Ezért vagyunk szövetségi rendszer részei, ez az értelme az egész NATO-nak, hogy ne kelljen minden országnak olyan harcászati repülőgépet beszerezni, amely kvázi minden repülőgép ellen képes nemcsak felvenni, hanem megnyerni légiharcot, és képes légifölény mellett támogatni a földi csapatokat. Ez igaz a légvédelmi eszközökre is, különös tekintettel az AB védelemre, mert ballisztikus rakéták elfogására alkalmas és elegendő mennyiségű rakéta, indító és megfelelő lokátorok beszerzése sok más mellett, megfektetné európa leggazdagabb országait is.Szia,
Szeritnem a fenti mondataid igazak az F-16-ra, de meg igazabbak a Gripen C/D-re, ami sokkal gyengebb airframe-mel rendelkezik, mikozben az elektronikaja is sokkal kevesbe modern.
---
Ha politikai, gazdasagpolitikai szempont alapjan mas gepet veszunk, akkor rovid tavon bele kell torodni, hogy sokkal kisebb harcertek mellett sokkal rosszabb ar/harcertek ara'nyu gepet vehetunk csak. Es ha az EU nagyresze osszefog, akkor majd egyszer elerheto az, hogy F-35-hoz hasonlo harcerteku gep legyen a piacon annak nehanyszorosaert.
---
KI kell jelenteni, hogy nem mi vagyunk a legélesebb kés a NATO-n belül, és el kell fogadni, hogy nem a Puma század fogja leradírozni (még esetleges két tucat beszerzett METEOR-ral sem) a Szu-35 és Szu-57 gépeket.
Európában teljesen normális dolog, hogy a békebeli légirendészeti feladatra legyen alkalmas (ergo pld szuperszonikus repülés) az adott ország vadászbombázója és koalíciós művelet részeként még az ilyen kis országok is mi mint 1 max 2 géppár tudjon adjni konflikus esetén a közös légierőbe, békeben pedig a Balti misszióban és esetleg más hasonló misszióban is részt vegyen.
A NATINADS nem véletlenül egészül ki ballisztikus rakétavédelemmel, amelyet nem mi fogunk beszerezni, de minket is véd.
30-as években 35-ig biztosan ki fog kristályosodni, hogy az EU milyen 5 vagy 6 gen repülőgépeket fog gyártani, mivel a nagyobb EU országok meg akarják a harcászati repülőgépgyártást is őrizni európában. HOgy ez saját nemzeti vagy koalíciós módon történik az már eldöntött, mert két tömb létezik amely fejleszt. (A svéd 5.gen tervezet,- harmadikként - sem csak saját gép lesz, ha létrejön, hanem eu és amcsi gyártok rendszerei, műszerei, stb.
Az önálló európai repülőgép iparba be tudunk szállni, de nem nagy dolgokra gondolva. Példa az Aero Vodochody, amely a KC-390 elött is szállított 4. gen repülőgépbe, - F/A-18 alkatrészt. Nos ez félig-meddig magyar tulajdonban van. Egy közös eu vadászgépbe is lehetne vmi keresnivalónk. Az EU probléma - az amcsi gépek vásárálása mellett az - hogy a két 5-6 gent fejlesztő tömb már leosztotta saját nemzeteinek a lapokat, és nem egy közös eu jövő vadászgép tender részére építenek protokat. Ez azért probléma, mert mindkét típus ki lesz fejlesztve, a gyártók rendszeresítik a darabszám kisebb lesz és drágább mintha egyetlen típus lenne. És ez azért van, mert a két cégcsoport gyártás kiosztása miatt ha tender lett volna (lehetne politikai akarattal, de nem hiszek benne) akkor a vesztes gépet bemutató országok cégei kvázi megszünnének harci repülőgépgyártók lenni, max régebbi masináikat javítanák talán modernizálnák.. Nos én ezt látom problémának, nem a jelenlegi vekengést.