Drónelhárító rendszerek telepítésére kötelezhetnek magyar cégeket, 30 évig minden részlet titkos lesz​

Szerdától a honvédelmi miniszternek jogában áll drónelhárítási rendszer telepítésére és működtetésére kötelezni minisztériumokat, központi állami szerveket és bármilyen magyarországi céget

https://telex.hu/belfold/2023/10/03/dron-elharitas-honvedelmi-miniszter-rendelet
Milyen érdekes egybeesés, hogy a 4ig tegnap alapított egy céget ami ezzel foglalkozik :D
 
Fordítva előbb alakult meg a cég :D
Kis magyar abszurd:

Tegnapi hír volt:

Mai hír:
 
Amugy nem is lenne peldatlan, ha jol emlekszek Diosgyort vedte sajat legvedelmi alakulat (civil munkavallalo tuzerekkel, civil tulajdonban levo lovegekkel).
Igaz, nekik nem kellett venni loveget, sajat gyartmanyt hasznaltak.

Szocializmusban? Én amúgy általánosságban beszéltem, mert tüzérségi fegyvert adni civileknek, hát nem tűnik jó ötletnek...

A rendeleti kormányzás nem számít, mert törvény nélkül 90 nap után minden rendelet a hatályát veszti.

Rendelettel gyorsan intézkednek, utána kétharmaddal törvényt is hozzá igazítják.
 
Szocializmusban? Én amúgy általánosságban beszéltem, mert tüzérségi fegyvert adni civileknek, hát nem tűnik jó ötletnek...
Szia,

Nem, meg elotte.

Amugy sorozatlovo fegyvere is van a civileknek (FBO-nek hivjak oket). A torveny szerint lehetne minden olyan fegyveruk, ami a rendorsegnek van (ertsd: 14.5-es nehezgeppuska, panceltoro raketa, ...), de a gyakorlatban AMD-nel tobb nincs naluk.
De persze abban igazad van, hogy akar csak egy 40 mm-es automata granatveto is mar masik kategoria az AMD-hez kepest.
 
  • Tetszik
Reactions: BiancoGasto
Szocializmusban? Én amúgy általánosságban beszéltem, mert tüzérségi fegyvert adni civileknek, hát nem tűnik jó ötletnek...



Rendelettel gyorsan intézkednek, utána kétharmaddal törvényt is hozzá igazítják.
Nem kell 2/3-addal, a törvények döntő többsége feles. Pont azért van rendeleti, mert kényelmes, de a törvényt nem ússza meg. Gyakorlatilag a kényelmen kívűl nincs jelentősége.
 
Csak, hogy egy kis aktuális biztonságpolitika is legyen. Tegnap jött ki a jogszabály, a Magyar Közlönyben, végig olvastam és hát kíváncsian várom majd azt a külön jogszabályt ami taxatíve felsorolja, hogy mely gazdasági társaságoknak kell dronvédelmi rendszert kiépíteniük az egyes intézményeik védelme miatt. Gyanítom, hogy a kritikus infrastruktúrát működtető cégeknek(energia szektor, esetleg ivóvíz hálózat?) mindenképpen. Az viszont elég durva, hogy mindezt saját zsebből kell majd fedezniük, és mit ad isten pont tegnap jelentették be, hogy a 4IG drónvédelmi ágazatot indít :)

 
Csak, hogy egy kis aktuális biztonságpolitika is legyen. Tegnap jött ki a jogszabály, a Magyar Közlönyben, végig olvastam és hát kíváncsian várom majd azt a külön jogszabályt ami taxatíve felsorolja, hogy mely gazdasági társaságoknak kell dronvédelmi rendszert kiépíteniük az egyes intézményeik védelme miatt. Gyanítom, hogy a kritikus infrastruktúrát működtető cégeknek(energia szektor, esetleg ivóvíz hálózat?) mindenképpen. Az viszont elég durva, hogy mindezt saját zsebből kell majd fedezniük, és mit ad isten pont tegnap jelentették be, hogy a 4IG drónvédelmi ágazatot indít :)

Szerintem itt azért nem akkor az összefonódás, mint azt sokan sejteni vélik. Ráadásul itt nem egy Skyguard kaliberű rendszerre kell szerintem elsősorban gondolni, hanem kisebb drónok zavarására alkalmas RF zavarókra, amelyek nem jelentenek olyan hatalmas költséget, mintha egy VSHORAD pontvédelmi rendszerről beszélnénk.
Nekem kicsit túl közeli a cég létrehozása és a jogszabály kihirdetése. Szerintem itt egyirányú kapcsolatról lehet szó. A drónvédelmi rendszer szerintem eddig is valid igény lett volna csak mivel a civil szféra nagyon nem érzi a fenyegetést, így ezt mindenki leszarta. Maga a terület (mármint a civil drónvédelem) már vagy 5-10 éves múltra tekint vissza. A szakkiállítások visszatérő témája ez.
Hogy most a törvénnyel mögé tettek egy noszogatást, az nem meglepő.
Ezzel eddig még senki nincs megkárosítva. Meglátjuk, hogy a követelményrendszer mennyire lesz rájuk szabva. Jelenleg azért nagyon nem ők az egyetlen opció a piacon.
Tehát egy magán társaság onnan vesz ilyen berendezést, ahonnan tud/akar.
És, hogy miért nekik kell ezt finanszírozni?
Mert a saját védelmüket szolgálja. Mint ahogy egy tűzvédelmi vagy egyéb törvényileg kötelező biztonsági rendszert is.
Ráadásul mivel itt elszámolható költségekről van szó, így ezek jelentős része különben is a befizetendő adó kárára fog megvalósulni.
A kötelező rendszer rövid határidős megléte pedig egy olyan extra kiadás lehet, amit nem igazán lehet betervezni egy cég rövidtávú pénzügyi terveibe.
Ha így nézzük, akkor ezzel a húzással generáltak egy faktort a céges hitelezés felpörgetésére. Ne feledjük, hogy a bankok drasztikusan csökkentik a céges hitelezés költségeit.
A 4iG lépése pedig - a leányvállalat alapítása - szerintem inkább egy belsős információra hozott sürgős lépés lehetett. A cég a drón leány kapcsán egészen biztosan foglalkozott már a területtel, de sem egy cég létrehozása, sem egy törvény összehozása nem 1 óra. Hogy ez ennyire közel ér össze, az szerintem egy sürgős lépés volt a 4iG részéről.

A húzás értékelése akkor lesz releváns, ha ismerjük a technikai követelményrendszert, és hogy ez mennyire lesz a 4iG-re szabva.
 
Szerintem itt azért nem akkor az összefonódás, mint azt sokan sejteni vélik. Ráadásul itt nem egy Skyguard kaliberű rendszerre kell szerintem elsősorban gondolni, hanem kisebb drónok zavarására alkalmas RF zavarókra, amelyek nem jelentenek olyan hatalmas költséget, mintha egy VSHORAD pontvédelmi rendszerről beszélnénk.
Nekem kicsit túl közeli a cég létrehozása és a jogszabály kihirdetése. Szerintem itt egyirányú kapcsolatról lehet szó. A drónvédelmi rendszer szerintem eddig is valid igény lett volna csak mivel a civil szféra nagyon nem érzi a fenyegetést, így ezt mindenki leszarta. Maga a terület (mármint a civil drónvédelem) már vagy 5-10 éves múltra tekint vissza. A szakkiállítások visszatérő témája ez.
Hogy most a törvénnyel mögé tettek egy noszogatást, az nem meglepő.
Ezzel eddig még senki nincs megkárosítva. Meglátjuk, hogy a követelményrendszer mennyire lesz rájuk szabva. Jelenleg azért nagyon nem ők az egyetlen opció a piacon.
Tehát egy magán társaság onnan vesz ilyen berendezést, ahonnan tud/akar.
És, hogy miért nekik kell ezt finanszírozni?
Mert a saját védelmüket szolgálja. Mint ahogy egy tűzvédelmi vagy egyéb törvényileg kötelező biztonsági rendszert is.
Ráadásul mivel itt elszámolható költségekről van szó, így ezek jelentős része különben is a befizetendő adó kárára fog megvalósulni.
A kötelező rendszer rövid határidős megléte pedig egy olyan extra kiadás lehet, amit nem igazán lehet betervezni egy cég rövidtávú pénzügyi terveibe.
Ha így nézzük, akkor ezzel a húzással generáltak egy faktort a céges hitelezés felpörgetésére. Ne feledjük, hogy a bankok drasztikusan csökkentik a céges hitelezés költségeit.
A 4iG lépése pedig - a leányvállalat alapítása - szerintem inkább egy belsős információra hozott sürgős lépés lehetett. A cég a drón leány kapcsán egészen biztosan foglalkozott már a területtel, de sem egy cég létrehozása, sem egy törvény összehozása nem 1 óra. Hogy ez ennyire közel ér össze, az szerintem egy sürgős lépés volt a 4iG részéről.

A húzás értékelése akkor lesz releváns, ha ismerjük a technikai követelményrendszert, és hogy ez mennyire lesz a 4iG-re szabva.
A kérdés az, hogy milyen gazdasági társaságok lesznek azok akiknek kötelező lesz kiépíteniük a rendszert. Mert azt se felejtsük el, hogy gazdasági társaságnak minősül egy FŐTÁV egy MVM, vagy egy Fővárosi Vízművek Zrt. is. Viszont ezek önkormányzati, vagy állami cégek, amelyek közpénzből gazdálkodnak, ergo ők ilyen költségű beszerzést csak közbeszerzés formájában lesznek képesek - tekintve, hogy ezen cégek közpénzből működnek - megvalósítani. Náluk szóba sem jöhet az a fajta pénzügyi megoldás ami mondjuk egy Magyar Telekom esetében igen. A 4IG lépése mögött szerintem inkább ez lehet, így potenciális jelöltéként részt vehet majd a közbeszerzési eljárásokban.
Hozzáteszem ezen gazdasági társaságok közül - amennyiben ők is szerepelni fognak a majd kijövő kormányrendeletben - egyiknek - másiknak nagyon komoly anyagi megterhelést jelenthet majd egy ilyen rendszer kiépítése, üzemeltetése.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and bel
Nekem rohadt mindegy ki grundolja össze, csak mihamarabb működjön! :rolleyes:
.
Nem.
Jo esellyel a cel csak a penz ellopasa, meglovagolva a haborus hiszteriat, es hogy a katonai beszerzesek jol titkosithatok evtizedekre. Jo esellyel valodi, elesben is ertelmes muszaki tartalom nincs hozza. Mi a garancia szerinted arra, hogy a lölö es a jaszai haverja 4iG-je hirtelen a dronokhoz is ert, egyböl nemzetközi szinvonalon?
.
Ez az egesz pont ugyanaz, mint a NER-39NG nevu NER buli, arra sincs semmi szuksegunk, de kell, amugy az is csak annak jo, aki a szamlat kiallitja az allamkassza fele.
 
Mi a garancia szerinted arra, hogy a lölö es a jaszai haverja 4iG-je hirtelen a dronokhoz is ert, egyböl nemzetközi szinvonalon?
.
Ez az egesz pont ugyanaz, mint a NER-39NG nevu NER buli, arra sincs semmi szuksegunk, de kell, amugy az is csak annak jo, aki a szamlat kiallitja az allamkassza fele.
Értem én mire akarsz kilyukadni, de azért az legyen világos, hogy az olyan mint "NER" meg "lölö" az tuti nem ért az ilyesmihez, de ahhoz igen, hogy az ahhoz szükséges cégeket, erőforrásokat megvegyék és piacot kreáljanak nekik.
A "NER-39NG" is kiváló kiképzőgép és egészen biztosan az egyik legolcsóbban karbantartható gép a kategóriájában, ha tetszik, ha nem,...függetlenül attól, hogy nekünk valóban szükségünk volt erre vagy sem (szerintem sem megnyugtatlak).
Azt se mond, hogy Magyarországnak nincsen szüksége olyan cég-konglomerátumokra mint a 4iG stb., ha "NER" hátterű, ha nem...Ha mi magunk nem tudunk "kineveleni" cég ill. technológia cégbirodalmakat, akkor megesz majd minket egy másik ország NER-jének az óriása...az jobb?... mert azt máshol lopták össze?...
Ugyanmár.
A gond ott lehet, ha csak kitalicskázzák a pénzt valós érték és képességteremtés nélkül. Ott megáll a kritikád, de most még nem.
Teszem hozzá tisztelettel - szerintem! :)
 
.
Nem.
Jo esellyel a cel csak a penz ellopasa, meglovagolva a haborus hiszteriat, es hogy a katonai beszerzesek jol titkosithatok evtizedekre. Jo esellyel valodi, elesben is ertelmes muszaki tartalom nincs hozza. Mi a garancia szerinted arra, hogy a lölö es a jaszai haverja 4iG-je hirtelen a dronokhoz is ert, egyböl nemzetközi szinvonalon?
.
Ez az egesz pont ugyanaz, mint a NER-39NG nevu NER buli, arra sincs semmi szuksegunk, de kell, amugy az is csak annak jo, aki a szamlat kiallitja az allamkassza fele.
Az meg van, hogy az AERO teljes egészében a magyar állam tulajdona már vagy egy éve?
Semmi NER nincs benne.
 
.
Nem.
Jo esellyel a cel csak a penz ellopasa, meglovagolva a haborus hiszteriat, es hogy a katonai beszerzesek jol titkosithatok evtizedekre. Jo esellyel valodi, elesben is ertelmes muszaki tartalom nincs hozza. Mi a garancia szerinted arra, hogy a lölö es a jaszai haverja 4iG-je hirtelen a dronokhoz is ert, egyböl nemzetközi szinvonalon?
.
Ez az egesz pont ugyanaz, mint a NER-39NG nevu NER buli, arra sincs semmi szuksegunk, de kell, amugy az is csak annak jo, aki a szamlat kiallitja az allamkassza fele.
Csak tanult kollégámat kiegészítsem az "Az ugye megvan, hogy...?" mondatokkal, hogy:
Az ugye megvan, hogy a 4iG leányvállalata az a Rotors & Cams, amelyik a nagy valószínűséggel fel fogja szerelni az egész Honvédséget kis méretű drónokkal, és ez az a cég, ami a Protart fejleszti?
Gondoltam szólok, mielőtt elkezdenél mélyebben belefúródni az ilyen mondatokba:
Mi a garancia szerinted arra, hogy a lölö es a jaszai haverja 4iG-je hirtelen a dronokhoz is ert, egyböl nemzetközi szinvonalon?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Értem én mire akarsz kilyukadni, de azért az legyen világos, hogy az olyan mint "NER" meg "lölö" az tuti nem ért az ilyesmihez, de ahhoz igen, hogy az ahhoz szükséges cégeket, erőforrásokat megvegyék és piacot kreáljanak nekik.
A "NER-39NG" is kiváló kiképzőgép és egészen biztosan az egyik legolcsóbban karbantartható gép a kategóriájában, ha tetszik, ha nem,...függetlenül attól, hogy nekünk valóban szükségünk volt erre vagy sem (szerintem sem megnyugtatlak).
Azt se mond, hogy Magyarországnak nincsen szüksége olyan cég-konglomerátumokra mint a 4iG stb., ha "NER" hátterű, ha nem...Ha mi magunk nem tudunk "kineveleni" cég ill. technológia cégbirodalmakat, akkor megesz majd minket egy másik ország NER-jének az óriása...az jobb?... mert azt máshol lopták össze?...
Ugyanmár.
A gond ott lehet, ha csak kitalicskázzák a pénzt valós érték és képességteremtés nélkül. Ott megáll a kritikád, de most még nem.
Teszem hozzá tisztelettel - szerintem! :)
.
Megintcsak nem.
.
Tegyuk fel, valoban a dronvedelem jelenleg Magyarorszag legfontosabb problemaja, es a nagy magyar cegeket a lölöek uj cegebejelentese utan hirtelen törvenyben dronvedelemre kell kötelezni. Ha nekem irnak törvenyeket, en is, meg te is, ilyen alapon barki garantaltan sikeres "vallalkozo" lenne. Nem a lölö kreal piacot, hanem kötelezöen alatoljak a piacot, ez nagy kulönbseg.
.
De a nagyobb baj ezzel, hogy mivel sose csinaltak ilyet, igy maguk nem is ertenek hozza. Gondolom, kulföldröl vesznek majd valamit, valahonnan, amit jo aron tovabbadnak a magyar allamnak. Es kb az lesz, mint a covid idejen a szinten brutal tularazottan, NER közvetitök szamara nagy haszonnal behozott lelegeztetögep beszerzös dologgal.
.
Es az egesz dronbuli gondolom, vagy 30 - 3000 evre titkositva, ahogy kell.
 
Az meg van, hogy az AERO teljes egészében a magyar állam tulajdona már vagy egy éve?
Semmi NER nincs benne.
.
Az ugye megvan, hogy elöbb NER vallalkozok hosszu sora volt a tulajdonos, köztuk jelenlegi miniszter urunk is, amig a magyar allamnak atpattintottak? Azota meg ki tudja, mi megy ott, kikkel szerzödnek. Jo nagy penznyelö lett abbol.
 
.
Az ugye megvan, hogy elöbb NER vallalkozok hosszu sora volt a tulajdonos, köztuk jelenlegi miniszter urunk is, amig a magyar allamnak atpattintottak? Azota meg ki tudja, mi megy ott, kikkel szerzödnek. Jo nagy penznyelö lett abbol.
.
.
Pöcsfejhuszar, szerinted kik voltak az Aero elsö magyar tulajdonosai? Ha abbahagytad a debil röhögest, probalj gondolkozni, ez egy teljesen tenyszeru kerdes. Kik voltak az Aero magyar "vallalkozo" tulajdonosai? Sorold fel, gugli a baratod
 
.
Az ugye megvan, hogy elöbb NER vallalkozok hosszu sora volt a tulajdonos, köztuk jelenlegi miniszter urunk is, amig a magyar allamnak atpattintottak? Azota meg ki tudja, mi megy ott, kikkel szerzödnek. Jo nagy penznyelö lett abbol.
Az megvan, hogy az eredeti stróman rendszert azért kellett létrehozni, mert a csehek nem akarták úgy átadni a céget, hogy egyből a Magyar Állam kezébe kerüljön? A kérdés, hogy ezt megint minek kellett itt összehozni, amikor ezeket a köröket az NG topicban már lefutottad.
Jelzem, hogy az AERO közben nyereséges lett. De ezt is tudod, de azért "pénznyelőzöl". Hajrá!