Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 626
113
99194db7-7731-4d11-a6d0-6118127faae5_F.png
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 992
12 030
113
Ezzel állítólag Lazarenko őrnagy leszállt a találatok után.

 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
6 115
15 845
113
A mai Szu-25-ost Szoledarnál véletlenul a saját kiserogépe szedte le rakétázás kozben:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0 and Roni

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
500
2 156
93
A mai Szu-25-ost Szoledarnál véletlenul a saját kiserogépe szedte le rakétázás kozben:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hát én megnéztem vagy tízszer, és szerintem nem a kísérő lőtte le. Egy magasságban, és kb. 50 m oldalsó elkülönítéssel közelednek. Vagyis a vezér nagyjából 2 géphosszal a kísérője előtt repül, de tőle jobbra. A vezér indít, majd kiborít jobbra, kb. akkor, amikor a kísérő is lő. Vagyis nem keresztezték egymás repülési pályáját, úgy pedig elé nehéz lenne eltalálni a másikat.
Az, hogy az angol nyelvű kommentárban mit mondanak nem számít, ők sem láthatnak többet. Csak az időbeni egybeesés miatt gondolják, hogy a kísérő szúrta el.
Azt, hogy mitől robbant le a vezér jobb szárnyának külső része, természetesen én sem tudom, de valószínűbb, hogy egy hibás 80 mm-es NIR robbant fel az indítóban, mint az, hogy a kísérő találta el.
Fighterbomber sem azt írja, hogy a kísérő lőtte le, csak a veszteség tényét erősíti meg, és azt, hogy a pilóta katapultált, és kimentették.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 100
89 843
113
Hát én megnéztem vagy tízszer, és szerintem nem a kísérő lőtte le. Egy magasságban, és kb. 50 m oldalsó elkülönítéssel közelednek. Vagyis a vezér nagyjából 2 géphosszal a kísérője előtt repül, de tőle jobbra. A vezér indít, majd kiborít jobbra, kb. akkor, amikor a kísérő is lő. Vagyis nem keresztezték egymás repülési pályáját, úgy pedig elé nehéz lenne eltalálni a másikat.
Az, hogy az angol nyelvű kommentárban mit mondanak nem számít, ők sem láthatnak többet. Csak az időbeni egybeesés miatt gondolják, hogy a kísérő szúrta el.
Azt, hogy mitől robbant le a vezér jobb szárnyának külső része, természetesen én sem tudom, de valószínűbb, hogy egy hibás 80 mm-es NIR robbant fel az indítóban, mint az, hogy a kísérő találta el.
Fighterbomber sem azt írja, hogy a kísérő lőtte le, csak a veszteség tényét erősíti meg, és azt, hogy a pilóta katapultált, és kimentették.
Az lehet, hogy te ezt látod, de amit te sem látsz és senki sem, az légvédelmi rakéta vagy légvédelmi gépágyú lövedék. Az pedig egyértelmű, hogy eltalálta valami a gépet. Gondolom nem csupán a véletlen számlájára írod, hogy pont azután találja el valami az elöl repülőt, hogy a mögötte lévő rakétákat indított.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 992
12 030
113
Hát én megnéztem vagy tízszer, és szerintem nem a kísérő lőtte le. Egy magasságban, és kb. 50 m oldalsó elkülönítéssel közelednek. Vagyis a vezér nagyjából 2 géphosszal a kísérője előtt repül, de tőle jobbra. A vezér indít, majd kiborít jobbra, kb. akkor, amikor a kísérő is lő. Vagyis nem keresztezték egymás repülési pályáját, úgy pedig elé nehéz lenne eltalálni a másikat.
Az, hogy az angol nyelvű kommentárban mit mondanak nem számít, ők sem láthatnak többet. Csak az időbeni egybeesés miatt gondolják, hogy a kísérő szúrta el.
Azt, hogy mitől robbant le a vezér jobb szárnyának külső része, természetesen én sem tudom, de valószínűbb, hogy egy hibás 80 mm-es NIR robbant fel az indítóban, mint az, hogy a kísérő találta el.
Fighterbomber sem azt írja, hogy a kísérő lőtte le, csak a veszteség tényét erősíti meg, és azt, hogy a pilóta katapultált, és kimentették.
Az orosz légierőakadémia oldalán már tegnap előtt kint volt ez a videó. Ott azt írták, hogy nem történt lelövés, hanem a gép szárnya a rendkívül intenzív használat miatt fáradásos törést szenvedett. Ezért esett le a gép.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 100
89 843
113
Az orosz légierőakadémia oldalán már tegnap előtt kint volt ez a videó. Ott azt írták, hogy nem történt lelövés, hanem a gép szárnya a rendkívül intenzív használat miatt fáradásos törést szenvedett. Ezért esett le a gép.
Nagyon érdekes ez az ukrán front. Néhány hónapja pont akkor került elő a semmiből 3 ukrán katona miután kilőttek egy Leopardot, akik természetesen nem a harckocsi személyzete voltak, csak pont akkor nőttek ki a földből, most meg itt ez az eset a fáradásos töréssel, ami abban a pillanatban következett be amikor a hátsó gép rakétát indított (intenzív manőver a videón meg nincs, épp ki akar fordulni a hatsó gép, de még a forduló megkezdése előtt elkapja a hatsó egyik rakétája).
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
376
2 590
93
Én nem látok a rakéták indítása közben becsapódásra utaló jelet. Azért, ha egy 122mm es rakéta eltalálja a szárnyat, az egyértelműen látszódna ilyen közelről, ha nem robban fel még akkor is.
Amikor letörik a szárny, akkor a rakéták már régen úton vannak, az a 10 rakéta egy pillanat alatt kimegy, ezek nem hosszú sorozatok.

Amúgy egy fáradásos törés sokkal nagyobb baj az oroszoknak, mintha a hülye kisérő lelőtte volna.... Az egy egyedi eset lenne, itt viszont akkor felmerül a kérdés, a többi gép hogyan bírja a strapát...

Ez a folyamatosan kis magasságon nagy sebességgel előadott csapatás nagyon nagy igénybevételt jelent, 120-al földúton kategória.
A kis nyilazási szög szárny + viszonylag alacsony felületi terhelés nem segít ebben.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 645
18 644
113
Én nem látok a rakéták indítása közben becsapódásra utaló jelet. Azért, ha egy 122mm es rakéta eltalálja a szárnyat, az egyértelműen látszódna ilyen közelről, ha nem robban fel még akkor is.
Amikor letörik a szárny, akkor a rakéták már régen úton vannak, az a 10 rakéta egy pillanat alatt kimegy, ezek nem hosszú sorozatok.

Amúgy egy fáradásos törés sokkal nagyobb baj az oroszoknak, mintha a hülye kisérő lelőtte volna.... Az egy egyedi eset lenne, itt viszont akkor felmerül a kérdés, a többi gép hogyan bírja a strapát...

Ez a folyamatosan kis magasságon nagy sebességgel előadott csapatás nagyon nagy igénybevételt jelent, 120-al földúton kategória.
A kis nyilazási szög szárny + viszonylag alacsony felületi terhelés nem segít ebben.
Pontosan, én is az orosz légierő akadémiájának hiszek.
Annyi történhetett, hogy a végkimerülésig használt flotta egyik gépe eddig bírta, mert ezeket vagy lelövésig, vagy széthullásig használják. Neki az utóbbi jutott.
így ránézésre ahogy ellőtte a raksikat, a szárny terhelése sok száz kilóval csökkent, amire instant ráhúzta a fordulón, vagyis az "n" terhelési többszörös megint csak megnövekedett az Fy felhajtóerővel együtt - ezek együttesen hirtelen, dinamikusan hatalmas függőleges irányú hajlító/nyíró igénybevételt adtak a szárny hossztartóinak. Az öreg szerkezet meg ezzel már nem birkózott meg.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
6 115
15 845
113
A becsapodás pillanata egy másik kamerából:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 780
26 811
113
Hát én megnéztem vagy tízszer, és szerintem nem a kísérő lőtte le. Egy magasságban, és kb. 50 m oldalsó elkülönítéssel közelednek. Vagyis a vezér nagyjából 2 géphosszal a kísérője előtt repül, de tőle jobbra. A vezér indít, majd kiborít jobbra, kb. akkor, amikor a kísérő is lő. Vagyis nem keresztezték egymás repülési pályáját, úgy pedig elé nehéz lenne eltalálni a másikat.
Simán lelőhette, de nekem sem egyértelmű. Inkáb olyan, mint ha pl. egy NIR a blokkban kiforduláskor elrobbant volna a szárnyon az inditóban.
Az első gép már inditott (kék nyil jelzi a füstcsikot), hátulról érkeznek a géppár másik tagjának rakétái (narancs nyilakkal jelölve):
69e66cd8e3f185708fc44cae127a8f49.png

Az első gép kifordul, a második gép újra indit (narancs nyilak), láthatóan teljesen más vonalon...:
df49ccf40ba8c23748a1970675c1a5a6.png

Úgyhogy inkább valami műszaki problémát tartok valószinűnek, (vagy csőves légvédelmet, amit nem feltétlenül látunk meg a rossz minőségű felvételről)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 628
16 676
113
Pontosan, én is az orosz légierő akadémiájának hiszek.
Annyi történhetett, hogy a végkimerülésig használt flotta egyik gépe eddig bírta, mert ezeket vagy lelövésig, vagy széthullásig használják. Neki az utóbbi jutott.
így ránézésre ahogy ellőtte a raksikat, a szárny terhelése sok száz kilóval csökkent, amire instant ráhúzta a fordulón, vagyis az "n" terhelési többszörös megint csak megnövekedett az Fy felhajtóerővel együtt - ezek együttesen hirtelen, dinamikusan hatalmas függőleges irányú hajlító/nyíró igénybevételt adtak a szárny hossztartóinak. Az öreg szerkezet meg ezzel már nem birkózott meg.
Én olyat olvastam nemrégen a vietnami háború kapcsán, hogy a jenki gépeket azért kellett idő előtt selejtezni, mert túl sok NIR-t indítottak, és annak a hőterhelése meggyengítette a szárnyszerkezeteket.

Igaz lehet ez?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 992
12 030
113
Nagyon érdekes ez az ukrán front. Néhány hónapja pont akkor került elő a semmiből 3 ukrán katona miután kilőttek egy Leopardot, akik természetesen nem a harckocsi személyzete voltak, csak pont akkor nőttek ki a földből, most meg itt ez az eset a fáradásos töréssel, ami abban a pillanatban következett be amikor a hátsó gép rakétát indított (intenzív manőver a videón meg nincs, épp ki akar fordulni a hatsó gép, de még a forduló megkezdése előtt elkapja a hatsó egyik rakétája).

Oldalsó elkülönítés van köztük. Ezen kívül az első gép indít először, ő is fordul ki elsőnek. Nem a hátsó, mert annak nem lenne értelme. Ahogy annak sem, ha géppárban leszállásnál az első gép nyitna először fékernyőt, a hátsó pedig szépen belefutna.
Viszont nem is ez a lényeg. Én csak vitorlázórepültem, de azért elméletet oktattak rendesen, és mivel repülésről van szó, nem autóvezetésről, így minden évben kötelező volt újra is vizsgázni elméletből. Aki nem vett részt a vizsgán, vagy másodikra sem sikerült neki, annak az adott évben csak oktatóval történő repülésre volt lehetősége. Egyedül, sikeres elméleti vizsga nélkül nem repülhet. Ott bizony tanultunk a túlterhelésről is rendesen. Az egyik oktató (B 737-esen volt oktató kapitány a Malévnál) készített egy nagyon jó táblázatot a bedöntés és a túltherhelés kapcsolatáról. A különböző bedöntés értékekhez fel volt írva az annak során maximálisan elérhető túlterhelés. A legnagyobb túlterhelés a 90 fokos bedöntéssel érhető el. Alatta mindegyiknél volt valami felső korlát. Nem véletlenül a vadászbombázók is 90 fokos bedöntéssel repülik a húzott fordulót( a kormányszerepcsere miatt hívják húzottnak, mert a magassági kormány húzásával ennél nem emelkedni fogsz, hanem szűkíted a fordulót, és növeled a túlterhelést) a bemutatókon. A Szu-25-ösök is jellemzően, 90-105 fokig döntve szoktak kifordulni. A g-ruhát nem dísznek hordják. Húzzák, ahogy tudják a fordulóban, ameddig csak engedi a rendszer. Ezzel baromi komoly túlterheléssel jár mindig, de a lehető leghamarabb akarnak "sarkon fordulni". A gép kis magasságban dolgozik, sűrű levegőben, nagyon nagy igénybevételt kapva. Tehát egyáltalán nem lehetetlen az a fáradásos törés, még egy ilyen masszív gép esetében sem. Persze értem, hogy mivel orosz hivatalos szerv félhivatalos oldala hozta le ezt a magyarázatot, ezért kötelességednek érezted, hogy beleköss.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 100
89 843
113
Oldalsó elkülönítés van köztük. Ezen kívül az első gép indít először, ő is fordul ki elsőnek. Nem a hátsó, mert annak nem lenne értelme. Ahogy annak sem, ha géppárban leszállásnál az első gép nyitna először fékernyőt, a hátsó pedig szépen belefutna.
Viszont nem is ez a lényeg. Én csak vitorlázórepültem, de azért elméletet oktattak rendesen, és mivel repülésről van szó, nem autóvezetésről, így minden évben kötelező volt újra is vizsgázni elméletből. Aki nem vett részt a vizsgán, vagy másodikra sem sikerült neki, annak az adott évben csak oktatóval történő repülésre volt lehetősége. Egyedül, sikeres elméleti vizsga nélkül nem repülhet. Ott bizony tanultunk a túlterhelésről is rendesen. Az egyik oktató (B 737-esen volt oktató kapitány a Malévnál) készített egy nagyon jó táblázatot a bedöntés és a túltherhelés kapcsolatáról. A különböző bedöntés értékekhez fel volt írva az annak során maximálisan elérhető túlterhelés. A legnagyobb túlterhelés a 90 fokos bedöntéssel érhető el. Alatta mindegyiknél volt valami felső korlát. Nem véletlenül a vadászbombázók is 90 fokos bedöntéssel repülik a húzott fordulót( a kormányszerepcsere miatt hívják húzottnak, mert a magassági kormány húzásával ennél nem emelkedni fogsz, hanem szűkíted a fordulót, és növeled a túlterhelést) a bemutatókon. A Szu-25-ösök is jellemzően, 90-105 fokig döntve szoktak kifordulni. A g-ruhát nem dísznek hordják. Húzzák, ahogy tudják a fordulóban, ameddig csak engedi a rendszer. Ezzel baromi komoly túlterheléssel jár mindig, de a lehető leghamarabb akarnak "sarkon fordulni". A gép kis magasságban dolgozik, sűrű levegőben, nagyon nagy igénybevételt kapva. Tehát egyáltalán nem lehetetlen az a fáradásos törés, még egy ilyen masszív gép esetében sem. Persze értem, hogy mivel orosz hivatalos szerv félhivatalos oldala hozta le ezt a magyarázatot, ezért kötelességednek érezted, hogy beleköss.
Miért kell robbanásnak lennie a fáradásos törés pillanatában? Tudod túl sok itt a véletlen egybeesés.
 
  • Vicces
Reactions: fip7