[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Catles

Well-Known Member
2021. február 5.
554
1 858
93
Még mindig elfelejted, hogy én egy adott (!) dologra reagáltam, a magyar légierő bombabeszerzésére,...erre Ti telesirjátok az oldalt "mindenszarizmussal" az elmúlt évtized össszes kinjával bajával, hogy részleteket ne idézzek most vissza.
Annyiban pozitív amit írsz, hogy ha igaz a pletyka a bombabeszerzésről (vagyis ha nem az akarat vagy a pénz hiányzott, hanem a románok álltak keresztbe), akkor azt a pénzt nagyjaink ide szánják, vagyis lesz fegyverzet terén fejlesztés (hacsak nem ezek a bombák voltak csupán amik még hiányoztak, mert akkor sajnos így jártunk)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 310
13 566
113
Annyiban pozitív amit írsz, hogy ha igaz a pletyka a bombabeszerzésről (vagyis ha nem az akarat vagy a pénz hiányzott, hanem a románok álltak keresztbe), akkor azt a pénzt nagyjaink ide szánják, vagyis lesz fegyverzet terén fejlesztés (hacsak nem ezek a bombák voltak csupán amik még hiányoztak, mert akkor sajnos így jártunk)

Ez egy sok-sok éves történet már.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 557
4 218
113
Azért nem ennyire egyszerű a történet! 800-900km/h órás sebességgel repülve 10 km magasan csatlakozni egy olyan csőhöz amit a menet szél is rángat nem könnyű! Ha valami elbaszódik tragédia is lehet belőle és amilyen jó ez az ország elég sűrűn lakott! Vagyis helyszín sincs nagyon gyakorolni max a Balaton felett vagy az alföld felett! Szerintem ezért se gyakoroljuk a légiutántöltést!

Az a 8-900km/h az inkább csak 650-750 km/h, a magasság is inkább csak 6-7 km. A csőt a kosár stabilizálja.
Több légtérben is lehet Magyarország felett légi utántölteni, külföldi gépekkel ez rendszeresen meg is esik. Ilyenkor a lenti településszerkezet, népsűrűség a kutyát nem érdekli.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 868
90 113
113
Mit kell ezen integrálni?
A KC390 kiengedi a szabvány töltőcsövet rákapcsolódik a szabvány csatlakozóval a Gripen és kész!
Egy kis olvasnivaló a Gripen légi utántöltésével kapcsolatban...

Egészen megdöbbentő, hogy a 2025 áprilisában a Cseh Légierő pilótái voltak az elsők, aki éjszakai utántöltést hajtott végre a Gripennel, a svéd teszpilótákon kívül. Ha jól értelmezem, akkor csak a 2024-es upgrade után lett rá alkalmas a típus. 2003 óta repül a Gripen C/D változata... ezek szerint a svédek 2011-ben a líbiai felderítéseket is éjszakai utántöltés képessége nélkül csinálták végig.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 868
90 113
113
A repült óraszámokhoz és bevethetőséghez még egy kis érdekesség egy 1999-es cikkből:

"... a NATO előírásai szerint a csapásmérő alegységhez csak olyan ‘'Zöld kártyáválal" rendelkező hajózó osztható be, akinek minimálisan 1200 repült órája van. A NATO országok többségében ezt a normát a fiatal hajózok 4 - 7 év alatt teljesítik, mivel az évi repülési normájuk 180-250 óra . Ha figyelembe vesszük az előző néhány év magyar lehetőségeit, ami átlagban kb. 50-80 óra körül volt (Ezek az adatok az 1996 előtti évekre igazak, jelenleg a helyzet ennél is rosszabb!!!), akkor megállapítható, hogy vadászrepülőgép és (harci-, szállító-, felderítő-) helikopter pilótáink legkorábban 15-24 év múlva, azaz kb. 37-46 éves korukra (vagy később) lesznek a NATO normák szerint hadra foghatóak. Ezenkívül fontos megemlíteni, hogy hiba volna figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a 36-40 éves, főként vadászpilóták bizonyos hányada - egészségügyi okok (a nagyfokú igénybevétel és stressz) miatt - letiltásra kerül, vagy fizikai teljesítőképességük számottevően csökken. "

Nem tudom, hogy ez ma is így van-e még a NATO-nál, de ha összevetjük a legutóbbi nyilatkozatban szereplő mai számokkal, akkor elég furcsa következtetésekre juthatunk, még ha sokat szimulátoroznak is mellette és az is beleszámíthat a repült órákba.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 322
104 349
113
Pöti bennfentes kereskedelem a magyar Gripen beszerzés kapcsán


Az államtitkár Saab részvényeket vásárolt – egy nappal a Jas-ügylet előtt

Egy nappal azelőtt, hogy Svédország aláírta a Jas tervről szóló milliárd dolláros megállapodást Magyarországgal, Diana Janse (M) államtitkár Saab részvényeket vásárolt. Az üzlet a vállalat erős tőzsdei fellendülésének kezdetét jelentette.


Visszatérve a konkrét ügyre, ezúttal az Aftonbladet hozta nyilvánosságra, hogy egy magasrangú svéd kormányzati szereplő egy nappal egy dollármilliárdos Gripen-szerződés megkötése előtt Saab részvényeket vásárolt. Ezt a bizonyos Gripen-, pontosabban JAS 39C vadászrepülőgép-beszerzést Magyarország hajtotta végre még 2024. február 23-án. Aznap Budapestre látogatott Ulf Kristersson svéd miniszterelnök, aki Orbán Viktor kormányfővel folytatott tárgyalásokat.

Ennek középpontjában Svédország NATO-csatlakozásának magyar ratifikációja állt. Ezzel egy időben viszont megállapodás született arról, hogy a Magyar Honvédség a már meglévő 14 svéd gyártmányú JAS 39 Gripen többcélú harcászati repülőgépe mellé további négy JAS 39C repülőgépet szerez be. Az egyezség része volt az is, hogy tíz évvel meghosszabbították a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatásokat és kiképzési együttműködés is létrejött. Illetve az is eldőlt, hogy a magyar légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.

Az újabb magyar Gripen vadászgép vonatkozó szerződéseit Svédország részéről Ulf Kristersson vezetésével írták alá. A négy új gép 2025-ben és 2026-ban fog megérkezni Magyarországa. A Gripen Svédország büszkesége, ez az egyik igazán fontos svéd termék, amelyet a NATO-nak adhatnak a tengeralattjárók és a radartechnológiai fejlesztések mellett.

A JAS 39C gyártója a svédországi Saab AB, amelynek tulajdonosai között találni svéd banki és nyugdíjalapokat is, azonban a svéd állami befolyás nem csak innen ered. A Saab védelmiipari értékesítéseinél ugyanis – ez bevett a fegyvergyártó cégek esetében – megkerülhetetlen a svéd hatóságok jóváhagyása. A Saab termékeinek, szolgáltatásainak és technológiáinak exportját a svéd exportellenőrzési jogszabályok határozzák meg. Az exportengedélyekről pedig eseti alapon a Stratégiai Termékek Felügyelősége (ISP) hoz döntést, amelynek tagjait a kormány nevezi ki.

Súlyos mutyi vagy vakszerencse?
Mindezzel azért is fontos tisztában lenni, mert ezzel a háttérrel válik érthetővé, miért is vet fel súlyos kérdéseket, amit Diana Janse tett 2024. február 22-én, vagyis a magyar–svéd megállapodást megelőző napon. A politikus akkor már államtitkáraként dolgozott és jelenleg is hasonló pozíciót tölt be külügyi tárca kötelékében, a nemzetközi fejlesztési együttműködésért és külkereskedelemért felelős miniszter, Benjamin Dousa mellett.

Janse közvetlenül a budapesti bejelentés előtt Saab részvényeket vásárolt,
ez pedig az államtitkári vagyonbevallásából derült ki. Amikor a svéd média erre rákérdezett nála, Benjamin Dousa sajtótitkárán keresztül elárulta, hogy aznap egészen pontosan 9466 koronáért jegyezte le a vállalat papírjait. Ez mai árfolyamon átváltva 350 ezer forint, tehát önmagában nem minősül nagy összegnek.

Csakhogy 2024. február 22-én a Saab részvényeivel alacsony szintjén kereskedtek, 195 svéd korona magasságában lehetett hozzájutni. Azonban a következő naptól kezdve, amikor aláírták Magyarországgal a négy új Gripen értékesítését, a papírok megindultak felfelé. Mostanra körülbelül 430 korona az értékük – igaz, a nagy ugrás csak 2025 elején következett be az európai fegyverkezési boommal –, ami tehát több, mint 120 százalékos növekedést jelent a bő egy évvel korábbi bázishoz képest.

Az Aftonbladet az is megtudta, hogy a svéd Külügyminisztérium a Védelmi Minisztériummal és a Miniszterelnöki Hivatallal együtt bonyolította le az ügylet előkészítését, így természetesen a kormányzat abszolút ismerte a folyamatot. Utasította a Svéd Védelmi Hivatalt (FMV), a Védelmi Minisztérium alá tartozó kormányzati ügynökséget az üzlet végrehajtására, így a Saab AB alvállalkozóként az FMV-vel kötött szerződést vadászgépek gyártására.

Svédországban egyébként 2018-ban szigorítottak a bennfentes kereskedelem megakadályozása érdekében. Eszerint aki előzetes információval rendelkezik árfolyamára gyakorolt lényeges hatásról, az nem használhatja fel ezt tőzsdei műveletek elindítására, mielőtt nyilvánossá nem válna. Természetesen a Saabnak is vannak belső szabályai arra, hogyan lehet a részvényeivel kereskedni akkor, ha bizonyos események hatással lehetnek az árfolyamra.

Ilyenkor bennfentes listát hoznak létre, az ezen szereplő személyeknek pedig tilos a vállalat részvényeivel kereskedniük, amíg ez aktív aktív. Janse viszont azt állítja, hogy annak ellenére, hogy a külügyi tárca érintett volt a magyarországi Gripen-deal tervezésében, ő maga nem tudott erről sem pozíciójából fakadóan, sem más forrásból. Azt is kijelentette, hogy neki nem volt dolga ezzel az üzlettel. Aznap a Saab mellett egyébként vásárolt a Sandvik, az Epiroc és a Nibe papírjaiból is. Ennek kapcsán azt hangsúlyozta, hogy

több részvényt is lejegyzett és nem mérlegelte különösebben az időzítést.

Ha ez igaz, Janse kis túlzással megütött a főnyereményt. A Saab számára ugyanis a magyarországi szerződés fordulópontnak és mérföldkőnek számított. NATO-tagországként ugyanis Magyarország bizonyítékot szolgáltatott a világnak, hogy a Gripen kiválóan helytáll a versenytársaival szemben. A Budapesti üzletkötés ráadásul további dollármilliárdos értékesítések előtt nyitotta meg az utat. A Világgazdaság április elején számolt be arról, hogy

Gustavo Petro, Kolumbia elnöke bejelentette, az ország a Saab JAS 39 Gripen vadászgépeivel fogja modernizálni légierejét,
előtte pedig az is kiderült, hogy Thaiföld és Svédország kormánya a Saabbal együtt előrehaladott tárgyalásokat visz JAS 39 Gripen E/F többcélú vadászgépek értékesítéséről.
Akárhogy is, Claes Sandgren, a Stockholmi Egyetem jogászprofesszora és a Vesztegetés Elleni Intézet (IMM) korábbi elnöke úgy véli, hogy az ilyen részvényüzletek nem helyénvalók. "Tilos a tőzsdei kereskedés bárki számára, aki belső információval rendelkezik. Egyértelmű távolságot kell tartaniuk mindentől, ami akár csak helytelennek is tűnhet. Ellenkező esetben sérülhet a kormányzatba vetett bizalom" – vélekedett.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 660
16 753
113
Pöti bennfentes kereskedelem a magyar Gripen beszerzés kapcsán


Az államtitkár Saab részvényeket vásárolt – egy nappal a Jas-ügylet előtt

Egy nappal azelőtt, hogy Svédország aláírta a Jas tervről szóló milliárd dolláros megállapodást Magyarországgal, Diana Janse (M) államtitkár Saab részvényeket vásárolt. Az üzlet a vállalat erős tőzsdei fellendülésének kezdetét jelentette.


Hogy míííííííííííííííííííí?
4 db szaros Gripen 1 mrd $ ???
:hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 322
104 349
113
Hogy míííííííííííííííííííí?
4 db szaros Gripen 1 mrd $ ???
:hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:
Olvasd tovább.

egyezség része volt az is, hogy tíz évvel meghosszabbították a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatásokat és kiképzési együttműködés is létrejött. Illetve az is eldőlt, hogy a magyar légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
5 004
9 268
113
Az Aftpnbladet egy bilvárlsp, olyan, mint itt kb. a Blikk.
Nem zárom ki, hogy így van, de ennél a lapnál az összegre vonatkozóan komolyabb forrás kell.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 660
16 753
113
Az szerintem a következő 10 éves fennntartási szerződés is ami benne van.

Olvasd tovább.

egyezség része volt az is, hogy tíz évvel meghosszabbították a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatásokat és kiképzési együttműködés is létrejött. Illetve az is eldőlt, hogy a magyar légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.
Ez akkor is durva.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
5 004
9 268
113
Ha ez igaz….
A Gripen, mint cost effective, meg sustainable….
Aha, ez eléggé relatív.
Mennyibe kerülhet a többi fenntartása?!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 322
104 349
113
Ez akkor is durva.
A cseh évente 30 mrd-ot fizettek a lízingért
Cseh Fegyveres Erők legjelentősebb többéves beruházási projektjei a......Gripen C/D lízing 19,3 milliárdért (1,9 milliárd 2023-ban).

Babis szerint a kövi 10 év dupla annyi lesz és a korszerűsítés is drágult 16 mrd HUF-al.
Babisnak nem tetszik a cseh haderőfejlesztés.
(...
1,1 milliárd koronával drágult a JAS-39 Gripen repülőgépek korszerűsítés 27-ig

Gripen bérlés kétszer drágább, mint korábban