Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 114
50 470
113
SpaceX kőkeményen amerikai állami pénzeken csüng, a korai rakétáikat a pentagon pénzelte brutálisan túlárazott műholdindításokon keresztül, az egész Starlink (mint az ábra is mutatja) a hadsereg és hárombetűsök kiszolgálására épült.
Nekem az az infóm, hogy a komplett rakétafejlesztésük (a korai szakasz főleg) saját zsebből ment, és csődközelbe is került a cég miatta.
Utána meg, mivel továbbra is ők tudnak olcsón keringési pályára állítani kb bármit, nyilván egyre inkább fogják az ő hordozóikat használni, az amerikai állam is (az, amelyik pl az ULA-t is használja, a mai napig).

Ezt validálja az a tény is, hogy rengeteg megrendelést zsebeltek be amerikai állami szervezeteken kívülről is. Mára megkerülhetetlenel lettek hordozórakéták terén.

A Starlink más kérdés, ott én hajlok arra, hogy a meglévő know-howt felhasználva akart Musk olyat lépni, amit (igaz jóval kezdetlegesebben, de) pl az Iridium is meglépett anno. Utána/közben meglátták benne a lehetőséget az általad említett hárombetűsök is, igen.
 
T

Törölt tag

Guest
Nekem az az infóm, hogy a komplett rakétafejlesztésük (a korai szakasz főleg) saját zsebből ment, és csődközelbe is került a cég miatta.
Utána meg, mivel továbbra is ők tudnak olcsón keringési pályára állítani kb bármit, nyilván egyre inkább fogják az ő hordozóikat használni, az amerikai állam is (az, amelyik pl az ULA-t is használja, a mai napig).

Ezt validálja az a tény is, hogy rengeteg megrendelést zsebeltek be amerikai állami szervezeteken kívülről is. Mára megkerülhetetlenel lettek hordozórakéták terén.

A Starlink más kérdés, ott én hajlok arra, hogy a meglévő know-howt felhasználva akart Musk olyat lépni, amit (igaz jóval kezdetlegesebben, de) pl az Iridium is meglépett anno. Utána/közben meglátták benne a lehetőséget az általad említett hárombetűsök is, igen.

Itt is írva volt anno, hogy a Pentagon műholdjait 3-4-5* drágábban lövik fel, mint a kereskedelmieket, hivatalos duma az volt, hogy azért mert ahhoz mindig új rakétát kell legyártani, nem használhatnak régit.
Magyarul kifizette a Pentagon a rakétát, utána mehetett nyomott áron tarolni a civil piacot.
Ugyanígy a Starlink is hivatalosan civil fejlesztésekre szánt közpénzekből (is) épült, hogy USA gyéren lakott vidékein is legyen internetkapcsolat. Ezért terítették be az egész Földet a műholdakkal.

 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 114
50 470
113
a Pentagon műholdjait 3-4-5* drágábban lövik fel, mint a kereskedelmieket
A kérdés az, hogy a többi contractor (pl ULA) mennyiért lőtte volna fel ugyanazt?
A Starlinkes dolgot nem vitatom, de azt továbbra is tartom, hogy (a rendszer skálázhatóságából kiindulva) a koncepció szerintem kizárólag a SpaceX-é, csak utána találtak alternatív felhasználási módot a rendszernek.
Egész egyszerűen egy ilyen, globális internetszolgáltatás egyrészt megélne piaci alapokon is (szerintem, ld az említett Iridiumot), másrészt meg gyakorlatilag házon belül megvolt nekik minden know-how, hogy ki tudják fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
Nekem az az infóm, hogy a komplett rakétafejlesztésük (a korai szakasz főleg) saját zsebből ment, és csődközelbe is került a cég miatta.
Utána meg, mivel továbbra is ők tudnak olcsón keringési pályára állítani kb bármit, nyilván egyre inkább fogják az ő hordozóikat használni, az amerikai állam is (az, amelyik pl az ULA-t is használja, a mai napig).

Ezt validálja az a tény is, hogy rengeteg megrendelést zsebeltek be amerikai állami szervezeteken kívülről is. Mára megkerülhetetlenel lettek hordozórakéták terén.

A Starlink más kérdés, ott én hajlok arra, hogy a meglévő know-howt felhasználva akart Musk olyat lépni, amit (igaz jóval kezdetlegesebben, de) pl az Iridium is meglépett anno. Utána/közben meglátták benne a lehetőséget az általad említett hárombetűsök is, igen.
Ez így nagy vonalakban igaz, de nem pontos.
A kezdetekkor valóban saját pénzből fejlesztették az Falcon1-et, bár már akkor is előfizetett egy fuvarra a hadsereg.
Aztán meg a NASA ISS cargo pályázata húzta ki őket a szarból, pedig akkor még nem volt F9!
Azóta is jelentős állami előrendeléseket kapnak. Ilyen volt az emberes kapszula fejlesztés is. De a már említett Rural programból is milliárdos nagyságrendben részesültek. Még az indító állások fejlesztéseire is kaptak külön lóvét, hogy a szolgálatok titkos műholdjainak függőleges integrációját is tudják kezelni.
Aztán meg már akkora szereplővé nőttek ki magukat, és olyan áron dolgoznak kiváló megbízhatóság mellett, hogy mára megkerülhetetlenek.
Szóval sok esetben úgy fizettek ki komoly összegeket előre, hogy még nem volt kész termék. Persze ez még így is egy nagyon is megtérülő állami támogatás forma, de nem jutottak volna ilyen gyorsan ilyen messzire ezek a pénzek nélkül, tisztán piaci alapon.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 114
50 470
113
Ez így nagy vonalakban igaz, de nem pontos.
A kezdetekkor valóban saját pénzből fejlesztették az Falcon1-et, bár már akkor is előfizetett egy fuvarra a hadsereg.
Aztán meg a NASA ISS cargo pályázata húzta ki őket a szarból, pedig akkor még nem volt F9!
Azóta is jelentős állami előrendeléseket kapnak. Ilyen volt az emberes kapszula fejlesztés is. De a már említett Rural programból is milliárdos nagyságrendben részesültek. Még az indító állások fejlesztéseire is kaptak külön lóvét, hogy a szolgálatok titkos műholdjainak függőleges integrációját is tudják kezelni.
Aztán meg már akkora szereplővé nőttek ki magukat, és olyan áron dolgoznak kiváló megbízhatóság mellett, hogy mára megkerülhetetlenek.
Szóval sok esetben úgy fizettek ki komoly összegeket előre, hogy még nem volt kész termék. Persze ez még így is egy nagyon is megtérülő állami támogatás forma, de nem jutottak volna ilyen gyorsan ilyen messzire ezek a pénzek nélkül, tisztán piaci alapon.
Annyit tennék ehhez hozzá, hogy a lehetőség ott volt a többi kereskedelmi szereplő előtt is, amelyek közül nem egy már létező hordozóval operált a F1 előtt is.
Nem tűnik logikusnak, hogy ne az akkori “nagyokba” lapátolják a pénzt, hanem egy, az összes addigi szabály felrúgó jàtékosba.

Kaptak pénzt a fejlesztésre, de ez meg bevett szokás ha pl diverzifikálni akar a Pentagon. Ahogy kaptak mások is.
Oda akarok kilyukadni, hogy a dolgok jelenlegi állásából én azt olvasom ki, hogy az állami pénz mindenképp segített átvészelni a nehéz időszakukat, de nem amiatt tart ott most a SpaceX, ahol.

Ahogy pl a Tesla se amiatt lett világelső (!) villanyautógyártó, mert történetesen állami dotáció volt villanyautókra - ugyanis azt az összes többi gyártó villanyos modelljeire is meg lehetett kapni. De ez messzire vezet.
 
T

Törölt tag

Guest
Ahogy pl a Tesla se amiatt lett világelső (!) villanyautógyártó, mert történetesen állami dotáció volt villanyautókra - ugyanis azt az összes többi gyártó villanyos modelljeire is meg lehetett kapni. De ez messzire vezet.

Nem is a dotáció miatt, kellett hozzá egy "dízelbotrány", hogy megrendüljön az emberek bizalma a hagyományos gyártók felé, állami pénzből rohamtempóban kiépült töltőhálózat, hogy az ő szabványukhoz kelljen mindenkinek idomulni, hatóságok rendszeresen szemet hunytak olyan balesetek, műszaki hiányosságok fölött amiért más gyártókat milliárdos büntetésekkel, visszahívásokkal büntettek volna, na meg évekig a csapból is tesla folyt.
Olyan apróságokról már nem is beszélve, hogy az amerikai diplomácia kőkeményen befenyített pár Afrikában országot, nehogy nyersanyaghiányban szenvedjenek.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
Nem is a dotáció miatt, kellett hozzá egy "dízelbotrány", hogy megrendüljön az emberek bizalma a hagyományos gyártók felé, állami pénzből rohamtempóban kiépült töltőhálózat, hogy az ő szabványukhoz kelljen mindenkinek idomulni, hatóságok rendszeresen szemet hunytak olyan balesetek, műszaki hiányosságok fölött amiért más gyártókat milliárdos büntetésekkel, visszahívásokkal büntettek volna, na meg évekig a csapból is tesla folyt.
Olyan apróságokról már nem is beszélve, hogy az amerikai diplomácia kőkeményen befenyített pár Afrikában országot, nehogy nyersanyaghiányban szenvedjenek.
Èrdekes logikai kapcsolat, bár szerintem nem erről volt szó.
A döntés az Obama admisztráció alatt született meg a kereskedelmi szállító képesség megteremtèsére, ami akkor egy forradalmi koncepció volt abban a tekintetben, hogy nem nyitott végű szerződéseket kötöttek hanem fix árút. Ennek pedig több faktor ágyazott meg. Az űrsikló kivezetèsèvel nem maradt amerikai teherhajó/űrhajó képesség, és a kezdeti orosz összeborulás is idővel politikai vonalon megromlott. Vagyis jó adag amerikai büszkeség fortyogott, hogy az űrhajósoknak Szojuzokra vannak utalva. Erre mindenképp megoldás kellett. A próba pedig a teherszállítás képesség volt. Ugye itt volt egy rakat pályázó vegül a SpaceX és az OrbitalATK nyert később belőlük lett a Northrop Antares-Cygnus.
Már ez annyira bevállt és kitermelte ugye a Falcon9-et, hogy adta magát az emberes repülés projekt, ma meg már szinte csak ilyen fix árú szerződéseket kötnek. (A regieket SLS nem számítva)

Szóval nagy adag nemzeti büszkeség +jó konstrukciós pályázati rendszer ágyazott meg a sikereknek. Nyilván közben az ULA igyekezett gáncsolni, de ahogy egyre megbízhatóbban teljesített a SpaceX úgy vált egyre elavultabbá a régi ráadásul egyre nyilvánvalóbban túlárazott drága modell. A többi meg már adta magát.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
Úgy tűnik jól halad az európai fejlesztésű kapszula, mert szerződést kötöttek az Axiommal 2027-re cargo küldetésre az Axiom állomáshoz ami ekkor még az ISS része lesz.
Jövőre pedig egy Falcon9-el vegrehajtják az első èles visszatérő tesztet!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

...
Lezárult a Trabant tervezési fázisa, a következő év az építésé és a tesztelèsé, ha pedig minden jól megy 2024 után az ISS-ről pályára is állithatják!
Na most akinek a Trabant név kapcsán nem az ELTE oroszokkal közös eddigi legkomolyabb műholdas fejlesztő projekte jutott eszébe, szégyelheti magát! :)
trabant_scheme.jpg

A Trabantra kerülő, hazai fejlesztésű és gyártású tudományos és szolgálati fedélzeti eszközök számát és tudását tekintve a Trabant lesz a leghangsúlyosabb szerepű magyar részvétel űrmisszióban.​

 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 114
50 470
113
Nem láttam itt linkelve, pedig jó videó (már amennyire egy ilyen tragédiáról készülhet jó videó) - a Columbia utolsó negyed órája, real-time, a releváns videókat szinkronba hozva és az egészet a NASA, az esetről készült prezentációjával annotálva (úgymint: melyik szenzor, mikor pukkant el, stb):
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
No, a Roszkoszmosz szerint fedélzeti hardver hiba miatt veszett oda a Luna-25. Szerintük a parancs rendben volt, és a gyorsulás mérő meghibásodása miatt nem állt le időben a hajtómű! A accelerometer szenzor 16 féle meghibásodása lehetséges.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Ez a videó még a Firefly VICTUS NOX 24óra alatti küldetését mutatja be;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 014
28 011
113

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
14 491
40 464
113
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
A második fokozat hiba miatt odaveszett az RocketLab CapellaSpace SAR muholdas küldetése..
A második fokozat gyújtási anomáliája;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Ebből az ègvilágon nem derül ki semmi. Ettől még lehet egy kis Cubesat is. Ahogy nekünk is van oroszokkal közös "űrhajó" fejlesztésünk, lásd a Trabantot feljebb.
 
T

Törölt tag

Guest
Itt is írva volt anno, hogy a Pentagon műholdjait 3-4-5* drágábban lövik fel, mint a kereskedelmieket, hivatalos duma az volt, hogy azért mert ahhoz mindig új rakétát kell legyártani, nem használhatnak régit.
Ez nem hivatalos duma! Ezt maga a Pentagon, és a NASA követeli meg az adott küldetés fontosságának megfelelően.
Ha a Pentagon egy olyan műholdat szeretne felküldeni, amelyik egy kész full hordozó rakéta 10-15x-ösét éri, akkor szerinted nem azt fogják előírni, hogy azt vadiúj gyártású hordozón küldjék fel?
Magyarul kifizette a Pentagon a rakétát, utána mehetett nyomott áron tarolni a civil piacot.
Ööö ez miért a SpaceX hibája? Ha az ULA-val küldenének fel műholdakat, akkor ott értelem szerűen minden rakéta új gyártású lenne. Mivel nem újrahasznosítható.

Ugyanígy a Starlink is hivatalosan civil fejlesztésekre szánt közpénzekből (is) épült, hogy USA gyéren lakott vidékein is legyen internetkapcsolat. Ezért terítették be az egész Földet a műholdakkal.
Ha ürügy is a Starlink fejlesztésbe való beszállás, ez azért 2 irányú fegyver. Mivel a kormány beszállt a fejlesztésbe, így van beleszólása az amerikai területeken való használatba. Azzal nem nagyon tudnak mit csinálni, ha lelövi Musk a net szolgáltatást Ukrajnában, max. fenyegethetnek. Azonban a szerződések szerint ezt nem teheti meg a kormányzati felhasználókkal.
A kérdés az, hogy a többi contractor (pl ULA) mennyiért lőtte volna fel ugyanazt?
Itt van a lényeg négylábú farokcsóválója elásva. Az ULA akkor sem tudja megközelíteni a SpaceX árait, ha a SpaceX minden rakétát újragyártatna.
Aztán meg a NASA ISS cargo pályázata húzta ki őket a szarból, pedig akkor még nem volt F9!

Azóta is jelentős állami előrendeléseket kapnak.

Szóval sok esetben úgy fizettek ki komoly összegeket előre, hogy még nem volt kész termék. Persze ez még így is egy nagyon is megtérülő állami támogatás forma, de nem jutottak volna ilyen gyorsan ilyen messzire ezek a pénzek nélkül, tisztán piaci alapon.
Ez az amerikai környezetben - teljesen helyesen - így is van. MINDEN hadiipari fejlesztés úgy történik, hogy pályázatot írnak ki a fejlesztésre. Ehhez pedig ELŐRE biztosítják a dellát. Annyit, hogy abból kijöjjön a szükséges protók legyártása. Így történt ez az F-35 esetén (JSF program), meg most az új szárazföldi technikák esetén is (pl.: OMFV). Ráadásul gyakran ezeket a programokat erősen pazarló módon menet közben leállítják, de ettől a fejlesztő/gyártó cégeknek nem kell visszafizetniük semmit sem.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
A Német "The Exploration Company" akik a Nyx Teherhajót építik mellett egy másik német projekt is bontogatja a szárnyait.
Az RFA bejelentette, hogy felfújható Hővédő-pajzsos 3.4T hasznos teher szállítani kèpes teher-űrhajót èpítenek;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Újabb kudarc, ezúttal a Kínai GALACTIC-ENERGY CERES-1 rakétája tizedik indítása nem sikerült. A rakétának ez az első sikertelen küldetése. Részleteket nem közöltek. Ez lett volna CHANG-GUANG első 0.3m felbontású Jilin-1 GF04B műholdja.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 060
18 924
113
Visszatért a NASA OSIRISREX misszio Bennu aszteroida minta gyűjtő kapszulája! A küldetès 7 éve indult..
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Illetve előkerült a Galactic-Energy Ceres-1 rakéta inditásáról egy felvétel, amin látszik, hogy az első fokozat hibásodott meg.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


+ elkezdték hívni a Chandrayaan-3, de eddig süket.