[HUN] Harckocsibeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 202
66 971
113
Annak nagy része nem a honvédelmi költségvetésből, hanem EU-s pénzekből van finanszírozva.
Szarok rà, hogy mibôl van finanszírozva, a lényeg, hogy legyen. Ha az kellene az orszàg megerôsödéséhez bankot is rabolni kellene, bàrmit kellene. Màsrészt meg nem ömlik az úniós pénzek zuhataga, szóval kell majd költségvetés rà. Akàrhogy.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 662
46 665
113
A Merkavát a 73as háború tapasztalatai alapján tervezték.Első számú tapasztalat,hogy bármi áron meg kell védeni a személyzetet.Izrael ekkoriban 2,5-3 milliós kis ország.Nincs bőviben az embernek.Ezért kerül az orrészbe a motor,és ezért van háttul az az ajtó.Frontális átütő találat a motorteret teszi tönkre,plusz az üzemanyag tartályok is fogják a hatást.A hk-t könnyebb kijavitani,mint a személyzetet pótolni.Egy hk 6-7 alkalommal is javitható,mire totális veszteséglistára kerül (persze ez statisztikai átlag).A mozgásképtelen,sérült hk-t elhagyó személyzetet hagyományos tankok esetén gyakran lelövik gp-val.Merkava viszont háttul,védetten és gyorsan elhagyható.
Következő tapasztalat,hogy az összecsapást többnyire az nyeri,aki késöbb fogy ki a lőszerböl.Merkava Mk I/II löszerkiszabata 65 lövedék,teljes kapacitása 85 lővedék.A hátsó ajtón keresztűl sokkal gyorsabb a tank lőszerkészletének újratöltése.És egy alkalmas terepfedezett állásban akar úgy is végrehajtható,hogy közben a hk folytatja a harcot.
A totális hk veszteség leggyakoribb oka a lőszerrobbanás.Merkava első felében azonban nincs lőszer,amit a találat,vagy fenék elleni akna felgyújthatna.
Harcászati taktikában kiemelten fontos a testfedezett helyzet.Korai Merkavák tornya szemböl igen kicsik.Nemcsak alacsony,de nagyon keskenyek is.A toronytest keskenyebb,mint a toronygyűrű.Szemböl kicsi és jol vedett célpont.
Merkava I/II páncélzata anyagtechnológiailag egyáltalán nem volt korszerű.Nincs rétegelt páncél,nincs kerámia betét,nincs NERA,sima homogén öntött és hengerelt acélpáncél elemekböl épült fel.A konstrukció volt az,ami a túlélést biztositotta.
Vagyis a Merkava nem azért lett orrmotoros,hogy jó alapplatform legyen,hanem azért,hogy jobb legyen a személyzet túlélőképesség.De igy a hk túlélőképessége is sokkal jobb,ha már eltalálták,ne totális veszteség,hanem gyorsan javitható ideiglenes veszteség legyen.
Az,hogy igy kiváló platform lett,járulékos haszon.Eleinte nem is foglalkoztak ezzel,csak mint majd kihasználható lehetőség-majd ha lesz annyi hk-i rendszerben,hogy felszabaduljon gyártási kapacitás platform alvázak gyártására.
ugyancsak járulékos haszon,hogy a hátsó tér alkalmas gyalogosok szállitására-de nem üzemszerüen,az a hátsó tér rendkivűl kényelmetlen,szűk és alacsony erre a célra.Belefér ugyan egy lövészraj,de szó szerint csak úgy,mint a heringek.Tartósan nem szállithatók,soha nem rendezték be a teret deszanttérnek.De azért evakuálásra,sebesült szállitásra is használták-amint kiértek a tűzvonalbol,átadva a sebesülteket rendes sebesültszállitó járműveknek.
Ugyancsak lehet utánpótlást szállitani a hátsó térben,különösen veszélyes helyekre.De elhelyezhető oda plusz elektronikai felszerelés is akár.
Szóval az,hogy az orrmotoros alváz kiváló eszközhordozó,nem tervezési cél volt,hanem járulékos haszon.Igazábol ma se nagyon használják ilyen célra (pedig a Sholef igen jó önjáró löveg volt-csak igen drága is volt.Izrael akkoriban a csőd szélén táncolt,egyszerűen nem volt pénz a rendszeresitésére)
Namer egy módositott Merkava test.Magassabb,igy már kialakitható lett a deszanttér,beszékezve.A hátsó ajtó nagyobb,szélesebb,hogy kiférjen rendesen rajta egy felszerelt katona.
Egyvalamiben bizton merem állitani,hogy a Merkava a legjobb.A személyzet túlélésének biztositásának képességében.Legfontosabbcéljukat elérték a tervezők.
Szépen felvarrtad a gombhoz a kabátot!
Gondolkozz már egy kicsit! Senkinek korábban még eszébe sem jutott, hogy tradícionális APC/IFV kialakítást hozzon össze egy harckocsiban! Ráadásul Izraelnek kimondottan fontos lenne a nagy lövegsüllyedés (ugye hegyes sziklás területre terveznek), de egy kimondottan hosszú orral pont ez ellen terveztek egy harckocsit.
Így agyon kellett páncélozni a harckocsi elejét, meg a hátulját is, mert ugye az egyik fő szempont a tervezésnél a városi harcra alkalmasság volt. Ott meg ugye gyakran oldalba kapják a harckocsit. Dehát akkor a test hátsó részében lévő lőszer ugyan úgy veszélyes, nem?
Ha pedig nem az volt az eredeti cél, hogy lövészeket is szállítson, akkor miért nem fix lőszertárolót terveztek a hátsó részbe?
Az általad említett "Az nyeri az ütközetet, akinek több lőszere van" elvbe hogyan fér bele az, hogy alkalmazzák úgy is ugye, hogy kipakolják szinte a teljes lőszerkészletet?
Hja és ezekre az általad felsorolt tapasztalatokra senki az égadta világon nem jött még rá addig! Az amerikaiak sem, amikor megtervezték a Abramsot. Vagy nekik szerinted nem volt fontos a legénység túlélése, vagy az erős védettség? Pedig nem ismeretlen előttük ez az elrendezés. SPG-ken a világháború óta használják. Arról nem beszélve, hogy a németek a háború végén gyakorlatilag mindennel kísérleteztek. Ugyan azon a platformon csináltak több elrendezést is. Mégis mindig elvetették a hátra tolt torony elvét.
Egyszerűen azért csinálták ezt az elrendezést, mert sokoldalúbb (a későbbi fejlesztések szempontjából) ez a megoldás, mint az, amikor a küzdőtér harckocsi elejét-közepét foglalja el.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 451
31 873
113
Szépen felvarrtad a gombhoz a kabátot!
Gondolkozz már egy kicsit! Senkinek korábban még eszébe sem jutott, hogy tradícionális APC/IFV kialakítást hozzon össze egy harckocsiban! Ráadásul Izraelnek kimondottan fontos lenne a nagy lövegsüllyedés (ugye hegyes sziklás területre terveznek), de egy kimondottan hosszú orral pont ez ellen terveztek egy harckocsit.
Így agyon kellett páncélozni a harckocsi elejét, meg a hátulját is, mert ugye az egyik fő szempont a tervezésnél a városi harcra alkalmasság volt. Ott meg ugye gyakran oldalba kapják a harckocsit. Dehát akkor a test hátsó részében lévő lőszer ugyan úgy veszélyes, nem?
Ha pedig nem az volt az eredeti cél, hogy lövészeket is szállítson, akkor miért nem fix lőszertárolót terveztek a hátsó részbe?
Az általad említett "Az nyeri az ütközetet, akinek több lőszere van" elvbe hogyan fér bele az, hogy alkalmazzák úgy is ugye, hogy kipakolják szinte a teljes lőszerkészletet?
Hja és ezekre az általad felsorolt tapasztalatokra senki az égadta világon nem jött még rá addig! Az amerikaiak sem, amikor megtervezték a Abramsot. Vagy nekik szerinted nem volt fontos a legénység túlélése, vagy az erős védettség? Pedig nem ismeretlen előttük ez az elrendezés. SPG-ken a világháború óta használják. Arról nem beszélve, hogy a németek a háború végén gyakorlatilag mindennel kísérleteztek. Ugyan azon a platformon csináltak több elrendezést is. Mégis mindig elvetették a hátra tolt torony elvét.
Egyszerűen azért csinálták ezt az elrendezést, mert sokoldalúbb (a későbbi fejlesztések szempontjából) ez a megoldás, mint az, amikor a küzdőtér harckocsi elejét-közepét foglalja el.
Azt hiszel amit csak akarsz.
A Merkava kifejezetten maguknak,a saját körülményeikre tervezték.Kicsi hadszintér,nincsennek nagy hadműveleti távolságok.Golán fensik pl csak akkor,mint egy magyar járás.MN anno napi 50-70km támadási ütemmel számolt-az egész Golán-i hadszintér nincs 50km átmérőjű.És ezen a kis területen örölte egymást 10 hadosztály (3 zsidó,és 7 arab,plusz 2 jordán dd,meg egy szaudi 2zl erejű hcsop).-mikor lendő "nehézecske" dd-unk védelmi sávját becsülgetitek,ennek fényében talán érthető,hogy röhögőgörcsöt kapok.Golánon volt olyan,mikor egy 5km-es sávban 3 páncélos ho támadott.Saron áttörésekor 4 zsidó ho támadott egy alig 10km-es frontszakaszon.......
Golán és Libanon hegyes,de a Sina felé van bőven sik vidék is,homoksivatagokkal.
Hegyvidéken egyébként az emelés fontosabb,mint a nagy sűllyedési szög.Egyébként a Merkava 8 fokban képes sűllyeszteni a löveget,ami duplája a T62ének.felfele meg a nyugaton szokásos 20fokban.
A Merkava elég jol védett oldalrol is.Már a korai modellek is oldalrol is kazamatás páncélzatú volt.A kazamataközben azonban a korai gépeken még nem NERA van,hanem üzemanyag,illetve szerelvények,pl akuk.
A lőszert a hk test belsejében külön páncélozott lőszertárolókban tárolták.Mk IV esetén már db-kénti lőszertárolókban.Plusz az IDF nem szokta fedezet nélkül bevetni a tankjait (2006ban pont a fedezet hiánya okozta a bajt).
Merkava nem egy rohamharckocsi.Egy másfajta,lassabb harceljárásrendre optimalizálták.Mk I kifejezetten lassú gépnek számitott.Mk IV már nem számit annak,köszönhetően az erős német hajtóműnek.
Búr Logim szintén egy nagyon jol védett tipusnak készült,kevés emberri erőforrással rendelkező haderőnek.Mégis teljesn hagyományos felépitésű,mert egy másfajta harcnodorra szánták.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 984
18 552
113
Amúgy én komolyan nem értem, hogy arra a maréknyi tankunkra (T-72/Leo2A4) mi a szarért nem veszünk ERA-t.
Fillérekből drámaian nőne a tankok védelmi képessége!

A Magyar Honvédségnek az ilyesmi degradáló lenne. Mi majd a jövő fegyverire költünk, amit kifejlesztenek, az elkövetkező 15-20 évben. Na majd azokból rendelünk, úgy 25-30 év múlva. Felújítani, erősíteni, a meglévő fegyverzetet, ugyan már... Ilyesmire mi nem költünk. Ami van, arra semmit nem költeni, használt bevált fegyverzetet nem venni, ez az irány, ehhez tartjuk magunkat. Jól kitolunk az ellennel így. :)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 161
36 680
113
Amúgy én komolyan nem értem, hogy arra a maréknyi tankunkra (T-72/Leo2A4) mi a szarért nem veszünk ERA-t.
Fillérekből drámaian nőne a tankok védelmi képessége!
Mert nem dőlt el, hogy terveznek-e velük hosszútávra. Most úgy tűnik hogy nem, ezért nem is költenek rájuk...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 542
55 958
113
Mert nem dőlt el, hogy terveznek-e velük hosszútávra. Most úgy tűnik hogy nem, ezért nem is költenek rájuk...

Az ERA fillérekbe kerül. Rövidtávon is hasznos. Hidd el , a tankok személyzete örülne neki. Mert jelenleg bármivel kilövik őket ha baj van.
És ha holnap hadba kell vonulni, nem vígasztalja majd őket, hogy " ezzel nem terveztünk hosszú távra"
Amikor én ezt először hallottam a T-72 kapcsán, az még majd 20 évvel ezelőtt volt XD
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 451
31 873
113
A Magyar Honvédségnek az ilyesmi degradáló lenne. Mi majd a jövő fegyverire költünk, amit kifejlesztenek, az elkövetkező 15-20 évben. Na majd azokból rendelünk, úgy 25-30 év múlva. Felújítani, erősíteni, a meglévő fegyverzetet, ugyan már... Ilyesmire mi nem költünk. Ami van, arra semmit nem költeni, használt bevált fegyverzetet nem venni, ez az irány, ehhez tartjuk magunkat. Jól kitolunk az ellennel így. :)
Ehez képest azok a buta zsidók képesek voltak még az ellen kijavitható hk-ait is összeszedni a harctérről,és kohó helyett többször modernizálva évtizedekig hk-ként szolgálatba tartani,majd máig átépitve nehéz lövésszállitóvá és egyébb eszközhordozóvá..........Milen kis buták,nemdebár?
 

donpepe84

Well-Known Member
2013. március 5.
426
1 662
93
Ehez képest azok a buta zsidók képesek voltak még az ellen kijavitható hk-ait is összeszedni a harctérről,és kohó helyett többször modernizálva évtizedekig hk-ként szolgálatba tartani,majd máig átépitve nehéz lövésszállitóvá és egyébb eszközhordozóvá..........Milen kis buták,nemdebár?
Ne feledd hogy ez a létezésük megőrzése miatt volt szükség!
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 447
120 823
113
Amúgy én komolyan nem értem, hogy arra a maréknyi tankunkra (T-72/Leo2A4) mi a szarért nem veszünk ERA-t.
Fillérekből drámaian nőne a tankok védelmi képessége!
Ebbe kicsit beleszerettem.

FnY_iw3WAAINfsl.jpg
Turkey-puts-105mm-Roketsan-MZK-turrets-on-aging-M60A3-tanks.jpg
maxresdefault.jpg

Ezzel egy egységesítő modernizáció 120 milisre hegyezett toronnyal és ERA-val az A4-esekre.
Ezzel mind a 72-es mind peidg az A4-es lőszertárolási gondjai meg lennének oldva, azonos technológiai alapon és olcsón.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 451
31 873
113
Ebbe kicsit beleszerettem.

FnY_iw3WAAINfsl.jpg
Turkey-puts-105mm-Roketsan-MZK-turrets-on-aging-M60A3-tanks.jpg
maxresdefault.jpg

Ezzel egy egységesítő modernizáció 120 milisre hegyezett toronnyal és ERA-val az A4-esekre.
Ezzel mind a 72-es mind peidg az A4-es lőszertárolási gondjai meg lennének oldva, azonos technológiai alapon és olcsón.
105milist látok csak ajánlatban.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány