Túl a Barátságon 2.0
( számomra továbrra is megdöbbentő, hogy a hazai média, újságírók egy része, hol burkoltan, hol nyíltan az ellenségeink [ igen ha vki a magyar energiabiztonságot fegyveresen rombolja az ellenség ] oldalára állnak. Az hogy ezek hatására a magyarok egy része is ezt teszi, az már csak egy következmény. )
Ha újraindul ma/holnap a vezeték, akkor sem teljes kapacitással.
Ha nem indul a héten újra, akkor a pozsonyi, battai finomítók a saját tartelékaikból rövid ideig még elműködnek.
Utána jönnek a stratégiai készletek + az Adria vezeték. A stratégiai kőolajkészlet itthon és Szlovákiában 25-30 napra elég, plusz kábé hasonló időre van benzin, gázolaj, kerozin.
Ekkor leválunk az oroszokról? Nem, mert elsősorban orosz tengeri olajat hozunk be, ha a horvátok nem tesznek keresztbe. Miért? Mert ehhez jók a finomítóink.
Mennyibe kerül? Többe, mert a horvátok a tranzitdíjat a háború kitörése óta duplázták. ( ha csak ott tudunk szállítani az +200 millió USD / 68 mrd HUF )
Többe ha a horvátok nem engednek be orosz tengeri olajat. Itt az ártöbblet nagyon változó lehet.
De valszeg a finomítók nem tudnak teljes kapával menni (max 80%), mert az Adria nem bírja hosszabb távon. Nincs tesztelve. Általában félnapos, napos tesztek voltak. Volt amelyik sikeres volt, volt amelyik nem. Mindegy mit hazudnak a horvátok.
Mégegyszer. Barátság nélkül az Adria drágább és a a finomítói kapacitások visszaesnek. Több, drágább késztermék import is kell.
Adria kapcitásbővítése. Mi megcsináltuk Pozsony felé a magyar szakaszon, hogy az Adriáról mindkét finomító el legyen látva, a horvátok baxtak, csak mondják, hogy megvan.
Még egy probléma ha nem indul augusztus végéig újra a Barátság.
Ha elfogynak Pozsonyban a finomítói tartalékokok, jönnek a szlovák stratégiai készletek. A magyar tovább elég mert Batta évi karbantartás miatt most 50%-on megy. Ezért ma Pozsony látja el a magyar piac 20%-át. De a szlovák törvények érelmében, leáll automatikusan a szlovák export, ha a szlovák stratégiai készletekhez nyúlnak.
Fokozott Battai termelés mellett is jön majd az import, drágább üzemanyag, ami tuti fájni fog hamarosan a kutakon.
Az ukránoknak is fájni fog, mert Ukrajna gázolaj igényeinek hetedét Szlovákia látja el Magyarországon át. De ezt le fogják állítani.
Alapvetően én úgy gondoltam a háború elején, hogy az oroszok közép távon akár leválthatóak. Ez valószínűleg igaz is. Az ár amibe ez kerül viszont drágább, mint gondoltam. Ennek van egy egyszerű oka, a horvátok tranzitdíja. Ez valszeg közép, hosszú távon kezelhető. A finomítók átállítása megint egyszeri költség. Viszont ami állandó az a tengeri vs. vezetékes olaj ára közti különbség. Ezt talán mesterségesen a MOL ázsiai, kaukázusi mezőinek hasznából közép távon lehet korrigálni nem üzleti, hanem magyar alapon, mert magyar multi. De persze ezek a beruházási költségek mind veszteségek, elmaradt hasznok, elmaradt befektetések formájában. Remélem egyszer be fogjuk tudni nyújtani mind az ukránoknak, mind a horvátoknak a számlát. És persze a nyugati segítőiknek is.