Szerintem ebbe az irányba nagyon ne menj el!
Amíg nem rendelkezik a PM a saját tarisznyáján a lakattal, addig fenntartásokkal bíráljunk csak, mert nem hinném, hogy a szolnoki hangárkomplexum elkezdéséért (és annak csúszásáért) pl. bárki a Honvédségtől felelősségre vonható lenne. Évek óta tudható, hogy készen vannak a tervek. Pénz meg ugye...
Ha a H145M típus hadrafoghatósági mutatóban az játszik szerepet, hogy nagyjavításra várnak (feltorlódás), akkor annak több oka is kell, hogy legyen.
- intenziv kiképzési program:
Ne feledjük, hogy (tudtommal) minden mostani helikopter pilótánk először a H145-re kap képzést, és utána kerül egy részük a H225-re. Ez pedig bizonyos minimum óraszámigényt támaszt a kisgépes flottára, ha mihamarabb elfogadható szinten repülő állományt akarunk
- a karbantartói helyhiány nyilván nem a Légierő, vagy azok vezetőinek hibája.
Nekik abból kell főzni, amennyi pénzt kapnak. Ezért lettek mobilhangárok!
Amit valljunk be okos ötlet volt, ha arra gondolunk, hogy később ezek diszlokálva is hasznosítjhatók. Még csak nem is kell, hogy a Légierő keretein belül.
- földi személyzet (relativ, és abszolút) hiánya: ne feledjük, hogy egy átmeneti időszakban vagyunk. Amikor még mindig kell üzemeltetni a régi orosz technikát, de már az újak is csőstül érkeznek.
A gond az, hogy a műszakiak szerintem tökig járják le a lábukat. Ugye a korábbi állomány egy része oroszt üzemeltet, egy része már Airbus-t, meg egy igen jelentős része kint képződik.
Az orosz és az európai típusok között nincs prompt átmenet. Biztonsági okok miatt nem lehet egy embert mindkettőre tenni.
Hja és akkor még nem beszéltünk az intenzív igénybevételről, ami a "haborús helyzet" miatti emelt gyakorlatok számában mutatkozik meg.
Ne feledjük, hogy alapból sem voltak sokan.
Korábban ugye összesen 13 orosz gépre kellett csak személyzet. Most meg hirtelen van a korábbi orosz gépek mellett 20 H145M, meg eddig ha jól emlékszem 6 H225M (nem számolom a rendszámokat!) meg még érkezik idén 6 gép. Meg jövőre a maradék 4.
És akkor vannak itt akik tovább akarnak baszkódni az orosz cuccokkal. Mert az olyan romantikus. Meg mert minnnnyárt meghalunk!
Ezt a dolgot az első H145M beérkezésével el kellett volna engedni! (Már ha rugalmasabb átmenetet akarunk)
Még akkor is, ha bukjuk egy fél/egy évre azt a kicsike kis CAS képességet, amit a Mi-24-esek jelenleg adhatnak.
Megtartani 2-3db aktív Mi-17-et amíg a H145M nem tudja átvenni a SAR szolgálatot, aztán meg pá.
- hja és ne feledjük a H145M-et biztosan úgy kértük, hogy a hazai személyzet fogja végezni a nagyjavításokat is. Pedig mennyivel egyszerű dolguk lett volna a szerelőknek, ha egyszerűen kiküldenék az Airbushoz a gépeket. Mondjuk akkor meg nem annyiba lenne a flotta fenntartása.
De szerintem amikor a mostani "mindent is akarunk" koreogrifát/stratégiát választották, akkor ezekkel a nehézségekkel tisztában voltak.
Valljuk be arról is tudunk, hogy nagyon sokáig senki sem tudta, hogy mi a tök lesz a Mi-24-esek sorsa.
Valódi utódjuk még - nyilvánosan - most sincs meg. Kérdés, hogy egyáltalán lesz-e.
Nem is értem, hogy miért kell ekkora feneket keríteni ennek az ideiglenes hadrafoghatósági problémának.
Én azon is csodálkozom, hogy ilyen körülmények között ennyire is tudták futtatni a programot.
Nyilván a "jóérzésű" bloggereknek meg az egyetlen problémája, hogy éppen ne kapja be az ujjukat a digitalis fényképező, amibe éppen filmet cserélnek. De ugye a pénzt a kontent hozza, ráadásul kell a kattintásszám is.
Azt meg mindig jobban kajálja mindenki, ha valamit pocskondiázni lehet.
Én most személy szerint azt mondanám, hogy a következő szerb-magyat közös honvédelmi értekezleten azonnali hatállyal toljuk be az orosz cucainkat az asztalra, és cserébe kérjünk fegyverzetet a H145M-re. Géppuska lőszert, NIR blokkokat, és beléjük való rakétát. A fennmaradó összeget meg át lehet csoportosítani szárazföldi célokra.
Ezzel javulna a H145M fegyverzete, meg megszabadulnánk a párhuzamos üzemeltetéstől.