[HUN] Helikopterbeszerzés

A Mi-17-esek 2026-ig tartó üzemben tartását fingom sincs, hogy honnan képzelődte be a "sokat látott" blogger.
Sosem volt ilyen terv. Hivatalosan 2024 volt megadva, mint kikoppanási dátum. Az a vicces, hogy le is írja, hogy 7 év, vagy 2000 repült óra. Utóbbit be lehet osztani, előbbit viszont nem. Nálam a 2017 + 7év - akárhogyan is számolom - mindig 2024-re jön ki.
:)
Talán azért gondolta mert a Magyarország Kormánya kiirt egy közbeszerzést, amiben félmilliárdos keret volt a MI24+MI17 gépek karbantartására 2026-ra.
Ez azért erősen ráutaló magatartás.

"Egész biztos, hogy ennyi nem lesz elég. Nem lehet, hogy a 12 gépes NG flottát már a rossz tapasztalatok figyelembevétel rendelték meg?
A kérdés költői.... :cool: "
Mármint hogy a fele sem fog működni?
 
Jaj istenem ki erölködik. :rolleyes:
Csak szerinted mennyi pènzt spórolnál a pilótákon?
Aprópènz a fentartáshoz kèpest.
Nem lennèl előrèbb.
Max megmaradt pilóták repideje lenne több.

Ebben a tèmában picit se vegyèl egy kalap alá huszárral.
Szerintem katasztrófa ha a fele is igaz.

Amit tudunk biztosra az sem vidám.
Mi a katasztrófa? :eek:
 
Talán azért gondolta mert a Magyarország Kormánya kiirt egy közbeszerzést, amiben félmilliárdos keret volt a MI24+MI17 gépek karbantartására 2026-ra.
Ez azért erősen ráutaló magatartás.

"Egész biztos, hogy ennyi nem lesz elég. Nem lehet, hogy a 12 gépes NG flottát már a rossz tapasztalatok figyelembevétel rendelték meg?
A kérdés költői.... :cool: "
Mármint hogy a fele sem fog működni?
Nem, hanem hogy elégséges mennyiségű kiképző gép álljon rendelkezésre.
A 2 Mókus, meg a 8 Zlin ezek szerint nagyon nem elégséges.
 
A fenti cikk ezen része nem teljesen valós:
"információink szerint márciusban az EUFOR misszióba távozott Magyarországról a Magyar Honvédség utolsó üzemképes Mi-17-es szállítóhelikoptere"

Tegnapelőtt délután például egyszerre volt a levegőben 2 db Mi-17-es is. Az egyik a szandai sportreptér felett ejtőernyősöket ugratott, a másik a katonai reptér közelében iskolakörözött.
 
Talán azért gondolta mert a Magyarország Kormánya kiirt egy közbeszerzést, amiben félmilliárdos keret volt a MI24+MI17 gépek karbantartására 2026-ra.
Olvasd már el rendesen!
A szerződés vagy a beszerzés(ek) rövid meghatározása:
Adásvételi keretszerződés „Mi-17 és Mi-24 típusú helikopterek fenntartása (2023-2026)” tárgyban
2023-2026.
2023-ban meg még 24-ben is van kicsit Mi-17, de Mi-24 tovább is.
Lejárt üzemidejű gépre minek karbantartási szerződés. Ott max. nagyjavítási után van értelme gondolkodni.
De minek nagyjavíttatni, ha nem akarunk velük semmit sem kezdeni.
A pilóták, szerelők átképződtek Airbusra. Megvan a váltótípusa.
Mát mimdenki arra koncentrál.
Nincs elvesző képesség.
Lehet, hogy lesz minimális időre szünetelő, de emiatt nehogymár másik típust rendszeresítsünk!.
 
A fenti cikk ezen része nem teljesen valós:
"információink szerint márciusban az EUFOR misszióba távozott Magyarországról a Magyar Honvédség utolsó üzemképes Mi-17-es szállítóhelikoptere"

Tegnapelőtt délután például egyszerre volt a levegőben 2 db Mi-17-es is. Az egyik a szandai sportreptér felett ejtőernyősöket ugratott, a másik a katonai reptér közelében iskolakörözött.
Nem csak ez a baj ezzel a blogposzttal!
 
Olvasd már el rendesen!

2023-2026.
2023-ban meg még 24-ben is van kicsit Mi-17, de Mi-24 tovább is.
Lejárt üzemidejű gépre minek karbantartási szerződés. Ott max. nagyjavítási után van értelme gondolkodni.
De minek nagyjavíttatni, ha nem akarunk velük semmit sem kezdeni.
A pilóták, szerelők átképződtek Airbusra. Megvan a váltótípusa.
Mát mimdenki arra koncentrál.
Nincs elvesző képesség.
Lehet, hogy lesz minimális időre szünetelő, de emiatt nehogymár másik típust rendszeresítsünk!.
"667222-2023 - VersenyMagyarország-Budapest: Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások"
Ez a kiirás neve. Számoltak azzal hogy az orosz helikopterek egy része még repül 2024-26-ban.
Ennyit szántak rá:
"2025. évben: nettó 866.141.734,- Ft
2026. évben: nettó 551.181.100,- Ft"
És igen, adásvétel mert szolgáltatást és alkatrészt vásárol, mint azt jelzi is:
"50212000 Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások, 35640000 Alkatrészek katonai repülési felszerelésekhez"

"2021–2026 között természetesen folyamatosan csökkenni fognak az orosz
gyártású helikopterek rendelkezésre állási mutatói, de amíg az MH-ban egy darab is rend-
szerben lesz, addig a „kötött üzemidő” szerinti karbantartási rendszert fenn kell tartani."

Gondolom 2026-ban fut ki a 4 utolsónak nagyjavíitott MI-24, addig kell fenntartani a képességet a gépek karbantartására.
(én már most eladnám a harcikat, és a befolyó pénzből valakivel adnék a MI-17-nek még hét évet ha lehet)
 
Olvasd már el rendesen!

2023-2026.
2023-ban meg még 24-ben is van kicsit Mi-17, de Mi-24 tovább is.
Lejárt üzemidejű gépre minek karbantartási szerződés. Ott max. nagyjavítási után van értelme gondolkodni.
De minek nagyjavíttatni, ha nem akarunk velük semmit sem kezdeni.
Volt egy korábbi szerződés, amit az oroszok nyertek el, abban a Mi-8/Mi-17 helikopterek üzembentartását 2026-ig kellett nekik biztosítani. Külön szerződés volt a Mi-24-re is, az is 2026-ig. Ezek a szerződések a háború miatt valószínűleg ellehetetlenültek, ezért írtak ki egy új összevont közbeszerzést. Azt gondoltuk hogy majd valamelyik ...sztán ország lesz a nyertes, onnan lesz alkatrész. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a Mi-17-est meg kell tartani amíg lehet, mert a H225M nem tudja mindenben kiválani (pl. nincs hátsó rámpa a szállítási feladatokhoz), illetve hogy a Mi-24P-kben még egy nagyjavítás után lehetne még +7-8 év. Most inkább úgy tűnik, hogy meggondolták magukat a döntéshozók és nem akarnak már erre több száz milliót költeni évente, inkább el lesz minden adva. Lehet hogy ez is a szerbeknek megy? Ha jól emlékszem, a Mi-17-esek naptári üzemideje 40 év, ezért is számolt mindenki 2026-ig, mert 2027-ben járt volna le a 40 év. 2013-ban lejárt üzemidővel és engedélyekkel repültek a helikopterek az árvíz idején.
 
"667222-2023 - VersenyMagyarország-Budapest: Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások"
Ez a kiirás neve. Számoltak azzal hogy az orosz helikopterek egy része még repül 2024-26-ban.
Ennyit szántak rá:
"2025. évben: nettó 866.141.734,- Ft
2026. évben: nettó 551.181.100,- Ft"
És igen, adásvétel mert szolgáltatást és alkatrészt vásárol, mint azt jelzi is:
"50212000 Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások, 35640000 Alkatrészek katonai repülési felszerelésekhez"

"2021–2026 között természetesen folyamatosan csökkenni fognak az orosz
gyártású helikopterek rendelkezésre állási mutatói, de amíg az MH-ban egy darab is rend-
szerben lesz, addig a „kötött üzemidő” szerinti karbantartási rendszert fenn kell tartani."

Gondolom 2026-ban fut ki a 4 utolsónak nagyjavíitott MI-24, addig kell fenntartani a képességet a gépek karbantartására.
(én már most eladnám a harcikat, és a befolyó pénzből valakivel adnék a MI-17-nek még hét évet ha lehet)
A Mi-17-esek vannak rosszabb állapotban. Ne felejtsd el, hogy a Mi-24-esek nagyobb része a német kontingensből származott, amelyikben gyakorlatilag nem volt tényleges repült óra. Szóval simán lehet, hogy a gyari felülvizsgálat során azt az értékelést kapták, hogy nem csak egy ciklus van bennük.
Azt a konteómat meg már többször elmondtam, hogy én azt gyanítom, hogy a Mi-24-esek ugyan úgy lettek felújítva, mint a 3-as metró kocsik.... :oops:
De én a továbbüzemeltetést csak a Mi-24-esekkel kapcsolatban olvastam.
A Mi-17-esek meg ugye a finn kontingens volt, amik szépen végigszolgálták az idejüket.
 
  • Tetszik
Reactions: megazez
Volt egy korábbi szerződés, amit az oroszok nyertek el, abban a Mi-8/Mi-17 helikopterek üzembentartását 2026-ig kellett nekik biztosítani. Külön szerződés volt a Mi-24-re is, az is 2026-ig. Ezek a szerződések a háború miatt valószínűleg ellehetetlenültek, ezért írtak ki egy új összevont közbeszerzést. Azt gondoltuk hogy majd valamelyik ...sztán ország lesz a nyertes, onnan lesz alkatrész. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a Mi-17-est meg kell tartani amíg lehet, mert a H225M nem tudja mindenben kiválani (pl. nincs hátsó rámpa a szállítási feladatokhoz), illetve hogy a Mi-24P-kben még egy nagyjavítás után lehetne még +7-8 év. Most inkább úgy tűnik, hogy meggondolták magukat a döntéshozók és nem akarnak már erre több száz milliót költeni évente, inkább el lesz minden adva. Lehet hogy ez is a szerbeknek megy? Ha jól emlékszem, a Mi-17-esek naptári üzemideje 40 év, ezért is számolt mindenki 2026-ig, mert 2027-ben járt volna le a 40 év. 2013-ban lejárt üzemidővel és engedélyekkel repültek a helikopterek az árvíz idején.
Ezt már másik topicban is megtárgyaltuk!
A mi gépeink nem rendelkeznek rámpával.
Teljesen értelmetlen továbbüzemeltetni a típust.
Bár a szerbeknél mindkét típust tudnánk nagyjavíttatni, de ahogy az előbb is írtam, a Mi-17-nél nincs nagyon tovább üzemidő.
Itt vannak, és folyamatosan érkeznek az utódtípus darabjai. Folyik az átképzés mind a repülő, és a földi személyzetnél is. Ráadásul nagyon nem szeretik keverni egyik esetben sem a személyzetet. Ennyi emberünk, meg nincs.
Ha sikerül eladni őket, akkor annál hasznosabbak már nem igazán lehetnének. Ha nem vinnék el a szerbek, akkor még 1-2 évig tartaléknak, végszükségből letárolhatók, de rendes békeidős szolgálat már nem valószínű.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
A Mi-17-esek meg ugye a finn kontingens volt, amik szépen végigszolgálták az idejüket.
Nem, a most szolgáló Mi-17-ek 1987-88-ban jöttek hozzánk.
2 darab modernizált Mi-8 jött 2011-ben ajándékba Finnországtól.
3 darab polgári Mi-8-at vett a honvédség 2014-ben Oroszországban.

http://lhsn.hu/harom-uj-mi-8t-a-honvedsegnek/
 
Nem, a most szolgáló Mi-17-ek 1987-88-ban jöttek hozzánk.
2 darab modernizált Mi-8 jött 2011-ben ajándékba Finnországtól.
3 darab polgári Mi-8-at vett a honvédség 2014-ben Oroszországban.

http://lhsn.hu/harom-uj-mi-8t-a-honvedsegnek/
Bocs, én úgy tudtam, hogy pont a bennük lévő üzemidő miatt vették meg a finn gépeket. Ez igaz is, csak nem úgy...
A végeredmény szempontjából viszont lényegtelen. A 30. évüket ezek szerint /2026-27-ben fogják elérni. Tehát 2 évre kifizetni a nagyjavítás költségét teljesen idiótaság lenne.
Akkor lett volna értelme, ha mondjuk 2022 körülre kirepülik a 2000 órát, és még akkor elküldik őket nagyjavítani.
Tudtommal akkor is csak az oroszokhoz küldhettük volna (a szerbek nemrék kaptak cert.-t), miközben akkor már szankciók voltak.

Szerk.: ettől az még továbbra is igaz, hogy nincsen rajtuk rámpa. Tehát semmilyen képességhiány nem fog keletkezni, ha el tudjuk adni öket.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
A lényeg hogy érted hogy a nyitható hátsó részről van szó...
Értem, de ezt már akkor is leírtam, hogy ez nem számottevő előny ahhoz képest, amit a H225M tud nyújtani.

Ha lenyitható rámpás lenne, akkor érteném a ragaszkodást.
Különben elvileg módosítás nélkül az MRZR sem fér be a hátsó ajtón.
Csak akkor ha a fej fölötti keretet leszedik. 180cm vs. 187cm.
A gumicsónakot meg hagyjuk...
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek
Értem, de ezt már akkor is leírtam, hogy ez nem számottevő előny ahhoz képest, amit a H225M tud nyújtani.

Ha lenyitható rámpás lenne, akkor érteném a ragaszkodást.
Különben elvileg módosítás nélkül az MRZR sem fér be a hátsó ajtón.
Csak akkor ha a fej fölötti keretet leszedik. 180cm vs. 187cm.
A gumicsónakot meg hagyjuk...
Mióta kivonták az An-26-osokat már kb. egy nagyobb hűtő méretű dobozt sem tudunk légi úton szállítani a Mi-17 nélkül.... csak esetleg külső teherként függesztve, az meg nem mindennnek tesz jót. De majd jön a KC-390 és megoldódik ez a probléma is.
 
Ha lenyitható rámpás lenne, akkor érteném a ragaszkodást.
Különben elvileg módosítás nélkül az MRZR sem fér be a hátsó ajtón.
Csak akkor ha a fej fölötti keretet leszedik. 180cm vs. 187cm.
Ne kezdd el megint mert egyszerűen nem igaz. Ki lehet belőle állni az MRZR-rel, nem telik percekbe, az MRZR rácsa gyorszáras és lehajtható, az sem sok idő.

 
Mióta kivonták az An-26-osokat már kb. egy nagyobb hűtő méretű dobozt sem tudunk légi úton szállítani a Mi-17 nélkül.... csak esetleg külső teherként függesztve, az meg nem mindennnek tesz jót. De majd jön a KC-390 és megoldódik ez a probléma is.
Ott a évek óta C-17!
Mi az amire eddig a Mi-8/17-et használtuk, és most nem tudjuk megoldani?
Mentés: Ugye a H225-nek 2 személyes csörlője van.
Homokzsák. Pipa.
Bambi bucket. Pipa.
Csapatszállítás. Pipa.
Ejtőernyős ugratás. Pipa.
Fegyverzet: érkezik.
Egy teljes könnyűlövész szakaszt így sem, meg úgy sem tudsz belepakolni.
A H225M meg nem véletlenül lett kiválasztva. Ha nem feleltek volna meg a paraméterei a jövőben felmerülő igényekre, akkor nem ezt válaszjuk ki.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and SilvioD
Ne kezdd el megint mert egyszerűen nem igaz. Ki lehet belőle állni az MRZR-rel, nem telik percekbe, az MRZR rácsa gyorszáras és lehajtható, az sem sok idő.

Láttál valaha ilyen magyar gyakorlatot?
 
Az LHSN és az én blogomban írt dolgok szoros szimbiózisban vannak. A Nép a NER pénzből gazdálkodó hurrá optimista semmitmondó porfolió és növekedés.hu helyekről, meg a királyi médiából tájékozódik, és persze a honvedelem.hu-ról. (no meg innen)..
A tény az, hogy új beszerzések nincsenek, a honvédség is húz a gatya korcán mint a nemzetgazdaság egésze (lásd a legtöbb ágazat).
A helikopteres fegyvernem problémái valósak. A fegyveres képesség a béka seggén van, nincs irányított, van üzemképtelen lejárt nem irányított rakéta (utóbbit nem lesz helikopter hamarosan ami hordozza). Van 5 gépágyú pod amelyek használhatóak, van Mi-24 beépített tüzfegyver amiből két helokopter nehézgéppuskája eleve nem anulálódik, mert nincs hozzá heveder, a Mi-24P 30-as gépágyúkhoz meg alkatrész.
Ez több mint probléma.
Igen a Kutató-mentő csere meglesz. Ott is probléma volt, mert a rég 17-esen alapuló kutató-mentő felszerelés, nehéz és nem fért be a H145M kopterbe. Persze van könyebb felszerelés is, csak meg kell venni, meg átgondolni mi is kell. Nos a fontos, hogy SAR tehát H145M.
A javítások/karbantartások nehézkesek, humán, erőforrás, javitó karbantartó hangárok hiányban. A kiképzésnél össze lett mosva fenti kommentekben a ZLin és az NG. NOs a Zlin minden repülógép és helikoptervezető számára kötelező elem, teljesen evidens. A NG viszont csak a szuperszónikus pilótáknak szükséges, mert senki más kiképzéséhez nem kell, sőt... Ez ne felejtsétek el.. A szuperszonikuis az 1 max 2 század, a helikopterek és a többi repülőeszköz személyzet igénye ennél lényegesen magasabb.