[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 637
26 294
113
"a fáma szerint..."
Pont nem az én kommentemben volt a lényeg, nem kell elfogadni azt, amire más is emlékezett.
Ezt találtam meg elsőre az ominózus üggyel kapcsolatban a saját hozzászólásaimmal között azért, mert már vicces ez az újfent ‘mindenszarizmus’ olyan témákban, amiről ismeretek hiányában láthatóan csak belpol szinten tudnak egyesek megnyilvánulni…
Márpedig ezzel a dologgal kapcsolatban a román szál tény.
Persze felőlem élhet mindenki a maga kis buborékjában. :oops:
Hosszú lesz ez az egy év még így,…
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 222
13 446
113
Azért nem ennyire egyszerű a történet! 800-900km/h órás sebességgel repülve 10 km magasan csatlakozni egy olyan csőhöz amit a menet szél is rángat nem könnyű! Ha valami elbaszódik tragédia is lehet belőle és amilyen jó ez az ország elég sűrűn lakott! Vagyis helyszín sincs nagyon gyakorolni max a Balaton felett vagy az alföld felett! Szerintem ezért se gyakoroljuk a légiutántöltést!

Akkor háború se legyen, még a végén valaki megsérül!
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
7 129
16 272
113
Márpedig ezzel a dologgal kapcsolatban a román szál tény
Mutasd őket. Ne a saját X èvvel ezelötti írásod. :D


Amúgy az USA ilyen szinten úgy működik, hogy próbál erőegyensújt tartani.
Ha még pènzt is kereshetnek rajta azon nem múlna.



Rèszemről nem belpol meg mindenszarizmus ami azt amit megèltem a seregben.

Gondolom, hogy afgánban volt 40milis gránatvetőnk, itthon lőttünk vele gyakorlógránátot, de kint meg nem volt hozzá gránát az is más hibája.

Hogy jóideig nem volt pisztolyunk, miközben afgánokat lèptettünk be a táborba, ahol az AK használata nem lett volna sem egyszerű, sem èsszerű az is más hibája.

Az hogy nem hozták ki mèg 30 embert, hogy ne szakadjunk meg, az is más hibája.

Hogy 7 hónap alatt nem vitték el a tábortól 800m-re lèvő lőtèrre, nemhogy a lőkèszsèget fenntartani, hanem belőni a fegyverhez adott redotot, az is más hibája.

Olyan tártartó zsebeket leszállítani amire a kmz azt mondta selejt, ès nekem 2 szakadt el a mellènyre felrakás közben , az is más hibája.

Szakaszt iskolabusszal szallítani, több km-t az afgán határőrök tornyai mellett(akik nèha meglövöldöztèk a szövetsèges katonákat) az is más hibája.

Nem használni a (kölcsön)maxxprokat, ki is mondták spórolásból, miközben volt hogy rakètázták a tábort, az is más hibája.

Soroljam mèg? Ez csak 1 külszolgálat.

Hogy a gripenek a nekik vásárolt repidőt sem repültèk le abban az időben, gondolom azt is a románok intèztèk.

Szóval lehet nagymagyarkodni, utálni a románokat, de a tènyek makacs dolgok.

Ès hogy esetleg a románok nem akarták szerettèk volna, hogy nekünk legyen használható fegyverzet a gèpekhez, az más kèrdès.
Hogy ezt el is tudták, akarták èrni, az meg megint más.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 637
26 294
113
Rèszemről nem belpol meg mindenszarizmus ami azt amit megèltem a seregben.

Gondolom, hogy afgánban volt 40milis gránatvetőnk, itthon lőttünk vele gyakorlógránátot, de kint meg nem volt hozzá gránát az is más hibája.
Még mindig elfelejted, hogy én egy adott (!) dologra reagáltam, a magyar légierő bombabeszerzésére,...erre Ti telesirjátok az oldalt "mindenszarizmussal" az elmúlt évtized össszes kinjával bajával, hogy részleteket ne idézzek most vissza. És most ennek fényében olvasd vissza a saját soraidat:
Szóval lehet nagymagyarkodni, utálni a románokat, de a tènyek makacs dolgok.
Nem tudom miért irod ezt nekem, se nem "nagymagyarkodtam", se nem "utálkodtam", tényeket közöltem, amire más is emlékezett. Ez utóbbiról linkeltem a saját korábbi bejegyzésemet.
Ès hogy esetleg a románok nem akarták szerettèk volna, hogy nekünk legyen használható fegyverzet a gèpekhez, az más kèrdès.
Hogy ezt el is tudták, akarták èrni, az meg megint más.
Ja hogy már elképzelhető, meg lehet szerinted is, csak hirtelen ez már "más kérdés" meg "megint más"... :oops:
Visszaolvashatnátok néha magatokat, de leginkább azt, amire reagáltok...

Szándékosan használtam többes számot...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

Catles

Well-Known Member
2021. február 5.
534
1 773
93
Még mindig elfelejted, hogy én egy adott (!) dologra reagáltam, a magyar légierő bombabeszerzésére,...erre Ti telesirjátok az oldalt "mindenszarizmussal" az elmúlt évtized össszes kinjával bajával, hogy részleteket ne idézzek most vissza.
Annyiban pozitív amit írsz, hogy ha igaz a pletyka a bombabeszerzésről (vagyis ha nem az akarat vagy a pénz hiányzott, hanem a románok álltak keresztbe), akkor azt a pénzt nagyjaink ide szánják, vagyis lesz fegyverzet terén fejlesztés (hacsak nem ezek a bombák voltak csupán amik még hiányoztak, mert akkor sajnos így jártunk)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 222
13 446
113
Annyiban pozitív amit írsz, hogy ha igaz a pletyka a bombabeszerzésről (vagyis ha nem az akarat vagy a pénz hiányzott, hanem a románok álltak keresztbe), akkor azt a pénzt nagyjaink ide szánják, vagyis lesz fegyverzet terén fejlesztés (hacsak nem ezek a bombák voltak csupán amik még hiányoztak, mert akkor sajnos így jártunk)

Ez egy sok-sok éves történet már.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 554
4 211
113
Azért nem ennyire egyszerű a történet! 800-900km/h órás sebességgel repülve 10 km magasan csatlakozni egy olyan csőhöz amit a menet szél is rángat nem könnyű! Ha valami elbaszódik tragédia is lehet belőle és amilyen jó ez az ország elég sűrűn lakott! Vagyis helyszín sincs nagyon gyakorolni max a Balaton felett vagy az alföld felett! Szerintem ezért se gyakoroljuk a légiutántöltést!

Az a 8-900km/h az inkább csak 650-750 km/h, a magasság is inkább csak 6-7 km. A csőt a kosár stabilizálja.
Több légtérben is lehet Magyarország felett légi utántölteni, külföldi gépekkel ez rendszeresen meg is esik. Ilyenkor a lenti településszerkezet, népsűrűség a kutyát nem érdekli.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 644
87 877
113
Mit kell ezen integrálni?
A KC390 kiengedi a szabvány töltőcsövet rákapcsolódik a szabvány csatlakozóval a Gripen és kész!
Egy kis olvasnivaló a Gripen légi utántöltésével kapcsolatban...

Egészen megdöbbentő, hogy a 2025 áprilisában a Cseh Légierő pilótái voltak az elsők, aki éjszakai utántöltést hajtott végre a Gripennel, a svéd teszpilótákon kívül. Ha jól értelmezem, akkor csak a 2024-es upgrade után lett rá alkalmas a típus. 2003 óta repül a Gripen C/D változata... ezek szerint a svédek 2011-ben a líbiai felderítéseket is éjszakai utántöltés képessége nélkül csinálták végig.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
5 159
17 394
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 644
87 877
113
A repült óraszámokhoz és bevethetőséghez még egy kis érdekesség egy 1999-es cikkből:

"... a NATO előírásai szerint a csapásmérő alegységhez csak olyan ‘'Zöld kártyáválal" rendelkező hajózó osztható be, akinek minimálisan 1200 repült órája van. A NATO országok többségében ezt a normát a fiatal hajózok 4 - 7 év alatt teljesítik, mivel az évi repülési normájuk 180-250 óra . Ha figyelembe vesszük az előző néhány év magyar lehetőségeit, ami átlagban kb. 50-80 óra körül volt (Ezek az adatok az 1996 előtti évekre igazak, jelenleg a helyzet ennél is rosszabb!!!), akkor megállapítható, hogy vadászrepülőgép és (harci-, szállító-, felderítő-) helikopter pilótáink legkorábban 15-24 év múlva, azaz kb. 37-46 éves korukra (vagy később) lesznek a NATO normák szerint hadra foghatóak. Ezenkívül fontos megemlíteni, hogy hiba volna figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a 36-40 éves, főként vadászpilóták bizonyos hányada - egészségügyi okok (a nagyfokú igénybevétel és stressz) miatt - letiltásra kerül, vagy fizikai teljesítőképességük számottevően csökken. "

Nem tudom, hogy ez ma is így van-e még a NATO-nál, de ha összevetjük a legutóbbi nyilatkozatban szereplő mai számokkal, akkor elég furcsa következtetésekre juthatunk, még ha sokat szimulátoroznak is mellette és az is beleszámíthat a repült órákba.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 761
102 659
113
Pöti bennfentes kereskedelem a magyar Gripen beszerzés kapcsán


Az államtitkár Saab részvényeket vásárolt – egy nappal a Jas-ügylet előtt

Egy nappal azelőtt, hogy Svédország aláírta a Jas tervről szóló milliárd dolláros megállapodást Magyarországgal, Diana Janse (M) államtitkár Saab részvényeket vásárolt. Az üzlet a vállalat erős tőzsdei fellendülésének kezdetét jelentette.


Visszatérve a konkrét ügyre, ezúttal az Aftonbladet hozta nyilvánosságra, hogy egy magasrangú svéd kormányzati szereplő egy nappal egy dollármilliárdos Gripen-szerződés megkötése előtt Saab részvényeket vásárolt. Ezt a bizonyos Gripen-, pontosabban JAS 39C vadászrepülőgép-beszerzést Magyarország hajtotta végre még 2024. február 23-án. Aznap Budapestre látogatott Ulf Kristersson svéd miniszterelnök, aki Orbán Viktor kormányfővel folytatott tárgyalásokat.

Ennek középpontjában Svédország NATO-csatlakozásának magyar ratifikációja állt. Ezzel egy időben viszont megállapodás született arról, hogy a Magyar Honvédség a már meglévő 14 svéd gyártmányú JAS 39 Gripen többcélú harcászati repülőgépe mellé további négy JAS 39C repülőgépet szerez be. Az egyezség része volt az is, hogy tíz évvel meghosszabbították a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatásokat és kiképzési együttműködés is létrejött. Illetve az is eldőlt, hogy a magyar légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.

Az újabb magyar Gripen vadászgép vonatkozó szerződéseit Svédország részéről Ulf Kristersson vezetésével írták alá. A négy új gép 2025-ben és 2026-ban fog megérkezni Magyarországa. A Gripen Svédország büszkesége, ez az egyik igazán fontos svéd termék, amelyet a NATO-nak adhatnak a tengeralattjárók és a radartechnológiai fejlesztések mellett.

A JAS 39C gyártója a svédországi Saab AB, amelynek tulajdonosai között találni svéd banki és nyugdíjalapokat is, azonban a svéd állami befolyás nem csak innen ered. A Saab védelmiipari értékesítéseinél ugyanis – ez bevett a fegyvergyártó cégek esetében – megkerülhetetlen a svéd hatóságok jóváhagyása. A Saab termékeinek, szolgáltatásainak és technológiáinak exportját a svéd exportellenőrzési jogszabályok határozzák meg. Az exportengedélyekről pedig eseti alapon a Stratégiai Termékek Felügyelősége (ISP) hoz döntést, amelynek tagjait a kormány nevezi ki.

Súlyos mutyi vagy vakszerencse?
Mindezzel azért is fontos tisztában lenni, mert ezzel a háttérrel válik érthetővé, miért is vet fel súlyos kérdéseket, amit Diana Janse tett 2024. február 22-én, vagyis a magyar–svéd megállapodást megelőző napon. A politikus akkor már államtitkáraként dolgozott és jelenleg is hasonló pozíciót tölt be külügyi tárca kötelékében, a nemzetközi fejlesztési együttműködésért és külkereskedelemért felelős miniszter, Benjamin Dousa mellett.

Janse közvetlenül a budapesti bejelentés előtt Saab részvényeket vásárolt,
ez pedig az államtitkári vagyonbevallásából derült ki. Amikor a svéd média erre rákérdezett nála, Benjamin Dousa sajtótitkárán keresztül elárulta, hogy aznap egészen pontosan 9466 koronáért jegyezte le a vállalat papírjait. Ez mai árfolyamon átváltva 350 ezer forint, tehát önmagában nem minősül nagy összegnek.

Csakhogy 2024. február 22-én a Saab részvényeivel alacsony szintjén kereskedtek, 195 svéd korona magasságában lehetett hozzájutni. Azonban a következő naptól kezdve, amikor aláírták Magyarországgal a négy új Gripen értékesítését, a papírok megindultak felfelé. Mostanra körülbelül 430 korona az értékük – igaz, a nagy ugrás csak 2025 elején következett be az európai fegyverkezési boommal –, ami tehát több, mint 120 százalékos növekedést jelent a bő egy évvel korábbi bázishoz képest.

Az Aftonbladet az is megtudta, hogy a svéd Külügyminisztérium a Védelmi Minisztériummal és a Miniszterelnöki Hivatallal együtt bonyolította le az ügylet előkészítését, így természetesen a kormányzat abszolút ismerte a folyamatot. Utasította a Svéd Védelmi Hivatalt (FMV), a Védelmi Minisztérium alá tartozó kormányzati ügynökséget az üzlet végrehajtására, így a Saab AB alvállalkozóként az FMV-vel kötött szerződést vadászgépek gyártására.

Svédországban egyébként 2018-ban szigorítottak a bennfentes kereskedelem megakadályozása érdekében. Eszerint aki előzetes információval rendelkezik árfolyamára gyakorolt lényeges hatásról, az nem használhatja fel ezt tőzsdei műveletek elindítására, mielőtt nyilvánossá nem válna. Természetesen a Saabnak is vannak belső szabályai arra, hogyan lehet a részvényeivel kereskedni akkor, ha bizonyos események hatással lehetnek az árfolyamra.

Ilyenkor bennfentes listát hoznak létre, az ezen szereplő személyeknek pedig tilos a vállalat részvényeivel kereskedniük, amíg ez aktív aktív. Janse viszont azt állítja, hogy annak ellenére, hogy a külügyi tárca érintett volt a magyarországi Gripen-deal tervezésében, ő maga nem tudott erről sem pozíciójából fakadóan, sem más forrásból. Azt is kijelentette, hogy neki nem volt dolga ezzel az üzlettel. Aznap a Saab mellett egyébként vásárolt a Sandvik, az Epiroc és a Nibe papírjaiból is. Ennek kapcsán azt hangsúlyozta, hogy

több részvényt is lejegyzett és nem mérlegelte különösebben az időzítést.

Ha ez igaz, Janse kis túlzással megütött a főnyereményt. A Saab számára ugyanis a magyarországi szerződés fordulópontnak és mérföldkőnek számított. NATO-tagországként ugyanis Magyarország bizonyítékot szolgáltatott a világnak, hogy a Gripen kiválóan helytáll a versenytársaival szemben. A Budapesti üzletkötés ráadásul további dollármilliárdos értékesítések előtt nyitotta meg az utat. A Világgazdaság április elején számolt be arról, hogy

Gustavo Petro, Kolumbia elnöke bejelentette, az ország a Saab JAS 39 Gripen vadászgépeivel fogja modernizálni légierejét,
előtte pedig az is kiderült, hogy Thaiföld és Svédország kormánya a Saabbal együtt előrehaladott tárgyalásokat visz JAS 39 Gripen E/F többcélú vadászgépek értékesítéséről.
Akárhogy is, Claes Sandgren, a Stockholmi Egyetem jogászprofesszora és a Vesztegetés Elleni Intézet (IMM) korábbi elnöke úgy véli, hogy az ilyen részvényüzletek nem helyénvalók. "Tilos a tőzsdei kereskedés bárki számára, aki belső információval rendelkezik. Egyértelmű távolságot kell tartaniuk mindentől, ami akár csak helytelennek is tűnhet. Ellenkező esetben sérülhet a kormányzatba vetett bizalom" – vélekedett.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 524
16 491
113
Pöti bennfentes kereskedelem a magyar Gripen beszerzés kapcsán


Az államtitkár Saab részvényeket vásárolt – egy nappal a Jas-ügylet előtt

Egy nappal azelőtt, hogy Svédország aláírta a Jas tervről szóló milliárd dolláros megállapodást Magyarországgal, Diana Janse (M) államtitkár Saab részvényeket vásárolt. Az üzlet a vállalat erős tőzsdei fellendülésének kezdetét jelentette.


Hogy míííííííííííííííííííí?
4 db szaros Gripen 1 mrd $ ???
:hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 761
102 659
113
Hogy míííííííííííííííííííí?
4 db szaros Gripen 1 mrd $ ???
:hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos:
Olvasd tovább.

egyezség része volt az is, hogy tíz évvel meghosszabbították a svédek által nyújtott logisztikai szolgáltatásokat és kiképzési együttműködés is létrejött. Illetve az is eldőlt, hogy a magyar légierő által lízingelt 14 Gripen 2026-ban magyar tulajdonba kerül.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 971
9 168
113
Az Aftpnbladet egy bilvárlsp, olyan, mint itt kb. a Blikk.
Nem zárom ki, hogy így van, de ennél a lapnál az összegre vonatkozóan komolyabb forrás kell.