Űrkutatás

Sajna az APU nem működött, így nem teljes a siker, de a magyar kisműhold működik, a helyén van!
Az APU a fokozat újra gyújtásához/lehozáshoz kellett volna. Kicsit kellemetlen, mert pont az az egyik új képesség, hogy a Vinchi többször is gyújtható, ráadásúl ahogy nézem elég sok redundanciát is beépítettek.
IMG-20240710-164847.jpg

A probléma ugye most az ezzel, hogy a fedélzeten volt 2 "visszatérő fej" aminek így változik a ballisztikája, illetve nem a tervezett helyen lépnek be a légkörbe, azaz kérdéses, hogy egyáltalán bármi adatot vissza tudnak majd nyerni.
IMG-20240710-172914.jpg




A Magyar műhold kifejezés, egy kicsit talán túlzás.
IMG-20240710-171355.jpg

IMG-20240710-171417.jpg

GRBBeta CubeSat megépítésének fővállalkozója, tervezője a Kassai Műszaki Egyetem Repüléstechnikai Kara, a összeszerelést a Spacemanic csehországi CubeSat gyártó végezte.
A Tudományos műszer a GRBBeta gamma-burst detektorának fejlesztését vezette a Magyar Konkoly Obszervatórium míg a Cseh Masaryk Egyetem a tudományos adatok elemzését. A japán Hirosima Egyetem jelentős mértékben hozzájárult a detektor hardveréhez, a Kanadai Torontói Egyetem pedig kísérleti mini-UV űrteleszkópot épített.
 
A kínai iSpace kereskedelmi vállalat hivatalosan is megerősítette, a Hiperbola-1 Y8 rakétaval inditott missziójuk kudarcát. A 10-én indított hordozórakéta fedélzeten 3 meteorológia műhold volt. A hiba oka meg nem tisztázott. Ez volt a cég 7. Indítása amiből ez már a 4. kudarc.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Eddigi legrészletesebb tervek kerültek publikálásra az orosz állomás kapcsán;
IMG-20240710-174804.jpg

Az egyik újdonság a felgujható modul részletesebb bemutatása.
IMG-20240710-174801.jpg

Valamint, hogy egy sokkal komolyabb képességű robot karral is készülnek.
IMG-20240710-174758.jpg

Illetve egy drón is fejlesztés alatt, ami az állomás külső ellenőrzését, vizsgálatát támogatja majd.
 
Scott Manley utána nézett, hogy az Ariane-6 APU hiba mire is utalhat, és mint kiderült a rövidítés nem Auxiliary Power Unit hanem Propulsion Unit.
IMG-20240711-195049.jpg

Vagyis nem egy repülőknél használatos segéd turbina ami meghajt egy generátort előállítva a szükséges áramot, hanem egy turbina nélküli gáz generátor. Ez a fedélzeti H2 + O2 -vel előállított gázt használva biztosítja az üzemanyag tartály nyomását, illetve alacsony tolóerőt biztosít az újrainditás előtt a fedélzeti folyadékok megfelelő pozicionálásához.
IMG-20240711-195056.png

A kék vezeték megy a két kis fúvókákhoz, az arany színű lehet a nyomást biztosító kör.
 
Az új űrhajónál én 3 repülést látok kezdésnek. Mindet a 2028-as évre tervezik,nem 2026-ra. Az első, pilóta nélküli repülést 2028 márciusára tervezik.
Ezt követi kettő további repülés, már személyzettel: júliustól októberig terjedő időszakba vannak ezek beírva.
A 2026, 10-ik hóra betervezett repülés egy "Izgyelje NDK???" jelű valamit mutat a a mentőtorony miatt személyszállító űrhajót szállító hordozórakéta rajza. Sajnos nem olvasható az Izgyelje utáni három betű, pedig letöltöttem a táblázatot és kinagyítottam.
A 3.1.-es sort is érdemes az elsővel együtt nézni, mert abban vannak kifejtve az új űrhajó repülései. Azért is ПТК а sor neve.
Az első sorban pedig az is ki van fejtve, hogy melyik Angara változattal indulnak a különböző eszközök az űrbe.
Eszerint: 03.2028 Пуск РКН Ангара А5М/ПТК (беспилотный) vagyis Angara A5M hordozórakéta indítása/pilótás személyszállító űrhajó (pilóta nélkül).
Neked van igazad. A 2026.10. Rakéta Ангара-НЖ", ahol НЖ jelentése Наземный Жидкостный vagyis ez egy Orel hajóval szerelt Angara mockup a Földi kiszolgáló létesítmények csatlakozó kábelek, stb. tesztelést szolgáló nem repülési modell.

Komoly! Jelentős mennyiségű fagyott Oxigén figyelhető meg a fokozaton, szóval jó eséllyel ez O2 kör hiba lessz.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Közben megjöttek az első adatok amik szerint jelentős a szórás a muholdaknál;
IMG-20240712-170158.jpg

Van ami 130 x 280 km vagy 115 x 322 km. És egy pl 190 x 235 km pályára került. Érdekes lesz megfigyelni, hogy mit tudnak ebből megmenteni. Az egyik probléma ugye, hogy a fedélzeti Ion hajtóművekhez kell az energia vagyis nyitni kell a napelemeket, amik tovább növelik a "légellenállast". És ugye ezek a Kripton hajtóművek bár nagyon hatékonyak, de alacsony teljesítménnyel operálnak.
 
Neked van igazad. A 2026.10. Rakéta Ангара-НЖ", ahol НЖ jelentése Наземный Жидкостный vagyis ez egy Orel hajóval szerelt Angara mockup a Földi kiszolgáló létesítmények csatlakozó kábelek, stb. tesztelést szolgáló nem repülési modell.


Komoly! Jelentős mennyiségű fagyott Oxigén figyelhető meg a fokozaton, szóval jó eséllyel ez O2 kör hiba lessz.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Közben megjöttek az első adatok amik szerint jelentős a szórás a muholdaknál;
IMG-20240712-170158.jpg

Van ami 130 x 280 km vagy 115 x 322 km. És egy pl 190 x 235 km pályára került. Érdekes lesz megfigyelni, hogy mit tudnak ebből megmenteni. Az egyik probléma ugye, hogy a fedélzeti Ion hajtóművekhez kell az energia vagyis nyitni kell a napelemeket, amik tovább növelik a "légellenállast". És ugye ezek a Kripton hajtóművek bár nagyon hatékonyak, de alacsony teljesítménnyel operálnak.
Van egy olyan érzésem, hogy a robbanás is tönkretett belőle párat, ha jól emlékszem valahol azt írták, hogy 5 a 20-ból volt elérhető rádión.
 
Van egy olyan érzésem, hogy a robbanás is tönkretett belőle párat, ha jól emlékszem valahol azt írták, hogy 5 a 20-ból volt elérhető rádión.
Az igen, ennél azért jobb aranyra tippeltem volna, de akkor ez tènyleg nem csak egy túlnyomásos "eldurranás" volt, hanem valódi nagy energiájú robbanás.
 
Van egy olyan érzésem, hogy a robbanás is tönkretett belőle párat, ha jól emlékszem valahol azt írták, hogy 5 a 20-ból volt elérhető rádión.
Ez a 9-3 csoportból kettő kivételével az összes elégett.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
De a jelek szerint a megmaradtak kettő - 182 x 296 km és 177 x 274 km pályán is halott.

Lassan nehéz már követni a Starlink flottát. Nemrégiben hoztak le egy nagy adag kb120 első generációs műholdat. De ezek legalabb 4evesek voltak.
IMG-20240524-204246.jpg

viszont az utóbbi küldetések között is akadt jó pár hibás. Ezek mind idei új tipusú Starlink v2 mini (a nevével ellentétben jóval nagyobb a korábbiaknál)

A 9-1-es csoportból több is meghibásodott S-32111 és az S-32115, július 13-án égett el. S-32116 pedig 10-én.
Egy februári indításból Starlink-2118 ugyancsak július 10-én égett el.
Starlink 32119 Jun 19-én.

IMG-20240716-172836.jpg

Ebből az adagból ugyancsak 6 műholdat kukáztak.

És akkor vannak még pályán kb fel éves de már hibás műholdak is;

Persze amilyen ütemben indítanak ez nem számottevő, meg már így is vagy 6220 műholdjuk van pályán amiből 6146 működik.
 
Ez a 9-3 csoportból kettő kivételével az összes elégett.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
De a jelek szerint a megmaradtak kettő - 182 x 296 km és 177 x 274 km pályán is halott.

Lassan nehéz már követni a Starlink flottát. Nemrégiben hoztak le egy nagy adag kb120 első generációs műholdat. De ezek legalabb 4evesek voltak.
IMG-20240524-204246.jpg

viszont az utóbbi küldetések között is akadt jó pár hibás. Ezek mind idei új tipusú Starlink v2 mini (a nevével ellentétben jóval nagyobb a korábbiaknál)

A 9-1-es csoportból több is meghibásodott S-32111 és az S-32115, július 13-án égett el. S-32116 pedig 10-én.
Egy februári indításból Starlink-2118 ugyancsak július 10-én égett el.
Starlink 32119 Jun 19-én.

IMG-20240716-172836.jpg

Ebből az adagból ugyancsak 6 műholdat kukáztak.

És akkor vannak még pályán kb fel éves de már hibás műholdak is;

Persze amilyen ütemben indítanak ez nem számottevő, meg már így is vagy 6220 műholdjuk van pályán amiből 6146 működik.
Éppen ezért nagy most ez a pofon, nincs egy ideig Falcon 9, nincs még jó darabig Spaceship. Ők meg annyit indítanának 3 hónap alatt, mint az ULA meg az Arianespace együtt 2 év alatt. Már a Starlink V2-t Starship-nek kellett volna vinnie, ezért lett belőle mini, hogy b-eférjen a F9-be. Ráadásul F9-el ennél nagyobb működőképes flottát nem nagyon tudnak fenntartani.
 
Éppen ezért nagy most ez a pofon, nincs egy ideig Falcon 9, nincs még jó darabig Spaceship. Ők meg annyit indítanának 3 hónap alatt, mint az ULA meg az Arianespace együtt 2 év alatt. Már a Starlink V2-t Starship-nek kellett volna vinnie, ezért lett belőle mini, hogy b-eférjen a F9-be. Ráadásul F9-el ennél nagyobb működőképes flottát nem nagyon tudnak fenntartani.
Az ugye itt a fő gond, hogy ez a második fokozat "human rated" besorolású, hiszen ez van a Dragon alatt is, és ezért a nagy FAA vizsgálat. Most át kell nyálazniuk a telemetriát, gyártási dokumentációkat, és a már legyártott darabokat.

Azért nem féltem őket..
IMG-20240716-225302.jpg

Van 16 aktív F9 Booster amit a kényszer szünet alatt gatyába rázhatnak, és ha megkapják a zöld jelzést, majd felpörgethetik az indításokst, bár az is igaz sokszor már a hajók nem győzik és az a korlátozó tènyező.
 
Az ugye itt a fő gond, hogy ez a második fokozat "human rated" besorolású, hiszen ez van a Dragon alatt is, és ezért a nagy FAA vizsgálat. Most át kell nyálazniuk a telemetriát, gyártási dokumentációkat, és a már legyártott darabokat.

Azért nem féltem őket..
IMG-20240716-225302.jpg

Van 16 aktív F9 Booster amit a kényszer szünet alatt gatyába rázhatnak, és ha megkapják a zöld jelzést, majd felpörgethetik az indításokst, bár az is igaz sokszor már a hajók nem győzik és az a korlátozó tènyező.
Ebből a szemszögből elég lenne, az emberes indításokat felfüggeszteni, a többinél legfeljebb a biztosítás lenne drágább.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Indul a Holdláz...
 
Indul a Holdláz...
Mán vettem 5 holdat a Holdon, nagyon jó befektetés!
 
SpaceX megmutatta az ISS "lehozáshoz" készülő tervet.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez gyakorlatilag egy cargo-dragon módosított szerviz modullal. 6x üzemanyagöt és 4x tolóerőt adnak meg hozzá, amit a jelek szerint nem új hajtóművel, csupán a jelenlegi mennyiség megsokszorozásával érnek majd el. A renderelt kép alapján vagy +28 fúvóka is lehet rajta.

***

BO NewGlenn lábait tesztelték;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Hmmm... ez elég ugyanolyannak tűnik, mint a Falcon9-é, csak több van belőle.
Inkább pont az a fura, hogy nem SpaceX koppintás. A kínaiaknál két cég is egy az egyben az F9 láb megoldást követi, sőt a RocketLab első Neutron tervei is arra hajaztak, de ez csak távolról hasonlít annyiban, hogy lefelé nyílik.
IMG-20240718-183409.jpg


F9
IMG-20240718-182950.jpg

Az F9 láb támasztó része teljes egészben egy több tubusos teleszkóp mechanika benne passzív shock absorption - csillapító résszel amit így mindíg cserélni kell.

Screenshot-2024-07-18-18-37-50.png

Ezzel szemben a BO NewGlenn eleve egy csuklós belső szerkezettel támaszt, és annak az aljában van egy ránézesre hidraulikus csillapító.
Nekem úgy tűnik a több láb ellenére, mintha ez egy könnyebb, kompaktabb megoldás lenne, de egyúttal kisebb csillapító "útta"l. Persze hogy mennyire válik be az majd csak élesben derül ki.