[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
Èrtem de kb mindegy hogy azèrt nem repül a gèp mert nincs üzemanyag, vagy nincs alkatrèsz, vagy nincs pilóta.
A vègeredmèny a lènyeg.

Bár elèg nagy problèma hogy pár èv alatt ide jutottunk.
Ha pedig ez az említett üzemeltetèsu kultúrából fakad, az mikor fog változni??
Soha??

Szóval mint írtam nem a kedvenc típusom, de azaz DE tök örültem hogy milyen gyorsan legyártották, szállították.
Erre pár èv után ilyen problèmák vannak. :confused:

Eskü már dühös sem vagyok. Csak szomorú.:(
Emlékeztek még arra, hogy a Gripen is így indult... ott kb. 6 év kellett megtanulni és megszokni az új üzemeltetési módszert. A legnagyobb motiváció pedig az volt, amikor már nem volt más, mert kivonták a MiG-29-est. Ugye mennyire hasonló a történet... (Lehet így van ez minden beszerzett új eszköznél, és nem csak a légierőnél.)
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 283
120 121
113
Emlékeztek még arra, hogy a Gripen is így indult... ott kb. 6 év kellett megtanulni és megszokni az új üzemeltetési módszert. A legnagyobb motiváció pedig az volt, amikor már nem volt más, mert kivonták a MiG-29-est. Ugye mennyire hasonló a történet... (Lehet így van ez minden beszerzett új eszköznél, és nem csak a légierőnél.)
A muszáj kurva nagy úr lesz :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
a típus sajnos kicsi, hideg időjárásban meg korlátozottan használható. Ezek TÉNYEK sajnos. De egyébként az egész mentős sztori kiugurlható mert arra nem annyira tré.
Ami védhetetlen az a fegyerzet ügye....
Azzal már együtt élünk egy ideje. De ezen nem változtat az orosz típusok megléte/eladása.
Inkább a helyzetet nehezítik. A téma innen indult.
De nem is értem ezt a hisztériát, amit nyilván az átmeneti időszakban legkönnyebb hergelni.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 283
120 121
113
Azzal már együtt élünk egy ideje. De ezen nem változtat az orosz típusok megléte/eladása.
Inkább a helyzetet nehezítik. A téma innen indult.
De nem is értem ezt a hisztériát, amit nyilván az átmeneti időszakban legkönnyebb hergelni.
A probléma megint az átementi időszakra való felkészülés teljes hiánya itt is és a megfelelő infrastruktúrális feltételek kialakításának az utolsó utáni pillanatig való eldodázása....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
Krisss leírta amiket gondolok.

Másrèszt èn akkor sem szeretem ezt a típust.
Arra amire az amcsik vettèk OK.

De kicsi(ami persze van hogy előny) gyenge, ha van doorguner bárkit vihet mèg?? Èrtelmesen kb nem.

Sèrülèsállóság is kèrdès számomra.

Fegyverzet egyenlőre lófasz.

Az hogy a nèmetek mire használják? Igen?
Elèg sok megkèrdőjelezhető beszerzèsük van.

Pl a Tiger.:confused:

Szóval számomra nem releváns.
Nekem inkább ipar támogatásnak tűnik.
Nem lehet az, mivel akkor egyszerűen vesznek Apache-t - mint ahogy szó is volt róla -, a MRO-t, gyártást meg megkapja a mondjuk a RM valamelyik gyára.
Erről szól majd az F-35, meg várhatóan a nehéz helikopter üzlet is.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
Milyen gyakorlatot szeretnél egy roll cage lehajtása meg egy beakasztható rámpa (a másik topikban ezt linkeltem) használatához?
Ha valamivel, akkor a SOF műveletekkel szeretünk villogni.
Elég régóta együtt üzemeltetjük az MRZR-eket, és a Mi-8/17-es gépeket. Egyetlen ilyen mozzanat sem volt bemutatva. (Én biztosan nem láttam)
Pedig helikopterből vízre csónakkal gyakorlatból legalább kettőre biztosan emlékszem.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and Pogány

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
Kvázi aki nem ismeri az előzményeket az ne írjon valótlanságot. A két blogger valóban ismeri a másikat - mivel kicsi a piac és mindenki ismer mindenkit :) Az információk legtöbb részét nyilt forrásból szereztük pld. HTKA...stb.
Kicsit alaposabban olvassátok akkor!
Hát nem! Mivel ha négy 24-es kivisznek Csádban, az ott is marad, mert vszeg kirepülik belőlük az időt... (ja és a pótalkatrészekkel is problémánk lesz.., meg a fegyverzettel, bár aki megnézte a csádi légierő három Hindet probáltak üzemeltetni, de nem tudták és kivonták elvileg 2022-ben)
8 Mi-24-esünk van...
Mi köze van a csádi légierőnek a magyarhoz?
A heverderügyet a szerbekkel, szlovákokkal bolgárokkal, lengyelekkel is meg lehetett volna oldani (volt rá 5-6 évünk...
Van az a dakota mondás, hogy döglött róla minek vegyünk zablát?
Én is eredménynek tartom. Más kérdés, hogy nehéz volt, és több kompromisszum kellett, mert a két típus teherbírása és mérete miatt, több esetben más-más felszerelés kell egyikre-másikre, elsősorban könyebb..
Furcsa is lenne, ha ugyan az a felszerelést tennéd a 2 gépre.
A szakértők de még Dr. Bali Tamás is kijelentette, hogy a H225M NEM váltótípusa a Mi-17-nek. A 17-snek lenne még helye szerepe, ráadásul az óriási darabszám miatt, a világon pótalkatrész elérhető, mivel a polgári és katonai változatok között lényegi eltérés nincs a legtöbb alkatrésznél.
Óriási darabszám miatt?
Ezeket a pótalkatrészes okosságokat lehet puffogtatni, de ezeket el is felejtheted. Tudtommal az összes NATO ország MRO központja elveszítette a minősítését. Emiatt nem fognak tudni hivatalos nagyjavításokat végezni. Így nem csak a háború és a belpiacos flotta miatt nem fog senki sem tudni rendesen alkatrészt rendelni, de az elveszített státusz miatt sem. A legközelebbi megoldás a szerbek lesznek, de egyelőre az ő státuszuk is kérdéses ugyebár. Emlékezzünk csak, hogy miért dobta ki Brazília vagy Ciprus a mi-24/35-öseit! Vagy hogy a ringtausch keretiben is szinte mindenki megszabadult a típuscsaládtól. (De az előbb írtad pont a csádi légierőt...) De akik eddig nem tették NATO tagként, azokra amerikai részről csak fel fog erősödni a nyomás az orosz technika cseréjére. Pláne, ha Trump kerül a húsosfazékhoz. Ugyebár az EDA programnak ez az egyik fő iránya, hogy mindenáron, de VSZ mentesíteni kell a NATO tagállamokat.

A 24-es ki lehet váltani, ha -- nem öt darab harctámogató kittett szereztünk volna be, illetve ha a fegyverzet nem dísz, hanem ténylegesen beszerzésre kerülnek a 70mm-es rakéták, lenne pctörő irányított rakéta illetve szerb forrásból beszerzeznék újabb gépágyú konténert és orosz rakétákhoz készített konténert természetesen rakétákkal együtt.
Eddig....
A nem.. csak egy 18 gépes szónikus flottához beszereztél 12 gyakorló repülőgépet.. De még két századhoz (28 Griff)hez is sok..
Ezzel kapcsolatban már többször írtam, de talán most azt a Belgiumot hoznám fel, amelyik a 44 F-16-ost most fogja leváltani 34db F-35-össel.
Ott Lvl II-ig képeznek otthon pilótát. Ehhez a gépszámhoz tartanak 28db SF.260-at, amelyik után a franciákhoz küldik a növendékeket.
A svájciak ugyan ebben a kategóriában 27db PC-7-et tartanak. Meg még felette 7db PC-21-et. Jelenleg 43db szuperszonikus gépük van, de csak 36 F-35-öst fognak rendelni.
A L-39NG-vel meg le tudod tolni a Lvl 2-3 is akár, ha olyan programot rakunk magunknak össze.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
A probléma megint az átementi időszakra való felkészülés teljes hiánya itt is és a megfelelő infrastruktúrális feltételek kialakításának az utolsó utáni pillanatig való eldodázása....

Néha olyan érzésem van, olvasva az ilyen dolgokat, hogy a Honvédség felső vezetőit mid egy szálig ki kellene rúgni.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 281
14 197
113
Emlékeztek még arra, hogy a Gripen is így indult... ott kb. 6 év kellett megtanulni és megszokni az új üzemeltetési módszert. A legnagyobb motiváció pedig az volt, amikor már nem volt más, mert kivonták a MiG-29-est. Ugye mennyire hasonló a történet... (Lehet így van ez minden beszerzett új eszköznél, és nem csak a légierőnél.)
Lehet. De azèrt az nem normális, hogy ez mèg mindíg így megy.

Ès akkor a vezetès megvizsgálhatná ennek mi az oka.
Ennyire alkalmat mindenki?
Ennyire alacsony a munkamorál?
Baj hogy egy laptopot kell rádugni ha baj van nem kalapáccsal ütni?
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 281
14 197
113
Lehet hogy inkább HM és PM a ludas. Pl. hogy ilyen későn és lassan kezdték Szolnokon építeni hangárokat és az infrastruktúrát az biztos nem Honvéd Vezérkar sara szerintem...
Kb 1 hónapja győrben az egyik Lidl elött 1 azaz egy nap alatt èpítettek föl a parkolóban egy több száz nègyzetmèteres sátrat.
Ok megvolt az alapja.
Lecsavarozták a fèm vázszerkezetet.
Reggel 7 tájt kezdtèk.
Másnap reggel ott állt a sátor.

Kb 1-2 nap múlva már árultak is benne.
Ideiglenesen(külszolgálatban-gyárakban) èvtizedekig üzemelnek ezek, ne ez legyen a problèma.

De az üzemeltetèsi kultúra nem csak a tárolást jelenti.
A gripeneknèl azzal nem volt gond.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
Lehet. De azèrt az nem normális, hogy ez mèg mindíg így megy.

Ès akkor a vezetès megvizsgálhatná ennek mi az oka.
Ennyire alkalmat mindenki?
Ennyire alacsony a munkamorál?
Baj hogy egy laptopot kell rádugni ha baj van nem kalapáccsal ütni?
Valószínűleg nem véletlenül jelentették be két hete a nagy béremelést a karbantartóknak, hogy ne menjenek el máshová dolgozni. Ha feltorlódik a munka, akkor vagy ember nincs elég, vagy munkaigényesebb lett a gép, mint amit a gyártó ígért. (A H145M-tel ez volt probléma a németeknél is az utolsó olyan éves helyzetjelentésük szerint, ami még hadrafoghatósági adatokat is tartalmazott.) Nyilván meg volt a terv, hogy hogyan kell elosztani 20 gép között a repült időket úgy, hogy egyszerre ne legyen több gép rendszeres időszakos karbantartáson mint amennyi szerszám/karbantartó van hozzá, csak ezt valami felborította. A H225M-nél meg valaki itt leírta, hogy a gyártó nagyon fél attól hogy valami probéma lesz a hajtóművel ezért gyakrabban ellenőriz-cserél, így az is munkaigényesebb lett a tervezettnél. A H225M-re nem kapott megrendelést az Airbus 2023-ban, de még szeretne néhányat eladni belőle, nem tenne jót az eladásoknak egy baleset a típussal.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
Lehet. De azèrt az nem normális, hogy ez mèg mindíg így megy.

Ès akkor a vezetès megvizsgálhatná ennek mi az oka.
Ennyire alkalmat mindenki?
Ennyire alacsony a munkamorál?
Baj hogy egy laptopot kell rádugni ha baj van nem kalapáccsal ütni?
Szerintem ebbe az irányba nagyon ne menj el!
Amíg nem rendelkezik a PM a saját tarisznyáján a lakattal, addig fenntartásokkal bíráljunk csak, mert nem hinném, hogy a szolnoki hangárkomplexum elkezdéséért (és annak csúszásáért) pl. bárki a Honvédségtől felelősségre vonható lenne. Évek óta tudható, hogy készen vannak a tervek. Pénz meg ugye...
Ha a H145M típus hadrafoghatósági mutatóban az játszik szerepet, hogy nagyjavításra várnak (feltorlódás), akkor annak több oka is kell, hogy legyen.
- intenziv kiképzési program:
Ne feledjük, hogy (tudtommal) minden mostani helikopter pilótánk először a H145-re kap képzést, és utána kerül egy részük a H225-re. Ez pedig bizonyos minimum óraszámigényt támaszt a kisgépes flottára, ha mihamarabb elfogadható szinten repülő állományt akarunk
- a karbantartói helyhiány nyilván nem a Légierő, vagy azok vezetőinek hibája.
Nekik abból kell főzni, amennyi pénzt kapnak. Ezért lettek mobilhangárok!
Amit valljunk be okos ötlet volt, ha arra gondolunk, hogy később ezek diszlokálva is hasznosítjhatók. Még csak nem is kell, hogy a Légierő keretein belül.
- földi személyzet (relativ, és abszolút) hiánya: ne feledjük, hogy egy átmeneti időszakban vagyunk. Amikor még mindig kell üzemeltetni a régi orosz technikát, de már az újak is csőstül érkeznek.
A gond az, hogy a műszakiak szerintem tökig járják le a lábukat. Ugye a korábbi állomány egy része oroszt üzemeltet, egy része már Airbus-t, meg egy igen jelentős része kint képződik.
Az orosz és az európai típusok között nincs prompt átmenet. Biztonsági okok miatt nem lehet egy embert mindkettőre tenni. :cool:
Hja és akkor még nem beszéltünk az intenzív igénybevételről, ami a "haborús helyzet" miatti emelt gyakorlatok számában mutatkozik meg.
Ne feledjük, hogy alapból sem voltak sokan.
Korábban ugye összesen 13 orosz gépre kellett csak személyzet. Most meg hirtelen van a korábbi orosz gépek mellett 20 H145M, meg eddig ha jól emlékszem 6 H225M (nem számolom a rendszámokat!) meg még érkezik idén 6 gép. Meg jövőre a maradék 4.
És akkor vannak itt akik tovább akarnak baszkódni az orosz cuccokkal. Mert az olyan romantikus. Meg mert minnnnyárt meghalunk!
Ezt a dolgot az első H145M beérkezésével el kellett volna engedni! (Már ha rugalmasabb átmenetet akarunk)
Még akkor is, ha bukjuk egy fél/egy évre azt a kicsike kis CAS képességet, amit a Mi-24-esek jelenleg adhatnak.
Megtartani 2-3db aktív Mi-17-et amíg a H145M nem tudja átvenni a SAR szolgálatot, aztán meg pá.
- hja és ne feledjük a H145M-et biztosan úgy kértük, hogy a hazai személyzet fogja végezni a nagyjavításokat is. Pedig mennyivel egyszerű dolguk lett volna a szerelőknek, ha egyszerűen kiküldenék az Airbushoz a gépeket. Mondjuk akkor meg nem annyiba lenne a flotta fenntartása.

De szerintem amikor a mostani "mindent is akarunk" koreogrifát/stratégiát választották, akkor ezekkel a nehézségekkel tisztában voltak.
Valljuk be arról is tudunk, hogy nagyon sokáig senki sem tudta, hogy mi a tök lesz a Mi-24-esek sorsa.
Valódi utódjuk még - nyilvánosan - most sincs meg. Kérdés, hogy egyáltalán lesz-e.
Nem is értem, hogy miért kell ekkora feneket keríteni ennek az ideiglenes hadrafoghatósági problémának.
Én azon is csodálkozom, hogy ilyen körülmények között ennyire is tudták futtatni a programot.

Nyilván a "jóérzésű" bloggereknek meg az egyetlen problémája, hogy éppen ne kapja be az ujjukat a digitalis fényképező, amibe éppen filmet cserélnek. De ugye a pénzt a kontent hozza, ráadásul kell a kattintásszám is.
Azt meg mindig jobban kajálja mindenki, ha valamit pocskondiázni lehet.
Én most személy szerint azt mondanám, hogy a következő szerb-magyat közös honvédelmi értekezleten azonnali hatállyal toljuk be az orosz cucainkat az asztalra, és cserébe kérjünk fegyverzetet a H145M-re. Géppuska lőszert, NIR blokkokat, és beléjük való rakétát. A fennmaradó összeget meg át lehet csoportosítani szárazföldi célokra.
Ezzel javulna a H145M fegyverzete, meg megszabadulnánk a párhuzamos üzemeltetéstől.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
A H225M-re nem kapott megrendelést az Airbus 2023-ban, de még szeretne néhányat eladni belőle, nem tenne jót az eladásoknak egy baleset a típussal.
Ezt az elméletedet nagyon szeretnéd eladni!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
Kb 1 hónapja győrben az egyik Lidl elött 1 azaz egy nap alatt èpítettek föl a parkolóban egy több száz nègyzetmèteres sátrat.
Ok megvolt az alapja.
Lecsavarozták a fèm vázszerkezetet.
Reggel 7 tájt kezdtèk.
Másnap reggel ott állt a sátor.

Kb 1-2 nap múlva már árultak is benne.
Ideiglenesen(külszolgálatban-gyárakban) èvtizedekig üzemelnek ezek, ne ez legyen a problèma.

De az üzemeltetèsi kultúra nem csak a tárolást jelenti.
A gripeneknèl azzal nem volt gond.
Az egyik videóban, amit a hadiipari topikban linkeltem, arra panaszkodnak a magyar cégek, hogy ahhoz hogy hadiipari beszállítók lehessenek NATO beszállítói minősítés kell, de ilyet csak akkor kapnak ha már van hadiipari referenciájuk. Ami nincs, mert ahhoz NATO beszállítói minősítés kellene. Az N7 Holding embere erre azt válaszolta, hogy dolgoznak a problémán. Az RM vezetője meg azt mondta, hogy nagyon sok olyan idejétmúlt magyar szabályozás van, ami megnehezíti vagy lehetetlenné teszi a dolgokat. A bürokrácia, idejétmúlt szabályozás és titkosítás lassítja, nehezíti legjobban a dolgokat. Ezeket módosítja az állam, de az is sok idő.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 042
11 949
113
Szerintem ebbe az irányba nagyon ne menj el!
Amíg nem rendelkezik a PM a saját tarisznyáján a lakattal, addig fenntartásokkal bíráljunk csak, mert nem hinném, hogy a szolnoki hangárkomplexum elkezdéséért (és annak csúszásáért) pl. bárki a Honvédségtől felelősségre vonható lenne. Évek óta tudható, hogy készen vannak a tervek. Pénz meg ugye...
Ha a H145M típus hadrafoghatósági mutatóban az játszik szerepet, hogy nagyjavításra várnak (feltorlódás), akkor annak több oka is kell, hogy legyen.
- intenziv kiképzési program:
Ne feledjük, hogy (tudtommal) minden mostani helikopter pilótánk először a H145-re kap képzést, és utána kerül egy részük a H225-re. Ez pedig bizonyos minimum óraszámigényt támaszt a kisgépes flottára, ha mihamarabb elfogadható szinten repülő állományt akarunk
- a karbantartói helyhiány nyilván nem a Légierő, vagy azok vezetőinek hibája.
Nekik abból kell főzni, amennyi pénzt kapnak. Ezért lettek mobilhangárok!
Amit valljunk be okos ötlet volt, ha arra gondolunk, hogy később ezek diszlokálva is hasznosítjhatók. Még csak nem is kell, hogy a Légierő keretein belül.
- földi személyzet (relativ, és abszolút) hiánya: ne feledjük, hogy egy átmeneti időszakban vagyunk. Amikor még mindig kell üzemeltetni a régi orosz technikát, de már az újak is csőstül érkeznek.
A gond az, hogy a műszakiak szerintem tökig járják le a lábukat. Ugye a korábbi állomány egy része oroszt üzemeltet, egy része már Airbus-t, meg egy igen jelentős része kint képződik.
Az orosz és az európai típusok között nincs prompt átmenet. Biztonsági okok miatt nem lehet egy embert mindkettőre tenni. :cool:
Hja és akkor még nem beszéltünk az intenzív igénybevételről, ami a "haborús helyzet" miatti emelt gyakorlatok számában mutatkozik meg.
Ne feledjük, hogy alapból sem voltak sokan.
Korábban ugye összesen 13 orosz gépre kellett csak személyzet. Most meg hirtelen van a korábbi orosz gépek mellett 20 H145M, meg eddig ha jól emlékszem 6 H225M (nem számolom a rendszámokat!) meg még érkezik idén 6 gép. Meg jövőre a maradék 4.
És akkor vannak itt akik tovább akarnak baszkódni az orosz cuccokkal. Mert az olyan romantikus. Meg mert minnnnyárt meghalunk!
Ezt a dolgot az első H145M beérkezésével el kellett volna engedni! (Már ha rugalmasabb átmenetet akarunk)
Még akkor is, ha bukjuk egy fél/egy évre azt a kicsike kis CAS képességet, amit a Mi-24-esek jelenleg adhatnak.
Megtartani 2-3db aktív Mi-17-et amíg a H145M nem tudja átvenni a SAR szolgálatot, aztán meg pá.
- hja és ne feledjük a H145M-et biztosan úgy kértük, hogy a hazai személyzet fogja végezni a nagyjavításokat is. Pedig mennyivel egyszerű dolguk lett volna a szerelőknek, ha egyszerűen kiküldenék az Airbushoz a gépeket. Mondjuk akkor meg nem annyiba lenne a flotta fenntartása.

De szerintem amikor a mostani "mindent is akarunk" koreogrifát/stratégiát választották, akkor ezekkel a nehézségekkel tisztában voltak.
Valljuk be arról is tudunk, hogy nagyon sokáig senki sem tudta, hogy mi a tök lesz a Mi-24-esek sorsa.
Valódi utódjuk még - nyilvánosan - most sincs meg. Kérdés, hogy egyáltalán lesz-e.
Nem is értem, hogy miért kell ekkora feneket keríteni ennek az ideiglenes hadrafoghatósági problémának.
Én azon is csodálkozom, hogy ilyen körülmények között ennyire is tudták futtatni a programot.

Nyilván a "jóérzésű" bloggereknek meg az egyetlen problémája, hogy éppen ne kapja be az ujjukat a digitalis fényképező, amibe éppen filmet cserélnek. De ugye a pénzt a kontent hozza, ráadásul kell a kattintásszám is.
Azt meg mindig jobban kajálja mindenki, ha valamit pocskondiázni lehet.
Én most személy szerint azt mondanám, hogy a következő szerb-magyat közös honvédelmi értekezleten azonnali hatállyal toljuk be az orosz cucainkat az asztalra, és cserébe kérjünk fegyverzetet a H145M-re. Géppuska lőszert, NIR blokkokat, és beléjük való rakétát. A fennmaradó összeget meg át lehet csoportosítani szárazföldi célokra.
Ezzel javulna a H145M fegyverzete, meg megszabadulnánk a párhuzamos üzemeltetéstől.
Ezzel elvileg békeidőben egyetértek, a gond csak az, hogy közvetlen ukrán fenyegetés alatt állunk, (és még ha ezzel revideálnom kell is korábbi álláspontomat) ezért fontos a Mi-24-esek minél tovább rendszerben tartása.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 664
113
Ezt az elméletedet nagyon szeretnéd eladni!
Te is a tiédet :D Még mindig nincs aláírt szerződés. Nézd meg a 2023-as AIrbus éves jelentést. Az Airbus vezér is nyilatkozta hogy nem volt megrendelés a típusra 2023-ban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 469
46 372
113
Ezzel elvileg békeidőben egyetértek, a gond csak az, hogy közvetlen ukrán fenyegetés alatt állunk, (és még ha ezzel revideálnom kell is korábbi álláspontomat) ezért fontos a Mi-24-esek minél tovább rendszerben tartása.
Ha lenne közvetlen ukrán fenyegetés, akkor már lenne a szerbektől fegyverzet is hozzájuk.