[HUN] Helikopterbeszerzés

2023.09.07. Olaszországban, a Leonardo helikoptergyárában...
F5bL911WAAAn7wm
F5bL5w4WwAE55Fu
F5bLxeoXsAA8BSV
Úgy néz ki tényleg élesedik valami, mert Tömböl tábornok úrnak ez már a második látogatása a Leonardonál. Ráadásul ez konkrétan a Leonardo Helicopters.
 
Úgy néz ki tényleg élesedik valami, mert Tömböl tábornok úrnak ez már a második látogatása a Leonardonál. Ráadásul ez konkrétan a Leonardo Helicopters.
Szerintem az első ilyen látogatása (amiről tudunk). Múltkor olasz állami tisztviselőkkel meg tábornokokkal tárgyalt, de nem a Leonardonál.

Lényeg a lényeg: "AW249 gyanús" a dolog! :)
Bár szerintem lesz pár év mire ez sorra kerül nálunk...
 
Szerintem az első ilyen látogatása (amiről tudunk). Múltkor olasz állami tisztviselőkkel meg tábornokokkal tárgyalt, de nem a Leonardonál.

Lényeg a lényeg: "AW249 gyanús" a dolog! :)
Bár szerintem lesz pár év mire ez sorra kerül nálunk...
Kérdés hogy Tömböl papa mekkora leonardo gyárat tud kialkudni...
 
A H135M és a H225M közé az AW149M,aminek ugyan az a meghajtórésze,mint az AW249nek.
Nem hiszem hogy veszünk ilyesmit. Egy rámpás helikopternek lenne még értelme pl. Chinook vagy hasonló.
Kiképző gépünk már van rendelve - még ha az övék jobb is, nem vesszük meg...

Szóval AW249-ről lehet csak szó - talán valahogy beszállunk a fejlesztésbe: pl. rávarrjuk a HERO-drónokat... :)
 
Ebből nem kell gyár, én 20 olyen vadiúj AW249 csatahelinek nagyon örülnék...
gyártás aspektusában vadiúj az biztos, de vajon tényleg megéri?.....a pilóták túlélési esélye van annyira jó mint az orosz KA-52-ben,? fegyverzetben...biztos integrálnak rá spikeot de azt tudja bármelyik légi taxi...ez nem egy spagetti Tigris modern fegyverzettel, egyszerűen ?
Szval mennyire új, az orosz és amerikai helikopterekhez képest, képességeit tekintve ? Lehet hogy marhaság de ez nekem egy újracsomagolt Tigrisnek tűnik...a fázis késéses Olasz ipartól
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
gyártás aspektusában vadiúj az biztos, de vajon tényleg megéri?.....a pilóták túlélési esélye van annyira jó mint az orosz KA-52-ben,? fegyverzetben...biztos integrálnak rá spikeot de azt tudja bármelyik légi taxi...ez nem egy spagetti Tigris modern fegyverzettel, egyszerűen ?
Szval mennyire új, az orosz és amerikai helikopterekhez képest, képességeit tekintve ?
52-st nem veszünk , 64-st nem veszünk , akkor ne mérd ezekhez , felesleges!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
gyártás aspektusában vadiúj az biztos, de vajon tényleg megéri?.....a pilóták túlélési esélye van annyira jó mint az orosz KA-52-ben,? fegyverzetben...biztos integrálnak rá spikeot de azt tudja bármelyik légi taxi...ez nem egy spagetti Tigris modern fegyverzettel, egyszerűen ?
Szval mennyire új, az orosz és amerikai helikopterekhez képest, képességeit tekintve ?
Ami újdonság lesz rajta többek között: a körkörös DIRCM lefedettség. Vagyis lézerrel vakítja a MANPADS rakétákat - ez a "légi járművek APS-e" elvileg. Ukrajnaihoz hasonló intenzív konfliktusban még nem vizsgázott tudtommal (nem nagyon volt ilyen rég óta), de Kamovokat leszedő Stingerek, Iglák ellen hatásos kell legyen.
Mindemellett bennem is kérdőjeles hogy mennyire életképes egy harci heli manapság, de ha már ilyet akarunk venni, akkor a Főnix jó lehet erre a szerepre...
 
52-st nem veszünk , 64-st nem veszünk , akkor ne mérd ezekhez , felesleges!
nem felesleges mert azért elvárná az ember egy next gen csata helikoptertől 2023-ban hogy ne egy repülő koporsó legyen. Jó dolog a kiterjesztett DIRCM lefedettség de azért kétlem hogy tudna katapultálni a kezelő vagy lerobbantott farokrésszel hazarepülni második vagy harmadik opcióként. S ehhez képest eléggé drága járgány.
 
nem felesleges mert azért elvárná az ember egy next gen csata helikoptertől 2023-ban hogy ne egy repülő koporsó legyen. Jó dolog a kiterjesztett DIRCM lefedettség de azért kétlem hogy tudna katapultálni a kezelő vagy lerobbantott farokrésszel hazarepülni. S ehhez képest eléggé drága járgány.
Kérdés hogy mi a cél, mi az elvárás: milyen körülményke között kell harcoljon?

Mennyire kell berepülni a cél terület fölé? Van légi fölény? Le van-e pucolva az ellenség (radarokat használó) légvédelme?
Nyilván MANPADS bárhol lehet, de a radar-kisugárzást produkáló légvédelem megtalálható és kiiktatható. A NATO-nak, különösen az amcsiknak ebben van rutinja.
Ha döntően csak MANPADS-ok maradnak (ukránoknak is kb. csak ez van a frontvonalban), azok ellen lenne védelme DIRCM-nek köszönhetően. Ez sem lenne százszázalékos védelem, de már bevethető lehet a Főnix észszerű kockázatok mellett...

Igazából a tankok halálát pár évente megéneklik, de harci helikopterekről nem így gondolkodnak általában. Lengyelek, csehek, szlovákok is vásárolnak ilyet, de németeknél is felmerült, hogy Apache vagy AH-1 kellene. Tömböl látogatása is jelzi, hogy kell ez a katgória. Szóval a szakértői konszenzus inkább arra mutat hogy hasznosak a harci helikopterek, ha meg van a légi fölény és az ellenséges légvédelem is kellően ki van iktatva.

A Kamovok is elintézetk jó néhány kombájnt meg egy-két harcjárművet mielőtt leestek... :)
 
Kérdés hogy mi a cél, mi az elvárás: milyen körülményke között kell harcoljon?

Mennyire kell berepülni a cél terület fölé? Van légi fölény? Le van-e pucolva az ellenség (radarokat használó) légvédelme?
Nyilván MANPADS bárhol lehet, de a radar-kisugárzást produkáló légvédelem megtalálható és kiiktatható. A NATO-nak, különösen az amcsiknak ebben van rutinja.
Ha döntően csak MANPADS-ok maradnak (ukránoknak is kb. csak ez van a frontvonalban), azok ellen lenne védelme DIRCM-nek köszönhetően. Ez sem lenne százszázalékos védelem, de már bevethető lehet a Főnix észszerű kockázatok mellett...

Igazából a tankok halálát pár évente megéneklik, de harci helikopterekről nem így gondolkodnak általában. Lengyelek, csehek, szlovákok is vásárolnak ilyet, de németeknél is felmerült, hogy Apache vagy AH-1 kellene. Tömböl látogatása is jelzi, hogy kell ez a katgória. Szóval a szakértői konszenzus inkább arra mutat hogy hasznosak a harci helikopterek, ha meg van a légi fölény és az ellenséges légvédelem is kellően ki van iktatva.

A Kamovok is elintézetk jó néhány kombájnt meg egy-két harcjárművet mielőtt leestek... :)
én a hasznosságot nem kétlem. csak az olasz hadiipar remekeiben kételkedem
 
gyártás aspektusában vadiúj az biztos, de vajon tényleg megéri?.....a pilóták túlélési esélye van annyira jó mint az orosz KA-52-ben,? fegyverzetben...biztos integrálnak rá spikeot de azt tudja bármelyik légi taxi...ez nem egy spagetti Tigris modern fegyverzettel, egyszerűen ?
Szval mennyire új, az orosz és amerikai helikopterekhez képest, képességeit tekintve ? Lehet hogy marhaság de ez nekem egy újracsomagolt Tigrisnek tűnik...a fázis késéses Olasz ipartól
Messze a legmodernebb lesz a piacon, es az is marad a kovetkezo 10-15 evben biztosan.

én a hasznosságot nem kétlem. csak az olasz hadiipar remekeiben kételkedem
Konkretan a helijeik kifejezetten jok, szemben pl az Airbus NH-90-nel, ami egy igazi csodtomeg lett a vegere... ez a Mangusta utodja, csak nullarol, teljesen next-gen alapokra epitve.
 
én a hasznosságot nem kétlem. csak az olasz hadiipar remekeiben kételkedem
Szerinted nem fog beválni az AW249?

Pedig vannak nagyon sikeres termékeik. Hi-end cuccokban tudnak jó csinálkni az olaszok Lásd Ferrari! :)
A Leonardo helikopter gyára eladások terén TOP 3-4-ben benne van a világon. Az amcsik is olasz hadihajót vesznek (Constellation osztály), M346 és C-27 repülőik is sikeresek. 76mm OTO-Melara lövegeket 53 ország flottája használja. Radarban és elektronikában is jók - a Skyranger radarját is olasz cég fejleszti. A nagy NATO légtér-ellenőrző radarok is olasz gyártásúak Európa-szerte (nálunk is van 3 belőle).
Az előző harci helikopterükkel (A129) kapcsolatban sem derültek ki komoly problémák tudomásom szerint - ellentétben a Tigerrel. Leginkább azért nem lett export siker a Mangusta, mert pont a hidegháború végére született meg, amikor szinte senki nem akar harci helikoptert venni.
Szóval nem látok nagy technológiai kockázatot a AW249-esben: nagy részt meglévő, bevált elemekből rakják össze.
Ha nem akarunk amerikait venni, akkor nincs is más opciónk...