , azt nem állítom hogy 100%- ig meg is tudják mondani , de van szerintem 2 ember aki erősen képben van kormányoldalon : a pénzügyminiszter és az MNB elnöke , aki itt mást állít a fórumon az fantaszta és kormánytagnak képzeli magát!Egyébként a brazilok idénre 5 db " E" beszerzését tervezik ~250-260 M$ - ez hivatalosan megjelent- értékben , tudom, ezt már kitárgyaltuk 25 milliószor vannak akik enyhén szólva is szkeptikusak voltak a hír hallatán.Ez valszeg egy full új , a gyári kapun kitolt üzemanyagal NEM FELTÖLTÖT , FEGYVEREL NEM TELE AGGATOTT gép lehet!Ha ez az ár valós ,akkor nyílván egy modernizált "C"- nek olcsóbbnak kellene lennie!Gondolom én naívan és most a politikát hagyjuk ki , a miniszter leüll a miniszterelnökkel és a pü.miniszterel tárgyalni felvázolja a beérkező ajánlatokat és azok pénzügyi kiadásait , majd pénzügyminiszter rábólint vagy nem!Nos ahogy a hírek nem igazán jönnek , még az upgradre sem bólintott rá , nemhogy a + 4 db- ra!
 
Sőt, megkockáztatom, a David mellé a Meteorokbol is lehetne rendelni párat, hogy az is legyen mutatóba már, tanulni vele. Így együtt már lenne talán valamiféle harapása is a légvédelemnek, az máris fél egészség. Ha azok az RGW-110esek is elkezdenek beerkezni, akkor meg már a földön is lenne sansz ideiglenesen megallitani mondjuk egy páncélos dandárt... ez persze még mindig a sz@rral főzünk recept, de jelenlegi semminél biztosan több lenne.

Na. Ez egy egész jó összefoglaló, de sajnos feltételes módban írodott.
Most mit tudunk ezekből megvalósítani és ehhez képest mikorra jöhetnének a további, új gépek?
Passz, szerintem bármikor megrendelhetnenk, de a jelenlegi svédekkel szivozas mindent megkavart. Ezzel megint qrva okosan lábon lőtte magát a nagyokos NER ill. a Főni, mert elég kínos lenne így kuncsorogni jobb árért közben...

Ezért is mondom, hogy ha gépet most nem vesznek, akkor legalább a legvedelem kiepiteset fejezzék be, meg tegyenek a latest-greatest fegyverekből a Gripenekre. Ha a légteret uraljuk, akkor qrva nehéz lenne pancelosokkal betörni, mert akkor elég egy valag RGWt kiosztani a területvédelmisek között előtte...
 
Ez így szép, én is eljutottam már erre a gondolatra, de én itt a HTKA-n a 3x16 gépet favorizáltam mindig is.

De most tényleg, mibe kerülhet szerintetek két század modernizált Gripen beszerzése, fenntartása, kiszolgálása, felfegyverzése, két reptéren, hozamosabb ideig, a "nem kéne problémát okozni" állításon túl?
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
 
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tökölre?Szerinted, a 2001-es bezárása óta mennyit kellene rákölteni?
 
Jelenleg ugye a 14 gép évi 23-27Mrd HUF körül alakul (lízing díj + szervizköltség + kiképzés). De sosem volt még több, mint 30Mrd.
Így ezért nem olyan nehéz felszorozni 3 századra ezen költségeket. Nyilván erre jönnek még az üzemanyag, a lőszer, a személyzet, és kiszolgálók bére, valamint az infrastruktúra fenntartás, és bővítése. De ne feledjük, hogy minimum 1400Mrd HUF-ról indul az éves HM költségvetés, és látszik a szándék, hogy folyamatosan és dinamikusan tovább emelik ezt majd. Minimum a GDP növekedésének ütemében.
Ha 200-250Mrd Forintból meg tudjuk oldani, akkor szerintem ez "no brainer".
Ami a 2 repteret illeti, szerintem felesleges pénzkidobás lenne. Én a Gripeneket továbbra is Kecskeméten hagynám, viszont a szállító flottát simán átpakolnám másik reptérre.
Adott esetben a legkézenfekvőbb egy Budapesti lokáció lenne. Akár Ferihegyről üzemeltetve, akár Tökölről. Jelenleg az a leggyakoribb scenario, hogy az állami VIP szállítások esetén Kecskemétről először átmennek ugye Ferihegyre. Szerintem ez pazarlás.
Hogy békeidőben csak egy repteret használnak a Gripenek az takarékos megoldás. Kevesebb földi személyzet szükséges, és egyetlen logisztikai raktárból ellátható az egész típus.
Persze nem véletlen, hogy reptérfejlesztési program is indult, mivel egy élesedő helyzet esetén azonnal szét lehet őket telepíteni.
Tököl egyrészt lerobbant, másrészt sem a Dunáról, sem vasúton nem elérhető, a szárazföldi közlekedés pedig bizonyos időpontokban szinte lehetetlen, tehát ez felejtős. A Liszt Ferenc reptéren pedig bajosan tudnának ennyi szállító eszközt (2+2+2) tárolni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre